Блог Наталії Гозак, координаторки напрямку з охорони рідкісних видів WWF Україна
Корупція — проблема для УкраїниВійна, зубожіння і корупція — такі три головні проблеми на порядку денному України, згідно соціологічних досліджень 2018 року (спільне дослідження КМІС, СОЦИС та Центру Разумкова (1) та МРІ (2)). 2 з 5 українців визнають корупцію у державних органах головною проблемою країни.
Корупція — проблема для природи
Водночас корупція — це явище системне й торкається всіх сфер життя, зокрема і охорони природи. За останні майже 50 років чисельність хребетних тварин на планеті вже зменшилася на 60% (звіт WWF “Жива планета”, 2018 (3)). Чи залишиться щось через наступні 50 років? Це залежить від того, чи зможемо ми зберегти для тварин місця їхнього проживання (ліси, ріки, океани) і зменшити рівень браконьєрства та полювання до сталого рівня. Коли ми у WWF при розробці своїх природоохоронних стратегій аналізуємо загрози для видів чи екосистем в Україні, у 99% випадках приходимо до того, що за багатьма такими явищами стоїть корупція. Хабарі за можливість нелегального полювання й рибалки, за уникнення покарань, за надання легальності нелегально добутим товарам, за їх контрабанду і перевезення, за можливість продажу і т.д., і т.п. (TRAFFIC, 2019 (4)). Це далеко не повний список.
Правопорушення проти природи необхідно викривати, карати й, головне, попереджувати.
Рішення — це не лише зміна кадрів...
Я цілком підтримую нещодавно проголошений громадськістю Антикорупційний порядок денний, що наголошує на необхідності:
- зміни керівництва Спеціалізованої антикорупційної прокуратури;
- зміни керівництва Національної агенції з питань запобігання корупції;
- ліквідації головного управління СБУ по боротьбі з корупцією;
- посилення Національного антикорупційного Бюро.
...а й зміна системи
Тож зміна кадрів — це важливий, але не єдиний рецепт боротьби.
- “На жаль, навіть якби покарання чиновників усіх рівнів поклало край отриманню ними неправомірної вигоди, немає жодної гарантії, що завдяки таким крокам покращиться робота самих держустанов.” (Дубровський Ю., Лаф Дж., 2019 (5))
Що ж потрібно робити?
Згадані експерти наводять формулу:
Корупція = Монополія + Узаконене свавілля чиновників - Підзвітність |
Отже, на часі:
- ліквідація монополій (прикладом якої є загальна децентралізація і розділення функцій державних органів);
- звуження кола можливостей державних службовців (як перехід на електронне врядування);
- зростання рівня прозорості (як система ProZorro, електронне декларування доходів, тощо).
Як це стосується природоохорони?
80% населення України переконані, що основною причиною корупції є відсутність адекватного покарання за неї (опитування КМІС, 2018 (6)). Крім того, посилення покарання робить корупційні дії більш ризикованими, отже — дорожчими і часто економічно невигідними.
Тому важливо:
- Забезпечити розділення функцій й ліквідувати монополію державних структур:
Що необхідно змінити (рекомендації WWF) | Згідно чинного законодавства |
Відокремити законодавчі, регулюючі та господарчі функції єдиного профільного державного органу у галузі мисливського господарства між різними структурами (законодавчі пропозиції FLEG, 2016) Те саме — щодо лісового господарства (законодавчі пропозиції Лісова варта, 2018) |
Всі функції здійснюються профільним державним органом виконавчої влади — Державним агентством лісового та мисливського господарства |
- Прийняти зміни до законодавства, що посилюють відповідальність за правопорушення:
Що необхідно змінити (рекомендації WWF) | Згідно чинного законодавства | Де необхідно змінити |
Штраф за порушення правил полювання підняти до 25-80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі НМДГ), а повторне порушення — до 100-200 НМДГ (законодавчі пропозиції FLEG, 2016) Штраф за грубе порушення правил рибальства підняти до 200-500 НМДГ (Аналіз держуправління п.6.1, 2018) |
6-60 НМДГ 60-120 НМДГ 20-40 НМДГ |
Адміністративний кодекс України, стаття 85 |
Штраф за незаконне перевезення тварин і рослин через кордон збільшити до 100-150 НМДГ, а охоронюваних видів — до 2000-3000 НМДГ | 30-50 НМДГ 50-100 НМДГ |
Адміністративний кодекс України, стаття 87 |
Штраф за незаконну торгівлю видами чи незаконне утримання в неволі збільшити до 500-1000 НМДГ та зробити конфіскацію обов’язковою (Аналіз держуправління п.6.1, 2018) | 3-50 НМБГ Конфіскація можлива |
Адміністративний кодекс України, стаття 88 |
Контрабанду тварин і рослин у особливо великих розмірах розглядати як кримінальне правопорушення (Аналіз держуправління п.6.1, 2018) | Адміністративне правопорушення | Кримінальний кодекс України, стаття 201 |
Штраф за порушення правил полювання з істотною шкодою підняти до 300-400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі НМДГ) Визначити істотну шкоду як шкоду, що перевищує 5 НМДГ (законодавчі пропозиції FLEG, 2016) |
100-200 НМДГ 250 НМДГ |
Кримінальний кодекс України, стаття 248 |
- Забезпечити прозорість прийняття рішень:
Що необхідно змінити (рекомендації WWF) | Згідно чинного законодавства |
Створити єдиний державний реєстр даних з користування мисливськими угіддями, як частину кадастру тваринного світу. Для цього внести зміни до Закону України “Про мисливське господарство та полювання” (законодавчі пропозиції FLEG, 2016) | Відсутній |
Запровадити єдину електронну систему простежуваності походження водних біоресурсів та продукції з них (проект закону на опрацюванні Мінаргопопітики) | Відсутня |
Наразі, на розгляді Верховної Ради є кілька різних законопроектів, що передбачають підвищення відповідальності за правопорушення проти природи:
- проект Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони водних біоресурсів та середовища їх існування” (реєстр. № 9125 від 24.09.2018 р.);
- проект Закону “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо запровадження європейського досвіду про здійснення державного природоохоронного контролю)” (реєстр. № 8026 від 09.02.2018).
Джерела:
- Згідно спільного дослідження трьох дослідницьких центрів - КМІС, СОЦИС та Центру Разумкова. Опитування проводилось у період з 30 серпня-9 вересня 2018 року та включало 10 005 респондентів.
- Дослідження Міжнародного республіканського інституту у період 15-31 березня 2018 року та включало 2400 респондентів.
- Living Planet Report - 2018: Aiming Higher. Grooten, M. and Almond, R.E.A.(Eds). WWF, Gland, Switzerland
- Musing, L., Harris, L., Williams, A., ParryJones, R., van Uhm, D., Wyatt, T. (2019). Corruption and wildlife crime: A focus on caviar trade. A TRAFFIC, WWF, U4 ACRC, Utrecht University, and Northumbria University report, 2019.
- “Україна має зосередитися на запобіганні корупції, а не покаранні. Великий антикорупційний аналіз”, Дубровськай Ю., Лаф Дж., VoxUkraine, 5 березня 2019
- Згідно з Національним антикорупційним опитуванням, проведеним Київським міжнародним інститутом соціології з липня по серпень 2018 року. Вибірка складає 10 169 респондентів.
0 коммент.:
Дописати коментар