04 грудня 2019

Щодо вилучення земельних ділянок лісового фонду та їх передачі у приватну власність


Останнім часом на просторах інтернету активно перекручується чинне законодавство з метою введення в оману громадян та дискредитації постійних лісокористувачів – державних лісогосподарських підприємств в сфері вилучення земельних ділянок лісового фонду та їх передачі у приватну власність.

ДОВОДИМО ДО ВІДОМА ГРОМАДЯН, ЩО ЗГІДНО ЧИННОГО УКРАЇНСЬКОГО ЗАКОНОДАВСТВА ВИРІШЕННЯ ТАКИХ ПИТАНЬ НЕ НАЛЕЖИТЬ ДО КОМПЕТЕНЦІЇ ДЕРЖАВНИХ ЛІСОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ..

І з метою уникнення непорозумінь та неправильного тлумачення дій лісгоспів доводимо до Вашого відома норми чинного законодавства, якими регулюються порядок вилучення земельних ділянок.

В ст. 7 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об’єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності.

Статтею 8 Лісового кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі ліси, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності.
Відповідно до ст. 17 ЛК у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Статтею 149 Земельного кодексу України встановлено вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Отже, у лісгоспів відсутні повноваження щодо прийняття рішень про вилучення земельної ділянки, прийняття таких рішень належить виключно до компетенції органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Однак, на жаль, досить часто, в порушення ст. ст. 20, 84, 116, 118 Земельного кодексу України, без вилучення їх у землекористувача ДП «Вищедубечанське лісове господарство» у порядку, передбаченому ст. ст. 141, 149, 151 Земельного кодексу України, оскільки згода землекористувача ДП «Вищедубечанське лісове господарство» не надавалась, так як і не надавався позитивний висновок щодо зміни цільового призначення Київським обласним управлянням лісового та мисливського господарства, приймаються рішення відповідного органу місцевого самоврядування, виконавчої влади чи, навіть,органу державної влади про їх вилучення та передачу у приватну власність.

І випливає, що право постійного користування ДП «Вищедубечанське лісове господарство» на спірні земельні ділянки не було припинено в установленому законом порядку, згоди на їх вилучення підприємство не тільки не давало, але й не повідомлялось про прийняття таких рішень, і незважаючи на це ділянки було передано у власність громадян, які швидко встигають продати їх третім особам.

Тому працівники державної лісової охорони постійно не тільки здійснюють фактичне обстеження земель лісового фонду на предмет виявлення вилучень чи будівництва на ділянках, а й додаткового регулярно проводять моніторинг Публічної кадастрової карти з метою виявлення відповідних змін, що можуть свідчити про незаконне вилучення земель державного лісового фонду.

З метою захисту прав та інтересів держави, повернення земельних ділянок, ДП «Вищедубечанське лісове господарство» регулярно, як самостійно так і за допомогою органів прокуратури, проводиться позовна робота спрямована на якнайшвидше реагування на виявлені порушення і подання позовів про визнання недійсним і скасування рішень органів державної влади та місцевого самоврядування та повернення незаконно вилучених земель до державної власності в особі лісгоспу.

Наразі в провадженні судів різних інстанції знаходиться близько 38 справ щодо повернення земельних ділянок з чужого незаконного володіння на користь ДП «Вищедубечанське лісове господарство» і робота щодо подання позовів триває й надалі.

Варто зазначити, що для лісогосподарських підприємств відсутні будь-які пільги щодо сплати судового збору і при подання позовних заяв в порядку судочинства будь-якої форми, судовий збір сплачується в повному обсязі, що є значним навантаженням на бюджет підприємств, враховуючи об’єм і складність судових справ та заявлених позовних вимог.

Однак, незважаючи на всі складнощі, в т.ч. недосконалість земельного та лісового законодавства, ДП «Вищедубечанське лісове господарство» вживає всіх можливих заходів щодо повернення земель лісового фонду назад у державну власність.



0 коммент.:

Дописати коментар