ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

10 серпня 2016

Фінальна частина обласних змагань вальників лісу відбудеться на Закарпатті

Фінальна частина обласних змагань вальників лісу відбудеться на Закарпатті
УЖГОРОД-КИЇВ. 9 серпня. УНН. У суботу, 20 серпня, у Міжгірському районі відбудеться фінальна частина обласних змагань вальників лісу “Лісоруб-2016”, повідомляють у прес-службі Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства, передаєУНН.
Участь у змаганнях візьмуть близько 36 осіб з лісомисливських, лісозаготівельних та лісодослідницьких підприємств Закарпатської області.

Конкурс пройде у шість етапів. Учасники змагатимуться у майстерності заміни ланцюга на моторній пилці, у розкряжуванні колоди, у валці дерев і обрізанні сучків та у довільній частині змагань.
Як розповів сьогодні на прес-конференції начальник ЗОУЛМГ Валерій Мурга, цього року організатори вирішили запозичити європейський досвід проведення подібних змагань. Тому учасники будуть демонструвати свою майстерність не на лісових насадженнях, а на вкопаних у землю 12-метрових деревах, які спеціально привезуть на місце проведення змагань з лісгоспу.
“Не хотілося б, щоб люди звинуватили лісників у тому, що заради змагань була завдана шкода закарпатським лісам. У нас достатньо деревини після вітровалів та буреломів, аби забезпечити учасників чемпіонату необхідним лісоматеріалом та спорядженням”, — розповів В.Мурга.
Він також додав, що окрім традиційних етапів змагань гостям заходу продемонструють зразки прикладної роботи з деревиною. Наприклад, майстри покажуть, як з коренів дерев можна виготовити речі домашнього вжитку та декору.
Переможці обласного фіналу представлять Закарпаття у Києві на Всеукраїнському чемпіонаті по валці лісу, який відбудеться 26 серпня.
Джерело: УНН

На лісівників знову нападають

Оксана ЛУК’ЯНЕНКО.

На автомобілі, в яких перебували працівники державного підприємства «Городницьке лісове господарство», було скоєно напад. Група з 10—12 невідомих чоловіків пошкодила кузови, порізала шини і погрожувала спалити службовий транспорт Почалося з того, що лісова охорона держлісгоспу отримала повідомлення про самовільну рубку в лісовому кварталі Червоновільського лісництва. Але коли оперативна група і лісова охорона прибули на місце скоєння лісопорушення, зловмисники вже встигли зникнути. У цей час на автомобілі, що чекали їх в іншому місці, і було скоєно напад. При огляді місця рубки виявлено 27 самовільно зрізаних сосен. Збитки, завдані лісу, перевищують 262 тисячі гривень.

Не встигли лісівники з Городниці оговтатися після цієї події, як надійшло чергове повідомлення про напад на лісову охорону — цього разу з Лугинського держлісгоспу. Рейдова група намагалась зупинити КамАЗ, завантажений колодами дуба. На виїзді з лісу патрульний автомобіль заблокували два інші авто: мікроавтобус та «Мерседес». На вимогу лісової охорони звільнити шлях водій мікроавтобуса почав погрожувати пістолетом та фізичною розправою.

Житомирська область.



http://www.golos.com.ua/article/274056

Христина Юшкевич: «Лісова охорона Чернігівщини заслуговує відмінної оцінки»

Саме такий висновок зробила т.в.о. Голови Державного агентства лісових ресурсів України Христина Юшкевич за підсумками своєї робочої поїздки до держпідприємств Чернігівського ОУЛМГ, яка відбулася  з метою всебічного і вимогливого аналізу їхньої виробничої, лісоохоронної і лісовідновлювальної діяльності.



 На нараду до ДП «Добрянське лісове господарство» у Новояриловицьке лісництво прибули директори всіх дванадцяти лісогосподарських підприємств зі своїми рейдовими бригадами. Участь у підсумковій нараді взяли також перший заступник голови Чернігівської облдержадміністрації Леонід Сахневич та заступник голови обласної ради Арсен Дідур.

Про стан справ у ДП «Добрянське лісове господарство» доповів директор цього, одного з найбільших лісгоспів області, Іван Горохівський. Він, зокрема, сказав, що лісовий масив джержлісгоспу охоплює 41 тисячу гектарів. До нього входять 7 цехових підрозділів: лісництва, нижні склади та автопарк. Колектив налічує 300 працівників. Держлісгоспом заготовлюється щороку до 120 тисяч кубічних метрів  деревини і щороку ж  на 300 гектарах висаджуються саджанці  для вирощування майбутнього лісу.

 Христина Юшкевич визначила лісівникам держлісгоспів основні напрямки їхньої лісоохоронної та виробничої діяльності на сучасному етапі розвитку галузі. Вона, зокрема, наголосила, що Держагентство вчасно реагуватиме на ті негаразди, що відбуваються в лісі. Зокрема, на незаконні вирубки. Важливо показати суспільству, — підкреслила вона, що кожний лісівник — дбайливий господар, що саджає і доглядає ліс, чесно виконує свою роботу, яка заслуговує великої вдячності.

— Пріоритет у нашій роботі – боротьба з незаконними рубками, — наголосила вона далі, —  І відрадно, що правоохоронні органи вже почали адекватно реагувати на сигнали про виявлені лісовою охороною конкретні факти. Понад 1500 випадків було зафіксовано за 2015 рік. Завдано понад 84 мільйони гривень збитків. Держлісагентством направлено звернення до облдержадміністрацій, щоб організувати спільну, а головне – ефективну боротьбу з лісовою мафією, яка  вкрай розперезалася, демонструючи навіть випадки  нападів на лісову охорону, кількість яких значно зросла.

На думку Христини Юшкевич, слід активізувати роботу рейдових бригад, покращити їхнє матеріально-технічне забезпечення, вдосконалити методи боротьби з незаконними рубками, засоби фіксування порушень. Важливим є і те, — зазначила представниця Держагентства, —  що вже розроблено зміни до санітарних правил, які повністю унеможливлюють суцільну санітарну рубку в природно-заповідних зонах і практично обмежують її в лісових масивах.



Начальник Чернігівського ОУЛМГ Андрій Пивовар, виступаючи на нараді, зазначив, що за перше півріччя цього року вже проведено 585 протипожежних рейдів, виявлено десятки фактів незаконних рубок та інших порушень. За результатами цієї лісоохоронної діяльності складено 70 адміністративних протоколів. За незаконну рубку лісу відкрито 15 справ (сума штрафів 1360 грн., сума збитків – 49587 гривень), за порушення правил пожежної безпеки в лісах – 14 справ (накладено штрафів на 459 грн.), за порушення правил полювання – 38 справ (накладено штрафів на 14,3 тис. грн). Найбільше протоколів за перше півріччя складено ДП «Ніжинське лісове господарство» (32), мисливським відділом ОУЛМГ (11) та ДП «Остерське лісове господарство» (8).

Під час робочої поїздки Христина Юшкевич зустрілася з представниками лісової охорони та обговорила  з ними проблеми ефективної боротьби з незаконними рубками.

Учасники наради оглянули також транспорт, що використовується при патрулюванні лісових масивів, та техніку для ліквідації лісових пожеж.



Представник Київської фірми-виробника Сергій Євстаф’єв продемонстрував роботу безпілотника, який суттєво допомагатиме лісівникам у несенні служби, фіксуючи з висоти пташиного польоту виявлені порушення.  Один із таких апаратів днями надійде до ДП «Ніжинське лісове господарство».  Учасники робочої поїздки т.в.о. голови Держагентства лісових ресурсів України також побачили в роботі нові електронні фотопастки, придбані нещодавно ДП «Добрянське лісове господарство».



Учасників наради зацікавили також і теплиці із полікарбонату для вирощування сіянців основних лісоутворювальних порід та живцювання, які під час екскурсії показали лісничий Михайло Мамоненко та його помічник Дмитро Савченко.



Гості ознайомилися з роботою працівників Новояриловицького лісництва з вирощування декоративного садивного матеріалу, яка ведеться з 2011 року, а також оглянули системи відеоспостереження за лісовими масивами.

Виступаючи за підсумками огляду і обміну думками на нараді, перший заступник голови Чернігівської облдержадміністрації Леонід Сахневич підкреслив актуальність заходу, бо на першому плані нині гостро стоїть питання збереження лісів від незаконних вирубок та пожеж. І тому в області встановлено п’ятий клас пожежної небезпеки, а в охороні лісів уже задіяно 800 пожежників. Він констатував також, що на кожного майстра лісу накладено велике, а, можливо, й надмірне  навантаження, бо на нього  припадає понад 700 гектарів лісу. Таке навантаження, на жаль, не сприяє якості охорони лісових масивів.

Леонід Сахневич пообіцяв, що виконавча влада області зробить все можливе, щоб не лише зберегти лісову галузь Чернігівщини, а й примножити її дорогоцінні лісові багатства.



Підсумовуючи побачене і почуте під час своєї робочої поїздки, Христина Юшкевич відзначила, що чернігівські лісівники сумлінно виконують свою роботу, оберігаючи зелені скарби Сіверського краю. І, безумовно, їхня лісоохоронна діяльність заслуговує відмінної оцінки. А послідовна, наполеглива виробнича і лісовідновлювальна робота державного підприємства «Добрянське лісове господарство» взагалі може слугувати зразком для всіх лісгоспів України.

Микола Тищенко,
Чернігівське ОУЛМГ
http://chernigivlis.gov.ua/xristina-yushkevich-lisova-oxorona-chernigivshhini-zaslugovuye-vidminnoї-ocinki/

Чи є альтернатива мораторію на експорт лісу?

Не на жарт розігрались пристрасті навколо мораторію на експорт лісу-кругляку. Ініціатори натхненно його захищають, натомість урядовці продовжують ламати списи та навіть висунули пропозицію замінити його на подвійні аукціони з продажу необробленої деревини.

Про плюси і мінуси мораторію не говорив хіба лінивий. Тому спробую проаналізувати нову ініціативу, і чим же вона краща. Насправді ж, як виявилось, що аукціони не менш тендітні в питанні відповідності міжнародним правилам і зобов’язанням, а от зиск з них - досить сумнівний.

Якщо коротко, то суть аукціонів полягає в тому, що вони мають проводитись окремо для резидентів і нерезидентів України. Мовляв, спочатку відбуватиметься аукціон на продаж деревини в необробленому вигляді для вітчизняних підприємств. Решту, що не вдасться розпродати таким чином на внутрішньому ринку, потім виставлятиметься на аукціон для іноземних закупівельників.

Залишу за дужками всі корупціогенні ризики такого механізму. Українські аналітики і навіть самі лобісти подвійних аукціонів змушені визнати в цій схемі низку принципових недоліків.

По-перше, система подвійних аукціонів відповідає міжнародним зобов’язанням України не більше ніж запровадження мораторію, позаяк дискримінація в міжнародній торгівлі все одно залишається.

По-друге, судячи з надзвичайно обережних і скупих коментарів щодо подвійних аукціонів з боку представників ЄС, вони явно не в захваті від такої ініціативи і оцінюють її не набагато позитивніше, ніж введення мораторію.

По-третє (і найголовніше), аукціонна норма жодним чином не вплине на вирішення проблеми масової вирубки лісів. Адже навіть мінімальний легальний експорт тільки посилить цю проблему, яка вже зараз носить всі ознаки екологічного лиха.

Прихильникам ідеї мораторію на експорт лісоматеріалів закидають відвертий протекціонізм. Мовляв, для вирішення екологічних проблем більш доцільною була б якраз заборона на вирубку лісу. Насправді, це дещо поверховий підхід, адже не можна забувати про вітчизняну деревообробну промисловість, яка перебуває в глибокій кризі.

До слова, мораторій передбачається використати як тимчасовий захід, необхідний для започаткування і реалізації стратегічної програми відновлення лісових фондів. Вона включатиме низку питань, зокрема забезпечення контролю над комерційною вирубкою лісів, перекриття контрабандних схем вивезення лісу закордон, вирощування нових лісів та організацію ефективного управління в лісовому господарстві.

Першим кроком на шляху виконання цієї програми має стати звільнення імпорту деревообробного обладнання від оподаткування податком на додану вартість і ввізним митом для надання вітчизняним деревообробникам реальних можливостей розвинути своє виробництво за рахунок провідних іноземних технологій. Відповідний законопроект уже більше року припадає пилом у Верховній Раді, його ухвалення допоможе посилити ефект від введення мораторію на експорт лісу.

Таким чином, порятунок українського лісу потребує комплексного та всеохоплюючого підходу на національному та міжнародному рівнях. Він має включати продуману політику захисту національних інтересів у сферах збереження лісового фонду, розвитку лісозаготівельної та деревообробної галузей промисловості, вдосконалення роботи митних органів, вирішення проблем зайнятості населення тощо.

Тому мораторій є тільки першим кроком на шляху досягнення цих цілей. Його термін дії – 10 років, це час слід максимально ефективно використати. а не намагатись підмінити необхідність здійснення комплексної державної політики сумнівними нормами з метою сподобатись торговельним партнерам. Бо ціна надто висока – майбутнє нашої країни.

09 августа 2016, 15:50

 Ігор Гужва   Експерт CMD-Ukraine

09 серпня 2016

ЗАПОВІДАТИ, АЛЕ З РОЗУМОМ

Позиція Держлісагентства щодо створення нацпарків на території держлісфонду

Україна взяла зобов’язання перед європейською спільнотою до 2020 року розширити площі свого природно-заповідного фонду до 15% від загальної території країни. Нині ця цифра становить 6,5%. Питання створення національних парків в Україні все більше привертає увагу суспільства і викликає різного роду суперечки.

Громадські природоохоронні організації, науковці та навіть державні відомства мають різні, іноді протилежні позиції щодо шляхів реалізації взятого нашою країною зобов’язання.

Екологічні організації та установи вважають, що заповіданню підлягають ледве не всі ліси, науковці ж мають іншу думку.

Держлісагентство теж підтримує необхідність розширення природно-заповідного фонду на територіях, які є унікальними з точки зору збереження біорізноманіття, про те, створювати об’єкти ПЗФ на території лісів – недоцільно. 

Таку позицію висловила т.в.о. Голови Держлісагентства України Христина Юшкевич, коментуючи питання створення національних природних парків (НПП) у межах державного лісового фонду (ДЛФ).


– Нацпарки потрібно створювати там, де ростуть різновікові та різнопородні дерева природного походження, лісові насадження повинні відповідати корінним деревостанам, екологічним умовам структурної організації та продуктивності, не мати інвазійних видів у складі деревостану й підліску, а також у якому мешкають життєздатні популяції рідкісних і зникаючих видів флори і фауни. Разом з тим, відповідно до європейських стандартів, об’єкти, що потребують заповідання і збереження не повинні мати дуже великі площі. Тому, Держлісагентство залучило науковців, які розробили систему комплексної оцінки природоохоронної цінності лісів і вони даватимуть обґрунтування доцільності створення НПП на території того чи іншого лісового насадження, – зазначила Христина Юшкевич.

Очільниця пояснила, що національні природні парки недоцільно створювати на територіях штучно створених одновікових та одновидових лісових насаджень, адже вони потребують більшого догляду, дуже схильні до уражень шкідниками та швидше всихають, що підвищує небезпеку верхових пожеж на великій площі.
Зараз відсоток заповідності лісів, які підпорядковуються Держлісагентству, становить 16% від усієї площі лісових насаджень. Загальна лісистість України – 15,9%, це означає, що кожен другий заповідний гектар нашої країни – це землі лісового фонду. 
До прикладу, у таких лісових країнах як Фінляндія та Швеція, де ліси є основним природним типом рослинності, цей відсоток становить відповідно 11% та 6,3%. Це свідчить тільки про те, що в Україні спостерігається невиправдана диспропорція щодо залучення переважно лісових територій до складу ПЗФ, а інші зональні природні комплекси (луки, степи, болота тощо) – залишаються поза увагою.
Кількість великих об’єктів природно-заповідного фонду в Україні, є чи не найбільшою у світі, а, отже, фінансово витратною. Необхідно розвивати системи малих охоронних територій – заказників, урочищ та лісових генетичних резерватів. 

Оскільки, одночасно з природоохоронними функціями, ліси виконують також: водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства у лісових ресурсах, слід зауважити, що внаслідок досить інтенсивного лісокористування упродовж більше, ніж тисячі років, принаймні 95% лісів України представлені антропогенно зміненими напівприродними лісовими екосистемами, механізмом підтримки і регуляції яких є ведення лісового господарства на принципах сталого розвитку, тому важливо дотримуватись чітких критеріїв відбору лісових територій під об’єкти природно-заповідного фонду.



















Для прикладу Христина Юшкевич навела ідею створення національного природного парку «Дніпровсько-Тетерівський», територія  відома у народі як «мисливські угіддя Януковича» і навколо якої зараз багато суперечок.

– Ця територія має площу 30 тис. га і довгий час доступ до неї був обмежений. Породний склад – 77% чистих соснових культур, в яких не проводилися жодні лісовпорядні роботи. Насадження – штучно створені на староорних землях у 50–60-х роках минулого століття, для яких характерна низька стійкість до природних і антропогенних чинників. Якщо там створити нацпарк, то це неминуче призведе до загибелі насаджень і деградації лісів. Разом з цим, зникнуть і невеликі осередки червонокнижних рослин та тварин, які ще там залишаються. Окрім того, на значній площі цієї території підвищений рівень радіаційного забруднення, що є небезпечним для людини, – розповіла т.в.о. Голови Держлісагентства. 

За її словами, останні роки на цій території постійно збільшується кількість всохлих дерев, через осушувальну меліорацію та прокладання доріг. Дерева ростуть в умовах постійних коливань гідрологічного режиму, у них розмножуються шкідники, які швидко поширюються на здорові дерева. 

– Після отримання всіх виснов­ків незалежних експертів Держлісагентство запропонує створити національний природний парк там, де це дійсно необхідно і науково обґрунтовано для збереження унікального біорізноманіття. До того ж ми будемо користуватися рекомендаціями Директиви Ради ЄС, відповідно до якої для збереження природного середовища, існування дикої флори та фауни мають відводитися виключно території особливого природного значення, до яких не належить територія «Дніпровсько-Тетерівського лісомисливського господарства», – наголосила очільниця відомства.
Щодо створення національного природного парку «Холодний Яр», який планується на території Креселецького лісництва Кам’янського лісгоспу, то цю ідею Держлісагентство підтримує.

– Створення національного природного парку на цій території допоможе залучити більше туристів до цікавих місць Черкащини. Ініціатори створення парку пропонують виділити для нього територію площею 8 тис. га і включити до його складу Грушківське та Креселецьке лісництва. Однак, місцеві жителі та місцева влада з острахом ставляться до цього, – розповіла Христина Юшкевич.
На противагу розширенню площ та створенню НПП, жителі цих сіл приводять приклад існування на території Черкащини державного заповідника «Трахтемирів», який з 2000 року якимось чином став приватним, а також нацпарків «Білозерський» і «Нижньосульський», які перетворені на приватні маєтки та мисливські угіддя.

За словами т.в.о. Голови Держліс­агентства, більшість деревостанів лісництв, які пропонується включити до нацпарку – лісові культури дуба звичайного віком до 20 років. Такі насадження потребують систематичного проведення лісогосподарських заходів і не представляють цінності для заповідання.

Вона також зазначила, що Держлісагентство пропонує оптимальну площу для відведення під створення національного природного парку «Холодний Яр»,яка становить майже 3,5 тис. га, однак, остаточне вирішення цього питання залежить від місцевих громад Черкащини.

Заповідання – це прекрасна і корисна справа, щоб зберегти унікальну природу для наших нащадків, і ми повинні виконати взяті на себе зобов’язання, але без шкоди для суспільства та природи. В Україні дуже багато територій, які потребують заповідання у найкоротші терміни. До прикладу, під Києвом є Дніпровсько-Деснянський і Чернинський ландшафтні заказники, а також Журавлиний орнітологічний заказник, на базі яких треба створити національний природний парк. Не кажучи вже про Конча-Заспу та Пуща-Водицю, які давно повинні стати надбанням громадськості й набути статусу нацпарків не на папері, а в реальності.

Роман НОВІКОВ,© "Природа і суспільство" 



ОФІЦІЙНО

Витяг з наукового Висновку
стосовно доцільності створення національного природного парку «Дніпровсько-Тетерівський»


Штучно створені лісові масиви Дніпровсько-Тетерівського ДЛМГ не відповідають критеріям національного парку. Так, загущені соснові насадження втрачають стійкість до шкідників та хвороб і потребують постійних лісогосподарських заходів. З віком їх стан покращуватись не буде, а обсяги санітарних рубок зростатимуть.

Ці насадження, у зв’язку з розгалуженою сіткою доріг, доступні для масових відвідувань населенням і в них недостатня протяжність протипожежних розривів та мінералізованих смуг. До першого класу пожежної безпеки віднесено 12,5 тис. га лісових масивів. Догляд за мінералізованими смугами проектується тільки зараз на смугах протяжністю 432 км. Лісові масиви Дніпровсько-Тетерівського ДЛМГ зазнали радіаційного забруднення під час аварії на ЧАЕС. Станом на 01.01.2015 рік територія господарства зі щільністю забруднення 1–2 Кі/км2 становила 14,2 тис. га, 2–5 Кі/км2 – 15,7 тис. га, 5–7 Кі/км2 – 0,3 тис. га і від 7 до 10 Кі/км2 – 0,1 тис. га. Заболочена частина лісового масиву (ур. Котилево), яка проектується під заповідну частину національного парку, в даний час є порушеною прокладеними дорогами і осушена, тобто фактично втратила унікальність у природоохоронному, естетичному та науковому відношеннях.


У цілому унікальність Дніпровсько-Тетерівського ДЛМГ полягає у тривалій орієнтації на ведення мисливського господарства і недостатніми обсягами лісогосподарських заходів, зокрема, рубок догляду, що призвело до зростання небезпеки виникнення пожеж, суттєвого зниження стійкості до шкідників та хвороб. Відсутність своєчасного лісогосподарського втручання може призвести до катастрофічних наслідків. Утворення НПП «Дніпровсько-Тетерівський» є недоцільним.

Природоохоронна цінність території не доведена належним чином у науковому обґрунтуванні. Переведення лісових територій до об’єктів ПЗФ проводиться з порушеннями, на підставі неповних даних, отриманих під час проведення фрагментарних досліджень, без аналізу наявних матеріалів лісовпорядкування, без визначення категорії захисності лісових насаджень, їх лісотипологічної структури, санітарного та лісопатологічного стану та цільового призначення. При цьому ігнорується оцінювання таких важливих функції лісу як захисні та ресурсні, актуальність яких є вельми значною. Вилучення з господарського обігу та невдале цільове перепрофілювання лісових територій може призвести до нівелювання можливості виконання насадженнями захисних функцій і, в свою чергу, до порушення екологічного балансу регіону. 

Український ордена «Знак пошани» науково-дослiдний iнститут лiсового господарства  та агролiсомелiорацiї iм. Г.М. Висоцького 

http://www.ekoinform.com.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=213%3A2016-08-09-08-25-32&catid=7%3A2009-07-06-09-51-16&Itemid=63&lang=uk

Что сейчас означает слово "лесоустройство", и как суть лесоустройства изменилась за последнее столетие


В последнее время в профессиональной среде работников леса очень горячо обсуждается вопрос о том, кто и как должен проводить лесоустройство, должна ли быть государственная монополия на его проведение, в какой мере государство должно регулировать применение тех или иных технологий и способов проведения лесоустроительных работ, как должны соотноситься друг с другом лесоустройство и государственная инвентаризация лесов, и т.д.

Все эти вопросы очень важны, но прежде, чем их обсуждать, надо определиться с тем, что же такое "лесоустройство" в современной российской действительности. Когда мы говорим, что лесоустройство - это основа лесного хозяйства, вспоминаем слова классиков ("лесоуправление без лесоустройства слепо" - М.М.Орлов) и т.д. - мы обычно имеем в виду классическое лесоустройство XIX-XX веков. Если же мы сравним основные положения главных нормативных актов, регулировавших лесоустройство (лесоустроительных инструкций) в разные исторические периоды, мы увидим, что лесоустройство в XIX-XX веках и лесоустройство сейчас - это принципиально разные виды деятельности, пересекающиеся лишь отчасти. Ниже приводятся части лесоустроительных инструкций 1911, 1994 и 2011 г.г., наилучшим образом отражающих итоги трех крупнейших периодов в развитии российского лесоустройства: "золотого века" казенного лесного хозяйства в Российской империи, советского и ранне-послесоветского, и нынешнего, адекватное название которому еще не придумано.

Фрагменты отличаются друг от друга по структуре и формулировкам. Лесоустроительные инструкции 1911 и 1994 г.г. (как и другие лесоустроительные инструкции, сущствовавшие до введения Лесного кодекса РФ 2006 года) в явном виде определяли цели лесоустройства - а в нынешнем законодателстве, в том числе в нынешней ЛУ инструкции, этих целей нет. Содержание лесоустроительных работ в 1911 году определялось хозяйственным значением (разрядом - их было шесть) лесных дач, в 1994 году было более унифицировано, а в 2011 году стало общим для всех лесов. Тем не менее, выбранные фрагменты лесоустроительных инструкций позволяют понять, в чем состояли цели и суть лесоустройства в эти три исторических периода.

Изменения сути и содержания лесоустройства за период с 1911 по 1994 г.г., и даже в целом за весь исторический период от зарождения лесоустройства в нашей стране до окончания срока действия лесоустроительной инструкции 1994 года, было вполне эволюционным - добавлялись или видоизменялись отдельные задачи, появлялась или исчезала специфика, связанная с особенностями экономического устройства страны, но классическое лесоустройство оставалось в целом классическим лесоустройством.

Изменения, произошедшие после принятия Лесного кодекса РФ 2006 года, привели к радикальному изменению сути и содержания лесоустройства. Впервые эти изменения были отражены в Правилах проведения лесоустройства, утвержденных постановлением Правительства РФ от 18 июня 2007 г. № 377, и в Лесоустроительной инструкции 2008 года, и сохранились в ныне действующей инструкции - 2011 года.

Во-первых, из лесоустройство напрочь исчезла экономика. Экономический анализ условий ведения лесного хозяйства, и самого хозяйства, был неотъемлемой частью классического лесоустройства; в советское и раннее послесоветское время эта часть лесоустройства оказалась изрядно выхолощенной, но не исчезла совсем. Нынешнее лесоустройство (в понимании ЛК РФ 2006 года и действующей лесоустроительной инструкции) никакого экономического анализа не подразумевает и по большому счету вообще ничего общего с экономикой не имеет.

Во-вторых, из лесоустройства исключено планирование лесопользования, также бывшее неотъемлемой частью классического лесоустройства. Нынешнее лесоустройство, если исходить из требований законодательства, включает в себя проектирование мероприятий по охране, защите и воспроизводству лесов - но не включает проектирование мероприятий по использованию лесов. Планирование лесопользования теперь выходит за рамки лесоустройства - в лесах, предоставленных в аренду или постоянное (бессрочное) пользование оно обеспечивается при составлении проектов освоения лесов, а про планирование лесопользования в остальных лесах законодатели просто забыли.

В-третьих, лесоустройство из единого процесса превратилось в смесь разных действий с разными ответственными. Классическое лесоустройство представляло собой цельный комплекс работ по объекту лесоустройства (лесной даче, лесхозу, лесничеству) с едиными заказчиками, организаторами и исполнителями. Нынешнее лесоустройство состоит из разных действий, входящих в компетенцию даже разных уровней власти (например, проектирование лесничеств и лесопарков - это в основном ответственность федеральных властей. а таксация - региональных). Из-за этого современное лесоустройство не может даже в полной мере увязать все выполняемые им действия друг с другом.

Есть и другие отличия, тоже важные. Но даже этих трех достаточно для того, чтобы утверждать, что классическое лесоустройство XIX-XX веков и лесоустройство в понимании нынешнего лесного законодательства (главы 5 ЛК РФ 2006 года - "Лесоустройство и проектирование лесных участков" и Лесоустроительной инструкции 2011 года) - это принципиально разные виды деятельности. Общими и неизменными частями остаются фактически только таксация лесов и проектирование мероприятий по охране, защите и воспроизводству (без мероприятий по использованию) лесов.

Соответственно, чтобы определить, кто, как и по каким правилам должен проводить в России лесоустройство - необходимо прежде договориться о том, что за лесоустройство мы имеем в виду. Можно исходить из классического понимания - но оно не соответствует нынешнему законодательству; можно исходить из понимания нынешнего законодательства - но оно не соответствует здравому смыслу. А то, в каком понимании мы будем использовать термин "лесоустройство", может довольно существенным образом повлиять на идеи и аргументы по поводу того, кто и как должен его проводить.

Ниже приводятся фрагменты из лесоустроительных инструкций 1911, 1994 и 2011 г.г., наиболее ясным образом определяющие суть и содержание лесоустройства.


Инструкция для устройства, ревизии лесоустройства и исследования казенных лесов ведомства Главного управления землеустройства и земледелия по Лесному департаменту 1911 года

§1. Устройство казенных лесов имеет целью составление для них планов правильного лесного хозяйства, т.е. такого хозяйства, при котором обеспечиваются:

1) извлечение из лесов постоянной наивысшей доходности при неистощительности пользования и возможно всестороннем и полном удовлетворении нужд в лесе и лесных материалах населения, сельского хозяйства, промышленности и торговли;

2) улучшение состава и роста лесов, и 

3) наивыгоднейшее постоянное пользование всеми не лесными площадями, входящими в состав лесных дач, при возможном уменьшении непроизводительных участков.

§ 2. Объем и содержание лесоустроительных работ определяется хозяйственным значением устраиваемых лесных дач.


* * *

Инструкция по проведению лесоустройства в лесном фонде России 1994 года:

1.1.1. Целью лесоустройства является разработка системы мероприятий, направленных на обеспечение рационального ведения лесного хозяйства и пользования лесным фондом, эффективного воспроизводства, охраны и защиты лесов, осуществление единой научно-технической политики в лесном хозяйстве.

1.1.2. Основными задачами лесоустройства являются:

получение достоверной и разносторонней информации о лесных ресурсах, состоянии лесов и динамике лесного фонда;

создание и систематическое обновление информационной базы данных по лесному фонду и лесным ресурсам, обеспечивающей ведение государственного лесного кадастра, государственного учета лесного фонда, осуществление лесного мониторинга, составление документации на участки лесного фонда, передаваемые в аренду;

осуществление внутрихозяйственной организации лесного фонда России;

составление документов по инвентаризации и учету лесов, лесных карт;

определение научно обоснованных размеров и пространственного размещения неистощительного и рационального пользования различными ресурсами леса, мероприятий по воспроизводству, выращиванию, охране и защите лесов, а также иным видам лесохозяйственной деятельности;

контроль за реализацией проектов организации и развития лесного хозяйства;

контроль лесопользования, качества выполненных лесохозяйственных мероприятий.



Лесоустроительная инструкция 2011 года:

3. В соответствии со статьей 68 Лесного кодекса Российской Федерации лесоустройство включает в себя: 

проектирование лесничеств и лесопарков; 

проектирование эксплуатационных лесов, защитных лесов, резервных лесов, а также особо защитных участков лесов; 

проектирование лесных участков*; 

закрепление на местности местоположения границ лесничеств, лесопарков, эксплуатационных лесов, защитных лесов, резервных лесов, особо защитных участков лесов и лесных участков; 

таксацию лесов; 

проектирование мероприятий по охране, защите и воспроизводству лесов.


* проектирование лесных участков исключено из состава лесоустройства федеральным законом от 29 июня 2015 года № 206-ФЗ


http://forestforum.ru/viewtopic.php?f=9&t=19892

На Закарпатті для відновлення лісу висадили 10 мільйонів саджанців


По всій території Закарпатської області цієї весни висадили 10 мільйонів саджанців дерев різних порід.

Про це сьогодні, 9 серпня, під час прес-конференції повідомив начальник Закарпатського обласного управління лісового та мисливського господарства Валерій Мурга.

«Навесні було висаджено 10 мільйонів саджанців. Жодного саджанця ми не закуповували – всі наші. Заліснені всі суцільні зруби, про які ми говоримо», – сказав В. Мурга.

«Я допускаю, що не кожен ставиться до свої роботи на 100% так, як потрібно, якість деколи храмає, управління займається перевірками для того, аби ці роботи проводилися на хорошому рівні. Зараз висаджено 2800 гектарів», – додав він.

Втр, 09/08/2016 - 17:54

http://zaholovok.com.ua/na-zakarpatti-dlya-vidnovlennya-lisu-visadili-10-milioniv-sadzhantsiv


22 раза горел Цюрупинский лес



22 пожара общей площадью 13.04 га, было ликвидировано по состоянию на 1 августа в Цюрюпинском лесхозе. Самый большой из них возник в Пролетарском лесничестве 18 апреля.

Так же, 30, 31 июля и 1 августа пожары произошли в Цюрюпинском, Пролетарском и Раденском лесничествах. По информации пресс-службы облГСЧС именно в Пролетарском пожаре была виновата молния.

05 августа 2016, 08:00 

Розбудили Василюка "і Остапа понесло"

Днями на сторінках газети Уряду України було опубліковане інтерв’ю т. в. о. голови Державного агентства лісових ресурсів Христини Юшкевич, присвячене питанню створення нових національних природних парків1Стаття містить цитати пані Х. Юшкевич та трактовані автором статті (Роман Новіков) висловлювання.


Екологи МБО «Екологія-Право-Людина» переконані, що висловлювання, використані у статті, в тій чи іншій мірі аргументують несприйняття Держлісагенством потреби створення нових національних парків. Втім пані Христина Юшкевич не має профільної природничої освіти або досвіду роботи в природоохоронних органах2. По цій причині не дивною стала наявність у статті позицій, що суперечать дійсності, а також демонструють глибоку необізнаність у питаннях, які посадовець озвучує на сторінках газети Уряду України. Наведемо кілька прикладів.

1. «Нацпарки потрібно створювати там, де є ліси, які характеризуються природним походженням, старшими класами віку, групово різновіковою структурою, породним складом, який відповідає корінним деревостанам, екологічним умовам, структурною організацією та продуктивністю. А також там, де мешкають життєздатні популяції рідкісних і зникаючих видів флори і фауни».

Норми законодавства, якою б була передбачена згадана вимога щодо якісних показників лісів, які можуть або не можуть бути включеними до складу національних природних парків, не існує. Тут варто відмітити, що існування понад 900 видів рослин та тварин, занесених до Червоної книги України, прямо залежить від діяльності Держлісагенства. Більшість лісів України відіграють роль для збереження таких видів.

2. «Відповідно до європейських стандартів, об’єкти, що потребують заповідання і збереження, не повинні бути дуже великими за площею».

Юристам МБО «Екологія-Право-Людина» не відомо про жодні міжнародні документи, що визначали б таку норму. 

3. Також стаття містить репліку автора: «…наголосила Христина Юшкевич, додавши, що, наприклад, навколо Києва є місцеві Дніпровсько-Деснянський та Чернинський ландшафтні заказники і Журавлиний орнітологічний заказник, на базі яких можна створити національний природний парк. Або не на папері зробити для людей нацпарки в Кончі-Заспі та Пущі-Водиці».

Екологи ЕПЛ приголомшені незнанням питання. Фактично, голова Держлісагенства пропонує збільшення площ природно-заповідного фонду за рахунок вже існуючих територій природно-заповідного фонду (вся площа лісів «Пуща-Водиці» віднесена до складу Національного природного парку «Голосіївський» 1 травня 2014 р. (Указ Президента України № 446/2014 “Про зміну меж національного природного парку “Голосіївський”) та існуючого заказника «Межигірсько-Пуща-Водицький» (Рішення Київської міської ради  від 24 жовтня 2002 року № 96/256). Хіба від цього стане більше ПЗФ? Ще більше дивує ідея створення національного парку у «Конча-Заспі». Що саме могло матись на увазі?

Втім, загальна тенденція щодо позиції Держлісагенста відносно створення нових національних парків лишається незмінною. Держлісагенство, за керівництва будь-якої політичної сили, незмінно протистоїть створенню нових територій природно-заповідного фонду.

Екологи та юристи МБО «Екологія-Право-Людина» звертають увагу на те, що, відповідно до Державної стратегії регіонального розвитку України, в 2017 році частка заповідності має сягнути 11 %, в 2021 році – вже 15 % площі держави. Сьогодні маємо лише 6,5 % ПЗФ від площі Держави. Досягнення вказаних показників можливе лише при масштабному (до 53 % всіх лісів України) залучення земель державного лісового фонду. Довідку з цього питання можна переглянути на сторінці проекту Світового банку в Україні: http://www.fleg.org.ua/konkurs-2015/645 .

ЕПЛ закликає керівництво Держлісагенства змінити антиекологічну політику та зробити рішучі кроки на зустріч створенню принципових територій природно-заповідного фонду, таких як національний природний парк «Холодний яр».


Василюк Олексій, еколог ЕПЛ
Петро Тєстов, еколог ЕПЛ
Email: office@epl.org.ua;vasyliuk@gmail.com
Тел.: (032) 225 – 76 – 82; 097 – 1000 – 473

Головна лісівниця України пронеслась по Ріпках зі швидкістю 180 кілометрів за годину

Швидкісні рекорди ставлять українські чиновники на дорогах Чернігівщини: машина тимчасової виконувачки обов’язків голови Держлісагентства Христини Юшкевич сьогодні, 9 серпня, під час робочого візиту на Чернігівщину в рази перевищувала допустиму швидкість.

У Ріпках водій чиновниці їхав зі швидкістю близько 180 кілометрів за годину. Свідком цього став кореспондент svoboda.fm.
У чому причина такого поспіху чиновниці? Вже після офіційної частини робочої поїздки її відвезли до Голубих озер в селі Олешня, де на березі одного з озер розташовується міні-база відпочинку лісівників. Вдячні чернігівські лісівники влаштували пані Юшкевич «культурний відпочинок».
Сюди ж приїхали й активісти ГО «ДІЯ». За словами координатора у Чернігівській області Вадима Йовенка, вони хотіли поспілкуватися із нею і продемонструвати пані Юшкевич знімки із супутникових мап, що підтверджують те, що незаконна рубка лісу продовжується і по сьогодні.
Також хотіли передати і свої клопотання стосовно необхідності створення Громадської ради при обласному управлінні лісового та мисливського господарства.
Утім, людина у погонах лісівника, яка відмовилась представитись, перегородила прохід на територію бази, а автомобіль Toyota Avalon із київськими номерами АА **** ІМ, на передньому сидінні якого знаходилась білявка, дуже схожа на пані Юшкевич, поїхав з території бази. За ним слідував другий автомобіль кортежу – Volkswagen Tuareg із номерами АА **** МТ.

Вадим Йовенко на своїй машині попрямував за кортежем, утім машини постійно набирали швидкість. «Рекорд» поставили у Ріпках, коли машина Йовенка їхала вже близько 170 кілометрів на годину, а кортеж все одно відривався від них.
Активісти телефонували до поліції, утім, їм відповіли, що радарів для вимірювання швидкості руху у них на даний момент немає.
Вже поблизу в’їзду до Чернігова авто чиновниці остаточно відірвалося й попрямувало по об’їздній дорозі.




Збільшити




Збільшити




Збільшити




Збільшити




Збільшити