ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

04 грудня 2019

Парк природних чудес



Перспективи розвитку рекреаційної мережі у Шацькому національному природному парку.

Особливістю Шацького НПП є його транскордонне розташування та унікальне поєднання лісових, озерних, болотних і дюнних комплексів. Стан збереженості біологічного і ландшафтного різноманіття території став підставою для включення Шацьких озер до Списку Рамсарських угідь (1995 рік) та надання Шацькому національному природному парку статусу біосферного резервату за програмою МАБ ЮНЕСКО.

Шацький національний природний парк створений у 1983 році. Нині його площа становить 49 тис. га. Це одна із ключових природних екосистем Західно-Поліського регіону, яка розташована на Головному вододілі басейнів Чорного і Балтійського морів.

У 2012 році парк увійшов у міжнародний тристоронній біосферний резерват «Західне Полісся» (Польща-Україна-Білорусь). Це другий в Європі і третій у світі тристоронній Транс­кордонний біосферний резерват. Статус транскордонного біосферного резервату ЮНЕСКО підтверджує виняткові природні цінності та значення цієї території у збереженні і підтримці біорізноманіття в Європі і світі.

Візитівкою Шацького НПП є природні озера, яких тут налічується 23 загальною площею близько 7 тис. га з надзвичайно прозорою і чистою водою. Це одна з найбільших озерних груп Східної Європи.

Вода в озерах гідрокарбонатно-кальцієва з невисокою мінералізацією. Найбільше озеро – Світязь, площа якого становить понад 2,7 тис. га з максимальною глибиною – 58,4 м. Вода тут настільки чиста і прозора, що при восьмиметровій глибині проглядається дно. «Вода з озера Світязь може використовуватись як питна – аналогів їй в Україні не знайдено» – такий є основний висновок досліджень, проведених у 2004 році академіком І.Р. Юхновським. У 2008 році озеро Світязь визнано переможцем у номінації «7 природних чудес України».
Завдяки мальовничим природним ландшафтам, теплому та м’якому клімату, територія Шацького національного природного парку має високий рекреаційний потенціал для організації відпочинку, туризму і санаторного лікування.

На сьогодні у зоні стаціонарної рекреації озер Світязь і Пісочне сконцентровано 62 бази відпочинку, шість спортивно-оздоровчих та дитячих таборів, сім стаціонарів наукових установ, функціонують санаторій «Лісова пісня» та пансіонат «Шацькі озера». Одночасно у цих закладах можуть відпочивати близько семи тисяч осіб, ще понад три тисячі рекреантів розташовуються на відпочинок у приватному секторі та наметових містечках. На території парку створено та діє Візит-центр, обладнано еколого-пізнавальні стежки «Лісова пісня», «Три озера», «Світязянка» та три рекреаційні пункти для короткотермінового відпочинку автотуристів.

Для любителів відпочинку в наметах обладнані три наметові містечка «Гряда», «Незабудка» та «Запісочне».

Розроблені та діють водні, велосипедні та піші туристичні маршрути.
Великою популярністю серед відвідувачів національного парку користується як літня, так і зимова риболовля. Любителів рибальства місцеві жителі, за необхідності, забезпечать усім необхідним: знаряддями лову, човнами, покажуть рибні місця, а новачків навчать тонкощам рибальської справи.

Ліси парку щедро обдаровують багатствами «Тихого полювання». Впродовж літньо-осіннього сезону тут дозрівають різноманітні ягоди: чорниця, малина, лохина, брусниця, журавлина.
Грибний сезон починається у серпні-вересні і триває до листопада. У лісових масивах зростає близько 70 видів їстівних грибів, однак найбільшою популярністю користуються білі гриби, підосичники, підберезовики, маслюки, лисички.

Цікавим буде ознайомлення із пам’ятками природи, що розташовані у межах природоохоронної установи, такими як: ботанічний заказник «Втенський», лісові заказники «Ялинник» та «Ростанський», іхтіологічний заказник «Соминець», гідрологічні заказники «Пулемецький» і «Піщанський», а також з ботанічними пам’ятками природи «Дуб-велетень» та «Сосна і дуб-1», «Сосна і дуб-2».

У першій декаді липня є можливість відвідати Польську сторону Транскордонного біосферного резервату «Західне Полісся» пішохідним переходом через річку Західний Буг, який щороку облаштовують у рамках проведення Європейських днів Добросусідства між Гміною Воля Угрузька та Шацьким районом.

Перебуваючи на відпочинку в Шацьку, можна ознайомитись з територією Білоруської частини тристороннього біосферного резервату, відвідавши Республіканський заказник «Прибузьке Полісся», ліси якого межують із землями Шацького національного природного парку.
Пам’ятники архітектури на території національного парку представлені церквами ХІХ століття.

З 2010 року при Петропавлівській церкві (1846 р.) у селі Світязь започаткував свою діяльність чоловічий монастир. Всі бажаючі можуть відвідати цю сакральну споруду і помолитись Почаївській Божій Матері, ікона якої розташована у храмі Петра і Павла. Для поціновувачів історико-культурної спадщини екскурсійними бюро у період відпочинкового сезону організовуються екскурсії до міста Володимира-Волинського з відвідуванням Зимненського жіночого монастиря, до села Колодяжне, де є музей-садиба Лесі Українки, до замку Любарта у місті Луцьку та Брестської фортеці у місті Бресті (Республіка Білорусь).

Шацький національний природний парк перспективний з огляду подальшого розвитку рекреаційної мережі та туристично-спортивних заходів, спрямованих на відпочинок та гармонійний розвиток особистості. Однак, вирішення питань розвитку туристичної та рекреаційної інфраструктури, а також будівництво нових санаторіїв та будинків відпочинку потребує вирішення ряду завдань, зокрема:

1. Виділення державного фінансування на проектування та будівництво каналізаційної мережі у селах Світязь, Мельники та Пульмо.

2. Проектування та будівництва полігонів твердих побутових відходів у селах району, відкриття піщаних кар’єрів для задоволення потреб місцевого населення, а також вирішення питання вторинної переробки пластикової тари.

3. Освоєння нових зон відпочинку біля інших озер національного парку, зокрема, таких як: Пулемецьке, Люцимир, Соминець, що передбачено «Проектом організації території, охорони, відтворення та рекреаційного використання природних комплексів та об’єктів Шацького НПП».

Ліси Шацького НПП

Ще однією важливою і великою проблемою є розробка Хотиславського кар’єру в Білорусі. Кар’єр розташований у безпосередній близькості до кордону і, зокрема, до Шацького НПП – до межі парку – 17 км, до озера Світязь – 26 км. Тому, на сьогодні існує загроза впливу кар’єру на природні аквальні комплекси Шацького НПП. Подальше поглиб­лення кар’єру може призвести до пониження рівнів вод і обміління Шацьких озер та спричинить зміни рослинного світу, збіднення біорізноманіття, замулення колодязів тощо.

Болото з формацією пухівки

Також існує проблема збільшення адвентивних видів фауни, зокрема, бобрів та бакланів, які чинять значний вплив на екосистеми парку. Потребує вирішення питання отримання дозволів на лісівничі заходи, у зв’язку з проблемою всихання соснових насаджень.

На сьогодні парк є не тільки природоохоронним об’єктом, а й одночасно науково-дослідною установою, де науковим відділом парку спільно з фахівцями інших наукових установ проводяться дослідження для забезпечення стабільності екологічних процесів, оптимізації порушених природних екосистем, а також удосконалення рекреаційного використання території.

ДОВІДКОВО

ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИЙ ФОНД У ЛІСАХ ДЕРЖЛІСАГЕНТСТВА

Лісові ландшафти у структурі природно-заповідного фонду України займають провідне місце.
У лісах, що належать до сфери управління Держлісагентства, станом на 01.01.2016 р. створено майже 3,3 тис. територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальною площею близько 1,3 млн га. Заповідність підпорядкованих лісів становить 16%. Практично в усіх регіонах заповідність у лісах вища, ніж загальнодержавна.

З 1991 року площа природно-заповідного фонду у лісах Держлісагентства зросла майже вдвічі, і це не враховуючи площі лісів, які були вилучені під об’єкти ПЗФ та надані у постійне користування установам Мінприроди.

До сфери управління Держлісагентства належать 13 природоохоронних установ (на площі 0,2 млн га), серед яких: шість природних заповідників, шість національних природних парків і одне господарство-парк.

Охорона та утримання установ ПЗФ забезпечується спеціальними адміністраціями за рахунок коштів держбюджету, а на решті територій ПЗФ (заказники, заповідні урочища тощо) охорона та збереження природних комплексів покладається на підприємства, у віданні яких вони перебувають.

Під час формування територій ПЗФ Держлісагентство дотримується принципів сталого розвитку та враховує комплекс екологічних, економічних і соціальних чинників:

недопустимо, щоб при подальшому заповіданні лісів лісове господарство втратило основну ознаку галузі виробництва – здатність задовольняти потреби суспільства у лісових ресурсах;

через бюрократизм в організації виконання господарських заходів заповідані ліси не повинні бути джерелами інфекцій, інвазій та пожежної небезпеки для суміжних територій;

ініціатори створення нових територій ПЗФ повинні враховувати загострення соціального розвитку регіонів після їх створення (скорочення виробництва, ліквідація робочих місць, бюрократизм в організації виконання господарських заходів), а також специфіку лісовирощування;

недостатньо виділяється коштів з держбюджету на утримання і розвиток інфраструктури заповідних об’єктів;

мінімізувати розпорошення лісів між відомствами, зокрема, під час створення природоохоронних установ, враховуючи комплексний характер заходів щодо охорони від пожеж, захисту та відтворення лісів.

Заготівля деревини на територіях природоохоронних територій здійснюється винятково в порядку проведення заходів щодо запобігання змінам природних комплексів унаслідок антропогенного впливу, збереження та відновлення рослинних угруповань, здійснення протипожежних і санітарних заходів, ліквідації наслідків стихійних лих.


ПРО АВТОРА

ЗАХАРКО Володимир Володимирович – директор Шацького НПП.



У 1985 році закінчив Львівський лісотехнічний інститут за фахом інженер лісового господарства.

З 1977 по 1984 рр. працював у галузі лісового господарства на інженерних посадах у Шацькому навчально-досвідному держлісгоспі.

З перших днів функціонування (1984 р.) Шацького національного природного парку очолив Мельниківське лісництво, де на посаді лісничого пропрацював 15 років.

У 1999–2001 рр. – директор Шацького навчально-досвідного держлісгоспу, директор Шацького національного природного парку.

Впродовж восьми років працював в органах місцевого самоврядування Шацького району.
У 2014 році Захарко Володимир Володимирович знову очолив Шацький НПП.

Володимир ЗАХАРКО,
“Лісовий і мисливський журнал”

Новая стратегия защиты лесов была обсуждена на III отраслевом форуме «ЛПК 360°»


В Москве прошёл III отраслевой форум «ЛПК 360°».

На дискуссионной площадке третьего отраслевого форума собрались представители профильных ведомств, региональных властей и бизнеса. Обсуждались актуальные вопросы развития, с которыми сталкиваются предприятия и пути их решения.

Ввести частную собственность на лес, чтобы обеспечить его сохранность. На Третьем отраслевом форуме лесопромышленного комплекса обсудили новую стратегию защиты зелёного массива. Ответственность за использование природного ресурса предложили возложить на самих промышленников. Это будет способствовать защите леса, в том числе, и от пожаров. Министр промышленности и торговли Денис Мантуров полагает, что предложенные меры нужны для того, чтобы обеспечивать залоговую составляющую для получения более льготных кредитов. «Это обеспечит для государства в том числе определенные гарантии того, что собственник будет заботиться о том участке, который он приобрёл», - сказал Мантуров.

На форуме обсудили и другие проблемы лесной промышленности, в частности, поддержку предприятий со стороны государства и банков. Для добросовестных промышленников разрабатывают новые меры поддержки.

«Мы видим, что производство продукции по всем видам у нас растт в этом году: рост будет не менее 5%. Естественно, часть этой продукции будет потребляться за счет внутреннего спроса. Ну, и конечно за счёт того, что мы будем и дальше расширять присутствие своей продукции на внешних рынках. Российский леспром всегда пользовался большим спросом», - отметил замминистра промышленности и торговли Виктор Евтухов.

Развитие лесной промышленности по-прежнему остаётся одним из важных секторов российской экономики. Для системного развития отрасли и достижения приоритетных задач Минпромторг России совместно с представителями бизнеса и экспертного сообщества разработал Стратегию развития лесного комплекса до 2030 года.

Москва. 4 декабря 2019 г. /Бумпром.ру/. 

Рахункова палата пропонує "відстрілювати" чорних лісорубів



"Інші методи вже не працюють. Проблема стала такою кричущою, що на захист сибірських лісів встають вже і самі китайці": Рахункова палата радить "відстрілювати" чорних лісорубів ...

Незаконна вирубка лісів в Росії прийняла масштаб лиха. Рахункова палата (РП) оцінила збитки від дій чорних лісорубів в 11-12 млрд руб. на рік. При цьому, як зазначили аудитори, половина всіх незаконних рубок в країні припадає на Іркутську область.

За підсумками перевірок ефективності використання лісових ресурсів аудиторами встановлено, що протягом останніх десяти років щорічно фіксується 16-17 тис. Незаконних рубок 1,3 млн куб. м деревини. Як заявляють у відомстві Олексія Кудріна, до такої ситуації призвели низький рівень контролю з боку правоохоронних органів, недотримання нормативів патрулювання співробітниками лісової охорони ,, а також відсутність достовірного обліку лісоматеріалів та інформаційного обміну між контролюючими органами.

Але головне - не реалізовано передбачене Лісовим кодексом право посадових осіб, які здійснюють лісову охорону, на носіння та застосування службової зброї. Незважаючи на те, що в РП не можуть навіть уявити, як за допомогою зброї можна зупинити вирубку і вивезення в Китай цінних порід деревини, які здійснюються через корупційні схеми, де учасниками стають чиновники найрізноманітніших, інколи дуже високих рангів, все-таки вважають, що "спробувати варто, тому що інші методи, схоже, не працюють. Проблема стала такою кричущою, що на захист сибірських лісів встають вже і самі китайці", - заявляють у відомстві.

Суцільну вирубку лісів регіональні влади обґрунтовують тим, що там будуть нові сільгоспугіддя, хоча в дійсності в запустінні повсюдно навіть ті, що були освоєні раніше. РП пропонує президенту Володимиру Путіну передбачити єдині підходи до патрулювання лісів, встановити загальні вимоги до діяльності пунктів прийому і відвантаження деревини, переглянути нормативи заготівлі деревини для власних потреб, встановити відповідальність за недостовірність даних лісовпорядкування і розглянути питання про зміну порядку визначення розміру відшкодування шкоди, заподіяної лісам , повідомляє newsli.ru.

"Незаконна вирубка лісу - це багатомільйонні тіньові обороти, і, звичайно, в збереженні непрозорою, безконтрольною і недоурегулірованной ситуації з охороною лісового господарства є зацікавлені вигодонабувачі, - сказав експерт-аналітик компанії" Фінам "" Олексій Калачов. - Стара система лісництв виявилася зруйнованою, а нова система контролю і відтворення лісу обмежена в ресурсах і можливостях контролю ".

Створення повноцінної системи контролю вимагає великих державних інвестицій, заявляє експерт "Віддати все це на відкуп приватним або регіональним структурам можна буде потім, коли система контролю запрацює. А зараз усуватися від вирішення проблеми державі не варто. Інакше всі ці нарікання і заклики так і залишаться порожніми словами ".

Джерело: Незалежна газета

Бюджетные резервы направят на тушение лесных пожаров



Нераспределенный резерв субвенций регионам на реализацию полномочий в области лесных отношений в приоритетном порядке будут направлять на тушение лесных пожаров и воспроизводство лесов, пострадавших от стихийных бедствий.

Соответствующее постановление Правительства РФ от 23 ноября 2019 года № 1502 «О внесении изменений в Правила расходования и учета средств, предоставляемых в виде субвенций из федерального бюджета бюджетам субъектов Российской Федерации на осуществление отдельных полномочий Российской Федерации в области лесных отношений» вступает в силу сегодня, 4 декабря.


ЧИТАЙТЕ ПО ТЕМЕБороться с лесными пожарами помогут землепользователи

При необходимости затраты на обеспечение пожарной безопасности, на тушение лесных пожаров, включая связанные с ними расходы по судебным решениям, и на воспроизводство лесов, пострадавших в результате стихийных бедствий, будут финансироваться в приоритетном порядке из средств нераспределенного резерва субвенций регионам.

Также скорректирован порядок учета бюджетных ассигнований на лесовосстановление и лесоразведение, формирование запасов семян лесных растений, приобретение пожарной и лесохозяйственной техники. Они будут отражаться в федеральном проекте «Сохранение лесов» национального проекта «Экология» на период его реализации.

У волинському лісництві невідомі застрелили сім ланей. Тварин мали випустити у дику природу

Тварини жили у вольєрі посеред лісу.

На Волині в одному із лісництв посеред ночі невідомі розстріляли ланей. Семеро самиць мешкали у вольєрі посеред лісу. Їх підгодовували, щоб через два тижні випустити у дику природу, йдеться у сюжеті ТСН.19:30.

На відео, яке відзняли лісники, видно, що тіла усіх семи ланей розкидані по вольєру. У кожної були прострілені голова та шия.

Усі загиблі лані – молоді самки від двох до чотирьох років. Їх закупили два роки тому. Мешкали вони разом з оленями в облаштованому посеред лісу вольєрі площею дев’ять гектарів. Однак цілилися зловмисники лише в ланей.

"Професіонал був, бо всі постріли були в голову. Шию. Не кожний мисливець може так влучити", - каже лісничий Воротнівського лісництва Юрій Курчик.

Охоронець, який тої ночі чергував, розповідає, що жодних пострілів не чув. "Це була нарізна зброя малого калібру. Швидше за все, використовували глушники", - каже головний лісничий Звірівського лісництва Вадим Читкайло.


Семеро самичок мешкали у вольєрі посеред лісу. Їх підгодовували, щоб за два тижні випустити у дику природу. Зловмисники пробралися за огорожу і перестріляли усіх. Хто і чому наважився на таке - у сюжеті.




Своює чергою, місцеві стверджують, що вночі в лісі таки стріляли. Правда, де саме не знають. "Разів з п’ять були постріли. Це було звечора", - каже місцева жителька Оксана Коваль.

Наразі усю інформацію перевіряє поліція. За фактом убивства тварин порушили кримінальне провадження. Тіла мертвих ланей забрали на експертизу.

Хто міг це зробити - поки що лише припущення. Лісівники кажуть, якби це були браконьєри, вони б забрали з собо тушки. Тож імовірно, хтось безжально розстрілював звірів, розважаючись.

Кореспондентка ТСН Тетяна Хомич.
3 грудня 2019, вівторок, 23:03 | Джерело: https://tsn.ua/
https://voi.com.ua/news/1291360/

***




У волинському лісництві розстріляли сім ланей, які були у вольєрі


На Волині в одному з лісництв розстріляли сім ланей. Усі вбиті тварини були самками. Їх тримали у вольєрі, який звели 2 роки тому, аби розводити та випускати у живу природу.

Працівники лісництва не розуміють, хто і чому міг так жорстоко вбити беззахисних тварин. Вочевидь, самки навіть не тікали, бо туші лежали неподалік одна від одної.

Читайте: 130 тис. грн за лося. Браконьєрів каратимуть гігантськими штрафами

Дике полювання на тварин влаштували вночі. Стріляли безшумно, адже ніхто з працівників нічого не чув. Камер відеоспостереження тут немає, охорона на в’їзді, та зайти у ліс можна майже з усіх боків.

Вольєр із ланями – найулюбленіша локація дітей на території молодіжно-лісівничого центру. Тут планували збільшувати популяцію і випускати їх у дику природу. Взимку сотні школярів приїздили сюди милуватися благородними тваринами та годувати їх.

Разом із самками тут було ще 15 оленів, але вони не постраждали. Нині поліція шукає речові докази, які допоможуть знайти вбивць тварин. Розпочали кримінальне провадження за статтею незаконне полювання.

Поліцейські припинили незаконну «чистку лісу»



Група «лісорубів» та їхній організатор затримані на місці злочину. Встановлено, що зловмисники встигли вирубати більше 7 кубів лісу. Вилучено бензопили та вантажівку із деревиною.

Під час профілактичного відпрацювання території обслуговування оперативники Покровського відділу поліції виявили у лісосмузі біля с. Перше Травня вантажний автомобіль «ГАЗ-66» та шістьох чоловіків, які вирубували дерева. Правопорушниками виявилися мешканці Слов’янська віком від 17 до 39 років.

«Бригадир» групи намагався запевнити, що вони мають дозвіл на порубку дерев та здійснюють «чистку лісу», однак відповідних документів надати не зміг. Під час перевірки було встановлено, що чоловік вже мав конфлікти із законом і був засуджений за скоєння розбійного нападу.

Поліцейські встановили, що зловмисники вже встигли вирубати більше 7 кубів деревини, більшу частину якої завантажили та планували вивезти. Бензопили, деревина та вантажівка вилучені у якості речових доказів.






За даним фактом слідчими відкрито кримінальне провадження за ст. 246 «Незаконна вирубка лісу» Кримінального кодексу України. Максимальне покарання, передбачене санкцією статті, - до 3 років позбавлення волі з конфіскацією добутого. Триває досудове розслідування.

Вчера в 10:45

Письмо Рослесхоза органам управления лесами субъектов РФ об учете лесных пожаров

Заместитель руководителя Рослесхоза Н.С.Кротов в ноябре разослал по органам исполнительной власти субъектов РФ письмо от 7 ноября 2019 года "Об учете лесных пожаров". В письме говорится об учете пожаров не только на землях лесного фонда, но и на землях особо охраняемых природных территорий, землях обороны и безопасности и землях иных категорий, на которых предписывается учитывать пройденные огнем площади только на лесных землях.

Остается неясным, как должны считаться пожары в лесах на землях сельскохозяйственного назначения (а это самая горящая категория лесов в нашей стране - во многом потому, что действующее законодательство штрафами и угрозами изъятия земель подталкивает их владельцев к уничтожению самовольно вырастающих лесов, главным образом путем выжигания). С одной стороны, письмо как бы намекает, что эти пожары считать нужно (разделяя "лесные пожары" - ими, согласно Лесному кодексу, являются пожары в лесах на землях лесного фонда, ООПТ, обороны и безопасности, и "пожары в лесах" - это как раз в основном и есть пожары в лесах на сельхозземлях). С другой стороны, действующим законодательством не предусматривается в явном виде существование "лесных земель" на землях сельскохозяйственного назначения - соответственно, пожары в лесах на них считать как бы и не надо.

Фактически пока никакого централизованного учета пожаров в лесах на землях сельскохозяйственного назначения в нашей стране не ведется.


Вот это письмо:





БРОННИКОВ

Давайте дальше по этому пути пойдем, дабы глупость чиновников явнее видна была такой дележкой. (Раз форум многие читают).
  • Есть пожарные МЧС, которые фиг знает что там тушат, что не тушат. Есть Авиалесоохрана, которые вроде бы тушат некоторые леса.
  • Есть ещё какие-нибудь пожарные, которые тушат военные обьекты, корабли, и АЭС.
  • Есть мы, арендаторы, которые тушат всё что попросят: (поля, леса, сенокосы, земли поселений, и пр.)
  • Есть ПХС лесхозов, там где они остались, которые тушат там, где разрешает бюджет ОИВ.
Не хватает в этом структурном бардаке ещё СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫХ ПОЖАРНЫХ. Которые будут тушить исключительно земли сельхозпользования, а не всякий там лес или деревни.

Вот сколько есть категорий земель - столько и надо развести пожарных формирований. Строго по кадастру наркомзема. :-))))

Лесопожарную катастрофу заказывали? Ждите - заказ оплачен и будет доставлен через четыре месяца

3 декабря 2019 года официально опубликован федеральный закон от 2 декабря 2019 года № 380-ФЗ "О федеральном бюджете на 2020 год и на плановый период 2021 и 2022 годов". Принятие этого закона делает крупную лесопожарную катастрофу в 2020 году практически неизбежной: финансирование как лесного хозяйства в целом, так и переданных субъектам РФ лесных полномочий, увеличивается всего на 6,3% по сравнению с уровнем 2019 года (чуть больше, чем на официальный уровень инфляции) - а значит, лесное хозяйство останется таким же нищим и неготовым к полноценной охране лесов от огня. Скорее всего, ситуация даже ухудшится просто в силу годами не решаемых хронических проблем - оставшиеся специалисты устали ждать хоть каких-нибудь перемен к лучшему, и многие к началу следующего пожароопасного сезона просто уйдут. А лесных специалистов нельзя без ущерба для охраны лесов подменить кем бы то ни было еще - ни пожарными из региональных противопожарных служб, ни МЧСовцами, ни военными. Новые же специалисты почти не идут в умирающую отрасль, прекрасно понимая, что при таком дурном законодательстве и таком нищенском финансировании рассчитывать им в обозримом будущем не на что.

В целом в нашей стране в полной мере не решена ни одна из крупных проблем, приведших к лесопожарным катастрофам прошлых лет. Финансирование переданных лесных полномочий не позволяет обеспечивать нормативный уровень охраны лесов от пожаров, особенно в Сибири и на Дальнем Востоке. На "зоны контроля" приходится больше половины земель лесного фонда, и даже если их директивно сократить или отменить, при существующем финансировании тушить в них лесные пожары будет почти не на что и почти некому. Новые методические указания по профвыжиганиям относятся только к землям лесного фонда, а планы и традиционные площади профвыжиганий в части мер безопасности принципиально не соответствуют этим новым указаниям. Угрозы штрафов и изъятия участков за леса на сельхозземлях подталкивают собственников к выжиганию своих участков, особенно в весенний период. Система борьбы с палами сухой травы в стране практически отсутствует, а государственные и муниципальные организации нередко поддерживают эту практику. Искажение информации о лесных пожарах по-прежнему случается: статистическая информация стала почти правдивой, но с оперативной пока есть большие проблемы. Все это вместе взятое в сочетании с нарастающими изменениями климата (ведущими к увеличению продолжительности пожароопасного сезона, частоты и интенсивности засух и периодов аномальной жары) обуславливает неуклонный рост масштабов лесных и вообще ландшафтных пожаров.

Ближайшая крупная катастрофа, связанная с ландшафтными пожарами, возможна уже весной 2020 года. На апрель и май приходится пик горимости прошлогодней сухой травы, стерни и тростника в южных регионах Европейской России, Сибири и Дальнего Востока, причем травяные пожары гораздо чаще переходят на населенные пункты и объекты инфраструктуры, и приводят к гибели людей, чем пожары лесные. В зоне наибольшего риска, как всегда, находятся сибирские и дальневосточные регионы - Хакасия, Красноярский край, Иркутская область, Республика Бурятия, Забайкальский край, Амурская область, Еврейская автономная область, Хабаровский край, Приморский край (но катастрофа может затронуть и другие регионы). Из этой группы в силу как природных, так и культурно-исторических причин выделяется Забайкальский край, где риск развития крупной весенней пожарной катастрофы пока выглядит наиболее высоким. При том уровне финансирования, который предусматривается бюджетом 2020 года, нормально подготовиться к весеннему пику ландшафтных пожаров регионы юга Сибири и Дальнего Востока уже точно не успеют - осталось всего около четырех месяцев, и за это время в условиях тотальной лесной нищеты сделать что-либо значимое будет практически невозможно.

Конечно, можно просто перестать жечь - и тогда никакой весенней катастрофы не будет (весной практически все пожары на природных территориях случаются по вине людей, молнии начинают играть сколько-нибудь заметную роль только при втором, летнем, пике пожаров). Опыт Амурской области показывает, что если жечь сухую траву перестанут хотя бы сами лесники и вообще государственные и муниципальные организации, масштабы весенних пожаров можно снизить в разы. Вот так отказ от проведения "контролируемых профилактических выжиганий" в 2019 году повлиял на масштабы пожаров на природных территориях в Амурской области (при крайне высокой в весенний период нынешнего года пожарной опасности по погодным условиям):




Но традиции ежегодного выжигания сухой травы, в том числе в формате "контролируемых выжиганий" (по факту обычно ничем не отличающихся от обычных хулиганских), настолько сильны, что вряд ли большинство других регионов так просто от них откажется. К тому же планы в лесном хозяйстве гораздо сильнее здравого смысла - а плановые показатели по профвыжиганиям во многих регионах унаследованы с очень давних времен. Чтобы отказаться от этой многолетней дури, намертво укрепившейся в головах многих чиновников, хозяйственников и обычных граждан - нужны очень решительные и здравомыслящие руководители, которых остро не хватает.


Ежегодное выжигание огромных площадей сухой травы на юге Сибири и Дальнего Востока делает когда-то лесные ландшафты все более открытыми, быстро просыхающими и продуваемыми ветром - а это ведет к более быстрому распространению огня на все более обширные территории. Но пока людям не хватает здравого смысла, чтобы решительно отказаться от этой опасной хронической дури. Автор фотографии - Мария Васильева


Ссылки на предыдущие сообщения по этой теме:

Сделан следующий шаг к лесопожарной катастрофе 2020 года: Совет Федерации одобрил федеральный бюджет, который не позволит нормально охранять леса от огня

Государственная Дума приняла решение о повторении крупной лесопожарной катастрофы в России в 2020 году

Бюджет лесопожарной катастрофы 2020 года внесен в Государственную Думу

Правительство сделало первый большой шаг к лесопожарной катастрофе 2020 года

В России может появиться система прогнозирования ЧС за 4 млрд. руб. Но чтобы спрогнозировать лесопожарную катастрофу 2020 года, хватит получаса работы


Федеральный закон от 02.12.2019 № 380-ФЗ "О федеральном бюджете на 2020 год и на плановый период 2021 и 2022 годов"

Делегація Грузії пройшла навчання системою управління пожежами


«Навчання системою з управління пожежами було проведено для керівників Грузії з управління надзвичайними ситуаціями в Міжнародному навчальному центрі лісового господарства Анталійського регіонального управління лісового господарства.

Угода підписана в 2009 році між Грузією і Туреччиною «в рамках турецько-грузинського співробітництва в галузі навколишнього середовища і Угоди лісового співпраці, Грузія Emergency Management в період з жовтня 28-1 листопада 2019 дата головування розпорядників Головного управління Анталії Міжнародного Лісового навчального центру» Управління підготовки пожежної системи .

В заході взяли участь Мехмет Карабачак, заступник директора регіонального управління лісу Анталії, Нуреттін Доган, один з інспекторів у відставці Головного управління лісового господарства, Оскан Озбдел, директор департаменту запобігання лісовим пожежам лісових пожеж, Мустафа Сонгур, директор Міжнародного навчального центру з лісового господарства, Ділек Урсаваш, штати Джорджії, керівники управління з надзвичайних ситуацій та директори Міжнародного навчального центру з лісового господарства. 

В галузі освіти; «Лісові пожежі, планування та організація, лісові пожежі та їх характеристика, фактори, що впливають на лісові пожежі, тактика втручання, яка застосовується при гасінні лісових пожеж, та способи гасіння алатила були детально пояснені.

В останній день навчання було подано заявку на місцях щодо пожежної техніки, засобів індивідуального захисту та їх використання. Проведено зустріч з начальником відділу цивільного захисту лісового господарства Düzlerçamı та ознайомлено з інформацією про діяльність груп пожежогасіння та груп пожежогасіння. Пізніше була відвідана оглядова вежа на вершині гори Гуллук на висоті 1050 р. та ознайомлено з оглядовою вежою, з якої спостерігалися гори Гуллук, ліси Дузлерчамі та Анталія.



ФАО, 24-а сесія Комісії з питань лісового та пасовищного господарства Близького Сходу відбулася в Анталії

Органи влади з питань лісового та пасовищного господарства з усіх країн Близького Сходу зустрілися в Анталії на 24-му засіданні Комісії з питань лісового та пасовищного господарства Близького Сходу (НЕФРК).

Висвітлити важливість сталого управління лісами та пасовищами, щоб допомогти країнам регіону виконати свої зобов’язання щодо Паризького договору про зміну клімату та порядку денного сталого розвитку на 2030 рік; та обговорити центральну роль хребтів, а також біорізноманіття, виконання стратегічного плану ООН щодо лісів та співпрацю з Форумом лісів ООН та XV. Oturum Майбутнє лісів на сесії Близького Сходу та Північної Африки, де проводиться оцінка ситуації дослідження ФАО для підготовки до 25-ї сесії Всесвітнього комітету з питань лісового господарства; Заступник генерального директора лісового господарства Мехмет Челік, заступник генерального директора ФАО Евальд Раметштайнер, НЕФРК 24. Президент Чаді Мохонна, професор факультету лісового господарства Стамбульського університету. Д-р Юсуф Серенгіл, регіональний директор лісового господарства Анталії Ведат Дікічі та 50 делегацій з 18 країн.

Мехмет Челік, заступник генерального директора лісового господарства, виступив із вступним словом сесії; «Основна мета Комісії - надання консультацій з питань лісової та лісогосподарської політики та технічних питань, сприяння обміну інформацією та досвідом, перегляд та координація практик на регіональному рівні. До сих пір, три з яких відбудеться в Туреччині з 23 сесій і були зроблені важливі кроки на цих зустрічах, узгоджених сторонами. Я вірю, що ця зустріч матиме хороші результати. Протягом останніх трьох років земельної програми зустрічі буде відвідано Міжнародний навчальний центр з Анталії. Наш навчальний центр буде активнішим за підтримки країн-членів Комісії з лісового та пасовищного господарства Близького Сходу, Ми готові і готові використовувати його як регіональний координаційний центр за підтримки міжнародних організацій, таких як ФАО. Вона буде проводитися в рамках роботи, щоб бути корисними для Туреччини і регіону і сподівається принести значні вигоди, я хочу бути сприятливим знаком. «Він сказав.

Сесія, Близький Схід Лісівництво та пасовища Комісія Туреччина 24. Президія від імені стамбульського університету факультету лісового господарства проф Д-р Юсуф Серенгіл був обраний. У цьому процесі, Туреччина в якості ведучих країн, зміна клімату, що охоплює Північну Африку та Близький Схід Регіон комісії протягом 2 років і буде керувати діяльністю в галузі лісового господарства.

Сесія, яка розпочалася 25 листопада 2019 року, завершиться 29 листопада 2019 року.