ПІД ВИГЛЯДОМ БОРОТЬБИ З КОРУПЦІЄЮ

влада обвалила лісову галузь в Україні

ЛІС І РЕФОРМУВАННЯ

Державні ліси мають покривати свої видатки з власних доходів

Орест ФУРДИЧКО

Таємниці реформування "лісових відносин" в Україні

РЕФОРМАЦІЯ, ДЕГРАДАЦІЯ ЧИ ПРОФАНАЦІЯ?

Як Держлісагентство хоче реформувати лісову галузь

ЧИНОВНИКИ ПРОТИ ЛІСІВНИКІВ

Кому вигідний фінансовий саботаж лісгоспів?

21 лютого 2018

Мінекології хоче зробити ліси та озера приватними



Лісові та водні господарства з підпорядкування Міністерства екології та природних ресурсів України хочуть перетворити на акціонерні компанії. Про це повідомляє verhovenstvo.com з посиланням нову концепцію реформування водогосподарської галузі Мінекології.

Нагадаємо, що наприкінці 2017 року Міністерство аграрної політики та продовольства України створило «Стратегію сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року».Стратегію розвитку лісового господарства розробили без обговорення з громадськістю й науковцями та викликала шалену критику.

Ідея Мінекології передбачає передачу всіх об’єктів державної власності, які знаходяться на балансі водно-господарських організацій, цим акціонерним компаніям. В тому числі - державну водно-господарську меліоративну інфраструктуру. В Україні – понад 49 тисяч ставків та понад три тисячі – озер.

Сьогодні, 12:58
https://agropolit.com/news/7474-minekologiyi-hoche-zrobiti-lisi-ta-ozera-privatnimi

Схвалена стратегія направлена на передачу лісів у приватні руки



Щось не дуже, м'яко кажучи, йдуть реформи в Україні — чи то в медицині, чи в освіті, чи в поліцейській галузях тощо. Підійшла черга і до лісової сфери. Поле діяльності тут — різноманітне, а головне, прибутково-виграшне. І перш за все для тих, хто розпочинає так звані реформи, в реальності яких чистісінька імітація.


Якщо вести мову про лісову галузь, то керівництво Держлісагенства вже поспішило заявити про недопустимість передачу лісів у концесію чи приватні руки. І ось чому.

«В Україні наразі відсутній документ лісової політики як Закон України, який би визначав бачення держави щодо основоположних пов’язаних з лісом питань, зокрема, розподілу власності на ліси, ролі держави у збалансованому лісоуправлінні, напрямків та цілей розвитку лісового господарства як на національному, так і на регіональному рівнях. Такий документ дійсно потрібен, але ми розуміємо, що, враховуючи його всеохоплюючий характер та необхідність врахування думки всіх зацікавлених сторін, — його розробка вимагатиме значного періоду часу», — зазначив нещодавно заступник Голови Державного агентства лісових ресурсів Володимир Бондар під час виїзного засідання парламентського Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

Він проінформував народних депутатів про стан реформування лісового господарства. За його словами, деякі норми лісового господарства України застарілі та вимагають удосконалення. На ситуацію впливає і відсутність бюджетного фінансування лісогосподарської діяльності з 2016 року.

«Це вимагає рішучих кроків щодо створення механізму фінансового забезпечення сталого лісоуправління. Тому за пропозицією Громадської Ради при Держлісагентстві було розпочато роботу з підготовки Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства, яка є рамковим документом та передбачає шляхи виходу із кризової ситуації у короткостроковій перспективі. При розробці Стратегії Держлісагентства ми мали нагоду врахувати точку зору різних зацікавлених сторін», — повідомив заступник Голови відомства.

Володимир Бондар також розповів, що Держлісагентство прописало в проекті Стратегії основні беззаперечні принципи/запобіжники, на яких повинне базуватись лісове господарство.

Окрім того, він прокоментував питання щодо альтернативного проекту Стратегії реформування. Як зазначив Володимир Бондар, він не містить таких принципів і тим самим не виключає негативний для лісового господарства України розвиток подій, таких як концесія чи передача лісів державної власності у приватні руки.
«Пропозиція щодо створення єдиного господарюючого суб’єкта далеко не нова. Сьогодні в Європі такі компанії створені та працюють в невеликих за площею країнах, таких як Латвія, Австрія, і які мають лісовий фонд на рівні наших областей. Запропонований схваленою Стратегією варіант створення єдиного господарюючого суб’єкту матиме для України лише негативні наслідки. І в першу чергу, це призведе до масового скорочення працівників», — наголосив заступник Голови Держлісагентства.

Зокрема, він підкреслив, що всі лісогосподарські підприємства сьогодні захищені державою від приватизації, а захисту від приватизації акціонерної компанії немає і не буде.

Ще однією проблемою, яка постане при запровадженні схваленої Стратегії, є зупинка лісогосподарської діяльності після ліквідації лісгоспів щонайменше на 2-3 роки. Оскільки буде необхідно одночасно провести нове планування лісогосподарської діяльності для всієї країни. Тому зупиниться заготівля деревини, що призведе до зупинки деревообробки.

Окрім того, як наголосив Володимир Бондар, передача повноважень щодо надання лісів для ведення лісового господарства з місцевого на центральний рівень протирічить загальнодержавній реформі децентралізації і створює монополіста, що негативно впливатиме на розвиток деревообробної галузі, соціальний розвиток сільських територій.

«Схвалена Стратегія, на відміну від пропозицій Держлісагентства, не містить напрямків удосконалення саме лісового господарства та протирічить положенням Указу Президента України», — підкреслив заступник Голови Держлісагентства.

У свою чергу, Володимир Бондар представив варіант розподілу функцій управління лісовим господарством, запропонований робочою групою Держлісагентства.

«Для відокремлення господарської функції пропонується створення Держлісагентством об’єднань державних лісогосподарських підприємств на обласному рівні з делегуванням їм частини повноважень лісогосподарських підприємств. При цьому державні лісгоспи залишаються юридичними особами державної власності, що відповідає вимогам Указу Президента України. Створення таких об’єднань допоможе у координації діяльності підприємств та знизить ризик втручання у господарську діяльність. Делегування повноважень включатиме, серед іншого, розробку та реалізацію проектів будівництва, в тому числі лісових доріг; координацію діяльності підприємств, зокрема щодо проведення лісогосподарських заходів (створення розсадників, запобігання великим пожежам, боротьби з вітровалами тощо), охорони та захисту лісів, реалізації деревини; впровадження інвестиційних проектів», — повідомив заступник Голови Держлісагентства.

Народні депутати – члени Комітету підтримали пропозиції щодо недопущення передачі лісів у концесію та створення єдиної корпорації. Також народні депутати висловилися за необхідність збереження за лісгоспами статусу юридичних осіб.

Статья на Yale Environment 360: как провалилась затея с созданием экологической лесной сертификации (FSC)

На сайте Yale Environment 360, который поддерживается факультетом лесного хозяйства и охраны окружающей среды Йельского университета, опубликована большая статья про систему добровольной лесной сертификации FSC: "Greenwashed Timber: How Sustainable Forest Certification Has Failed" (примерный перевод названия: "Зеленое отмывание древесины: как провалилась сертификация устойчивого управления лесами"). Ссылка:

Richard Conniff. Greenwashed Timber: How Sustainable Forest Certification Has Failed


В качестве примеров провалов FSC приводятся истощительное лесопользование и рубки в планируемой ООПТ в Двинско-Пинежском междуречье в Архангельской области, а также случаи сертификации древесины незаконного происхождения в Китае (исходно - российской), Перу и Румынии. Кроме того, говорится, что исходной задачей FSC была борьба с обезлесеньем в тропиках - но фактически в тропиках она мало представлена, и почти 85% сертифицированных площадей приходится на северные страны.

Факультет лесного хозяйства и охраны окружающей среды Йельского университета - один из важнейших мировых центров лесной науки и лесного образования, и публикация на его сайте вряд ли останется незамеченной. Так что появление этой статьи - важная веха в истории развития добровольной лесной сертификации.


Дорожный знак "Тупик"


Статья большая; приведем здесь ее подзаголовок и заключительный абзац с примерным переводом на русский язык - они дают вполне однозначное представление, о чем в статье идет речь.


Подзаголовок:

The Forest Stewardship Council was established to create an international system for certifying sustainable wood. But critics say it has had minimal impact on tropical deforestation and at times has served only to provide a cover for trafficking in illegal timber.

Перевод:

Лесной попечительский совет был учрежден для создания международной системы сертификации устойчиво заготавливаемой древесины. Однако, критики говорят, что он оказал минимальное влияние на обезлесенье в тропиках, а временами служил лишь для прикрытия торговли незаконно заготовленной древесиной.


Заключительный абзац:

Combined with the recent evidence of blatant illegality by FSC-certified companies, it might also give pause to consumers who have put their faith in the FSC label. It might give pause to the entire wood products industry, which has profited up to now by turning a blind eye to that illegality. Sooner or later, industry will have to face up to the painful reality that it needs a far more rigorous forest certification scheme, combined with governmental regulation — for instance, to stop those land conversions — if it wants there to be any forests left to profit from in the future.

Перевод:

В сочетании с недавними доказательствами вопиюще незаконной деятельности FSC-сертифицированных компаний, это <комплекс проблем, перечисленных в статье> может остановить потребителей, которые раньше поверили в логотип FSC. Это может привести к приостановке всей той лесной промышленности, которая до сих пор получала выгоду, закрывая глаза на незаконную деятельность. Рано или поздно, промышленность будет вынуждена встретиться с болезненной реальностью, состоящей в необходимости гораздо более жесткой системы лесной сертификации в сочетании с государственным регулированием - если, конечно, она хочет сохранить хоть какие-то леса, на которых она сможет зарабатывать в будущем.

http://www.forestforum.ru/viewtopic.php?f=9&t=21961

20 лютого 2018

Уничтожение гнезд птиц в Беларуси запрещено до 15 августа



20 февраля, Минск /Корр. БЕЛТА/. Уничтожение гнезд птиц в Беларуси запрещено до 15 августа, сообщили БЕЛТА в общественной организации "Ахова птушак Бацькаўшчыны" (АПБ).

Согласно изменениям в законе "О животном мире", которые вступили в силу 30 июня 2016 года, сдвинуты сроки допустимой обрезки деревьев и разрушения гнезд птиц. Разрушение нежилых гнезд птиц, расположенных на насаждениях в населенных пунктах, жилых, производственных, культурно-бытовых и иных строениях и сооружениях, теперь разрешено с 15 августа по 15 февраля.

Изменения в законе направлены на сохранение сов, грачей и других видов птиц. После 15 февраля в прошлогодних гнездах грачей в городах могут загнездиться ушастые совы. В апреле яйца есть уже и в гнездах грачей.

В АПБ напомнили: если необходимо убрать гнезда - делать это нужно осенью или зимой. Обрезка веток с гнездами после 15 февраля незаконна, нарушителей ждут штрафы. Организация просит сообщать о нарушителях в Минский городской комитет природных ресурсов и охраны окружающей среды или областные комитеты.


Общество 20.02.2018 | 15:58

Класична європейська реформа по розділенню функцій зустріла шалений спротив

14 лютого 2018 року відбулась невдала спроба структуризації цілої галузі на принципах феодального володіння. Аграрний комітет Верховної Ради та керівництво Держагентства лісових ресурсів України провели виїзде засідання у Львові, де розкритикували курс Уряду України на реформу лісового господарства — тільки тому, що він передбачає ліквідацію монополії Держлісагентства.

Економія на читанні газет

Минулого року Кабмін України розробив та прийняв до реалізації Стратегію реформування лісового господарства розраховану до 2022 року. Цей документ є аналогічним до десятків інших, що застосовуються сьогодні для змін всіх галузей економіки.

Логіка реформ в цих документах проста і базується на світовому досвіді — функції господарювання, експертної оцінки та контролю за галуззю повинні бути розділені. Стосовно лісів це значить — що одне відомство не може і визначати що ліс треба порубати бо завелися шкідники, і проводити рубку і контролювати її результати та правильність проведення.

Так само як не може бути в Україні поліція — яка сама і ловить, і судить, і перевіряє правильність обох цих процесів.

Таким чином Кабмін почав проводити розділення функцій контролю за лісами та господарської діяльності по використанню цих лісів. Процес одразу ж зустрів спротив на рівні виконавців у галузі. І досить швидко невдоволення лісового керівництва переросло у відкритий демарш проти реформ Уряду.

14 лютого 2018 року Держлісагентство організувало та провело виїздне засідання Аграрного комітету Верховної Ради у Львові. Метою заходу стало оголошення альтернативної стратегії реформування лісової галузі. Основна ідея відомчого сепаратизму — залишити всі повноваження по управлінню і контролю за лісами у Держлісагентстві. В рамках якого різні функції будуть розподілені між центральними та місцевими його підрозділами.

Також у Львові було заявлено, що під дану ідею вже розроблений пакет законопроектів, які скоро надійдуть на розгляд у парламент.

Говорячи іншими словами відбувається спроба консервації існуючого стану справ. Однак, ті хто це роблять якось забувають — що те, що твориться зараз в лісах влаштовує дуже мало кого в українському суспільстві.

По-перше, актуальна ситуація не влаштовує Уряд. Адже він може питати про збереження дерев тільки того, хто їх власне і вирубує — і там завжди відповідають, що в цілому все добре. Хоча з новин видно — що все погано.

І тижня не проходить, щоб громадськість або правоохоронці десь не зупиняли варварські вирубки та вивезення лісу. Це питання постійно викликає велику соціальну напругу. Але коли справи про знищення дерев доходять до судів, то головним експертним органів знов виступає Держлісагентство. Яке, зрозуміло, проти себе свідчень не дасть. От і виходить — що варварські вирубки є, винних нема — і всі документи в порядку.

По-друге, ситуація не влаштовує громадськість. Тому що люди бачать занедбаність багатьох лісів, жахливі вирубки без будь-яких пояснень, тіньові нелегальні бізнеси, що розвиваються у лісовій сфері.

Розрядити цю напругу звичайно може розподілення функцій у справі управління лісовим господарством — саме те, що написано в урядовій Стратегії – 2022. Коли доглядати та рубати ліс будуть все ті ж місцеві лісогосподарства, але контролювати що де саджати і рубати буде Мінагрополітики. А давати експертні заключення по спірним питанням будуть запрошені незалежні експерти.

Тобто слідкувати за збереженням і розвитком лісу буде не та сама людина, яка одночасно зацікавлена побільше зрубати дерев і заробити грошей для своєї організації.

Ну що ж тут може бути не зрозумілим? Заперечувати такий підхід може тільки людина, яка просто просапала суть змін, що відбуваються в країні вже років з двадцять.

Звинувачення та страх перед аудитом галузі

Слід сказати, що в урядовій стратегії реформування лісового господарства не передбачені таки речі як концесії або продаж лісів. Тим не менше, саме в цьому почали звинувачувати Уряд функціонери лісової галузі та певні депутати.

І не важко зрозуміти — чому так відбувається. Адже технічний прогрес в галузі лісового господарства за останні 10 – 15 років пішов дуже далеко. Якщо, скажімо 30 років тому контролерам від уряду довелося би майже пішки проходити десятки лісів — щоб встановити їх стан, то сьогодні все змінилося.

Відносно недорогі пристрої електронного сканування лісу і безпілотні літальні апарати — надають можливість практично перерахувати кожне дерево на сотнях гектарів за один робочий день. Одночасно вони надають незаперечні координати ділянок, вирубок, інші данні про стан лісів. Тобто — об’єктивну картину того, що ми маємо в галузі.

І зрозуміло, що вже за перший рік роботи певний урядовий моніторинг стану лісів виявить сотні, якщо не тисячі порушень. Щоб цього не сталося, ті хто скоїв ці порушення — сьогодні і блокують реформу.

Максим Кухр, журналіст
https://www.lisportal.org.ua/92222/

Публічний звіт Держлісагентства за 2017 рік

27 лютого 2018 року відбудеться публічний звіт заступника Голови Державного агентства лісових ресурсів України Володимира Бондаря (завантажити).

Під час звіту буде презентована інформація про проведені заходи, виконані завдання та їх результати, використані кошти державного бюджету та інші питання щодо діяльності Агентства у 2017 році.

Регламент заходу:

10:00 – 10:30 – презентація публічного звіту

10:30 – 11:00 – запитання та відповіді

Запрошуємо взяти участь у заході представників громадської ради, громадських об’єднань, організацій роботодавців, професійних спілок, засобів масової інформації, експертів.

Місце проведення: м. Київ, вул. Ш. Руставелі, 9а (Державне агентство лісових ресурсів, 6 поверх, зала засідань).

Відповідальний структурний підрозділ: Сектор міжнародних відносин, науки та зв’язків з громадськістю.

Контактна особа: Колєчкін Валентин Юрійович, прес-секретар, тел.: (044) 234-23-48.

Інформацію про учасників просимо надати до 12:00 год. 26 лютого 2018 р. на електронну адресу: press_lis@ukr.net

20.02.2018

На захист лісу | ПравдаТут. ВІДЕО

На захист лісу | ПравдаТут. ВІДЕО

Через мертвого зубра хочуть звільнити директора «Цуманської пущі»



Волинська облдержадміністрація надіслала у Міністерство екології та природних ресурсів України лист з проханням розглянути питання щодо доцільності перебування на посаді директора Національного природного парку «Цуманська пуща» Ігоря Квача.

Про це йшлося сьогодні, 20 лютого, під час засідання комісії Волиньради з питань екології, раціонального використання природних ресурсів, - пише "Волинська правда".

Представники Державної екологічної інспекції у Волинській області зауважили, що директор Національного природного парку «Цуманська пуща» Ігор Квач дав незаконну вказівку відрізати голову мертвій червонокнижній тварині. Тож вилучення об’єкту тваринного світу відбулося з порушенням закону.

Далі слово взяв заступник голови Волинської ОДА Сергій Кошарук, аби висловити позицію головного органу виконавчої влади області.

«Ми вважаємо, що директор «Цуманської пущі» вчинив дії, які прямо вказують на порушення законодавства. Більше того, адміністрація парку розповсюджує недостовірну інформацію щодо чисельності зубра. Ми маємо акт обліку за 2017-2018 роки. На території парку немає два стада, є одне», – сказав Кошарук.

Тож, за його словами, ОДА надіслала у Міністерство екології та природних ресурсів України лист з проханням розглянути питання щодо доцільності перебування на посаді директора Національного природного парку «Цуманська пуща».

До слова, таку пропозицію підтримав і член депутатської комісії Юрій Ройко.

«Ми вже всі стомилися закликати Вас до нормальної роботи. Ми всі за парк. Але такої проблеми, як з «Цуманською пущею», немає з жодним іншим парком. У вас нездорова обстановка в колективі. Моя думка: підтримати пропозицію ОДА щодо недоцільності перебування Ігоря Квача на посаді директора національного парку», – сказав він.

Нагадаємо, у Звірівському лісництві, що у Ківерцівському районі на Волині, лісівники зафіксували хворого зубра . Тварина ледве ходила. Мала травмовану ногу.

Фахівці схилялись до думки, що це проста травма. Однак природоохоронці не відкидали, що вона може бути отримана від мисливської петлі або від кулі.

26 січня травмованого зубра таки знайшли. Фахівці "Цуманської пущі" та екологи натрапили на нього поблизу урочища "Німці".

ЧИТАТИ ТАКОЖ: "Як у волинських лісах пораненого зубра шукали. ФОТОРЕПОРТАЖ"


Як зазначав раніше Ігор Квач, тварину постійно змушували підніматися, завдяки чому нарив на нозі у зубра прорвав. Йому стало легше. Зубр пішов у стадо.

Проте, як повідомляють лісівники, згодом його стан погіршився. У ніч на 9 лютого в лісі знайшли труп зубра.

Сьогодні, 17:30

Кто покрывает «экоцид» леса на севере Омской области?



Как ранее писал «СуперОмск», очередной рейд общественников на севере Омской области вскрыл новые факты теневой стороны вырубок леса. Так, в Тарском районе один из предпринимателей уже после заключения договора аренды на участок площадью 1129 га сумел непостижимым образом добиться увеличения объема заготовок более чем в 100 раз – с 40 до 4100 кубометров. Получилось это благодаря заказанному предпринимателем новому проекту лесоустройства, который обошелся в 400 тыс. рублей, сообщает «12-й Канал». При этом годовая прибыль только от сбыта реликтового леса с участка – более 3 млн рублей даже по минимальным подсчетам. Выгода налицо.

«Для нас непонятно, как в таких объемах можно менять расчетную лесосеку и почему Главное управление Лесного хозяйства, когда проводило аукционы, не учитывало эти моменты. Если нормальная коммерческая структура собирается заниматься заготовкой древесины, она никогда не пойдет на аукцион с лесосекой на 40 кубометров. На наш взгляд, это могло быть возможное искусственное ограничение конкуренции с целью предоставить конкретный лесной участок конкретному арендатору»,- заявил координатор региональной группы общественного мониторинга ОНФ по проблемам экологии и защиты леса Омской области Игорь Новошинский.

Если бы Главное управление лесного хозяйства заранее заказало проект лесоустройства на реальный объем заготовок, то и стоимость аренды участка соответственно бы выросла, а бюджет получил бы больше денег. Почему этого сделано не было – большой вопрос. С которым, возможно, разбираться придется компетентным органам. Как и искать ответ на вопрос, почему на вырубку в том числе отдают леса, входящие в защитную зону населенных пунктов.

Злоупотребления эти не единичны – тотальное уничтожение деревьев длится на севере региона не первый год. Возможно ли это без покровительства местных властей? Сразу после избрания Евгения Лысакова на омском телевидении вышла программа, в которой заявлялось, что он якобы покровительствует «черным лесорубам». Сам Лысаков назвал расследование СМИ «заказным» и намеревался защищать свою честь и достоинство в суде. С тех пор прошло больше двух лет.

Определенно утверждать, конечно, мы не можем, но, поговаривают, что количество незаконных вырубок серьезно увеличилось именно в период правления нынешнего руководителя района. Простое это совпадение или что-то иное – найти точный ответ на этот вопрос, видимо, получится после нового расследования. И возможно, оно будет уже не только журналистским.

08:31, Сегодня

4 тисячі гектарів лісу пошкодили хуртовини на Черкащині. ВІДЕО

Що робитимуть з цими стовбурами та скільки треба часу, щоби відновити дерева – з’ясовувала Євгенія Підлісевич.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми «Сьогодні» на каналі «Україна» за 19 лютого о 09:00