Українські ліси: жорсткі вимоги до вирубок і громадський контроль
Христина Юшкевич06.07.2016 01:25245
Зараз активно обговорюється проект змін до Санітарних правил в лісах України, які регламентують порядок здійснення санітарних рубок.
Ці правила наразі проходять погодження в органах влади. Найближчим часом вони будуть розглянуті на засіданні Уряду.
Це питання є вкрай актуальним для нашої країни. Зважаючи на те, що останнім часом почастішали випадки, коли під виглядом санітарно-оздоровчих заходів відбувається вирубка здорових дерев. Особливо, коли йдеться про суцільні санітарні рубки. Тому, при Державному агентстві лісових ресурсів було утворено робочу групу з представників центральних органів виконавчої влади, наукових установ, громадських екологічних організацій, експертів Світового банку для удосконалення нормативно-правових актів щодо здійснення санітарно-оздоровчих заходів.
Нові прогресивні зміни до Санітарних правил в лісах України будуть поширюватися на всіх лісокористувачів (на сьогодні Держлісагентству підпорядковано 73% лісів, а 27% – іншим постійним лісокористувачам, таким як Мінприроди, Міноборони, обласним радам та іншим)..
У чому полягає новизна таких змін?
Насамперед, буде заборонено проведення всіх санітарно-оздоровчих заходів навколо місць гніздування рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, хижих та інших птахів.
Окрім того, заборонятимуться суцільні санітарні рубки у:
1. Заповідних зонах біосферних заповідників, національних природних і регіональних ландшафтних парках, природних заповідниках, пам’ятках природи, заповідних урочищах;
2. Зонах регульованої та стаціонарної рекреації національних природних парків, буферних зонах біосферних заповідників, загальнозоологічних, ботанічних, лісових та орнітологічних заказниках.
3. Лісах у період масового розмноження диких тварин (з 1 квітня по 15 червня).
Хочу підкреслити, що в інший період загалом у лісах буде обмежене проведення суцільних санітарних рубок, виключаючи моменти крайньої необхідності (пошкодження насаджень пожежами, шкідниками і хворобами лісу, стихійними явищами і техногенними впливами до ступеня їх загибелі) з обов’язковим відновленням нових стійких і високопродуктивних лісів на цих вирубках.
Вимоги до здійснення суцільних санітарних рубок будуть більш жорсткими. Важливо наголосити на тому, що розширюватиметься склад спеціальної комісії, яка визначає доцільність призначення суцільної санітарної рубки. До її складу залучатимуться представники органів місцевого самоврядування.
Наміри проведення санітарно-оздоровчих заходів (їх перелік) власники лісів повинні будуть погоджувати зі спеціалізованою службою лісозахисту, терорганами Держлісагентства, на територіях природно-заповідного фонду – з облдержадміністраціями та обов’язково оприлюднювати на своїх веб-сайтах.
Усі власники лісів будуть інформувати Мінприроди про лісові ділянки, що потребують рубок деревини. Ця інформація також оприлюднюватиметься на офіційному веб-сайті Мінприроди.
Кожен територіальний орган Держлісагентства повинен буде протягом одного робочого дня надсилати до облдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування та оприлюднювати на своєму веб-сайті висновок про необхідність проведення суцільної санітарної рубки. Таким чином, кожен громадянин зможе бачити, де планується здійснити суцільну санітарну рубку дерев з обґрунтуванням її доцільності.
Потрібно розуміти, що повністю відмовитися від здійснення санітарно-оздоровчих заходів ми не можемо. Адже, наприклад, шкідники з одного дерева можуть швидко поширюватися на здорові дерева, сухі дерева можуть завдати шкоди людям, які відпочиватимуть у лісі та багато іншого. Тому передбачено перехід від суцільних санітарних рубок до вибіркових, тобто вирубуватимуться лише пошкоджені дерева, які неможливо вилікувати.
Вибіркові рубки також будуть чітко регламентовані. Важливим є те, що при відведенні дерев у вибіркову санітарну рубку проводитиметься нумерація дерев, що підлягають вирубуванню. Складатиметься нумераційна відомість із зазначенням породи, категорії технічної придатності деревини і підстави для відбору їх у рубку. Дерева з дуплами залишатимуться з метою забезпечення лісової фауни природним укриттям. Також підлягатимуть збереженню окремі повалені сухостійні дерева, які слугують середовищем існування та захисту інших об'єктів живої природи. Про це буде робитися відмітка у матеріалах відводу та лісорубному квитку.
Для середовища існування також при проведенні робіт з ліквідації захаращеності в лісах на територіях природно-заповідного фонду (крім хвойних молодняків за межами природних заповідників, заповідних зон і заповідних урочищ) існуватиме вимога передбачення залишків неліквідної деревини обсягом не менше 30 куб. метрів на один гектар.
Розумію, що проблему незаконної вирубки українського лісу вирішити важко. Однак, впевнена, що спільними зусиллями громадськості та влади ми зможемо це зробити, щоб зберегти і, головне, збільшити площу лісів України.
Христина Юшкевич, т.в.о. голови Державного агентства лісових ресурсів України
ХРИСТИНА ЮШКЕВИЧ: БЛОГИ АВТОРА
Христина Юшкевич, політик
Т.в.о. голови Державного агентства лісових ресурсів України
Т.в.о. голови Державного агентства лісових ресурсів України
Народилася 28 грудня 1982 року у селі Ямниця Тисменицького району Івано-Франківської області. У 2006 році закінчила Академію адвокатури України за спеціальністю «правознавство». Тема дипломної роботи: «Механізм правового регулювання земельних відносин в Україні». Трудова діяльність: 2002–2005 – помічник-консультант народного депутата України IV скликання Р.В. Ткача (на громадських засадах); 2004–2009 – юрисконсульт Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтон». 03.2009 – 08.2009 – провідний спеціаліст відділу попередження корупційних дій та правопорушень Департаменту правової та законопроектної роботи Міністерства аграрної політики та продовольства України; 08.2009 – 09.2010 – головний спеціаліст відділу правової роботи Департаменту правової та законопроектної роботи Міністерства аграрної політики та продовольства України, 09.2010 – 04.2011 – в.о. начальника відділу попередження корупційних дій та правопорушень Департаменту правової та законопроектної роботи Міністерства аграрної політики та продовольства України; 04.2011 – 06.2015 – заступник директора Департаменту правової та законопроектної роботи Міністерства аграрної політики та продовольства України; 07.2015 – 12.2015 – помічник Голови Державного агентства лісових ресурсів України;12.2015 – Перший заступник Голови Державного агентства лісових ресурсів України. З червня 2016 року – т.в.о. голови Державного агентства лісових ресурсів України. У 2011 році пройшла стажування за програмою «Розбудова спроможності Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо розроблення та впровадження політики підтримки розвитку сільськогосподарської обслуговуючої кооперації» проекту CIDA, урядова програма Канадського бюро міжнародної освіти.
0 коммент.:
Дописати коментар