30 квітня 2015

Хто контролюватиме державні землі

Земельна децентралізація має один головний недолік: якщо чиновників можна притягнути до кримінальної відповідальності за махінації з наділами, то місцеві депутати приймають колегіальні рішення. А значить, ніхто особисто не відповідає за роздані підставним особам дорогі ділянки

Перерозподіл земельних повноважень - питання часу. У 2013 р право розпоряджатися землями держвласності було передано Держземагентству, яке тепер реформовано в Госгеокадастр. Тепер же в рамках процесу децентралізації ця функція може відійти місцевим радам. За даними Госгеокадастра, у власності держави знаходиться 10 млн га земель (це трохи більше, ніж площа Португалії чи Угорщині).


Як стало відомо "ДС", зараз розглядається кілька сценаріїв децентралізації повноважень Госгеокадастра. У самому відомстві пропонують віддати на відкуп місцевій владі процедуру розробки генплану розвитку території, плани зонування і т. Д. А право розпоряджатися землею залишити за територіальними управліннями Госгеокадастра. У парламенті зріє законопроект, згідно з яким місцеві ради будуть затверджувати містобудівну документацію і перелік ділянок, які підлягають відчуженню. Право передавати наділи у власність або оренду при цьому отримають райдержадміністрації. Третій варіант, який підтримують аграрні компанії і забудовники, - передача госземель у комунальну власність та надання права розпоряджатися ними місцевим радам. Це, загалом-то, логічно: плата за землю - частина місцевого податку на майно і всі отримані гроші йдуть до місцевих бюджетів. "Органи місцевого самоврядування зацікавлені у збільшенні надходжень від оренди земельних ділянок, але зараз вони позбавлені будь-якого впливу на рішення про передачу землі в користування", - говорить заступник голови парламентського комітету з питань аграрної політики Вадим Івченко. За його словами, від більш ефективного розпорядження землями місцеві бюджети можуть щорічно отримувати додатково близько 1 млрд грн.
Від більш ефективного розпорядження землями місцеві бюджети можуть щорічно отримувати додатково близько 1 млрд грн

"Функція розподілу земель держвласності поки залишається за нами, але це лише питання часу", - заявив глава Госгеокадастра Максим Мартинюк. Але де-факто розлучатися з контролем у відомстві не хочуть і як мінімум планують кадрові реформи. Минулий досвід показав, що спілкування з чиновниками цієї структури - задоволення не з дешевих. Про розмір неофіційних платежів за право отримати в оренду найцікавіші наділи можна судити по вже розкритим фактами корупції в системі. На отриманні хабара недавно попалися радник голови Держземагентства В'ячеслав Тарнавський і директор київського ДП "Укрспецзем" Ніна Тараба. За видачу свідоцтва на постійне користування 4 га землі в Обухівському районі вони вимагали $ 200 тис. Після цього випадку в Госгеокадастре заявили, що боротимуться з корупцією. Почати планують із заміни керівництва всіх 557 регіональних відділів відомства.

Але існує ризик, що корупція при розподілі госземель просто перейде на регіональний рівень. Тим більше що місцева влада не раз фігурували в скандалах, пов'язаних з роздачею комунальних наділів. Так, за часів екс-мера Києва Леоніда Черновецького міськрада незаконно виділив понад 3 тис. Га землі, ринкова вартість якої тоді становила 75 млрд грн. Не факт, що місцева влада не будуть чинити так само, якщо отримають право розпоряджатися ще й держземлі. "Зрозуміло, що на першому етапі не вдасться повністю уникнути корупції. Але це менше зло", - вважає президент асоціації "Земельна спілка України" Андрій Кошиль. За його словами, якщо в органах земельних ресурсів легко вибудувати корупційну вертикаль, то в місцевих радах це зробити неможливо. Але є і зворотна сторона медалі. Якщо державних чиновників можна притягнути до кримінальної відповідальності за махінації з землею, то місцеві депутати приймають колегіальні рішення, а значить, ніхто особисто не відповідає за роздані підставним особам дорогі ділянки.

Боротьба за право розпоряджатися держземлі обіцяє бути довгою. І тут важливо не забути про головне - основна проблема не в тому, хто буде розпоряджатися, а наскільки прозорою буде сама процедура виділення наділів у власність або користування.
Агрохолдингам спростили "збирання земель"

5 квітня набув чинності Закон №191-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу". Тепер громадяни, які отримали земельні паї для ведення особистого селянського господарства, можуть передавати їх в оренду аграрним підприємствам без зміни цільового призначення цих ділянок. Раніше фермерські господарства, які брали в оренду паї, відразу ставали порушниками земельного законодавства, оскільки використали їх не за цільовим призначенням (не для особистого селянського господарства, а для ведення товарного сільськогосподарського виробництва). Змінювати цільове призначення таких земель заважав мораторій, встановлений Перехідними положеннями Земельного кодексу. Тому в органах земельних ресурсів (з 2013 р - реєстраційна служба) масово відмовляли аграрним компаніям в реєстрації такої оренди. Крім того, тепер аграрії звільнені від необхідності розробляти проекти землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Раніше за відсутність цих документів покладався штраф. Від зайвої паперової тяганини позбавили і орендарів землі. Тепер в орендному договорі повинні зазначатися тільки об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), термін дії договору і розмір орендної плати.

Опубліковано у тижневику "Деловая столица" від 27 квітня 2015 (№17 / 727)

http://www.dsnews.ua/politics/kto-budet-kontrolirovat-gosudarstvennye-zemli-30042015052700

0 коммент.:

Дописати коментар