ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо забезпечення ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень"
1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону України
Необхідність прийняття Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо забезпечення ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень" обґрунтовується наступним.
Згідно Земельного кодексу України полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження віднесено до несільськогосподарських угідь земель сільськогосподарського призначення. Ці об'єкти є комунальною власністю сільських, селищних рад.
Проте, діючим законодавством не передбачено механізм використання таких земель, що зумовлює неможливість органів місцевого самоврядування, як власників, управляти цим майном, незаконне їх використання з боку інших осіб, вирубку та винищення лісових смуг.
Реальний шлях вирішення питання стосовно подальшої життєдіяльності полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень органи місцевого самоврядування вбачають, як варіант - у створенні комунальних підприємств.
В зв'язку з цим проектом Закону передбачається виключити полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження зі складу несільськогосподарських угідь земель сільськогосподарського що одночасно визначить їх статус, як землі лісогосподарського призначення.
Статтею 57 Земельного кодексу України передбачено порядок використання земель лісогосподарського призначення, зокрема земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Таким чином, віднесення полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень до земель лісогосподарського призначення дозволить органам місцевого самоврядування надавати такі земельні ділянки в постійне користування державним або комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
За своїм впливом і господарським значенням полезахисні лісові смуги належать до лісомеліоративних насаджень. Вони є одним з потужних довгодіючих заходів підвищення врожайності сільськогосподарських культур шляхом поліпшення мікрокліматичних умов, змінення гідрологічного режиму і боротьби з ерозією ґрунтів.
Зважаючи на те, що в минулому полезахисними лісовими смугами опікувалися колгоспи, висловлюються думки щодо вирішення проблеми догляду за цими насадженнями шляхом передачі їх у користування великим сільгоспвиробникам, які орендують прилеглі поля та зацікавлені у виконанні полезахисними лісовими смугами свого призначення і мають у своєму арсеналі достатньо засобів, аби утримувати їх.
Враховуючи викладене, законопроектом пропонується доповнити Земельний кодекс України положенням, що земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями можуть надаватися у користування власникам землі та іншим землекористувачам, які використовують прилеглі земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та мають у підпорядкуванні спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства.
Така норма дасть шанс полезахисним лісовим смугам бути врятованими великими сільськогосподарськими товаровиробниками.
Стаття 13 Конституції України передбачає, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Тому законопроектом не допускається обмеження громадян в загальному використанні полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень, зокрема заборона вільно перебувати, безоплатно без видачі спеціального дозволу збирати для власного споживання дикорослі трав'яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби, тощо, крім випадків передбачених Лісовим кодексом України та іншими законодавчими актами України.
З метою забезпечення можливості надання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень у користування державним або комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства, а також власникам землі та іншим землекористувачам, які використовують прилеглі земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без обов'язкового проведення земельних торгів, проектом Закону передбачається додати до переліку об'єктів, які можуть надаватись у користування без таких торгів - земельні ділянки, що зайняті полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями.
2. Цілі та завдання прийняття Закону України
Метою Закону є забезпечення ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень.
3. Загальна характеристика і основні положення проекту Закону України
Законопроектом передбачається:
виключити полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження зі складу несільськогосподарських угідь земель сільськогосподарського призначення (пункт "б" частини другої статті 22 Земельного кодексу України);
доповнити абзацом другим та третім частину першу статті 57 (Використання земель лісогосподарського призначення) Земельного кодексу України положенням: що земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями можуть надаватися у користування власникам землі та іншим землекористувачам, які використовують прилеглі земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та мають у підпорядкуванні спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства; не допускається обмеження громадян в загальному використанні полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень, зокрема заборона вільно перебувати, безоплатно без видачі спеціального дозволу збирати для власного споживання дикорослі трав'яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби, тощо, крім випадків передбачених Лісовим кодексом України та іншими законодавчими актами України;
додати до переліку об'єктів, які можуть надаватись у користування без обов'язкового проведення земельних торгів - земельні ділянки, що зайняті полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями (новий абзац частини другої статті 134 Земельного кодексу України).
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Сфера правового регулювання даного питання базується на Конституції України, Земельному кодексі України, тощо.
Реалізація законопроекту не потребує внесення змін до інших законів України.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо забезпечення ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень" не потребує додаткового фінансування із Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття Закону України
Прийняття Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо забезпечення ефективного використання полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень" сприятиме охороні та відновленню полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень.
Народні депутати України
Хлань С. В.
Гордєєв А. А.
Співаковський О. М.
0 коммент.:
Дописати коментар