07 травня 2019

Правові аспекти відповідальності за пошкодження лісів


Стаття 66 Конституції України визначає, що кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини – невід’ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. З цією метою держава здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров’я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів.

Про те, яку відповідальність нестимуть особи, винні у правопорушеннях, що стосуються пошкодження лісів, інформують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають і незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України та перебувають під охороною держави.

Відповідно до Лісового кодексу України порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону.

Відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у: незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників; знищенні або пошкодженні лісу внаслідок підпалу або недбалого поводження з вогнем, порушенні інших вимог пожежної безпеки в лісах; знищенні або пошкодженні лісу внаслідок його забруднення хімічними та радіоактивними речовинами, виробничими і побутовими відходами, стічними водами, іншими шкідливими речовинами, підтоплення, осушення та інших видів шкідливого впливу; засміченні лісів побутовими і промисловими відходами; порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів; знищенні або пошкодженні лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розсадниках і на плантаціях, а також природного підросту та самосіву на землях, призначених для відновлення лісу; порушенні правил зберігання, транспортування та застосування засобів захисту лісу, стимуляторів росту, мінеральних добрив та інших препаратів; розкорчовуванні лісових ділянок і використанні їх не за призначенням; самовільній заготівлі сіна та випасанні худоби на лісових ділянках; порушенні правил заготівлі лісової підстилки, лікарських рослин, дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід тощо.

Найбільш поширена адміністративна відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Підставою для її застосування є понад дві сотні адміністративних екологічних правопорушень, різні види і склади яких передбачено Кодексом України про адміністративні правопорушення. Наведемо приклади про найбільш типові правопорушення, що стосуються пошкодження лісів в Україні.

Використання ділянок земель державного лісового фонду для розкорчовування, спорудження будівель, переробки деревини, влаштування складів і т. ін. без належного дозволу на використання цих ділянок тягне за собою накладення штрафу на громадян від 85 до 170 грн.

Порушення встановленого порядку використання лісосічного фонду, заготівлі і вивезення деревини та заготівлі живиці тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі від 51 до 119 грн.

За незаконну порубку і пошкодження дерев або чагарників; перевезення, зберігання незаконно зрубаних дерев або чагарників; знищення або пошкодження лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розсадниках і на плантаціях, а також молодняка природного походження і самосіву на площах, призначених під лісовідновлення, особи притягуються до відповідальності у вигляді накладення штрафів на громадян від 255 до 510 грн і на посадових осіб – від 1 275 до 2 550 грн. Якщо такі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі порушення, то тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 510 до 1 020 грн і на посадових осіб – від 5 100 до 10 200 грн.

Знищення або пошкодження полезахисних лісових смуг, захисних лісових насаджень вздовж берегів річок, каналів, навколо водних об’єктів, гідротехнічних споруд, на смугах відводу автомобільних доріг, залізниць та інших захисних лісових насаджень тягне за собою накладення штрафу на громадян від 255 до 510 грн і на посадових осіб – від 595 до 1 020 грн.

Знищення або пошкодження підросту в лісах тягне за собою накладення штрафу на громадян від 17 до 51 грн і на посадових осіб – від 51 до 119 грн.

Навесні громадяни все частіше виявляють бажання відпочити на природі, проте не завжди залишають місце свого відпочинку в чистоті. Але не слід забувати про те, що за засмічення лісів відходами особи притягуються до адміністративної відповідальності у вигляді штрафів на громадян у сумі від 425 до 850 грн і на посадових осіб – від 850 до 1 700 грн.

Розпалюючи багаття на природі, слід пам’ятати, що порушення вимог пожежної безпеки в лісах тягне за собою накладення штрафу на громадян від 85 до 255 грн і на посадових осіб – від 255 до 850 грн. За знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем, а також порушення вимог пожежної безпеки в лісах, що призвело до виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі, особи прятягуються до відповідальності у вигляді накладення штрафу на громадян від 255 до 510 грн і на посадових осіб – від 595 до 1 020 грн.

Відповідно до статті 246 Кримінального кодексу України незаконна порубка дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев або чагарників, що заподіяли істотну шкоду, карається штрафом від 1 700 до 25 500 грн або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк. Якщо ці дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, то вони караються обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк. Під істотною шкодою вважається така шкода, яка у дві тисячі (34 000 грн) і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони, належного Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській областізахисту, раціонального використання та відтворення лісів.

Тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у п’ять тисяч (85 000 грн) і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

У разі, якщо такі дії будуть вчинені у заповідниках або на територіях чи об’єктах природно-заповідного фонду, або в інших особливо охоронюваних лісах, вони каратимуться штрафом від 25 500 до 34 000 грн або обмеженням волі на строк від трьох до п’яти років, або позбавленням волі на той самий строк.

Також вводиться кримінальна відповідальність за переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю лісоматеріалів або пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев, лісоматеріалів необроблених, а також інших лісоматеріалів, заборонених до вивозу за межі митної території України. Такі незаконні дії каратимуться позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

Якщо особа вчинить такі дії знову або за попередньою змовою групою осіб, або їх вчинить службова особа з використанням влади чи службового становища, або у великому розмірі – каратиметься позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

Якщо ж такі незаконні дії вчинятимуться організованою групою чи в особливо великому розмірі – каратиметься позбавленням волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

Крім того, звертаємо Вашу увагу на те, що стаття 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачає, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації у повному обсязі. Особи, яким завдано такої шкоди, мають право на відшкодування неотриманих прибутків за час, необхідний для відновлення здоров’я, якості навколишнього природного середовища, відтворення природних ресурсів до стану, придатного для використання за цільовим призначенням.

Поряд з кримінальною, цивільною та адміністративною, можлива і дисциплінарна відповідальність за екологічні правопорушення. Вона застосовується до осіб, які під час виконання своїх посадових обов’язків порушують екологічні вимоги та інші вимоги дисципліни праці, пов’язані з використанням природних ресурсів, охороною навколишнього середовища, забезпеченням екологічної безпеки.

Важливо також враховувати, що застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Незаконно добуті в природі ресурси та виготовлена з них продукція підлягають безоплатному вилученню, а знаряддя правопорушення – конфіскації.

Отже, незважаючи на досить серйозні санкції за порушення екологічного законодавства, практичне їх застосування залишається на невисокому рівні. Тому кожен з нас має розуміти свою відповідальність за стан навколишнього середовища та природних ресурсів, які ми залишимо у спадок майбутнім поколінням. Збереження оточуючої природи має бути завданням не тільки держави, але й кожного з нас!

Нагадуємо, що Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40.

Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області

0 коммент.:

Дописати коментар