ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

04 грудня 2019

Рахункова палата пропонує "відстрілювати" чорних лісорубів



"Інші методи вже не працюють. Проблема стала такою кричущою, що на захист сибірських лісів встають вже і самі китайці": Рахункова палата радить "відстрілювати" чорних лісорубів ...

Незаконна вирубка лісів в Росії прийняла масштаб лиха. Рахункова палата (РП) оцінила збитки від дій чорних лісорубів в 11-12 млрд руб. на рік. При цьому, як зазначили аудитори, половина всіх незаконних рубок в країні припадає на Іркутську область.

За підсумками перевірок ефективності використання лісових ресурсів аудиторами встановлено, що протягом останніх десяти років щорічно фіксується 16-17 тис. Незаконних рубок 1,3 млн куб. м деревини. Як заявляють у відомстві Олексія Кудріна, до такої ситуації призвели низький рівень контролю з боку правоохоронних органів, недотримання нормативів патрулювання співробітниками лісової охорони ,, а також відсутність достовірного обліку лісоматеріалів та інформаційного обміну між контролюючими органами.

Але головне - не реалізовано передбачене Лісовим кодексом право посадових осіб, які здійснюють лісову охорону, на носіння та застосування службової зброї. Незважаючи на те, що в РП не можуть навіть уявити, як за допомогою зброї можна зупинити вирубку і вивезення в Китай цінних порід деревини, які здійснюються через корупційні схеми, де учасниками стають чиновники найрізноманітніших, інколи дуже високих рангів, все-таки вважають, що "спробувати варто, тому що інші методи, схоже, не працюють. Проблема стала такою кричущою, що на захист сибірських лісів встають вже і самі китайці", - заявляють у відомстві.

Суцільну вирубку лісів регіональні влади обґрунтовують тим, що там будуть нові сільгоспугіддя, хоча в дійсності в запустінні повсюдно навіть ті, що були освоєні раніше. РП пропонує президенту Володимиру Путіну передбачити єдині підходи до патрулювання лісів, встановити загальні вимоги до діяльності пунктів прийому і відвантаження деревини, переглянути нормативи заготівлі деревини для власних потреб, встановити відповідальність за недостовірність даних лісовпорядкування і розглянути питання про зміну порядку визначення розміру відшкодування шкоди, заподіяної лісам , повідомляє newsli.ru.

"Незаконна вирубка лісу - це багатомільйонні тіньові обороти, і, звичайно, в збереженні непрозорою, безконтрольною і недоурегулірованной ситуації з охороною лісового господарства є зацікавлені вигодонабувачі, - сказав експерт-аналітик компанії" Фінам "" Олексій Калачов. - Стара система лісництв виявилася зруйнованою, а нова система контролю і відтворення лісу обмежена в ресурсах і можливостях контролю ".

Створення повноцінної системи контролю вимагає великих державних інвестицій, заявляє експерт "Віддати все це на відкуп приватним або регіональним структурам можна буде потім, коли система контролю запрацює. А зараз усуватися від вирішення проблеми державі не варто. Інакше всі ці нарікання і заклики так і залишаться порожніми словами ".

Джерело: Незалежна газета

Бюджетные резервы направят на тушение лесных пожаров



Нераспределенный резерв субвенций регионам на реализацию полномочий в области лесных отношений в приоритетном порядке будут направлять на тушение лесных пожаров и воспроизводство лесов, пострадавших от стихийных бедствий.

Соответствующее постановление Правительства РФ от 23 ноября 2019 года № 1502 «О внесении изменений в Правила расходования и учета средств, предоставляемых в виде субвенций из федерального бюджета бюджетам субъектов Российской Федерации на осуществление отдельных полномочий Российской Федерации в области лесных отношений» вступает в силу сегодня, 4 декабря.


ЧИТАЙТЕ ПО ТЕМЕБороться с лесными пожарами помогут землепользователи

При необходимости затраты на обеспечение пожарной безопасности, на тушение лесных пожаров, включая связанные с ними расходы по судебным решениям, и на воспроизводство лесов, пострадавших в результате стихийных бедствий, будут финансироваться в приоритетном порядке из средств нераспределенного резерва субвенций регионам.

Также скорректирован порядок учета бюджетных ассигнований на лесовосстановление и лесоразведение, формирование запасов семян лесных растений, приобретение пожарной и лесохозяйственной техники. Они будут отражаться в федеральном проекте «Сохранение лесов» национального проекта «Экология» на период его реализации.

У волинському лісництві невідомі застрелили сім ланей. Тварин мали випустити у дику природу

Тварини жили у вольєрі посеред лісу.

На Волині в одному із лісництв посеред ночі невідомі розстріляли ланей. Семеро самиць мешкали у вольєрі посеред лісу. Їх підгодовували, щоб через два тижні випустити у дику природу, йдеться у сюжеті ТСН.19:30.

На відео, яке відзняли лісники, видно, що тіла усіх семи ланей розкидані по вольєру. У кожної були прострілені голова та шия.

Усі загиблі лані – молоді самки від двох до чотирьох років. Їх закупили два роки тому. Мешкали вони разом з оленями в облаштованому посеред лісу вольєрі площею дев’ять гектарів. Однак цілилися зловмисники лише в ланей.

"Професіонал був, бо всі постріли були в голову. Шию. Не кожний мисливець може так влучити", - каже лісничий Воротнівського лісництва Юрій Курчик.

Охоронець, який тої ночі чергував, розповідає, що жодних пострілів не чув. "Це була нарізна зброя малого калібру. Швидше за все, використовували глушники", - каже головний лісничий Звірівського лісництва Вадим Читкайло.


Семеро самичок мешкали у вольєрі посеред лісу. Їх підгодовували, щоб за два тижні випустити у дику природу. Зловмисники пробралися за огорожу і перестріляли усіх. Хто і чому наважився на таке - у сюжеті.




Своює чергою, місцеві стверджують, що вночі в лісі таки стріляли. Правда, де саме не знають. "Разів з п’ять були постріли. Це було звечора", - каже місцева жителька Оксана Коваль.

Наразі усю інформацію перевіряє поліція. За фактом убивства тварин порушили кримінальне провадження. Тіла мертвих ланей забрали на експертизу.

Хто міг це зробити - поки що лише припущення. Лісівники кажуть, якби це були браконьєри, вони б забрали з собо тушки. Тож імовірно, хтось безжально розстрілював звірів, розважаючись.

Кореспондентка ТСН Тетяна Хомич.
3 грудня 2019, вівторок, 23:03 | Джерело: https://tsn.ua/
https://voi.com.ua/news/1291360/

***




У волинському лісництві розстріляли сім ланей, які були у вольєрі


На Волині в одному з лісництв розстріляли сім ланей. Усі вбиті тварини були самками. Їх тримали у вольєрі, який звели 2 роки тому, аби розводити та випускати у живу природу.

Працівники лісництва не розуміють, хто і чому міг так жорстоко вбити беззахисних тварин. Вочевидь, самки навіть не тікали, бо туші лежали неподалік одна від одної.

Читайте: 130 тис. грн за лося. Браконьєрів каратимуть гігантськими штрафами

Дике полювання на тварин влаштували вночі. Стріляли безшумно, адже ніхто з працівників нічого не чув. Камер відеоспостереження тут немає, охорона на в’їзді, та зайти у ліс можна майже з усіх боків.

Вольєр із ланями – найулюбленіша локація дітей на території молодіжно-лісівничого центру. Тут планували збільшувати популяцію і випускати їх у дику природу. Взимку сотні школярів приїздили сюди милуватися благородними тваринами та годувати їх.

Разом із самками тут було ще 15 оленів, але вони не постраждали. Нині поліція шукає речові докази, які допоможуть знайти вбивць тварин. Розпочали кримінальне провадження за статтею незаконне полювання.

Поліцейські припинили незаконну «чистку лісу»



Група «лісорубів» та їхній організатор затримані на місці злочину. Встановлено, що зловмисники встигли вирубати більше 7 кубів лісу. Вилучено бензопили та вантажівку із деревиною.

Під час профілактичного відпрацювання території обслуговування оперативники Покровського відділу поліції виявили у лісосмузі біля с. Перше Травня вантажний автомобіль «ГАЗ-66» та шістьох чоловіків, які вирубували дерева. Правопорушниками виявилися мешканці Слов’янська віком від 17 до 39 років.

«Бригадир» групи намагався запевнити, що вони мають дозвіл на порубку дерев та здійснюють «чистку лісу», однак відповідних документів надати не зміг. Під час перевірки було встановлено, що чоловік вже мав конфлікти із законом і був засуджений за скоєння розбійного нападу.

Поліцейські встановили, що зловмисники вже встигли вирубати більше 7 кубів деревини, більшу частину якої завантажили та планували вивезти. Бензопили, деревина та вантажівка вилучені у якості речових доказів.






За даним фактом слідчими відкрито кримінальне провадження за ст. 246 «Незаконна вирубка лісу» Кримінального кодексу України. Максимальне покарання, передбачене санкцією статті, - до 3 років позбавлення волі з конфіскацією добутого. Триває досудове розслідування.

Вчера в 10:45

Письмо Рослесхоза органам управления лесами субъектов РФ об учете лесных пожаров

Заместитель руководителя Рослесхоза Н.С.Кротов в ноябре разослал по органам исполнительной власти субъектов РФ письмо от 7 ноября 2019 года "Об учете лесных пожаров". В письме говорится об учете пожаров не только на землях лесного фонда, но и на землях особо охраняемых природных территорий, землях обороны и безопасности и землях иных категорий, на которых предписывается учитывать пройденные огнем площади только на лесных землях.

Остается неясным, как должны считаться пожары в лесах на землях сельскохозяйственного назначения (а это самая горящая категория лесов в нашей стране - во многом потому, что действующее законодательство штрафами и угрозами изъятия земель подталкивает их владельцев к уничтожению самовольно вырастающих лесов, главным образом путем выжигания). С одной стороны, письмо как бы намекает, что эти пожары считать нужно (разделяя "лесные пожары" - ими, согласно Лесному кодексу, являются пожары в лесах на землях лесного фонда, ООПТ, обороны и безопасности, и "пожары в лесах" - это как раз в основном и есть пожары в лесах на сельхозземлях). С другой стороны, действующим законодательством не предусматривается в явном виде существование "лесных земель" на землях сельскохозяйственного назначения - соответственно, пожары в лесах на них считать как бы и не надо.

Фактически пока никакого централизованного учета пожаров в лесах на землях сельскохозяйственного назначения в нашей стране не ведется.


Вот это письмо:





БРОННИКОВ

Давайте дальше по этому пути пойдем, дабы глупость чиновников явнее видна была такой дележкой. (Раз форум многие читают).
  • Есть пожарные МЧС, которые фиг знает что там тушат, что не тушат. Есть Авиалесоохрана, которые вроде бы тушат некоторые леса.
  • Есть ещё какие-нибудь пожарные, которые тушат военные обьекты, корабли, и АЭС.
  • Есть мы, арендаторы, которые тушат всё что попросят: (поля, леса, сенокосы, земли поселений, и пр.)
  • Есть ПХС лесхозов, там где они остались, которые тушат там, где разрешает бюджет ОИВ.
Не хватает в этом структурном бардаке ещё СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫХ ПОЖАРНЫХ. Которые будут тушить исключительно земли сельхозпользования, а не всякий там лес или деревни.

Вот сколько есть категорий земель - столько и надо развести пожарных формирований. Строго по кадастру наркомзема. :-))))

Лесопожарную катастрофу заказывали? Ждите - заказ оплачен и будет доставлен через четыре месяца

3 декабря 2019 года официально опубликован федеральный закон от 2 декабря 2019 года № 380-ФЗ "О федеральном бюджете на 2020 год и на плановый период 2021 и 2022 годов". Принятие этого закона делает крупную лесопожарную катастрофу в 2020 году практически неизбежной: финансирование как лесного хозяйства в целом, так и переданных субъектам РФ лесных полномочий, увеличивается всего на 6,3% по сравнению с уровнем 2019 года (чуть больше, чем на официальный уровень инфляции) - а значит, лесное хозяйство останется таким же нищим и неготовым к полноценной охране лесов от огня. Скорее всего, ситуация даже ухудшится просто в силу годами не решаемых хронических проблем - оставшиеся специалисты устали ждать хоть каких-нибудь перемен к лучшему, и многие к началу следующего пожароопасного сезона просто уйдут. А лесных специалистов нельзя без ущерба для охраны лесов подменить кем бы то ни было еще - ни пожарными из региональных противопожарных служб, ни МЧСовцами, ни военными. Новые же специалисты почти не идут в умирающую отрасль, прекрасно понимая, что при таком дурном законодательстве и таком нищенском финансировании рассчитывать им в обозримом будущем не на что.

В целом в нашей стране в полной мере не решена ни одна из крупных проблем, приведших к лесопожарным катастрофам прошлых лет. Финансирование переданных лесных полномочий не позволяет обеспечивать нормативный уровень охраны лесов от пожаров, особенно в Сибири и на Дальнем Востоке. На "зоны контроля" приходится больше половины земель лесного фонда, и даже если их директивно сократить или отменить, при существующем финансировании тушить в них лесные пожары будет почти не на что и почти некому. Новые методические указания по профвыжиганиям относятся только к землям лесного фонда, а планы и традиционные площади профвыжиганий в части мер безопасности принципиально не соответствуют этим новым указаниям. Угрозы штрафов и изъятия участков за леса на сельхозземлях подталкивают собственников к выжиганию своих участков, особенно в весенний период. Система борьбы с палами сухой травы в стране практически отсутствует, а государственные и муниципальные организации нередко поддерживают эту практику. Искажение информации о лесных пожарах по-прежнему случается: статистическая информация стала почти правдивой, но с оперативной пока есть большие проблемы. Все это вместе взятое в сочетании с нарастающими изменениями климата (ведущими к увеличению продолжительности пожароопасного сезона, частоты и интенсивности засух и периодов аномальной жары) обуславливает неуклонный рост масштабов лесных и вообще ландшафтных пожаров.

Ближайшая крупная катастрофа, связанная с ландшафтными пожарами, возможна уже весной 2020 года. На апрель и май приходится пик горимости прошлогодней сухой травы, стерни и тростника в южных регионах Европейской России, Сибири и Дальнего Востока, причем травяные пожары гораздо чаще переходят на населенные пункты и объекты инфраструктуры, и приводят к гибели людей, чем пожары лесные. В зоне наибольшего риска, как всегда, находятся сибирские и дальневосточные регионы - Хакасия, Красноярский край, Иркутская область, Республика Бурятия, Забайкальский край, Амурская область, Еврейская автономная область, Хабаровский край, Приморский край (но катастрофа может затронуть и другие регионы). Из этой группы в силу как природных, так и культурно-исторических причин выделяется Забайкальский край, где риск развития крупной весенней пожарной катастрофы пока выглядит наиболее высоким. При том уровне финансирования, который предусматривается бюджетом 2020 года, нормально подготовиться к весеннему пику ландшафтных пожаров регионы юга Сибири и Дальнего Востока уже точно не успеют - осталось всего около четырех месяцев, и за это время в условиях тотальной лесной нищеты сделать что-либо значимое будет практически невозможно.

Конечно, можно просто перестать жечь - и тогда никакой весенней катастрофы не будет (весной практически все пожары на природных территориях случаются по вине людей, молнии начинают играть сколько-нибудь заметную роль только при втором, летнем, пике пожаров). Опыт Амурской области показывает, что если жечь сухую траву перестанут хотя бы сами лесники и вообще государственные и муниципальные организации, масштабы весенних пожаров можно снизить в разы. Вот так отказ от проведения "контролируемых профилактических выжиганий" в 2019 году повлиял на масштабы пожаров на природных территориях в Амурской области (при крайне высокой в весенний период нынешнего года пожарной опасности по погодным условиям):




Но традиции ежегодного выжигания сухой травы, в том числе в формате "контролируемых выжиганий" (по факту обычно ничем не отличающихся от обычных хулиганских), настолько сильны, что вряд ли большинство других регионов так просто от них откажется. К тому же планы в лесном хозяйстве гораздо сильнее здравого смысла - а плановые показатели по профвыжиганиям во многих регионах унаследованы с очень давних времен. Чтобы отказаться от этой многолетней дури, намертво укрепившейся в головах многих чиновников, хозяйственников и обычных граждан - нужны очень решительные и здравомыслящие руководители, которых остро не хватает.


Ежегодное выжигание огромных площадей сухой травы на юге Сибири и Дальнего Востока делает когда-то лесные ландшафты все более открытыми, быстро просыхающими и продуваемыми ветром - а это ведет к более быстрому распространению огня на все более обширные территории. Но пока людям не хватает здравого смысла, чтобы решительно отказаться от этой опасной хронической дури. Автор фотографии - Мария Васильева


Ссылки на предыдущие сообщения по этой теме:

Сделан следующий шаг к лесопожарной катастрофе 2020 года: Совет Федерации одобрил федеральный бюджет, который не позволит нормально охранять леса от огня

Государственная Дума приняла решение о повторении крупной лесопожарной катастрофы в России в 2020 году

Бюджет лесопожарной катастрофы 2020 года внесен в Государственную Думу

Правительство сделало первый большой шаг к лесопожарной катастрофе 2020 года

В России может появиться система прогнозирования ЧС за 4 млрд. руб. Но чтобы спрогнозировать лесопожарную катастрофу 2020 года, хватит получаса работы


Федеральный закон от 02.12.2019 № 380-ФЗ "О федеральном бюджете на 2020 год и на плановый период 2021 и 2022 годов"

Делегація Грузії пройшла навчання системою управління пожежами


«Навчання системою з управління пожежами було проведено для керівників Грузії з управління надзвичайними ситуаціями в Міжнародному навчальному центрі лісового господарства Анталійського регіонального управління лісового господарства.

Угода підписана в 2009 році між Грузією і Туреччиною «в рамках турецько-грузинського співробітництва в галузі навколишнього середовища і Угоди лісового співпраці, Грузія Emergency Management в період з жовтня 28-1 листопада 2019 дата головування розпорядників Головного управління Анталії Міжнародного Лісового навчального центру» Управління підготовки пожежної системи .

В заході взяли участь Мехмет Карабачак, заступник директора регіонального управління лісу Анталії, Нуреттін Доган, один з інспекторів у відставці Головного управління лісового господарства, Оскан Озбдел, директор департаменту запобігання лісовим пожежам лісових пожеж, Мустафа Сонгур, директор Міжнародного навчального центру з лісового господарства, Ділек Урсаваш, штати Джорджії, керівники управління з надзвичайних ситуацій та директори Міжнародного навчального центру з лісового господарства. 

В галузі освіти; «Лісові пожежі, планування та організація, лісові пожежі та їх характеристика, фактори, що впливають на лісові пожежі, тактика втручання, яка застосовується при гасінні лісових пожеж, та способи гасіння алатила були детально пояснені.

В останній день навчання було подано заявку на місцях щодо пожежної техніки, засобів індивідуального захисту та їх використання. Проведено зустріч з начальником відділу цивільного захисту лісового господарства Düzlerçamı та ознайомлено з інформацією про діяльність груп пожежогасіння та груп пожежогасіння. Пізніше була відвідана оглядова вежа на вершині гори Гуллук на висоті 1050 р. та ознайомлено з оглядовою вежою, з якої спостерігалися гори Гуллук, ліси Дузлерчамі та Анталія.



ФАО, 24-а сесія Комісії з питань лісового та пасовищного господарства Близького Сходу відбулася в Анталії

Органи влади з питань лісового та пасовищного господарства з усіх країн Близького Сходу зустрілися в Анталії на 24-му засіданні Комісії з питань лісового та пасовищного господарства Близького Сходу (НЕФРК).

Висвітлити важливість сталого управління лісами та пасовищами, щоб допомогти країнам регіону виконати свої зобов’язання щодо Паризького договору про зміну клімату та порядку денного сталого розвитку на 2030 рік; та обговорити центральну роль хребтів, а також біорізноманіття, виконання стратегічного плану ООН щодо лісів та співпрацю з Форумом лісів ООН та XV. Oturum Майбутнє лісів на сесії Близького Сходу та Північної Африки, де проводиться оцінка ситуації дослідження ФАО для підготовки до 25-ї сесії Всесвітнього комітету з питань лісового господарства; Заступник генерального директора лісового господарства Мехмет Челік, заступник генерального директора ФАО Евальд Раметштайнер, НЕФРК 24. Президент Чаді Мохонна, професор факультету лісового господарства Стамбульського університету. Д-р Юсуф Серенгіл, регіональний директор лісового господарства Анталії Ведат Дікічі та 50 делегацій з 18 країн.

Мехмет Челік, заступник генерального директора лісового господарства, виступив із вступним словом сесії; «Основна мета Комісії - надання консультацій з питань лісової та лісогосподарської політики та технічних питань, сприяння обміну інформацією та досвідом, перегляд та координація практик на регіональному рівні. До сих пір, три з яких відбудеться в Туреччині з 23 сесій і були зроблені важливі кроки на цих зустрічах, узгоджених сторонами. Я вірю, що ця зустріч матиме хороші результати. Протягом останніх трьох років земельної програми зустрічі буде відвідано Міжнародний навчальний центр з Анталії. Наш навчальний центр буде активнішим за підтримки країн-членів Комісії з лісового та пасовищного господарства Близького Сходу, Ми готові і готові використовувати його як регіональний координаційний центр за підтримки міжнародних організацій, таких як ФАО. Вона буде проводитися в рамках роботи, щоб бути корисними для Туреччини і регіону і сподівається принести значні вигоди, я хочу бути сприятливим знаком. «Він сказав.

Сесія, Близький Схід Лісівництво та пасовища Комісія Туреччина 24. Президія від імені стамбульського університету факультету лісового господарства проф Д-р Юсуф Серенгіл був обраний. У цьому процесі, Туреччина в якості ведучих країн, зміна клімату, що охоплює Північну Африку та Близький Схід Регіон комісії протягом 2 років і буде керувати діяльністю в галузі лісового господарства.

Сесія, яка розпочалася 25 листопада 2019 року, завершиться 29 листопада 2019 року.


Заступник міністра економіки Павло Кухта: з 3700 компаній у держвласності має залишитися 200



ЕП зустрілася з першим заступником міністра економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства Павлом Кухтою і з'ясувала, що Зе!Команда робитиме з тисячами державних компаній і чи готова розблокувати велику приватизацію. Зокрема, мова піде про ОПЗ, "Укрзалізницю", "Центренерго" та "Укрспирт".

На третьому поверсі будинку уряду покращення. В коридорі стоять кольорові крісла-мішки, які різко контрастують з офіційним інтер'єром Кабміну.

Такі ж мішки — у кабінеті першого заступника міністра економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства Павла Кухти. Він жартує, що зовсім скоро покращення набере обертів — у його кабінеті з'явиться фліпчарт.

На цьому жарти закінчуються. Привід для зустрічі ЕП з чиновником серйозний: з'ясувати, що Зе!Команда робитиме з тисячами державних компаній і чи готова, на відміну від попередників, розблокувати процес великої приватизації.

До роботи в міністерстві Кухта працював у групі стратегічних радників з підтримки реформ при Кабміні. Першим її очільником був польський економіст і реформатор Лєшек Бальцерович.
У 2019 році Кухта балотувався до Верховної Ради від партії "Голос", однак потім скасував свою реєстрацію. У Мінекономіки він займається реформою держсектору, а також успадкував від Максима Нефьодова напрямок публічних закупівель.


Як прискорити рух вагонів і... людських органів 

— Що для вас буде орієнтиром успішної роботи в уряді?

— Завершити реформу державного сектору і створити запобіжники для її відкочування. Якщо у нас кількість державних підприємств (ДП) скоротиться з майже 3 700 до 200 нормальних корпорацій, всі інші будуть продані або ліквідовані, то це буде нова реальність, принаймні для державного сектору.

У МЕРТ я займаюся не тільки приватизацією. Фактично успадкував від Максима Нефьодова ще напрямок публічних закупівель. Ми вивчаємо можливість використання системи "ProZorro.Продажі"для регулювання ринків.

Це новий виклик для України. Таким тут ще ніхто ніколи не займався.

— Що ви маєте на увазі?

— У нас погано працює верховенство права, але якщо "запрограмувати" систему на підтримку ринкових відносин, "вшити" в неї певні правила, які сприятимуть розвитку економіки, то це може спрацювати. Поки всі працюють в електронній системі, вони будуть змушені дотримуватися тих правил, які там прописані.

Проблема відсутності верховенства права в країні певним чином знімається.
Ми вже бачимо це за результатами роботи ProZorrо та "ProZorro.Продажі". У цих системах відбуваються прозорі, нормальні аукціони, під час яких не можна домовитися, результати яких не можна викривити. Навіть якщо домовитися з одним учасником, то під час конкурсу з'явиться п'ятдесят. З усіма не домовишся.

— Наведіть конкретний приклад використання таких систем.

— Ми хочемо розширити експеримент з оренди вагонів "Укрзалізниці". Сьогодні він стосується 5% вагонів УЗ, а ми хочемо поширити його на всі вагони.

Що ми маємо зараз? Є вагон десь у Вінниці і його треба перевезти в Хмельницький, а після цього вагон знадобиться в Одесі. "ProZorro.Продажі" допомагатиме визначити, яким шляхом його пустити, щоб витратити найменше пального і щоб вагон найшвидше доїхав до місця призначення.

Електронна система дозволяє це зробити найефективнішим чином. Від цього виграють усі. УЗ отримуватиме більше коштів за оренду, вагони не простоюватимуть, бізнес не відчуватиме такого їх дефіциту.

Цей підхід може використовуватися і на інших ринках. Ми придивляємося до сегменту трансплантації органів. У ньому від ефективності логістики залежать людські життя. Це складні системи, але ми дивимося в цьому напрямку.

 


"Ми втрачаємо 1% ВВП від корупції на державних підприємствах"

— Чому новий профільний закон, ухвалений навесні 2018 року, не запустив продаж великих об'єктів?

— Я б не сказав, що закон не запрацював. Закон сформував правила, за якими вона повинна проходити. Результати малої приватизації через систему "ProZorro.Продажі" за півтора року доволі значні: продано об'єктів більш ніж на 1,73 млрд грн, з них 40%, на 696 млн грн, продав ФДМ.

Муніципалітети мають можливість вигідно продавати своє майно, що вони і роблять: через аукціони його продано більш ніж на мільярд гривень. У середньому ціна на лот зростала на 60,2%, що свідчить про широку конкуренцію.

Щодо великої приватизації. Закон дозволяє найняти інвестиційних радників. Він передбачає один спосіб приватизації: простий конкурс. Звісно, є й інші варіанти. У світі практикують залучення компанії, яка встановлює початкову ціну, а потім всі інші відштовхуються від неї. Закон запрацював, але ми його не протестували.

Те, що велика приватизація не відбулася, пов'язано не із законом, а з відсутністю готовності її проводити. Це складна реформа. У всіх компаніях є свої інтереси, які зводяться до того, щоб заблокувати приватизацію, а не навпаки.

Сам по собі процес приватизації досить складний, тонкий і потребує якісного аналізу. Його легко зупинити, особливо коли чимало бенефіціарів корупційних схем зацікавлені в тому, щоб зберегти можливість "ділити фінансові потоки".

— Оперативна зміна політичної команди не завжди означає швидке подолання корупційних схем. Буває, що влада просто їх очолює. Що вам дає підстави думати, що зараз приватизація буде розблокована?

— У секторі державних підприємств опір змінам шалений. У власності держави 3 733 підприємства. Це величезні масштаби корупції. НАБУ оцінює втрати держави від корупції 18 млрд грн, це 0,5% ВВП. Це лише оцінки за відкритими справами.

Ми розуміємо, що щонайменше така ж сума набіжить за невідкритими справами, за кейсами, яких ще не виявили або за якими ще не зібрали достатньо доказів. Тобто ми втрачаємо 1% ВВП від корупції на державних підприємствах. Зміна політичної команди дає можливість це подолати.

Приватизація раніше нібито була пріоритетом, але фактично блокувалася. Зараз ситуація змінилася. У мене як людини, яка відповідає за цей напрямок, нема підстав казати, що немає підтримки. Підтримка є, мандат є, готовність є.

Парламент узяв і спокійно скасував перелік законів, який забороняв приватизацію понад тисячі підприємств. Ми вже передали до ФДМ 9% (понад 400 об'єктів) усіх державних підприємств. Я бачу, що попри тиск ми можемо рухатися вперед.

— У чому тиск? Як він проявляється?

— Він проявляється в погрозах конкретно мені.

— Чим вам погрожували? Нефьодову погрожували машину спалити.

— Не буду вдаватися в подробиці. Були інформаційні атаки. Приміром, під час передавання "Електроважмашу" у Фонд держмайна мене звинувачували в  затримці цього процесу. Такі атаки були, є і будуть. Коли конкретні люди на підприємствах починають втрачати тіньовий дохід, вони починають опиратися.

— За цими погрозами та атаками стоїть керівництво таких підприємств?

— Керівництво може мати до них стосунок. Я не правоохоронний орган, тому буду обережним у судженнях. Ймовірно, за цим стоять бенефіціари того, що відбувається на цих підприємствах.
Ми взяли курс на тотальну заміну керівників державних підприємств, які не були призначені за конкурсом. Бувають просто абсурдні випадки. Приміром, керівники самі себе призначають. Був випадок, коли "Іванов Іван Іванович" сам підписав своє повторне призначення на посаду. Це був реальний кейс. Я не жартую.

Це не тиск згори, це спротив зсередини. Впорядкувати управління 3 700 підприємствами неможливо. Це ілюзія. Навіть розвинена країна потонула би в цих підприємствах. Зараз ми вирішуємо, що продати, що ліквідувати, що зберегти.


"У нас план на 2020-й рік: продати щонайменше 300 малих підприємств"

— Чи не є це повторенням роботи з підготовки тріажу — класифікації державних підприємств, чим займалася команда Айвараса Абромавичуса?

— Це було перше, що я зробив, коли прийшов на цю посаду. Я оперативно оновив тріаж. Із самого початку ми не розуміли точної цифри державних підприємств. Вона змінювалася щодня. Зараз вона вже другий місяць поспіль стабільна: 3 733.

Попередньо ми виокремили 1 006 державних підприємств на приватизацію, 1 261 — на ліквідацію. Ще 115 — це наукові підприємства. 733 можуть залишитися в державній власності, а 685 розташовані на окупованій території.

— Розкажіть про 733 підприємства.

— Половина з них, 315, — це лісгоспи. Решта, близько 400 підприємств, діляться на дві категорії. Перша — це сервісні підприємства або об'єкти культури та спорту: цирки, театри, реєстри. Юридично вони оформлені як підприємства, а насправді виконують сервісні функції. Таких близько 200.

Ще стільки ж — стратегічні підприємства оборонного та космічного секторів. Сюди належать держбанки, системні оператори ("Трансгаз", "Укренерго"), державні компанії ("Нафтогаз", "Укрзалізниця", "Енергоатом", "Укррух", деякі порти). Окрема категорія ДП — 36 інфраструктурних об'єктів, які планується передати в концесію.

В ідеалі після приватизації в держвласності має залишитися близько 200 підприємств. Це нормальна кількість підприємств, а 3 700 — абсолютна аномалія!

У Європі такого давно ніде нема. Управлятися державні підприємства повинні не в ручному режимі, а за стандартами ОЕСР — через механізм наглядових рад. У них обов'язково повинен бути підрозділ внутрішнього аудиту. Крім того, ми активно вивчаємо модель централізованого управління державними активами.

 


— Що вона передбачає?

— До початку січня ми маємо подати список компаній, де держава за законом не зможе продавати більш ніж 50% + 1 акцію. Ці активи залишатимуться в основному в державній власності, у них можна буде залучати міноритарних інвесторів.
Ці державні підприємства мають скласти базу для створення централізованої структури з управління державними активами. Я говорю про створення Фонду національного багатства. До речі, у бюджетному комітеті сказали, що в законі про бюджет уперше було слово "багатство" (посміхається).

— Ідея централізованого управління не нова. Планувалося, що активи увійдуть до холдингу, будуть згруповані за сферами і кожною групою керуватиме профільний заступник голови фонду. Якою є ваша модель?

— Модель ми поки розробляємо. Представимо її пізніше. Загалом ідея дуже проста. Світовий досвід показує, що централізоване управління державним корпоративним сектором ефективніше, ніж децентралізоване, розкидане по міністерствах. Централізоване управління — це сучасний тренд.

Світова практика показує: якщо активами управляє комерційна структура на кшталт Kemasik в Сінгапурі чи "Самрук-Казини" в Казахстані, то процес управління стає деполітизованим і більш ефективним з фінансової точки зору.
Компанії приносять більше коштів власнику, тобто народу, і менше використовуються для політичних забаганок. Корупція скорочується. Централізоване управління — це спосіб зробити держсектор сучасним.

— Свого часу при обговоренні ідеї з холдингом саме політизація була основним ризиком його створення. Холдинг очолить одна людина, яка управлятиме всім держсектором. Як її відгородити від політичних впливів?

— Це забезпечується збалансуванням повноважень на рівні політичного контролю за цією структурою, тобто форматом нагляду над нею, правилами призначення, звільнення та підзвітності цієї людини. Фонд повинен мати незалежну наглядову раду та корпоративне управління, щоб ним не можна було керувати вручну.
Для реалізації цього рішення потрібні законодавчі зміни. У фіналі це рішення ухвалюватиме парламент. Етап парламентського обговорення ідеї ще попереду.

— Фонд національного багатства запрацює у 2020 році?

— Так. Ми плануємо внести закон у парламент, публічно обговорити його з депутатами, ухвалити і створити фонд.

— Під час підготовки проєкту бюджету до другого читання уряд збільшив надходження від приватизації на 7 млрд грн. Чому?

— Спочатку цю цифру зменшили із 17 млрд грн, потім збільшили.

— З точки зору фіскальних ризиків зменшення було більш зрозумілим.

— Від приватизації ми вічно очікували 17 млрд грн, хоча ні — одного року очікували 22 млрд грн, але жодного разу не отримали заплановане.
Зараз ми заклали 12 млрд грн, це менше, ніж традиційні 17 млрд грн. Цифра 5 млрд грн з самого початку була тимчасовою, нам треба було все перерахувати. Пізніше, опрацьовуючи бюджет, ми більш реально підійшли до оцінки надходжень і вийшли на показник, який маємо виконати.

У нас план: продати щонайменше 300 малих підприємств. Це збільшить обсяги продажу малих об'єктів майже в десять разів. Зазвичай їх продається 30-40 на рік.  З великих плануємо продати щонайменше п'ять. За нашими підрахунками, продаж 300 малих і п'яти великих активів дасть по 6 млрд грн.


Чому в першій п'ятірці на продаж немає "Центренерго"

— У різні часи підготовка до масової приватизації починалася однаково: влада обирала один великий відносно хороший об'єкт, продаж якого мав стати бенчмаркером для інвесторів. Попередники обрали ОПЗ, та це нічим хорошим не закінчилося. З яких активів плануєте почати ви?

— З п'ятірки об'єктів, з якими уже працюють інвестиційні радники. Це ОПЗ, Об'єднана гірничо-хімічна компанія, "Електроважмаш", "Президент-готель", шахта "Краснолиманська". У переліку об'єктів — 21 об'єкт. Там є "Турбоатом", "Укрспирт", знамените "Конярство України", "Украгролізинг", "Укрліктрави".

Насправді об'єктів, які не є природними монополіями, не мають важливого значення для національної безпеки і які не замінить приватний сектор, залишилося небагато. Саме від цих трьох критеріїв ми відштовхувалися, формуючи портфель активів, який має залишитися в держвласності.

У нас таргет: підняти дохідність державних активів з 2% до 5%. Якщо продати малі підприємства, то дохідність держсектору покращиться на 0,7% до 2,7%.

— Продаж ОПЗ блокували його борги перед компаніями Фірташа. Уряди Яценюка і Гройсмана цю проблему не вирішили. Що плануєте ви?

— Цей борг заважає не тільки продажу, він заважає нормальному функціонуванню заводу. Проблемні борги — це випадок не тільки ОПЗ. У багатьох ДП високе боргове навантаження, багато з них є учасниками судових процесів.

— Кабмін готовий взяти зобов'язання ОПЗ на себе?

— З ОПЗ працює інвестиційний радник. Він запропонує нам варіанти.

— У переліку пріоритетних компаній ви не згадали "Центренерго".

— "Центренерго" є в списку 21 об'єкта, які підлягають приватизації. Щодо "Центренерго" був невдалий конкурс, проведений за старим законом. Потрібно повернутися до процедури найму радника і знову брати курс на приватизацію.

— За інформацією ЕП, менеджмент "Центренерго" контролює Ігор Коломойський, а він каже, що приватизація "Центренерго" не на часі.

— Наше завдання — забезпечити прозорі нормальні процедури, максимальне залучення інвесторів, проведення якісного конкурентного конкурсу. Після цього компанія зможе нормально працювати у приватній власності, будуть створені робочі місця. Це те, задля чого робиться приватизація.

— Приватизація "Центренерго" на часі?

— На кожній компанії паразитують якісь олігархічні групи, корупціонери. На ОПЗ тиснуть борги Фірташа. Кажуть, що "Центренерго" раніше контролювали Кропачев, до нього — Кононенко, а тепер — Коломойський. Ми розуміємо, що в цьому секторі є системна корупція. Наше завдання — максимально її вичистити.

— Коли може відбутися приватизація "Центренерго"?

— Зараз важко сказати. На відбір радника, бюрократичні процедури потрібен час. Можливо, у 2020-2021 роках.

 


— Коли може бути оголошений конкурс на відбір радників?

— ФДМ готується спростити процедуру найму радників. Основна мета цих змін — пришвидшити відбір. Тут ще питання в спроможності радників працювати над багатьма об'єктами одночасно, їхніх можливостях виділяти людські ресурси на це.

— Які ваші плани щодо обленерго?

— Вони теж у списку на приватизацію, але є нюанс, пов'язаний з RAB-тарифами. Вони безпосередньо вплинуть на інвестиційну привабливість обленерго.
Саме через відсутність чіткості з RAB-тарифами обленерго у нас не в першій лінії об'єктів на приватизацію. Звісно, їх теж потрібно продавати. Мова про Тернопіль-, Запоріжжя-, Харків-, Миколаїв-, Хмельницькобленерго.

— Якщо уряд відмовиться від введення RAB-тарифів, то приватизація цих обленерго не відбудеться?

— Я б не сказав, що їх буде зовсім неможливо приватизувати, але інтерес інвесторів значно знизиться. Якщо в тариф не буде закладена інвестиційна складова, й обленерго продовжать працювати в регульованому полі, то бізнес-модель цих компаній буде не дуже приваблива для інвесторів.

Поки питання з RAB-тарифами не вирішене, краще зосередитися на продажі об'єктів, які більше цікавлять інвесторів і які працюють в умовах ринку: ОГХК, "Електроважмаш", ОПЗ. Це питання пріоритетів. Якщо ми бачимо, що інвесторів цікавить певна група компаній, ми повинні сфокусуватися на ній.

— У 2018 році компанії Рината Ахметова активно скуповували обленерго, в тому числі у VS. Energy. Якщо інтерес до обленерго виявлятимуть лише компанії Ахметова, держава буде готова продавати?

— Завдання держави — забезпечити чесні ринкові умови і не допустити монополізації. Монополізація — один з факторів, який впливає на приватизацію. Якщо держава до кожного випадку встановлює свої правила і демонструє вибіркове ставлення до інвесторів, то ми отримуємо ту ж корупцію.

Усі мають бути в рівних умовах. Для всіх мають бути однакові правила. Продавати потрібно тому, хто виграє на чесному аукціоні і запропонує ринкову ціну. Вона не обов'язково повинна бути високою, проте вона буде реальною.

Продаж ОПЗ скасували за 600 млн дол, а минулий уряд не міг продати за 200 млн дол. На жаль, багато об'єктів у поганому стані і вони постійно знецінюються.


Що буде з "Укрспиртом" та "Укрзалізницею"

— Парламент зважився на приватизацію "Укрспирту". За яким сценарієм може відбутися продаж?

— Спершу повинна відбутися демонополізація галузі. Виробництво спирту — це не природна монополія, а штучно створена. Ще з часів Російської імперії вважалося, що держава має бути монополістом на ринку спирту і заробляти на цьому. Моя особиста думка: у 21 сторіччі це дуже дивний підхід до роботи.

— Як має відбуватися демонополізація?

— Парламент має зняти державну монополію з виробництва спирту, а потім заводи можна буде продавати.

— Свого часу обговорювалися різні сценарії продажу "Укрспирту". Перший — сортування заводів на групи, по три-чотири в одній. Другий — продаж за типами виробництва. Який варіант вважаєте найбільш доцільним?

— "Укрспирт" — дуже проблемне підприємство. Зсередини воно майже повністю криміналізоване. Приватизація може відбуватися двома етапами.
Перший — запускається конкурентний ринок. Другий — все, що ми не хочемо залишати в портфелі держави, можна спокійно продати. 90% "живих" заводів можна продавати окремими підприємствами.

— А з 10% що робити? Що може залишитися у власності держави?

— Ліквідувати або продавати та міняти профіль діяльності. Значна частина цих підприємств уже не виробляє спирт. Там навіть обладнання потрібного нема.

— Які завдання стоять перед керівництвом "Укрспирту"?

— Ніякі надскладні завдання не стоять. Вони банальні: вирішення кадрових питань і налагодження нормальної роботи. В "Укрспирті" багато криміналу.

— Хто може бути інвестором?

— Це питання конкурсу. Цілком можливо, що побудувати нове підприємство для інвестора може мати більше сенсу, ніж модернізувати старе. Що продавати, а що ні — це питання реформи самого "Укрспирту" та його ревізії.

— Чому уряд залишив "Укрзалізницю" в переліку стратегічних?

— Це не означає скасування планів із залучення приватного інвестора. Насправді список стратегічних об'єктів — це не перелік активів, заборонених до приватизації.

Це об'єкти, за якими держава здійснює особливий контроль: погоджує призначення та звільнення їх керівництва. Якщо у ДП понад 200 млн грн активів, то їх не можна реалізовувати та ліквідовувати без погодження Кабміну.

У законі є норма, яка зобов'язує Кабмін вести цей список, але сказати, що він украй необхідний, я не можу. У фіналі, коли портфель державних підприємств буде зменшено до 200 стратегічних компаній, сенсу в існуванні цього списку вже не буде. Це архаїчний елемент управління державними активами. Періодично він оновлюється, тому що це регламентовано процедурами Кабміну.

— У які активи "Укрзалізниці" можливе залучення приватного капіталу?

— Мінінфраструктури запропонувало свою візію. Давно обговорюється ідея виділити з УЗ залізничне полотно і дати можливість приватному сектору бути присутнім у пасажирських та вантажних перевезеннях. Це цікаве бачення.

Взагалі — "Укрзалізниця" та "Укрпошта" — потенційні кандидати на IPO. "Укрпошта" — це національний оператор. За законом про приватизацію, національний поштовий оператор не підлягає приватизації. Проте для розвитку "Укрпошти" необхідні інвестиції, тому будемо обговорювати варіанти їх залучення.

У світі є приклади залучення приватних інвестицій в поштову справу. Deutsche Post приватизована у ФРН в 1990-х роках: 30,5% акцій належать державі, інші — власність інституціональних інвесторів із США, Великої Британії та Німеччини.

— Мова йде про продаж 100% чи частки акцій "Укрпошти"? Коли може відбутися цей продаж?

— Я б розглядав "Укрпошту" як об'єкт для залучення міноритарних інвесторів з подальшим виходом компанії на зовнішні фінансові ринки. Присутність компанії на міжнародному ринку дисциплінує менеджмент, покращує процеси управління нею.
Для всіх топ-компаній державного сектору IPO — це певна стратегічна ціль, напевне, навіть більш довгострокова, ніж приватизація.

epravda.com.ua

03 грудня 2019

Щодо застосування положень Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців

НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

РОЗ'ЯСНЕННЯ

від 27.11.2019 р. N 81-р/з

Щодо застосування положень Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців

Статтею 44 Закону України "Про державну службу" (далі - Закон) передбачено, що результати службової діяльності державних службовців щороку підлягають оцінюванню для визначення якості виконання поставлених завдань, а також з метою прийняття рішення щодо преміювання, планування їхньої кар'єри.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2017 року N 640 затверджено Типовий порядок проведенню оцінювання результатів службової діяльності державних службовців (далі - Типовий порядок).
Законом України від 19 вересня 2019 року N 117-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади" внесено зміни, зокрема, до статті 44 Закону. Цими змінами, серед іншого, виключено проведення повторного оцінювання результатів службової діяльності державного службовця у разі отримання ним негативної оцінки та змінено назву Типового порядку на Порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців.
Зміна назви документа є технічною і спричинена його правовою природою, оскільки цей документ не є типовим, а є загальним та обов'язковим для всіх органів державної влади і не передбачає створення на його основі окремого порядку та процедури оцінювання результатів службової діяльності державних службовців у кожному державному органі.
З метою приведення у відповідність до чинного законодавства розроблено відповідні зміни до Типового порядку, які опрацьовуються в установленому порядку.
У листі Міністерства юстиції України від 30 січня 2009 року N Н-35267-18 роз'яснено порядок застосування актів у разі суперечності норм підзаконного нормативно-правового акта нормам Закону України, який передбачає, що у такому разі слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Зважаючи на викладене, Типовий порядок до приведення його у відповідність до Закону застосовується в тій частині, що не суперечить вимогам Закону.
Відповідно до статті 8 Закону державний службовець зобов'язаний, зокрема, дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ними. Статтею 44 Закону визначено загальні правила проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців та передбачено затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців. Типовим порядком визначено учасників процедури оцінювання, їх завдання і повноваження. Результатом зазначеної процедури має бути затверджений наказом суб'єкта призначення висновок щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця, який містить обґрунтовану оцінку, виставлену з дотриманням вимог, встановлених Типовим порядком.
Положеннями статті 65 Закону передбачено, що невиконання або неналежне виконання державним службовцем своїх посадових обов'язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, є підставою для притягнення такого державного службовця до дисциплінарної відповідальності.
Таким чином, допущення учасниками процедури оцінювання порушень, які можуть полягати у застосуванні формального підходу до визначення завдань, порушенні встановлених термінів проведення оцінювання, неналежному заповненні форм, виставленні балів та оцінок, що не відповідають встановленим критеріям, та затвердженні висновку, який містить таку оцінку, є підставою для притягнення відповідного учасника процедури до дисциплінарної відповідальності та скасування висновку щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця у встановленому порядку.

Голова
О. Стародубцев