Знаючи принциповість модератора, буду коротко і по суті .
Площадка Світового банку для нас знайома і важлива з 2006 року , ми вдячні за її існування.
Чергові можливості, реформування знову поруч із реальними загрозами остаточного розвалу. Наша спроба застерегти від помилок і запропонувати раціональне, має всі шанси бути непочутою.
Нова влада озвучила основні напрями реформи:
– електронний облік;
– ліс у смартфоні;
– торги деревиною тільки через «Prozorro»;
– акціонування через створення єдиного чи кількох регіональних підприємств;
– інвентаризація лісів
Критично відношуся , практично до всіх пропозицій.
1) Електронний – це громістка , неефективна і показово корупційна схема у лісовому господарстві. Вона не припинила крадіжки деревини, а часто їх прикрила . Фальшиві бирки появились через тиждень після запровадження електронного обліку у Івано-Франківській області. Через 3 місяці зайвих бірок було так багато, що в одному з лісгоспів від іх спалювання зламався піролізний котел.
67 % території лісфонду області не покриті стільниковим зв’язком .
Біркування при заготівлі фізично провести неможливо, ніхто не зробив хронометраж чи фотографію робочої зміни майстра лісу.
Кількості приладів і кваліфікованих працівників для їх застосування бракує.
Система витягує з лісгоспів щорічно сотні мільйонів гривень , що на два порядки більше ніж офіційні об’єми самовільних рубок.
Сума видатків на електронний облік сягнула мільярдів гривень, а де ефект?
Маю моральне право це казати , бо написав 3 чи 4 доповідні керівництву агентства про це – реакції нуль.
Ми отримуємо повну характеристику лісів, і тоді спеціалісти ліспроекту можуть запроектувати лісогосподарські заходи . Це не утопія. Такі технології дешевші від електронного обліку і навіть від інвентаризації.
Паралельно можна вести інвентаризацію.
Треба шанувати партнерів із деревообробного бізнесу. Зараз це відчувають усі.
В іншому випадку надалі дуритимуть лісники екологів, чи екологи лісників, як із Законом «Про мораторій про рубки у буково-ялівцевих лісах» .
Що може Світовий банк :
Подібний проект був погоджений у 2006 році Світовим банком для Івано-Франківської області. Але 60 мільйонів доларів дешевого ( 2% річних) із відтермінуванням виплат на 20 років кредиту не зацікавило тодішнє керівництво Комітету :).
Р. Олійник
Львів, 09.12.2019
67 % території лісфонду області не покриті стільниковим зв’язком .
Біркування при заготівлі фізично провести неможливо, ніхто не зробив хронометраж чи фотографію робочої зміни майстра лісу.
Кількості приладів і кваліфікованих працівників для їх застосування бракує.
Система витягує з лісгоспів щорічно сотні мільйонів гривень , що на два порядки більше ніж офіційні об’єми самовільних рубок.
Сума видатків на електронний облік сягнула мільярдів гривень, а де ефект?
Маю моральне право це казати , бо написав 3 чи 4 доповідні керівництву агентства про це – реакції нуль.
2) Інвентаризація лісів.
Сама інвентаризація лісів потрібна, але це 2-3 річний ( якщо не більше) процес, а результат буде через 10 років.
У двох областях, де інвентаризація завершена 3 роки тому, отримані дані про приріст, запаси, сухостій. Однак це ніяк не вплинуло на ведення господарства і стан справ.
3) Торги деревиною через Prozorro – це збагачення площадок, що організовують торги.
Я добре пам’ятаю, коли у 2015 році площадки були не обов’язкові, але тодішнє керівництво агентства зобов’язало через них купляти все, що треба лісгоспам. Майже паралізували роботу і кожного тижня заставляли міняти площадки ( через « відкат»?).
17-18 мільярдів гривень щорічної реалізації лісгоспів збагатять площадки Prozorro на 800-900 мільйонів . Це кошти, які не повернуться ні в деревообробку, ні в лісове господарство.
4) Створення єдиного підприємства мало описано , але якщо це та ж схема Ковальчука ( бо не змінилися головні консультанти) – то це параліч і розвал галузі.
Тепер пропозиції :
Сама інвентаризація лісів потрібна, але це 2-3 річний ( якщо не більше) процес, а результат буде через 10 років.
У двох областях, де інвентаризація завершена 3 роки тому, отримані дані про приріст, запаси, сухостій. Однак це ніяк не вплинуло на ведення господарства і стан справ.
3) Торги деревиною через Prozorro – це збагачення площадок, що організовують торги.
Я добре пам’ятаю, коли у 2015 році площадки були не обов’язкові, але тодішнє керівництво агентства зобов’язало через них купляти все, що треба лісгоспам. Майже паралізували роботу і кожного тижня заставляли міняти площадки ( через « відкат»?).
17-18 мільярдів гривень щорічної реалізації лісгоспів збагатять площадки Prozorro на 800-900 мільйонів . Це кошти, які не повернуться ні в деревообробку, ні в лісове господарство.
4) Створення єдиного підприємства мало описано , але якщо це та ж схема Ковальчука ( бо не змінилися головні консультанти) – то це параліч і розвал галузі.
Тепер пропозиції :
- Замість інвентаризації треба провести тотальне знімання, фіксування реального стану лісів України. Це дозволяють сучасні технології , коли літак оснащений спеціальним обладнанням фіксує лазерними променями кожне дерево у 25 точках.
Ми отримуємо повну характеристику лісів, і тоді спеціалісти ліспроекту можуть запроектувати лісогосподарські заходи . Це не утопія. Такі технології дешевші від електронного обліку і навіть від інвентаризації.
Паралельно можна вести інвентаризацію.
- Правила реалізації деревини мають містити прямі договори з вітчизняними деревообробними підприємствами, які є добросовісними платниками податків. Аукціон має охоплювати тільки частину дефіцитних сортиментів. Для деревини, яка не знаходить збуту в Україні, мають проводитися відкриті торги за участі нерезидентів.
Треба шанувати партнерів із деревообробного бізнесу. Зараз це відчувають усі.
- Електронний облік треба критично переосмислити і замінити чи доповнити ефективними простими елементами, що дозволяють застосувати сучасні технології . Я можу потім пояснити.
- Треба зробити інституційні зміни і відсторонити агентство та управління від втручання в господарську діяльність підприємств. Заставити їх опікуватись всіма лісами держави чи області . Ввести інших користувачів у склади колегій Агентства і управлінь.
В іншому випадку надалі дуритимуть лісники екологів, чи екологи лісників, як із Законом «Про мораторій про рубки у буково-ялівцевих лісах» .
Що може Світовий банк :
– Дешеві кредити для отримання об’єктивної інформації про ліси через сканування лісового фонду;
– Кредит для вдосконалення обліку деревини;
– Кредит для інфраструктури та запровадження природоохоронних технологій ( дороги, розсадники, канатні системи, харвестери, форвардери )
– Створити і профінансувати групу для підготовки пакету законодавчих і нормативних документів.
Подібний проект був погоджений у 2006 році Світовим банком для Івано-Франківської області. Але 60 мільйонів доларів дешевого ( 2% річних) із відтермінуванням виплат на 20 років кредиту не зацікавило тодішнє керівництво Комітету :).
Р. Олійник
Львів, 09.12.2019
0 коммент.:
Дописати коментар