04 червня 2016

Анатолій Карпук: «Санітарно-оздоровчі заходи із захисту лісів не слід плутати з їхньою вирубкою»


Одним із резонансних рішень депутатів облради стала категорична вимога про недопустимість здійснення суцільних рубок на території Київщини. У відповідному рішенні облради від 28 квітня нинішнього року міститься категорична вимога: «до 15 червня 2016 року заборонити на території Київської області проведення будь-яких вирубок лісів, у тому числі санітарних, вибіркових, поступових, комбінованих, суцільних та інших».


Що з цього приводу думають у лісгоспах, і як це рішення позначиться на їхній роботі?





Про це та інше «Час Київщини» веде розмову з Анатолієм КАРПУКОМ, заслуженим лісівником України, директором Боярської лісової дослідної станції Національного університету біоресурсів і природокористування України, академіком Лісівничої академії наук України, доктором економічних наук із природокористування.

Це рішення мені нагадує пріснопам’ятну практику роботи народних депутатів попередніх років, які інколи намагалися діяти за межами наданих їм повноважень і перебирали на себе функції або Кабінету Міністрів, або Генпрокуратури, і діяли в незаконний спосіб, – каже Анатолій Іванович. – Це рішення депутатів облради виходить за межі наданих їм повноважень і порушує Конституцію України. А стаття 19 Основного Закону чітко визначає: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Однак в преамбулі свого рішення депутати облради посилаються на закони «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону навколишнього природного середовища». Невже там не передбачені для місцевих рад відповідні повноваження у сфері лісових відносин?
За великим рахунком, такі повноваження регламентовані Лісовим кодексом України. Радам усіх рівнів, окрім забезпечення реалізації державної політики у сфері лісових відносин та виконання загальнодержавних програм з охорони, захисту, використання та відтворення лісів, передбачена ще низка інших прав – передавати у власність або в постійне користування лісові ділянки на землях спільної власності відповідних територіальних громад, припиняти права користування ними, надавати лісові ділянки територіальних громад для довгострокового тимчасового користування. Радам також надано право погоджувати ліміт використання лісових ресурсів, максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав’яних рослин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо. Вони, місцеві ради, нарешті, встановлюють порядок використання коштів, що виділяються з відповідного місцевого бюджету на ведення лісового господарства. Проте ніде, в жодному законі, для органів місцевого самоврядування не міститься право оголошувати заборону будь-яких вирубок лісів на територіях, віднесених до відання рад та їхніх органів.

А кому надається таке право?
Державну політику у сфері лісового та мисливського господарства формують і реалізують центральні органи виконавчої влади, зокрема, Міністерство лісового господарства, Кабінет Міністрів України. А до компетенції районних та обласних рад, як це передбачено статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування», належить «ухвалення рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами «сезону тиші» з обмеженням господарської діяльності та добуванням об’єктів тваринного світу». Такі місця, тобто відтворювальні дільниці, передбачені Проектом організації та веденням мисливського господарства. Районні та обласні ради можуть делегувати відповідним місцевим держадміністраціям підготовку та подання на затвердження рад пропозицій щодо вищевказаних оголошень та обмежень.

Із чого, на ваш погляд, депутати облради виходили, коли визначали термін заборони будь-яких вирубок лісів на теренах краю – до 15 червня нинішнього року?
Це спроба діяти в межах та у відповідності з буквою Закону України «Про тваринний світ». Одне із законоположень передбачає, що органи місцевого самоврядування разом із центральним органом виконавчої влади вживають заходів щодо визначення місць масового розмноження диких тварин і своєчасно інформують населення про правила поведінки, яких необхідно дотримуватися в таких місцях. Крім цього, частина 5, статті 39 цього Закону передбачає таку вимогу: «У період масового розмноження диких тварин, з 1 квітня до 15 червня, забороняється проведення робіт і заходів, які є джерелом підвищеного шуму та неспокою (пальба, проведення вибухових робіт, феєрверків, санітарних рубок лісу, використання моторних маломірних суден, проведення ралі та інших змагань на транспортних засобах)».

Із цього виходить, що облрада, власне кажучи, не перекреслила букву закону, а лише її продублювала?
Ні, це не зовсім так. Рішення облради забороняє до 15 червня проводити не лише санітарні, а й рубки, пов’язані з поліпшенням якісного складу насаджень. Законодавством же передбачено можливість заборони лише санітарних рубок у місцях розмноження та вирощування потомства дикими тваринами у «сезон тиші» – з 1 квітня до 15 червня. Принагідно зауважу, Законом «Про місцеве самоврядування» визначено можливість обмеження господарської діяльності під час «сезону тиші», однак вказаним рішенням облради господарська діяльність не обмежується, а фактично припиняється. Водночас перед ухвалою облрадою рішення не вивчалося питання наявності чи відсутності пропозицій від місцевих держадміністрацій щодо обмежень господарської діяльності в період «сезону тиші».

В одному з пунктів рішення облради є апеляція до контролюючих і правоохоронних органів, зокрема, до Головного управління Національної поліції в Київській області та обласної прокуратури, забезпечити виконання цього рішення. Я так розумію, що депутати облради прагнуть, щоб до порушників вживали передбачену законом відповідальність. Яка саме вона може бути?
Порушення лісового законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність. У Кодексі України про адміністративні порушення передбачено: порушення встановленого порядку використання лісосічного фонду, заготівлі й вивезення деревини тягне за собою накладення штрафу на громадян у розмірі від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а на посадових осіб – від 5 до 8. Незаконна вирубка дерев і чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях карається штрафом від 50 до 150 мінімумів або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років. Але сьогодні законодавством не передбачено окремого положення закону щодо відповідальності за невиконання чи ухилення від виконання рішення органу місцевого самоврядування. За наявності всіх дозвільних документів здійснення рубки у строк до 15 червня свідчить лише про невиконання рішення облради та не суперечить вимогам чинного законодавства.

Тобто, державні лісові господарства продовжуватимуть вирубку лісів, як це було й раніше?
Так, у нас це називається виконанням правил санітарно-оздоровчих заходів із метою поліпшення охорони, захисту лісів і догляду за ними. Ці правила затверджені Кабінетом Міністрів відповідною постановою в липні 1995 року.

Вони є водночас частиною комплексу профілактичних заходів, які проводяться лісокористувачами. Їхня мета – збереження стійкості насаджень, запобігання розвиткові патологічних процесів у лісі, зменшення шкоди, що завдається шкідниками, хворобами, стихійними природними явищами та техногенними впливами. Між іншим, у цих правилах визначено перелік вирубок – вибіркові та суцільні санітарні рубки, ліквідація захаращеності, захист заготовленої деревини від шкідників та хвороб. До цього додам: з метою зменшення кількості і площі лісових пожеж Держкомітетом лісового господарства в грудні 2004 року були затверджені Правила пожежної безпеки в лісах України. А вони передбачають створення протипожежних бар’єрів в лісовому фонді та інші профілактичні заходи.

Який можливий вихід із юридично неоднозначної ситуації?
У зверненні до Київської обласної ради ми ініціювали внесення змін до відповідного «заборонного» пункту рішення. В іншому випадку можливе звернення до суду з позовом про скасування рішення в частині «суцільної» заборони вирубки лісів на Київщині. Хочу нагадати: в 2013 році аналогічно вчинила Херсонська обласна рада, тимчасово заборонивши проведення рубок деревини в області. Херсонський окружний адміністративний суд визнав таке рішення протиправним і його скасував.

Розмову вів Микола ЗАКРЕВСЬКИЙ

Тим часом
Нещодавно міністр екології та природних ресурсів після перевірки Закарпатського державного заповідника заборонив будь-які вирубки лісів у межах національних парків, які підпорядковані міністерству. Водночас він звернувся до Кабінету Міністрів із пропозицією: удосконалити розпорядчо-нормативні документи щодо санітарних і будь-яких інших вирубок у межах країни. Кабінет Міністрів вивчає це питання. Разом із тим п’ять лісгоспів у Києві та Київській області вже звернулися до суду з позовною заявою до Київської облради щодо скасування його рішення про суцільну заборону вирубки лісів на теренах краю.

04.06.2016
http://chask.net/?p=50275

0 коммент.:

Дописати коментар