Хутро, травичка, цигарки чи зброя. Чого тільки не перевозять контрабандою через українську митницю. Через це держава втрачає мільярди на рік. Тобто кожен українець недоотримує майже 90 доларів (на день, на місяць?). Хто лише не обіцяв навести лад на митниці. Та великі гроші швидко втихомирювали ініціатора. Його пожирала система. Кому в кишеню капають наші з вами гроші тепер за нової влади та як працює відреформована новими обличчями митниця?
Автомобілями, літаками, потягами чи суднами. Щодня через український кордон перевозять тисячі тонн різних товарів. За будь-який перевізник має сплачувати податок. Тобто розмитнити. Ці гроші надходять у державну казну. А потім ними оплачують пенсії і зарплати. Митниця дає 40 відсотків нашого бюджету.
Та так вже повелося в Україні, що митницю вважають однією із найкорумпованіших структур в Україні. І чималий відсоток зборів, замість казни, спритні митники та інші відповідальні служби кладуть у власні кишені. А їхні керівники приходять на посади, немов до золотої годівниці.
Колишній головний митник країни Мирослав Продан звільнився зі скандалом. САП запідозрила його у незаконному збагаченні на 89 мільйонів гривень.
Попередника Продана - Романа Насірова звинувачують у тому, що він вкрав 2 мільярди гривень. Але із великого ґвалту вийшов маленький пшик. Насірова відпустили. Це звільнення суд визнав незаконним. А прокурорів САП, які повідомили Продану про підозру, звинуватили у замовному звинуваченні.
Нова влада взялася перевиховати заплямовану скандалами митницю. У нашому розумінні, якщо раніше гроші зливалися в кишені казнокрадів, то реформа мала би зупинити цей процес. І до бюджету чимало додалося б, чи не так? Мільярди! А якщо б ще й правосуддя працювало, то ще більше грошей повернулось би в бюджет. Що ж змінилось після реформи на митниці та й чи змінилося взагалі?
* * *
За реформу митниці в липні 2019-го взявся сам президент. Провів із митниками країни нараду в Ужгороді. На нараді полетіли голови.
Безробітними залишили залу керівники волинської, закарпатської та чернівецької митниці. Тоді ж президент представив нового голову митниці Максима Нефьодова. Новий керівник митниці одразу оголосив — будуть зміни.
Нам вже відзвітувались, що скоротили штат, запустили в роботу нові сканери, запровадили єдине вікно. А Верховна Рада ухвалила закон, яким усі підрозділи митниці стали єдиною юрособою.
Утім результат показують не слова, а цифри. У 2018 році німці підрахували, що через корупцію на митниці наш бюджет втрачає до 5 мільярдів доларів на рік. Далі – більше. Митницю вже почали називати чорною дірою.
Юрій Неживий усе життя бореться з незаконною вирубкою і вивозом лісу. Каже, 90% зрубаних дерев вивозять за кордон. Більша частина експорту – контрабанда. Схеми, на яких заробляють контрабандисти, різні.
Наприклад, перевізник може везти якісний дуб, а в документах написати, що везе дрова. Нижча якість – менший податок. Митники на це заплющують очі... за окрему плату, ясна річ.
Звичайно, просто так якісний дуб під виглядом дров через кордон не перевезеш. За все треба давати хабарі.
Та є варіанти не платити митникам за контрабанду, якщо домовився десь вище.
Україна посідає перше місце в Європі із розкрадання лісу. На другому - Румунія. І так вже 10 років поспіль. На цій ділянці реформ щось поки не видно.
* * *
Масштабам контрабанди на Одещині позаздрить кожен корупціонер. То тисячі цигарок затримають, то кілограми амфетаміну.Та порушників затримують не завжди. Контрабандний товар - то золота жила для митників. Чутки про це дійшли торік до самого президента і прем'єра, які завітали до Одеси.
Частина чиновників навмисно не прийшли на зустріч із президентом. Президент звільняє кілька одеських митників.
Тодішній в. о. начальника одеської митниці Володимир Передерій залишається на посаді. Каже, з моменту, як він очолив структуру, вона нарешті запрацювала.
Володимир Передерій із 1997 року працює в митній службі різних регіонів. Виріс від рядового інспектора до заступника голови держмитслужби. Формально. Неформально Передерія вважають одним з людей Вадима Альперіна – так званого короля контрабанди в Одесі. Інакше, як можна пояснити, що досвідчений митник Передерій гарантує, що митниця з травня прозора.
На прикладі Альперіна активісти довели - нерозмитнені товари через кордон перевозять, як і раніше, за так званою сірою схемою. За інформацією журналіста Євгена Плінського, Вадим Альперін говорив митникам, що не знає, скільки сплачувати податку за тканину, і її відправляли на експертизу. Та завжди встановлювала, що можна не платити за розмитнення.
Якщо на місяць за такою схемою проходить майже 400 контейнерів - це 50 мільйонів гривень збитків державі. Зважаючи на дані в документах, такі оборудки провертали вже після призначення Володимира Передерія на посаду в. о. головного одеського митника.
Екс-голова Державної фіскальної служби Мирослав Продан
112.ua
Персоною Альперіна зацікавився сам Зеленський. Затримали скандального контрабандиста співробітники НАБУ. Та від подарунку Зеленського відмовились.
Хоча шукати Альперіна особливо то й не знадобилося. Він сам прийшов до прокурорів у листопаді минулого року. А вже в грудні його відпустили. За 70 мільйонів гривень застави і з електронним браслетом контролю.
Вадим Альперін давати інтерв'ю "Лізі корупції" відмовився. Ця справа так привернула увагу ЗМІ та чиновників, що ніхто і не помітив, що митники, яких взявся звільняти екс-голова ДФС Олександр Власов за дорученням Зеленського, залишились. Після від'їзду президента їх просто перевели на трохи нижчі посади, але не менш хлібні місця.
Зараз обов'язки начальника одеської митниці виконує Євген Кодіс. Він повідомив нам, що жодного зі звільнених Зеленським митників до себе в штат нової митниці не перевів. То ж ми будемо пильно стежити за кадровими призначеннями.
Петро Євтушок пропрацював на митниці майже 30 років. На останній посаді займався службовими перевірками і розслідував зловживання Волинської митниці. У 2018-му натрапив на корупційну схему.
"У пункт пропуску "Устилуг" проходили вантажні мікроавтобуси, мікробуси, які з польскої сторони і за польськими базами проходять як завантажені, а за нашими базами вони зареєстровані як порожні", - говорить він.
За день так проходило щонайменше 30 автобусів. Хабар за одну машину - до трьох тисяч доларів залежно від того, що в ній перевозять. Тобто до кишені йшло понад два з половиною мільйонів доларів на місяць. За отримані хабарі рядові митники звітували перед тодішнім начальником волинської митниці Віктором Кривицьким, розповідає Євтушок.
Персоною Альперіна зацікавився сам Зеленський. Затримали скандального контрабандиста співробітники НАБУ. Та від подарунку Зеленського відмовились.
Хоча шукати Альперіна особливо то й не знадобилося. Він сам прийшов до прокурорів у листопаді минулого року. А вже в грудні його відпустили. За 70 мільйонів гривень застави і з електронним браслетом контролю.
Вадим Альперін давати інтерв'ю "Лізі корупції" відмовився. Ця справа так привернула увагу ЗМІ та чиновників, що ніхто і не помітив, що митники, яких взявся звільняти екс-голова ДФС Олександр Власов за дорученням Зеленського, залишились. Після від'їзду президента їх просто перевели на трохи нижчі посади, але не менш хлібні місця.
Зараз обов'язки начальника одеської митниці виконує Євген Кодіс. Він повідомив нам, що жодного зі звільнених Зеленським митників до себе в штат нової митниці не перевів. То ж ми будемо пильно стежити за кадровими призначеннями.
* * *
Петро Євтушок пропрацював на митниці майже 30 років. На останній посаді займався службовими перевірками і розслідував зловживання Волинської митниці. У 2018-му натрапив на корупційну схему.
"У пункт пропуску "Устилуг" проходили вантажні мікроавтобуси, мікробуси, які з польскої сторони і за польськими базами проходять як завантажені, а за нашими базами вони зареєстровані як порожні", - говорить він.
За день так проходило щонайменше 30 автобусів. Хабар за одну машину - до трьох тисяч доларів залежно від того, що в ній перевозять. Тобто до кишені йшло понад два з половиною мільйонів доларів на місяць. За отримані хабарі рядові митники звітували перед тодішнім начальником волинської митниці Віктором Кривицьким, розповідає Євтушок.
НОВИНИ ЗА ТЕМОЮ
Хто заробляє мільярди на контрабанді та податкових махінаціях? Розслідування Ліги корупції14:5912.11.2018
Петро Євтушок розповів про корупцію тодішньому очільнику ДФС Мирославу Продану, екс-прем'єру Володимиру Гройсману і правоохоронцям. А ще виступив на місцевому телебаченні. Та після виходу матеріалу в ефір у Петра Євтушка почалися проблеми. Звільнили з роботи.
Через суд він домігся поновлення на посаді. Та щойно вийшов на роботу – звільнили ще раз. Та вже за законом, відправили на пенсію. Про корупцію Євтушок заявив 6 квітня 18-го року. А вже 4 липня Кривицький пішов на підвищення, став заступником голови ДФС України і пропрацював на посаді майже рік.
Влітку 2019-го його звільнили. Відтоді проти чиновника порушили кілька кримінальних справ. Віктору Кривицькому інкримінують отримання хабара і зловживання службовим становищем. Проте він на волі і навіть позивається до волинської митниці за поновлення на посаді та вимагає компенсацію.
А Євген Євтушок у відчаї, адже ще у 2018-му він сподівався, що його вчинок допоможе викрити корупціонерів. Відтоді навіть влада змінилася, а залізо-бетонні схеми митників процвітають і досі.
Листопад 2019 року. Львівянин заховав у вогнегаснику 5 кілограмів бурштину. Січень 2020-го. Поляки виявили 31 кілограм бурштину. Українські митники каміння не помітили.
Відсутність такого контролю на руку митникам. Це, так би мовити, прикриває багато гріхів посадовців і бізнесменів. Особливо, якщо всі свої. Активісти антикорупційного моніторингу Львівщини намалювали схему, за яким принципом розставляють людей на посади в митниці на прикладі галицького філіалу.
Машину журналістки, яка намалювала цю схему, спалили. Тому публічно коментувати намальоване жінка відмовляється. Боїться нової помсти.
Екс-голова ДФС України Роман Насіров
Це бізнесмен Орест Фірманюк. Раніше Орест мав компанію в Ягодині, яка займалася митним брокерством. Фірма перевозила товари для клієнтів через митницю. Чоловік згадує що не день – то проблема. Що лише не вигадували митники, аби як надовше затримати товар. До прикладу, коли перевозили тканину — її збиралися міряти. 100 тисяч квадратних метрів.
Навесні доставити вчасно до 8 Березня квіти в Україну теж не вдавалось. Митники вивантажували рослини на холод, нібито для перевірки, чи немає контрабанди. Квіти гинули від різких перепадів температури. Або фуру оглядали не дві години, а дві доби.
Голова Державної митної служби Максим Нефьодов
Через суд він домігся поновлення на посаді. Та щойно вийшов на роботу – звільнили ще раз. Та вже за законом, відправили на пенсію. Про корупцію Євтушок заявив 6 квітня 18-го року. А вже 4 липня Кривицький пішов на підвищення, став заступником голови ДФС України і пропрацював на посаді майже рік.
Влітку 2019-го його звільнили. Відтоді проти чиновника порушили кілька кримінальних справ. Віктору Кривицькому інкримінують отримання хабара і зловживання службовим становищем. Проте він на волі і навіть позивається до волинської митниці за поновлення на посаді та вимагає компенсацію.
А Євген Євтушок у відчаї, адже ще у 2018-му він сподівався, що його вчинок допоможе викрити корупціонерів. Відтоді навіть влада змінилася, а залізо-бетонні схеми митників процвітають і досі.
* * *
Листопад 2019 року. Львівянин заховав у вогнегаснику 5 кілограмів бурштину. Січень 2020-го. Поляки виявили 31 кілограм бурштину. Українські митники каміння не помітили.
Відсутність такого контролю на руку митникам. Це, так би мовити, прикриває багато гріхів посадовців і бізнесменів. Особливо, якщо всі свої. Активісти антикорупційного моніторингу Львівщини намалювали схему, за яким принципом розставляють людей на посади в митниці на прикладі галицького філіалу.
Машину журналістки, яка намалювала цю схему, спалили. Тому публічно коментувати намальоване жінка відмовляється. Боїться нової помсти.
Екс-голова ДФС України Роман Насіров
З відкритих джерел
Очолює галицьку митницю Володомир Цабак. З 2004 року він працює виключно на державу. Мін'юст, ДАБІ, Львівська облрада. На бюджетні зарплати якось назбирав на цілий автопарк елітних авто.
До журналіста Євгена Плиньского потрапили документи, з яких випливає, що за три роки Володимир Цабак перетинав кордон на дорогих автомобілях. Porsche Cayman, Porsche Carrera, Porsche Cayenne, Porsche Panamera. Але за такої любові до бренда "Порше" єдине авто в декларації Цабака – Mercedes-Benz 97-го року.
ДБР нещодавно провело обшуки у Володимира Цабака, підозрюючи, що він підробив записи у трудовій книжці, аби почати кар'єру в держорганах. Дописав пару років неіснуючої роботи. Сам Цабак називає це замовним антипіаром. Проте від інтерв'ю відмовився. Правою рукою Цабака ввжають Івана Мицака. Це заступник начальника управління запобігання та протидії контрабанди.
Йдемо далі. Анатолій Скакун. Начальник відділу оперативно-аналітичної роботи. Три роки тому чиновник став зіркою корупційного скандалу. За версією слідства, вимагав з підлеглих хабарі на посаді начальника управління протидії митним правопорушенням.
Та в суді справа розвалилась, нікого не посадили. Зараз керівника управління протидії контрабанди Олега Лева темні плями в біографії його підлеглого анітрохи не бентежать. Олег Лев запевняє: з контрабандою борються, корупції немає.
Митниця на Львівщині – кузня скандальних кадрів. Начальник митного посту "Рава-Руська" - екс-регіонал Володимир Босий. Його звинувачували в пропуску півтори тисячі кілограмів контрабандного сиру. В суді звинувачення не підтвердились.
Наступний персонаж - Назарій Заводняк. Очільник митного посту "Смільниця". Та ще й родич Цабака.
А це ще один колишній і теперішній. Володимир Ямборко. Начальник першого відділу митного оформлення посту "Смільниця". Три роки тому СБУ затримало Ямборка за хабар одразу від двохсот осіб за ввезення в Україну нерозмитненого авто. Та Ямборко досі на волі, працює, де й працював.
А це маєток заступника начальника львівського управління протидії митним правопорушенням Володимира Кочмарського.
112.ua
Маєток знаходиться в містечку Городок поблизу Львова. Гарно доглянутий сад, гараж, окремий будинок для охорони. Нещодавно в його дворі помітили незадекларований позашляховик Range Rover за мільйон гривень.
Насправді список львівських митників із плямами в біографії, з корупційними шлейфами, з майном на мільйони, з родинними династіями можна продовжувати годинами. Однак це лише приклад. Бо в інших областях — те ж саме.
Очолює галицьку митницю Володомир Цабак. З 2004 року він працює виключно на державу. Мін'юст, ДАБІ, Львівська облрада. На бюджетні зарплати якось назбирав на цілий автопарк елітних авто.
До журналіста Євгена Плиньского потрапили документи, з яких випливає, що за три роки Володимир Цабак перетинав кордон на дорогих автомобілях. Porsche Cayman, Porsche Carrera, Porsche Cayenne, Porsche Panamera. Але за такої любові до бренда "Порше" єдине авто в декларації Цабака – Mercedes-Benz 97-го року.
ДБР нещодавно провело обшуки у Володимира Цабака, підозрюючи, що він підробив записи у трудовій книжці, аби почати кар'єру в держорганах. Дописав пару років неіснуючої роботи. Сам Цабак називає це замовним антипіаром. Проте від інтерв'ю відмовився. Правою рукою Цабака ввжають Івана Мицака. Це заступник начальника управління запобігання та протидії контрабанди.
Йдемо далі. Анатолій Скакун. Начальник відділу оперативно-аналітичної роботи. Три роки тому чиновник став зіркою корупційного скандалу. За версією слідства, вимагав з підлеглих хабарі на посаді начальника управління протидії митним правопорушенням.
Та в суді справа розвалилась, нікого не посадили. Зараз керівника управління протидії контрабанди Олега Лева темні плями в біографії його підлеглого анітрохи не бентежать. Олег Лев запевняє: з контрабандою борються, корупції немає.
Митниця на Львівщині – кузня скандальних кадрів. Начальник митного посту "Рава-Руська" - екс-регіонал Володимир Босий. Його звинувачували в пропуску півтори тисячі кілограмів контрабандного сиру. В суді звинувачення не підтвердились.
Наступний персонаж - Назарій Заводняк. Очільник митного посту "Смільниця". Та ще й родич Цабака.
А це ще один колишній і теперішній. Володимир Ямборко. Начальник першого відділу митного оформлення посту "Смільниця". Три роки тому СБУ затримало Ямборка за хабар одразу від двохсот осіб за ввезення в Україну нерозмитненого авто. Та Ямборко досі на волі, працює, де й працював.
А це маєток заступника начальника львівського управління протидії митним правопорушенням Володимира Кочмарського.
112.ua
Маєток знаходиться в містечку Городок поблизу Львова. Гарно доглянутий сад, гараж, окремий будинок для охорони. Нещодавно в його дворі помітили незадекларований позашляховик Range Rover за мільйон гривень.
Насправді список львівських митників із плямами в біографії, з корупційними шлейфами, з майном на мільйони, з родинними династіями можна продовжувати годинами. Однак це лише приклад. Бо в інших областях — те ж саме.
* * *
Це бізнесмен Орест Фірманюк. Раніше Орест мав компанію в Ягодині, яка займалася митним брокерством. Фірма перевозила товари для клієнтів через митницю. Чоловік згадує що не день – то проблема. Що лише не вигадували митники, аби як надовше затримати товар. До прикладу, коли перевозили тканину — її збиралися міряти. 100 тисяч квадратних метрів.
Навесні доставити вчасно до 8 Березня квіти в Україну теж не вдавалось. Митники вивантажували рослини на холод, нібито для перевірки, чи немає контрабанди. Квіти гинули від різких перепадів температури. Або фуру оглядали не дві години, а дві доби.
Голова Державної митної служби Максим Нефьодов
112.ua
Компанія Ореста потерпала через величезні збитки. Єдине, що могло врятувати бізнес, – угода з українськими митниками. Орест розповідає, в партнери просилися люди екс-нардепа від БПП Олександра Грановського.
Грановський серед бізнесменів відомий як "рєшала на митниці". До нього або його людей приходили з ідеями, за якими схемами можна відмивати гроші.
Непотрібним виявився й Орест. Віддавати частину бізнесу здирникам не захотів. Тому змушений був закритись.
Після невеликого тайм-ауту Орест почав бізнес з нуля. Щоправда, тепер займається лише логістикою. За можливістю бере замовлення без розмитнення вантажу. Імен "людей" Грановського на митниці "Лізі корупції" Орест не озвучує. Не хоче проблем та обшуків.
Проте серед непокірних бізнесменів є і щасливчики. Торік Станіслав Таршин публічно заявив про вимагання хабарів, з яким стикнулась його компанія. Замість чотирьох годин олія Станіслава простоювала на митниці два тижні.
Після цього звернення Станіслава підтримали кілька нардепів, ДБР відкрило справу. Тиск на бізнесмена припинився. Але до відповідальності нікого так і не притягнули. Серед фігурантів розслідування були і працівники СБУ. То ж схеми вічні. Система вибудована так, що навіть звичайний рядовий митник від участі в ній відмовитися не може. Кожного тримають на гачку.
Потім митника шантажують: або в'язниця через 200 гривень нібито хабара, або пропускай тих, кого наказують зверху.
Риба, як то кажуть, гниє з голови. Цій приказці не зрадив і новий, гучно заявлений митник Максим Нефьодов. Він обіцяв реформувати митницю. Тим часом усі затамувавши подих чекали неймовірних змін, масових звільнень та знищення корупції.
Чекали та й дочекалися, лише іншого. Серйозний державний чиновник Нефьодов засвітився на приватній вечірці з напівоголеними дівчатами в одному зі столичних клубів. Це “добрі люди” виклали в мережу.
Авто Максима Нефьодова
Компанія Ореста потерпала через величезні збитки. Єдине, що могло врятувати бізнес, – угода з українськими митниками. Орест розповідає, в партнери просилися люди екс-нардепа від БПП Олександра Грановського.
Грановський серед бізнесменів відомий як "рєшала на митниці". До нього або його людей приходили з ідеями, за якими схемами можна відмивати гроші.
Непотрібним виявився й Орест. Віддавати частину бізнесу здирникам не захотів. Тому змушений був закритись.
Після невеликого тайм-ауту Орест почав бізнес з нуля. Щоправда, тепер займається лише логістикою. За можливістю бере замовлення без розмитнення вантажу. Імен "людей" Грановського на митниці "Лізі корупції" Орест не озвучує. Не хоче проблем та обшуків.
Проте серед непокірних бізнесменів є і щасливчики. Торік Станіслав Таршин публічно заявив про вимагання хабарів, з яким стикнулась його компанія. Замість чотирьох годин олія Станіслава простоювала на митниці два тижні.
Після цього звернення Станіслава підтримали кілька нардепів, ДБР відкрило справу. Тиск на бізнесмена припинився. Але до відповідальності нікого так і не притягнули. Серед фігурантів розслідування були і працівники СБУ. То ж схеми вічні. Система вибудована так, що навіть звичайний рядовий митник від участі в ній відмовитися не може. Кожного тримають на гачку.
Потім митника шантажують: або в'язниця через 200 гривень нібито хабара, або пропускай тих, кого наказують зверху.
* * *
Риба, як то кажуть, гниє з голови. Цій приказці не зрадив і новий, гучно заявлений митник Максим Нефьодов. Він обіцяв реформувати митницю. Тим часом усі затамувавши подих чекали неймовірних змін, масових звільнень та знищення корупції.
Чекали та й дочекалися, лише іншого. Серйозний державний чиновник Нефьодов засвітився на приватній вечірці з напівоголеними дівчатами в одному зі столичних клубів. Це “добрі люди” виклали в мережу.
Авто Максима Нефьодова
112.ua
Однак розпусні розваги митника — це лише деталь до його морального портрету. Та у січні Нефьодова помітили на іншій надто неоднозначній зустрічі. В готелі "Україна" він спілкувався з таким собі Іллею Павлюком, відомим як "митничний рєшалово".
Окрім Нефьодова з Павлюком, на зустрічі в Маріїнському залі були і декілька нардепів від "Слуги народу", підконтрольних так званій групі Павлюка. Про що домовлялися — можна лише припускати.
Окрема сторінка в біографії Нефьодова – це бізнес його родини. Дружина Яна має сестру Юлію, яка вдало вийшла заміж за екс-податківця Андрія Дулика. Він возить в Україну і розмитнює авто з Америки. Про бізнес свояка Максим Нефьодов каже, що нічого не знає.
Бізнес так бізнес. Але тут питання в його легальності. Компанія Дулика "Любе авто" заснована понад два роки тому. На сьогодні це найбільший імпортер автомобілів з філіями в Харкові Києві й Одесі. Розмитнила понад 2 тисячі автомобілів.
Та є маленький нюанс. Фірма продає людям машини, які навіть не купує. За неї це робить інша компанія "Мотолайк". Працюють підприємства в парі. Раніше навіть номер телефону був один на двох.
Усі авто, які купують у Дулика, належать насправді "Мотолайку". Компанію створили як таку собі фірму-прокладку, яка виконує чорну роботу з відмивання податків.
Тобто договори на купівлю машин з "Любе авто", за які платить покупець, фактично липові. Бо всі авто належать іншій фірмі, яка заробляє на тому, що машини в неї на балансі. Суми прибутку – десятки мільйонів гривень. Прикривають схему люди з так званих навколомитних кіл.
Головний податківець країни Сергій Верланов мав би знати про схему, бо ж це його робота. Та й з Максимом Нефьодовим у нього дружні взаємини, бігають разом. Можливо, тому запитань до родичів колеги у Верланова не виникає. Навіть якщо ті перевозять контрабанду в машинах фірми "Мотолайк".
За збігом обставин саме дружині Андрія Дулика і належить компанія, яка торгує одягом та взуттям. Але то ж сестра дружини головного митника. Навіщо псувати стосунки з ріднею.
Після того, як цю інформацію оприлюднили журналісти, в фірмі "Любе авто" провели обшуки. Але машини як возили, так і возять. Хіба що договори з покупцями "Любе авто" більше не укладає.
Андрій Охота теж перевозить та розмитнює авто своїм клієнтам. Та впливових родичів у нього немає. З 10 автомобілів, каже, на 9 стабільно захмарне мито.
Знімальна група на українському кордоні. Спершу журналісти радяться з водіями поруч, як краще перевезти контрабанду.
Перевезти всю партію за один раз - досить складно, радять водії. Краще розбити товар на частини. Драйверів, які бажають надати послугу, хоч відбавляй. Ціна питання – 400 гривень із людини.
Журналісти їдуть з першою частиною товару. Решту пачок цигарок лишають у спеціальному місці перед кордоном.
Доки стоять у черзі на кордоні, водій хизується, як знайомі перевозять контрабанду.
Бувало й таке, каже, що везли все за нормою, але митники все одно пропонували "каву попити". Тобто натякали на хабар.
Ось черга перетинати кордон доходить і до наших агентів.
Пройшли. Все добре. Решта цигарок доїхала до журналістів за кілька годин з іншим водієм. За таким принципом перевозять і брендовий одяг.
Сергій Тупальський керував одеською і київською митницями. Його звинуватили в причетності до непрозорих схем на київській. НАБУ проводило вдома обшуки. Та в суді Сергій довів — він не в схемі. Втім у справі митниці слідство ще триває.
Зізнається, з ним постійно намагаються "домовитись" про послугу. Зазвичай – це представники бізнесу через родичів-правоохоронців. Про підводне каміння власної роботи Сергій Тупальський розповів нам в ексклюзивному інтерв’ю.
Бізнесмени прагнуть зекономити на розмитненні, хочуть платити менше. На це і спрямовані усі винахідливі схеми. Перша і найпоширеніша – заниження фактичної вартості товарів. Збитки обчислюються мільярдами гривень на місяць.
Далі вибір: або пропускай, заплющивши очі, або оголошуй про недостовірність задекларованого і підвищуй податок. Та є ризик лишитись крайнім.
Друга схема – декларуєш одне, перевозиш інше. Третя шпарина – так зване брутто-нетто. Є і четверта схема – наповнені товаром фури проїжджають як пусті. В кожній зі схем беруть участь правоохоронці.
Серед правоохоронців, що в темі, і славнозвісний департамент "К" Служби безпеки України, який мав би, навпаки, протидіяти зловживанням.
З митним законодавством, на думку Сергія, треба попрацювати.
Реформи митниці чиновник не бачить. Хоча її від фіскальної служби вже давно відокремили, та частина митників ще досі у штаті старої ДФС. Це гальмує роботу. Адже конкурси на посади не проведено, хоч мали завершитись до нового року.
Є правило в математиці: від зміни доданків сума не змінюється. Отак і на митниці. Людей пересунули з посади на посаду, а схеми залишилися. Та що казати, якщо родина нового очільника служби Нефьодова — і та у схемах!
Оголошена новою владою реформа мала би призвести до збільшення надходжень до держбюджету. Та грошей немає. Отже, їх і далі крадуть? І можливо, навіть більше, аніж раніше.
То ж на чию користь реформа?
Однак розпусні розваги митника — це лише деталь до його морального портрету. Та у січні Нефьодова помітили на іншій надто неоднозначній зустрічі. В готелі "Україна" він спілкувався з таким собі Іллею Павлюком, відомим як "митничний рєшалово".
Окрім Нефьодова з Павлюком, на зустрічі в Маріїнському залі були і декілька нардепів від "Слуги народу", підконтрольних так званій групі Павлюка. Про що домовлялися — можна лише припускати.
Окрема сторінка в біографії Нефьодова – це бізнес його родини. Дружина Яна має сестру Юлію, яка вдало вийшла заміж за екс-податківця Андрія Дулика. Він возить в Україну і розмитнює авто з Америки. Про бізнес свояка Максим Нефьодов каже, що нічого не знає.
Бізнес так бізнес. Але тут питання в його легальності. Компанія Дулика "Любе авто" заснована понад два роки тому. На сьогодні це найбільший імпортер автомобілів з філіями в Харкові Києві й Одесі. Розмитнила понад 2 тисячі автомобілів.
НОВИНИ ЗА ТЕМОЮ
Що кажуть у Раді та в соцмережах про скандальне відео з головою митниці Нефьодовим21:53 06.02.2020
Та є маленький нюанс. Фірма продає людям машини, які навіть не купує. За неї це робить інша компанія "Мотолайк". Працюють підприємства в парі. Раніше навіть номер телефону був один на двох.
Усі авто, які купують у Дулика, належать насправді "Мотолайку". Компанію створили як таку собі фірму-прокладку, яка виконує чорну роботу з відмивання податків.
Тобто договори на купівлю машин з "Любе авто", за які платить покупець, фактично липові. Бо всі авто належать іншій фірмі, яка заробляє на тому, що машини в неї на балансі. Суми прибутку – десятки мільйонів гривень. Прикривають схему люди з так званих навколомитних кіл.
Головний податківець країни Сергій Верланов мав би знати про схему, бо ж це його робота. Та й з Максимом Нефьодовим у нього дружні взаємини, бігають разом. Можливо, тому запитань до родичів колеги у Верланова не виникає. Навіть якщо ті перевозять контрабанду в машинах фірми "Мотолайк".
За збігом обставин саме дружині Андрія Дулика і належить компанія, яка торгує одягом та взуттям. Але то ж сестра дружини головного митника. Навіщо псувати стосунки з ріднею.
Після того, як цю інформацію оприлюднили журналісти, в фірмі "Любе авто" провели обшуки. Але машини як возили, так і возять. Хіба що договори з покупцями "Любе авто" більше не укладає.
Андрій Охота теж перевозить та розмитнює авто своїм клієнтам. Та впливових родичів у нього немає. З 10 автомобілів, каже, на 9 стабільно захмарне мито.
* * *
Знімальна група на українському кордоні. Спершу журналісти радяться з водіями поруч, як краще перевезти контрабанду.
Перевезти всю партію за один раз - досить складно, радять водії. Краще розбити товар на частини. Драйверів, які бажають надати послугу, хоч відбавляй. Ціна питання – 400 гривень із людини.
Журналісти їдуть з першою частиною товару. Решту пачок цигарок лишають у спеціальному місці перед кордоном.
Доки стоять у черзі на кордоні, водій хизується, як знайомі перевозять контрабанду.
Бувало й таке, каже, що везли все за нормою, але митники все одно пропонували "каву попити". Тобто натякали на хабар.
Ось черга перетинати кордон доходить і до наших агентів.
Пройшли. Все добре. Решта цигарок доїхала до журналістів за кілька годин з іншим водієм. За таким принципом перевозять і брендовий одяг.
* * *
Сергій Тупальський керував одеською і київською митницями. Його звинуватили в причетності до непрозорих схем на київській. НАБУ проводило вдома обшуки. Та в суді Сергій довів — він не в схемі. Втім у справі митниці слідство ще триває.
Зізнається, з ним постійно намагаються "домовитись" про послугу. Зазвичай – це представники бізнесу через родичів-правоохоронців. Про підводне каміння власної роботи Сергій Тупальський розповів нам в ексклюзивному інтерв’ю.
Бізнесмени прагнуть зекономити на розмитненні, хочуть платити менше. На це і спрямовані усі винахідливі схеми. Перша і найпоширеніша – заниження фактичної вартості товарів. Збитки обчислюються мільярдами гривень на місяць.
Далі вибір: або пропускай, заплющивши очі, або оголошуй про недостовірність задекларованого і підвищуй податок. Та є ризик лишитись крайнім.
Друга схема – декларуєш одне, перевозиш інше. Третя шпарина – так зване брутто-нетто. Є і четверта схема – наповнені товаром фури проїжджають як пусті. В кожній зі схем беруть участь правоохоронці.
Серед правоохоронців, що в темі, і славнозвісний департамент "К" Служби безпеки України, який мав би, навпаки, протидіяти зловживанням.
З митним законодавством, на думку Сергія, треба попрацювати.
Реформи митниці чиновник не бачить. Хоча її від фіскальної служби вже давно відокремили, та частина митників ще досі у штаті старої ДФС. Це гальмує роботу. Адже конкурси на посади не проведено, хоч мали завершитись до нового року.
Є правило в математиці: від зміни доданків сума не змінюється. Отак і на митниці. Людей пересунули з посади на посаду, а схеми залишилися. Та що казати, якщо родина нового очільника служби Нефьодова — і та у схемах!
Оголошена новою владою реформа мала би призвести до збільшення надходжень до держбюджету. Та грошей немає. Отже, їх і далі крадуть? І можливо, навіть більше, аніж раніше.
То ж на чию користь реформа?
0 коммент.:
Дописати коментар