Проект
(неофіційний текст)
СЕКРЕТАРІАТ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОРЯДОК
проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
Розділ I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм проведення Національним агентством з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) контролю та повної перевірки декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), відповідно до статей 48 та 50 Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
недостовірність задекларованих відомостей - це невідповідність дійсності відомостей, які зазначені у декларації суб'єкта декларування, що встановлюється на підставі відомостей, які отримані Національним агентством у встановленому Законом порядку із здійснення контролю та повної перевірки декларації;
достовірність задекларованих відомостей - це відповідність дійсності відомостей, які зазначені у декларації суб'єкта декларування, що встановлюється у разі невстановлення Національним агентством недостовірності задекларованих відомостей у встановленомуЗаконом порядку із здійснення контролю та повної перевірки декларації;
точність оцінки задекларованих активів - правильність відображення суб'єктом декларування оцінки задекларованих ним активів, яка встановлюється шляхом з'ясування Національним агентством підстави чи обґрунтування задекларованої оцінки активів та співставлення їх з відомостями, які зазначені у декларації суб'єкта декларування.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі та прийнятих відповідно до нього інших нормативно-правових актах.
3. Контроль та повна перевірка декларації здійснюються за принципами:
1) верховенства права;
2) рівності та гарантування прав і законних інтересів усіх суб'єктів декларування;
3) об'єктивності, неупередженості та безсторонності рішень та дій Національного агентства, уповноважених ним осіб;
4) достовірності і повноти інформації, що використовується Національним агентством, правомірності одержання та використання такої інформації;
5) неприпустимості свавільного втручання у сферу особистого життя суб'єкта декларування, окрім як у межах та у спосіб, що передбачені Законом;
6) гарантування права на судовий захист суб'єктів декларування.
Всі передбачені цим порядком заходи контролю та повної перевірки декларацій повинні відповідати вказаним у цьому пункті принципам.
Вказані у цьому пункті принципи також застосовуються до регулювання відносин контролю та повної перевірки декларацій, визначених Законом та цим Порядком, безпосередньо, у разі:
1) відсутності у Законі чи цьому Порядку спеціальних правових норм, що регулюють такі відносини;
2) суперечності спеціальних норм щодо регулювання таких відносин між собою;
3) можливості різного тлумачення однієї спеціальної норми щодо регулювання таких відносин.
4. Контроль декларацій Національне агентство здійснює відповідно до цього Порядку через працівників структурного підрозділу його апарату, діяльність яких пов'язана із здійсненням такої функції (далі - Підрозділ) та автоматично засобами програмного забезпечення Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр).
Повну перевірку декларацій відповідно до цього Порядку Національне агентство здійснює через працівників Підрозділу.
Розділ II. Порядок проведення контролю декларацій
1. Відповідно до Закону Національне агентство проводить щодо декларацій такі види контролю:
1) щодо своєчасності подання;
2) щодо правильності та повноти заповнення;
3) логічний та арифметичний контроль.
2. Національне агентство здійснює контроль щодо своєчасності подання декларацій на підставі:
1) повідомлення, що надходять від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб публічного права, які у встановленому Національним агентством порядку відповідно до статті 49 Законуперевіряють факт подання декларацій суб'єктами декларування, які в них працюють (працювали);
2) інформації, що надходить до Національного агентства від осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції (викривачів) стосовно можливого факту неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування;
3) інформації, що оприлюднюється у засобах масової інформації, у мережі Інтернет та вказує на можливий факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування;
4) самостійного виявлення Національним агентством факту неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування відповідно до даних з Реєстру;
5) інформації, що надходить до Національного агентства від правоохоронних органів;
6) інформації, що надходить до Національного агентства від громадських об'єднань, їх членів або уповноважених представників.
3. У разі отримання інформації (повідомлень), передбачених у підпунктах 1 - 2 пункту 2 цього розділу, Національне агентство перевіряє факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування шляхом пошуку даних в Реєстрі.
4. У випадку встановлення факту неподання декларації суб'єктом декларування відповідно до вимог Закону Національне агентство письмово повідомляє про це суб'єкта декларування, керівника державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює суб'єкт декларування, та спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції у визначеному Національним агентством порядку.
5. Якщо за результатами контролю встановлено, що суб'єкт декларування несвоєчасно подав декларацію, Національне агентство направляє такому суб'єкту лист з проханням надати пояснення щодо причин несвоєчасного подання декларації. За наявності ознак адміністративного правопорушення уповноважена особа Національного агентства складає протокол про адміністративне правопорушення у встановленому законодавством порядку, який за рішенням Національного агентства направляється до суду.
6. Контроль щодо правильності та повноти заповнення декларацій проводиться автоматично засобами програмного забезпечення Реєстру під час подання декларації відповідно до форми декларації, затвердженої рішенням Національного агентства від 10.06.2016 N 3(зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 за N 960/29090) (далі - форма декларації), та Технічних вимог до полів форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб'єкта декларування, затверджених рішенням Національного агентства від 10.06.2016 N 4 (далі - Технічні вимоги до полів форми декларації).
7. Логічний та арифметичний контроль декларації проводиться автоматично за допомогою засобів програмного забезпечення Реєстру та містить такі складові:
1) Контроль відповідності відомостей декларації одна одній (далі - Складова-1): порівняння зазначених в декларації відомостей з метою встановлення відповідності зазначених відомостей одна одній та/або їх розбіжностей, що здійснюється після подання декларації;
2) Контроль відповідності відомостей декларації відомостям баз даних (далі - Складова-2): порівняння відомостей, що зазначені в декларації, яка проходить повну перевірку, з відомостями в інших деклараціях цього суб'єкта декларування, відомостями з реєстрів, баз даних та інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, які можуть містити інформацію про окремі об'єкти декларування (далі - відповідні бази даних), що здійснюється після подання декларації.
Складова-1 здійснюється згідно з затвердженими рішенням Національного агентства правилами логічного та арифметичного контролю декларацій.
Декларації, подані до затвердження Національним агентством правил логічного та арифметичного контролю декларацій, вважаються такими, що пройшли логічний та арифметичний контроль в частині Складової-1.
Складова-2 здійснюється згідно з затвердженими рішенням Національного агентства правилами автоматизованої перевірки декларацій та їхніх вагових коефіцієнтів (далі - Правила автоматизованої перевірки).
Логічний та арифметичний контроль в частині Складової-2 не проводиться до затвердження Національним агентством Правил автоматизованої перевірки та забезпечення технічної можливості їх застосування. Про затвердження таких правил та забезпечення технічної можливості їх застосування Національне агентство повідомляє окремо на своєму офіційному веб-сайті.
Правилами автоматизованої перевірки встановлюється:
1) показник рейтингу ризику декларації (далі - Показник рейтингу ризику), який є ступенем невідповідності відомостей декларації відомостям відповідних баз даних, за наявності якого повна перевірка всіх відомостей, що відображені в декларації, є доцільною та обґрунтованою;
2) показник відсутності ризику декларації (далі - Показник відсутності ризику), який свідчить про відповідність відомостей декларації відомостям відповідних баз даних.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації дорівнює або перевищує Показник рейтингу ризику, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку всіх відомостей, що відображені в декларації.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації є меншим Показника рейтингу ризику, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині виявлених ризиків.
У разі, якщо декларації присвоєно Показник відсутності ризику, декларація вважається такою, що відповідає вимогам Закону до достовірності задекларованих відомостей та точності оцінки задекларованих активів.
Розділ III. Порядок проведення повної перевірки декларацій
1. Повна перевірка декларації може проводиться у період здійснення суб'єктом декларування діяльності, пов'язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності, і полягає у:
1) з'ясуванні достовірності задекларованих відомостей;
2) з'ясуванні точності оцінки задекларованих активів;
3) перевірці на наявність конфлікту інтересів;
4) перевірці на наявність ознак незаконного збагачення.
Повна перевірка декларацій (декларації) проводиться за рішенням Національного агентства, в якому надається доручення його члену провести повну перевірку декларацій (декларації), далі - Рішення про проведення перевірки, через працівників структурного підрозділу його апарату, діяльність яких пов'язана із здійсненням такої функції Національного агентства. Рішення про проведення перевірки повинно містити інформацію, яка дозволяє ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб'єкта (суб'єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації), якщо інше не передбачено цим Порядком.
Рішення про проведення перевірки декларацій, що приймається Національним агентством на підставі абзацу 2 частини першої статті 50 Закону, може бути прийнято стосовно поданих станом на дату прийняття такого рішення декларацій, які підлягають повній перевірці на цій підставі, без наведення інформації, що дозволяє ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб'єкта (суб'єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації).
Рішення про проведення перевірки повинно бути належним чином обґрунтоване посиланням на визначену Законом підставу повної перевірки декларації, або декларацій - у разі прийняття Рішення про проведення перевірки щодо більш як одної декларації на одній визначеній Законом підставі. Рішення про проведення повної перевірки на підставі абзацу 5частини першої статті 50 Закону також повинно містити обґрунтування, передбачене пунктом 3 Розділу III цього Порядку.
Національне агентство приймає рішення про відмову у проведенні повної перевірки декларації на підставі абзацу 5 частини першої статті 50 Закону упродовж 15 робочих днів з дня отримання інформації від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей у разі, якщо:
1) з отриманої інформації неможливо встановити особу суб'єкта декларування, або ідентифікувати конкретну декларацію, або відповідна інформація не містить фактичні дані, що можуть бути перевірені;
2) в отриманій інформації містяться твердження про недостовірність відомостей у декларації без будь-яких пояснень невідповідності таких відомостей дійсності;
3) відповідність дійсності відомостей, щодо недостовірності яких одержано інформацію, встановлено раніше у передбаченому Законом порядку.
Рішення про відмову у проведенні повної перевірки декларації повинно містити обґрунтування підстави такої відмови відповідно до цього пункту Порядку.
Початком здійснення повної перевірки декларації є день, наступний за днем прийняття Рішення про проведення перевірки. Про прийняття Рішення про проведення перевірки Національне агентство письмово повідомляє суб'єкта декларування за допомогою програмних засобів Реєстру не пізніше дня його прийняття.
Рішення про проведення перевірки може бути оскаржене в судовому порядку.
Оскарження Рішення про проведення перевірки не зупиняє проведення повної перевірки декларації.
2. Рішення про проведення перевірки приймається на визначених Законом підставах у випадку, якщо:
1) декларація подана службовою особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище, суб'єктом декларування, який займає посаду, пов'язану з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджено рішенням Національного агентства від 17.06.2016 N 2 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.07.2016 за N 987/29117).
2) у поданій декларації виявлено невідповідності за результатами логічного та арифметичного контролю;
3) подана суб'єктом декларування декларація містить поле (поля), у якому (яких) суб'єкт декларування обрав ознаку "Член сім'ї не надав інформацію" (у випадку, передбаченому вчастині сьомій статті 46 Закону);
4) Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей. Така інформація повинна стосуватися конкретного суб'єкта декларування та містити фактичні дані, що можуть бути перевірені;
5) встановлення Національним агентством невідповідності рівня життя суб'єкта декларування задекларованим ним майну і доходам за результатами моніторингу способу життя.
3. У разі отримання Національним агентством відповідно до підпункту 4 пункту 2 цього розділу інформації про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, Національним агентством упродовж 15 робочих днів з дня отримання такої інформації вирішується питання щодо проведення повної перевірки декларації.
У разі прийняття на підставі підпункту 4 пункту 2 Розділу III цього Порядку Рішення про проведення перевірки декларації, таке рішення повинно містити обґрунтування того, що:
1) отримана інформація стосується конкретного суб'єкта декларування та містить фактичні дані, що можуть бути перевірені;
2) необхідно провести повну перевірку конкретної декларації суб'єкта декларування;
3) відповідність дійсності відомостей, щодо недостовірності яких одержано інформацію, не встановлено раніше у передбаченому Законом порядку.
У разі, якщо декларації за результатами логічного та арифметичного контролю присвоєно Показник відсутності ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, така перевірка полягає у перевірці декларації на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення. Задекларовані у такій декларації відомості вважаються достовірними, а оцінка задекларованих у ній активів вважається точною.
4. Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку всіх відомостей, що відображені в декларації відповідно до пункту 1 Розділу III цього Порядку, якщо інше не визначено цим Порядком.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації є меншим Показника рейтингу ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині виявлених ризиків.
У разі, якщо декларації за результатами логічного та арифметичного контролю присвоєно Показник відсутності ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині наявності конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення.
У разі прийняття на підставі підпункту 4 пункту 2 Розділу III цього Порядку Рішення про проведення перевірки декларації, якщо повна перевірка відповідної декларації вже раніше проводилася, Національне агентство вживає заходів щодо проведення перевірки викладеної інформації про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей лише в частині нових отриманих відомостей, які не перевірялися під час проведення повної перевірки. Така перевірка проводиться в строки, визначені пунктом 13 цього розділу.
5. Повна перевірка декларації передбачає такі дії:
1) прийняття Рішення про проведення перевірки;
2) аналіз відомостей про об'єкти декларування (об'єкти нерухомості; об'єкти незавершеного будівництва (в тому числі інформація щодо власника або користувача земельної ділянки); цінне рухоме майно (крім транспортних засобів); цінне рухоме майно - транспортні засоби; цінні папери; інші корпоративні права; юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї; нематеріальні активи; доходи, у тому числі подарунки; грошові активи; фінансові зобов'язання; видатки та правочини суб'єкта декларування; посади чи роботи за сумісництвом суб'єкта декларування; членство суб'єкта декларування в об'єднаннях (організаціях) та входження до їх органів), зазначені в деклараціях суб'єкта декларування, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об'єкти декларування, які повинні відображатися в декларації;
3) створення, збирання, одержання, використання інформації, яка є необхідною для повної перевірки декларації, з використанням джерел інформації, визначених пунктами 7 - 10 цього розділу;
4) направлення Національним агентством відповідному суб'єкту декларування листа з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів та розгляд і врахування наданих ним пояснень та/або копій підтвердних документів під час проведення повної перевірки декларації у порядку та на умовах, визначених пунктом 11 цього розділу;
5) прийняття Національним агентством Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації.
6. Повна перевірка, передбачена пунктом 6 цього розділу, проводиться у такій черговості:
1) декларації осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, крім осіб, посади яких належать до посад державної служби категорії "А" або "Б", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до першої - третьої категорій, а також крім суддів, прокурорів і слідчих, керівників, заступників керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення, військові посадові особи вищого офіцерського складу;
2) декларації осіб, посади яких належить до посад державної служби категорії "А", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до першої - третьої категорій;
3) декларації суддів, прокурорів, слідчих, військових посадових осіб вищого офіцерського складу;
4) декларації осіб, посади яких належать до посад державної служби категорії "Б", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до третьої категорії, а також декларації керівників, заступників керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на всю територію однієї або кількох областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення;
5) декларації, рейтинг ризику яких дорівнює, або перевищує Показник рейтингу ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону;
6) декларації, щодо яких Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації, інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, якщо такі відомості стосуються майна або іншого об'єкта декларування, що має вартість, і можуть відрізнятися від достовірних на суму 250 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
7) декларації, щодо яких Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації, інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, якщо такі відомості стосуються майна або іншого об'єкта декларування, що має вартість, і можуть відрізнятися від достовірних на суму 100 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
8) декларації, підставою для перевірки яких є встановлення невідповідності рівня життя суб'єкта декларування задекларованим ним майна і доходам за результатами моніторингу способу життя;
9) декларації суб'єктів декларування, які займають посади пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків;
10) декларації, що містять поле (поля), у якому (яких) суб'єкт декларування обрав ознаку "Член сім'ї не надав інформацію";
11) інші декларації.
7. Під час повної перевірки декларацій Національне агентство використовує такі джерела інформації:
1) відомості, отримані з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також відомості з реєстрів, баз даних іноземних держав, що можуть містити інформацію яка повинна відображатись в декларації;
2) відомості, надані суб'єктом декларування, стосовно якого проводиться перевірка, з власної ініціативи чи за запитом Національного агентства щодо документального підтвердження або пояснення зазначених у декларації відомостей;
3) відомості, що надходять (отримані) від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань, а також від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав;
4) відомості із засобів масової інформації, мережі Інтернет, які стосуються конкретного суб'єкта декларування та містять фактичні дані, що можуть бути перевірені.
При проведенні повної перевірки декларації Національне агентство зобов'язане забезпечити використання лише достовірної інформації, одержаної від суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань, із засобів масової інформації, мережі Інтернет.
Національне агентство зобов'язане забезпечити охорону та захист інформації, яка була ним створена, зібрана, одержана, використана під час повної перевірки декларації.
У разі неможливості одержання відомостей, необхідних для проведення повної перевірки декларації, протягом граничних строків проведення такої перевірки, в тому числі, у разі надмірної тривалості розгляду судом чи компетентним органом іноземної держави питання про надання Національному агентству відповідної інформації, неможливості внесення Національним агентством плати за отримання відповідної інформації відповідно до законодавства, якщо така плата вимагається для доступу до інформації, тощо, Національне агентство зобов'язане провести повну перевірку декларації за наявними у нього відомостями, про що зазначається у Рішенні про результати здійснення повної перевірки декларації.
8. У разі необхідності, з метою здійснення повної перевірки декларації Національне агентство має право направляти запити про надання документів чи інформації до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань. Зазначені суб'єкти зобов'язані надавати запитувані Національним агентством документи чи інформацію упродовж десяти робочих днів з дня одержання запиту. Запит оформлюється на офіційному бланку Національного агентства.
Під час здійснення повної перевірки Національне агентство має право вимагати та одержувати лише документи (копії документів) та інформацію щодо відомостей, які відображені суб'єктом декларування у відповідних розділах декларації відповідно до Законута необхідні для проведення повної перевірки декларації.
9. Для отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи, фізичної особи - підприємця, що необхідно для проведення повної перевірки декларації, Національне агентство звертається до суду в порядку, визначеному главою 12 розділу IV Цивільного процесуального кодексу України.
10. Національне агентство має право направляти запити на отримання від державних та інших органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки декларації.
Для перевірки інформації про об'єкти декларування, що зазначені у декларації, Національне агентство має право отримувати інформацію з відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, у тому числі після внесення плати за отримання відповідної інформації відповідно до законодавства, якщо така плата вимагається для доступу до інформації.
11. У разі виявлення Національним агентством протягом повної перевірки декларації ознак: недостовірності задекларованих відомостей, неточності оцінки задекларованих активів, конфлікту інтересів, незаконного збагачення, Національне агентство направляє відповідному суб'єкту декларування відповідний лист з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів.
Такий лист повинен містити посилання на конкретні відомості у декларації, щодо яких пропонується надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів, а також відомості про підстави проведення перевірки декларації та таких конкретних відомостей. Такий лист може містити конкретні запитання Національного агентства щодо відомостей, зазначених у декларації.
Зазначений лист може направлятися за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв'язку з повідомленням про вручення. Суб'єкт декларування має право надати (надіслати) пояснення (копії документів) не пізніше ніж на десятий робочий день з дня отримання відповідного листа Національного агентства за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв'язку.
Надані суб'єктом декларування письмові пояснення та/або копії підтвердних документів є обов'язковими до розгляду та врахування Національним агентством під час проведення повної перевірки декларації та вирішення питання щодо дотримання суб'єктом декларування вимог Закону при складенні та поданні декларації.
У разі необхідності, Національне агентство направляє суб'єкту декларування лист із проханням надати інформацію щодо найменування контрагента правочину відповідно допункту 10 частини першої статті 46 Закону в порядку, визначеному цим пунктом.
12. При встановленні точності оцінки задекларованих активів суб'єктом декларування Національне агентство співставляє дані, які містяться в правовстановлюючих документах на задекларовані активи, та надані, у разі потреби, суб'єктом декларування обґрунтування задекларованої оцінки активів, з відомостями, які зазначені у декларації.
При встановленні точності оцінки задекларованих активів Національне агентство не має права самостійно проводити їх оцінку. У разі ненадання суб'єктом декларування пояснень та/або підтвердних документів щодо точності оцінки задекларованих активів у порядку та на умовах, визначених пунктом 11 цього розділу, Національне агентство вживає заходів щодо встановлення відповідних обставин шляхом організації проведення експертизи у порядку, визначеному законом.
13. Повна перевірка декларації за цим Порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки.
У разі необхідності, строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів. Рішення про продовження повної перевірки декларації приймається Національним агентством у випадку неотримання відповідей та/або інформації по суті, необхідних для проведення повної перевірки декларації, у відповідь на запити (листи) Національного агентства до:
1) державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань;
2) суб'єкта декларування з проханням надати пояснення щодо відомостей, зазначених у декларації.
Перебіг строку повної перевірки декларації зупиняється у таких випадках:
1) звернення до суду з метою отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи, фізичної особи-підприємця;
2) направлення запиту на отримання від державних та інших органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки декларації.
У зазначених випадках перебіг строку повної перевірки декларації зупиняється з дня відкриття судом провадження у справі (направлення відповідного запиту) до дня набрання законної сили рішенням суду (отримання відповіді на зазначений запит).
Зупинення перебігу строку повної перевірки декларації можливе в межах строків, визначених абзацами 1 та 2 цього пункту.
14. Перевірка на наявність конфлікту інтересів під час повної перевірки декларації здійснюється з урахуванням вимог Закону у порядку та на умовах, визначених нормативно-правовим актом, прийнятим Національним агентством, та полягає у встановленні на підставі даних, зазначених у декларації, дотримання суб'єктом декларування обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності та обов'язку щодо передачі в управління належних суб'єкту декларування підприємств та/або корпоративних прав, передбачених статтями 25, 36 Закону.
15. Ознаки можливого незаконного збагачення під час повної перевірки декларації встановлюються відповідно до статті 3682 Кримінального кодексу України.
Ознаками можливого незаконного збагачення є:
встановлення під час повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей щодо активів на суму, що перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV Податкового кодексу України для відповідного року, якщо внаслідок використання джерел інформації, визначених пунктами 7 - 11 цього розділу, не виявилось можливим встановити підстави виникнення прав на такі активи, або обставини виникнення таких підстав мають обґрунтовані ознаки правопорушень;
виявлення факту передачі таких активів (укладення будь-яких правочинів, на підставі яких виникає право власності або право користування на активи, а також надання іншій особі грошових коштів чи іншого майна для укладення таких правочинів).
Розділ IV. Результати проведення повної перевірки декларації
1. За результатами проведення повної перевірки декларації Національним агентством приймається рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (далі - Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації).
Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації складається таких частин:
1) вступної частини із зазначенням: дати, номера та місця складення, назви Рішення;
2) описової частини із зазначенням: прізвища, імені, по-батькові суб'єкта декларування, назви посади та органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування або юридичної особи публічного права, правових підстав проведення повної перевірки декларації, переліку інформації, яка використовувалася під час здійснення повної перевірки декларації, складових предмету перевірки;
3) мотивувальної частини із зазначенням: встановлених Національним агентством обставин із посиланням на докази, а також мотивів неврахування окремих доказів; мотивів, з яких Національне агентство виходило при прийнятті Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації, і положення закону, яким воно керувалось;
4) резолютивної частини із зазначенням: висновку, до якого дійшло Національне агентство за результатами здійснення повної перевірки декларації, можливості оскарження цього рішення в судовому порядку.
Якщо в результаті повної перевірки декларації (декларацій) не було встановлено відображення у декларації (деклараціях) недостовірних відомостей, неточної оцінки задекларованих активів, наявності конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) приймається за скороченою формою і повинно містити:
1) твердження про те, що за результатами повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) встановлено достовірність задекларованих відомостей, точність оцінки задекларованих активів, відсутність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення;
2) посилання на декларацію (декларації), яка (які) було об'єктом повної перевірки.
Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) за скороченою формою може прийматись щодо декількох декларацій за списком.
Якщо в результаті повної перевірки декларації було встановлено відображення у декларації недостовірних відомостей, неточну оцінку задекларованих активів, наявність конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то в Рішенні про результати здійснення повної перевірки декларації додатково наводиться обґрунтування відповідних висновків, у тому числі посилання на матеріали, які стали підставою для висновку, та врахування пояснень суб'єкта декларування. При цьому, разом з Рішенням про результати здійснення повної перевірки декларації Національне агентство приймає рішення щодо направлення Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації до спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції.
Питання про складення та направлення до суду протоколу про адміністративне правопорушення та щодо складення припису стосовно притягнення суб'єкта декларування до встановленої законом відповідальності вирішується Національним агентством у визначеному законодавством порядку.
Під час проведення повної перевірки декларації та прийняття Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації використовується лише інформація, отримана у законний спосіб.
Про закінчення проведення повної перевірки декларації Національне агентство письмово повідомляє суб'єкта декларування та надсилає Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації для ознайомлення. Зазначені дії можуть вчинятися за допомогою програмних засобів Реєстру або засобів поштового зв'язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Якщо в результаті повної перевірки декларації було встановлено відображення у декларації недостовірних відомостей, або неточної оцінки задекларованих активів, або наявності конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації надсилається суб'єкту декларування за допомогою засобів поштового зв'язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення та програмних засобів Реєстру.
Рішення про проведення повної перевірки декларації розміщується протягом трьох робочих днів з моменту його прийняття на веб-сайті Національного агентства, за винятком відомостей, зазначених в абзаці 4 частини першої статті 47 Закону.
Рішення про проведення повної перевірки декларації може бути оскаржено суб'єктом декларування в судовому порядку.
2. У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції. Інформування спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції про подання у декларації завідомо недостовірних відомостей здійснюється з урахуванням положень статті 216 Кримінального процесуального кодексу України.
3. У разі виявлення за результатами повної перевірки декларації ознак адміністративного правопорушення, пов'язаного з корупцією, уповноважена особа Національного агентства складає протокол про таке правопорушення відповідно до законодавства.
4. У разі, якщо суб'єктом декларування вчинені дії, які не тягнуть за собою іншого виду відповідальності, Національне агентство виносить керівнику відповідного органу, підприємства, установи, організації припис у встановленому Національним агентством порядку.
5. Облік повних перевірок та Рішень про проведення повної перевірки декларації, здійснюється у журналі реєстрації результатів повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування згідно з додатком 2 до цього Порядку (далі - журнал), який ведеться у письмовій та/або електронній формі.
Журнал повинен бути прошнурований, пронумерований та скріплений підписом працівника, відповідального за проведення перевірки, а в разі ведення журналу в електронній формі повинно бути передбачено накладання електронного цифрового підпису такої особи з дотриманням вимог законодавства у сфері електронного документообігу. В разі ведення журналу в електронній формі він відображається в режимі реального часу на веб-сайті Національного агентства.
6. Інформація про фізичних осіб, отримана під час проведення повної перевірки декларації, обробляється відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних". Забороняється розголошувати інформацію, що віднесена відповідно до закону до конфіденційної, крім випадків, передбачених законом.
____________
1. Цей Порядок визначає механізм проведення Національним агентством з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) контролю та повної перевірки декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), відповідно до статей 48 та 50 Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
недостовірність задекларованих відомостей - це невідповідність дійсності відомостей, які зазначені у декларації суб'єкта декларування, що встановлюється на підставі відомостей, які отримані Національним агентством у встановленому Законом порядку із здійснення контролю та повної перевірки декларації;
достовірність задекларованих відомостей - це відповідність дійсності відомостей, які зазначені у декларації суб'єкта декларування, що встановлюється у разі невстановлення Національним агентством недостовірності задекларованих відомостей у встановленомуЗаконом порядку із здійснення контролю та повної перевірки декларації;
точність оцінки задекларованих активів - правильність відображення суб'єктом декларування оцінки задекларованих ним активів, яка встановлюється шляхом з'ясування Національним агентством підстави чи обґрунтування задекларованої оцінки активів та співставлення їх з відомостями, які зазначені у декларації суб'єкта декларування.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі та прийнятих відповідно до нього інших нормативно-правових актах.
3. Контроль та повна перевірка декларації здійснюються за принципами:
1) верховенства права;
2) рівності та гарантування прав і законних інтересів усіх суб'єктів декларування;
3) об'єктивності, неупередженості та безсторонності рішень та дій Національного агентства, уповноважених ним осіб;
4) достовірності і повноти інформації, що використовується Національним агентством, правомірності одержання та використання такої інформації;
5) неприпустимості свавільного втручання у сферу особистого життя суб'єкта декларування, окрім як у межах та у спосіб, що передбачені Законом;
6) гарантування права на судовий захист суб'єктів декларування.
Всі передбачені цим порядком заходи контролю та повної перевірки декларацій повинні відповідати вказаним у цьому пункті принципам.
Вказані у цьому пункті принципи також застосовуються до регулювання відносин контролю та повної перевірки декларацій, визначених Законом та цим Порядком, безпосередньо, у разі:
1) відсутності у Законі чи цьому Порядку спеціальних правових норм, що регулюють такі відносини;
2) суперечності спеціальних норм щодо регулювання таких відносин між собою;
3) можливості різного тлумачення однієї спеціальної норми щодо регулювання таких відносин.
4. Контроль декларацій Національне агентство здійснює відповідно до цього Порядку через працівників структурного підрозділу його апарату, діяльність яких пов'язана із здійсненням такої функції (далі - Підрозділ) та автоматично засобами програмного забезпечення Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр).
Повну перевірку декларацій відповідно до цього Порядку Національне агентство здійснює через працівників Підрозділу.
Розділ II. Порядок проведення контролю декларацій
1. Відповідно до Закону Національне агентство проводить щодо декларацій такі види контролю:
1) щодо своєчасності подання;
2) щодо правильності та повноти заповнення;
3) логічний та арифметичний контроль.
2. Національне агентство здійснює контроль щодо своєчасності подання декларацій на підставі:
1) повідомлення, що надходять від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб публічного права, які у встановленому Національним агентством порядку відповідно до статті 49 Законуперевіряють факт подання декларацій суб'єктами декларування, які в них працюють (працювали);
2) інформації, що надходить до Національного агентства від осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції (викривачів) стосовно можливого факту неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування;
3) інформації, що оприлюднюється у засобах масової інформації, у мережі Інтернет та вказує на можливий факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування;
4) самостійного виявлення Національним агентством факту неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування відповідно до даних з Реєстру;
5) інформації, що надходить до Національного агентства від правоохоронних органів;
6) інформації, що надходить до Національного агентства від громадських об'єднань, їх членів або уповноважених представників.
3. У разі отримання інформації (повідомлень), передбачених у підпунктах 1 - 2 пункту 2 цього розділу, Національне агентство перевіряє факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування шляхом пошуку даних в Реєстрі.
4. У випадку встановлення факту неподання декларації суб'єктом декларування відповідно до вимог Закону Національне агентство письмово повідомляє про це суб'єкта декларування, керівника державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює суб'єкт декларування, та спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції у визначеному Національним агентством порядку.
5. Якщо за результатами контролю встановлено, що суб'єкт декларування несвоєчасно подав декларацію, Національне агентство направляє такому суб'єкту лист з проханням надати пояснення щодо причин несвоєчасного подання декларації. За наявності ознак адміністративного правопорушення уповноважена особа Національного агентства складає протокол про адміністративне правопорушення у встановленому законодавством порядку, який за рішенням Національного агентства направляється до суду.
6. Контроль щодо правильності та повноти заповнення декларацій проводиться автоматично засобами програмного забезпечення Реєстру під час подання декларації відповідно до форми декларації, затвердженої рішенням Національного агентства від 10.06.2016 N 3(зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 за N 960/29090) (далі - форма декларації), та Технічних вимог до полів форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб'єкта декларування, затверджених рішенням Національного агентства від 10.06.2016 N 4 (далі - Технічні вимоги до полів форми декларації).
7. Логічний та арифметичний контроль декларації проводиться автоматично за допомогою засобів програмного забезпечення Реєстру та містить такі складові:
1) Контроль відповідності відомостей декларації одна одній (далі - Складова-1): порівняння зазначених в декларації відомостей з метою встановлення відповідності зазначених відомостей одна одній та/або їх розбіжностей, що здійснюється після подання декларації;
2) Контроль відповідності відомостей декларації відомостям баз даних (далі - Складова-2): порівняння відомостей, що зазначені в декларації, яка проходить повну перевірку, з відомостями в інших деклараціях цього суб'єкта декларування, відомостями з реєстрів, баз даних та інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, які можуть містити інформацію про окремі об'єкти декларування (далі - відповідні бази даних), що здійснюється після подання декларації.
Складова-1 здійснюється згідно з затвердженими рішенням Національного агентства правилами логічного та арифметичного контролю декларацій.
Декларації, подані до затвердження Національним агентством правил логічного та арифметичного контролю декларацій, вважаються такими, що пройшли логічний та арифметичний контроль в частині Складової-1.
Складова-2 здійснюється згідно з затвердженими рішенням Національного агентства правилами автоматизованої перевірки декларацій та їхніх вагових коефіцієнтів (далі - Правила автоматизованої перевірки).
Логічний та арифметичний контроль в частині Складової-2 не проводиться до затвердження Національним агентством Правил автоматизованої перевірки та забезпечення технічної можливості їх застосування. Про затвердження таких правил та забезпечення технічної можливості їх застосування Національне агентство повідомляє окремо на своєму офіційному веб-сайті.
Правилами автоматизованої перевірки встановлюється:
1) показник рейтингу ризику декларації (далі - Показник рейтингу ризику), який є ступенем невідповідності відомостей декларації відомостям відповідних баз даних, за наявності якого повна перевірка всіх відомостей, що відображені в декларації, є доцільною та обґрунтованою;
2) показник відсутності ризику декларації (далі - Показник відсутності ризику), який свідчить про відповідність відомостей декларації відомостям відповідних баз даних.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації дорівнює або перевищує Показник рейтингу ризику, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку всіх відомостей, що відображені в декларації.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації є меншим Показника рейтингу ризику, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині виявлених ризиків.
У разі, якщо декларації присвоєно Показник відсутності ризику, декларація вважається такою, що відповідає вимогам Закону до достовірності задекларованих відомостей та точності оцінки задекларованих активів.
Розділ III. Порядок проведення повної перевірки декларацій
1. Повна перевірка декларації може проводиться у період здійснення суб'єктом декларування діяльності, пов'язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності, і полягає у:
1) з'ясуванні достовірності задекларованих відомостей;
2) з'ясуванні точності оцінки задекларованих активів;
3) перевірці на наявність конфлікту інтересів;
4) перевірці на наявність ознак незаконного збагачення.
Повна перевірка декларацій (декларації) проводиться за рішенням Національного агентства, в якому надається доручення його члену провести повну перевірку декларацій (декларації), далі - Рішення про проведення перевірки, через працівників структурного підрозділу його апарату, діяльність яких пов'язана із здійсненням такої функції Національного агентства. Рішення про проведення перевірки повинно містити інформацію, яка дозволяє ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб'єкта (суб'єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації), якщо інше не передбачено цим Порядком.
Рішення про проведення перевірки декларацій, що приймається Національним агентством на підставі абзацу 2 частини першої статті 50 Закону, може бути прийнято стосовно поданих станом на дату прийняття такого рішення декларацій, які підлягають повній перевірці на цій підставі, без наведення інформації, що дозволяє ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб'єкта (суб'єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації).
Рішення про проведення перевірки повинно бути належним чином обґрунтоване посиланням на визначену Законом підставу повної перевірки декларації, або декларацій - у разі прийняття Рішення про проведення перевірки щодо більш як одної декларації на одній визначеній Законом підставі. Рішення про проведення повної перевірки на підставі абзацу 5частини першої статті 50 Закону також повинно містити обґрунтування, передбачене пунктом 3 Розділу III цього Порядку.
Національне агентство приймає рішення про відмову у проведенні повної перевірки декларації на підставі абзацу 5 частини першої статті 50 Закону упродовж 15 робочих днів з дня отримання інформації від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей у разі, якщо:
1) з отриманої інформації неможливо встановити особу суб'єкта декларування, або ідентифікувати конкретну декларацію, або відповідна інформація не містить фактичні дані, що можуть бути перевірені;
2) в отриманій інформації містяться твердження про недостовірність відомостей у декларації без будь-яких пояснень невідповідності таких відомостей дійсності;
3) відповідність дійсності відомостей, щодо недостовірності яких одержано інформацію, встановлено раніше у передбаченому Законом порядку.
Рішення про відмову у проведенні повної перевірки декларації повинно містити обґрунтування підстави такої відмови відповідно до цього пункту Порядку.
Початком здійснення повної перевірки декларації є день, наступний за днем прийняття Рішення про проведення перевірки. Про прийняття Рішення про проведення перевірки Національне агентство письмово повідомляє суб'єкта декларування за допомогою програмних засобів Реєстру не пізніше дня його прийняття.
Рішення про проведення перевірки може бути оскаржене в судовому порядку.
Оскарження Рішення про проведення перевірки не зупиняє проведення повної перевірки декларації.
2. Рішення про проведення перевірки приймається на визначених Законом підставах у випадку, якщо:
1) декларація подана службовою особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище, суб'єктом декларування, який займає посаду, пов'язану з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджено рішенням Національного агентства від 17.06.2016 N 2 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.07.2016 за N 987/29117).
2) у поданій декларації виявлено невідповідності за результатами логічного та арифметичного контролю;
3) подана суб'єктом декларування декларація містить поле (поля), у якому (яких) суб'єкт декларування обрав ознаку "Член сім'ї не надав інформацію" (у випадку, передбаченому вчастині сьомій статті 46 Закону);
4) Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей. Така інформація повинна стосуватися конкретного суб'єкта декларування та містити фактичні дані, що можуть бути перевірені;
5) встановлення Національним агентством невідповідності рівня життя суб'єкта декларування задекларованим ним майну і доходам за результатами моніторингу способу життя.
3. У разі отримання Національним агентством відповідно до підпункту 4 пункту 2 цього розділу інформації про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, Національним агентством упродовж 15 робочих днів з дня отримання такої інформації вирішується питання щодо проведення повної перевірки декларації.
У разі прийняття на підставі підпункту 4 пункту 2 Розділу III цього Порядку Рішення про проведення перевірки декларації, таке рішення повинно містити обґрунтування того, що:
1) отримана інформація стосується конкретного суб'єкта декларування та містить фактичні дані, що можуть бути перевірені;
2) необхідно провести повну перевірку конкретної декларації суб'єкта декларування;
3) відповідність дійсності відомостей, щодо недостовірності яких одержано інформацію, не встановлено раніше у передбаченому Законом порядку.
У разі, якщо декларації за результатами логічного та арифметичного контролю присвоєно Показник відсутності ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, така перевірка полягає у перевірці декларації на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення. Задекларовані у такій декларації відомості вважаються достовірними, а оцінка задекларованих у ній активів вважається точною.
4. Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку всіх відомостей, що відображені в декларації відповідно до пункту 1 Розділу III цього Порядку, якщо інше не визначено цим Порядком.
У разі, якщо рейтинг ризику конкретної декларації є меншим Показника рейтингу ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині виявлених ризиків.
У разі, якщо декларації за результатами логічного та арифметичного контролю присвоєно Показник відсутності ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону, Національне агентство при проведенні повної перевірки декларації проводить перевірку лише в частині наявності конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення.
У разі прийняття на підставі підпункту 4 пункту 2 Розділу III цього Порядку Рішення про проведення перевірки декларації, якщо повна перевірка відповідної декларації вже раніше проводилася, Національне агентство вживає заходів щодо проведення перевірки викладеної інформації про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей лише в частині нових отриманих відомостей, які не перевірялися під час проведення повної перевірки. Така перевірка проводиться в строки, визначені пунктом 13 цього розділу.
5. Повна перевірка декларації передбачає такі дії:
1) прийняття Рішення про проведення перевірки;
2) аналіз відомостей про об'єкти декларування (об'єкти нерухомості; об'єкти незавершеного будівництва (в тому числі інформація щодо власника або користувача земельної ділянки); цінне рухоме майно (крім транспортних засобів); цінне рухоме майно - транспортні засоби; цінні папери; інші корпоративні права; юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї; нематеріальні активи; доходи, у тому числі подарунки; грошові активи; фінансові зобов'язання; видатки та правочини суб'єкта декларування; посади чи роботи за сумісництвом суб'єкта декларування; членство суб'єкта декларування в об'єднаннях (організаціях) та входження до їх органів), зазначені в деклараціях суб'єкта декларування, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об'єкти декларування, які повинні відображатися в декларації;
3) створення, збирання, одержання, використання інформації, яка є необхідною для повної перевірки декларації, з використанням джерел інформації, визначених пунктами 7 - 10 цього розділу;
4) направлення Національним агентством відповідному суб'єкту декларування листа з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів та розгляд і врахування наданих ним пояснень та/або копій підтвердних документів під час проведення повної перевірки декларації у порядку та на умовах, визначених пунктом 11 цього розділу;
5) прийняття Національним агентством Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації.
6. Повна перевірка, передбачена пунктом 6 цього розділу, проводиться у такій черговості:
1) декларації осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, крім осіб, посади яких належать до посад державної служби категорії "А" або "Б", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до першої - третьої категорій, а також крім суддів, прокурорів і слідчих, керівників, заступників керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення, військові посадові особи вищого офіцерського складу;
2) декларації осіб, посади яких належить до посад державної служби категорії "А", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до першої - третьої категорій;
3) декларації суддів, прокурорів, слідчих, військових посадових осіб вищого офіцерського складу;
4) декларації осіб, посади яких належать до посад державної служби категорії "Б", та осіб, посади яких частиною першою статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" віднесені до третьої категорії, а також декларації керівників, заступників керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на всю територію однієї або кількох областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення;
5) декларації, рейтинг ризику яких дорівнює, або перевищує Показник рейтингу ризику, і при цьому повна перевірка такої декларації проводиться на підставі абзацу 2 частини 1 статі 50 Закону;
6) декларації, щодо яких Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації, інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, якщо такі відомості стосуються майна або іншого об'єкта декларування, що має вартість, і можуть відрізнятися від достовірних на суму 250 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
7) декларації, щодо яких Національне агентство отримало від фізичних чи юридичних осіб, із засобів масової інформації, інших джерел інформацію про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей, якщо такі відомості стосуються майна або іншого об'єкта декларування, що має вартість, і можуть відрізнятися від достовірних на суму 100 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
8) декларації, підставою для перевірки яких є встановлення невідповідності рівня життя суб'єкта декларування задекларованим ним майна і доходам за результатами моніторингу способу життя;
9) декларації суб'єктів декларування, які займають посади пов'язані з високим рівнем корупційних ризиків;
10) декларації, що містять поле (поля), у якому (яких) суб'єкт декларування обрав ознаку "Член сім'ї не надав інформацію";
11) інші декларації.
7. Під час повної перевірки декларацій Національне агентство використовує такі джерела інформації:
1) відомості, отримані з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також відомості з реєстрів, баз даних іноземних держав, що можуть містити інформацію яка повинна відображатись в декларації;
2) відомості, надані суб'єктом декларування, стосовно якого проводиться перевірка, з власної ініціативи чи за запитом Національного агентства щодо документального підтвердження або пояснення зазначених у декларації відомостей;
3) відомості, що надходять (отримані) від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань, а також від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав;
4) відомості із засобів масової інформації, мережі Інтернет, які стосуються конкретного суб'єкта декларування та містять фактичні дані, що можуть бути перевірені.
При проведенні повної перевірки декларації Національне агентство зобов'язане забезпечити використання лише достовірної інформації, одержаної від суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань, із засобів масової інформації, мережі Інтернет.
Національне агентство зобов'язане забезпечити охорону та захист інформації, яка була ним створена, зібрана, одержана, використана під час повної перевірки декларації.
У разі неможливості одержання відомостей, необхідних для проведення повної перевірки декларації, протягом граничних строків проведення такої перевірки, в тому числі, у разі надмірної тривалості розгляду судом чи компетентним органом іноземної держави питання про надання Національному агентству відповідної інформації, неможливості внесення Національним агентством плати за отримання відповідної інформації відповідно до законодавства, якщо така плата вимагається для доступу до інформації, тощо, Національне агентство зобов'язане провести повну перевірку декларації за наявними у нього відомостями, про що зазначається у Рішенні про результати здійснення повної перевірки декларації.
8. У разі необхідності, з метою здійснення повної перевірки декларації Національне агентство має право направляти запити про надання документів чи інформації до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань. Зазначені суб'єкти зобов'язані надавати запитувані Національним агентством документи чи інформацію упродовж десяти робочих днів з дня одержання запиту. Запит оформлюється на офіційному бланку Національного агентства.
Під час здійснення повної перевірки Національне агентство має право вимагати та одержувати лише документи (копії документів) та інформацію щодо відомостей, які відображені суб'єктом декларування у відповідних розділах декларації відповідно до Законута необхідні для проведення повної перевірки декларації.
9. Для отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи, фізичної особи - підприємця, що необхідно для проведення повної перевірки декларації, Національне агентство звертається до суду в порядку, визначеному главою 12 розділу IV Цивільного процесуального кодексу України.
10. Національне агентство має право направляти запити на отримання від державних та інших органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки декларації.
Для перевірки інформації про об'єкти декларування, що зазначені у декларації, Національне агентство має право отримувати інформацію з відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, у тому числі після внесення плати за отримання відповідної інформації відповідно до законодавства, якщо така плата вимагається для доступу до інформації.
11. У разі виявлення Національним агентством протягом повної перевірки декларації ознак: недостовірності задекларованих відомостей, неточності оцінки задекларованих активів, конфлікту інтересів, незаконного збагачення, Національне агентство направляє відповідному суб'єкту декларування відповідний лист з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів.
Такий лист повинен містити посилання на конкретні відомості у декларації, щодо яких пропонується надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів, а також відомості про підстави проведення перевірки декларації та таких конкретних відомостей. Такий лист може містити конкретні запитання Національного агентства щодо відомостей, зазначених у декларації.
Зазначений лист може направлятися за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв'язку з повідомленням про вручення. Суб'єкт декларування має право надати (надіслати) пояснення (копії документів) не пізніше ніж на десятий робочий день з дня отримання відповідного листа Національного агентства за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв'язку.
Надані суб'єктом декларування письмові пояснення та/або копії підтвердних документів є обов'язковими до розгляду та врахування Національним агентством під час проведення повної перевірки декларації та вирішення питання щодо дотримання суб'єктом декларування вимог Закону при складенні та поданні декларації.
У разі необхідності, Національне агентство направляє суб'єкту декларування лист із проханням надати інформацію щодо найменування контрагента правочину відповідно допункту 10 частини першої статті 46 Закону в порядку, визначеному цим пунктом.
12. При встановленні точності оцінки задекларованих активів суб'єктом декларування Національне агентство співставляє дані, які містяться в правовстановлюючих документах на задекларовані активи, та надані, у разі потреби, суб'єктом декларування обґрунтування задекларованої оцінки активів, з відомостями, які зазначені у декларації.
При встановленні точності оцінки задекларованих активів Національне агентство не має права самостійно проводити їх оцінку. У разі ненадання суб'єктом декларування пояснень та/або підтвердних документів щодо точності оцінки задекларованих активів у порядку та на умовах, визначених пунктом 11 цього розділу, Національне агентство вживає заходів щодо встановлення відповідних обставин шляхом організації проведення експертизи у порядку, визначеному законом.
13. Повна перевірка декларації за цим Порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки.
У разі необхідності, строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів. Рішення про продовження повної перевірки декларації приймається Національним агентством у випадку неотримання відповідей та/або інформації по суті, необхідних для проведення повної перевірки декларації, у відповідь на запити (листи) Національного агентства до:
1) державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об'єднань;
2) суб'єкта декларування з проханням надати пояснення щодо відомостей, зазначених у декларації.
Перебіг строку повної перевірки декларації зупиняється у таких випадках:
1) звернення до суду з метою отримання інформації стосовно наявності та стану рахунків, операцій за рахунками конкретної юридичної особи або фізичної особи, фізичної особи-підприємця;
2) направлення запиту на отримання від державних та інших органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки декларації.
У зазначених випадках перебіг строку повної перевірки декларації зупиняється з дня відкриття судом провадження у справі (направлення відповідного запиту) до дня набрання законної сили рішенням суду (отримання відповіді на зазначений запит).
Зупинення перебігу строку повної перевірки декларації можливе в межах строків, визначених абзацами 1 та 2 цього пункту.
14. Перевірка на наявність конфлікту інтересів під час повної перевірки декларації здійснюється з урахуванням вимог Закону у порядку та на умовах, визначених нормативно-правовим актом, прийнятим Національним агентством, та полягає у встановленні на підставі даних, зазначених у декларації, дотримання суб'єктом декларування обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності та обов'язку щодо передачі в управління належних суб'єкту декларування підприємств та/або корпоративних прав, передбачених статтями 25, 36 Закону.
15. Ознаки можливого незаконного збагачення під час повної перевірки декларації встановлюються відповідно до статті 3682 Кримінального кодексу України.
Ознаками можливого незаконного збагачення є:
встановлення під час повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей щодо активів на суму, що перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV Податкового кодексу України для відповідного року, якщо внаслідок використання джерел інформації, визначених пунктами 7 - 11 цього розділу, не виявилось можливим встановити підстави виникнення прав на такі активи, або обставини виникнення таких підстав мають обґрунтовані ознаки правопорушень;
виявлення факту передачі таких активів (укладення будь-яких правочинів, на підставі яких виникає право власності або право користування на активи, а також надання іншій особі грошових коштів чи іншого майна для укладення таких правочинів).
Розділ IV. Результати проведення повної перевірки декларації
1. За результатами проведення повної перевірки декларації Національним агентством приймається рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (далі - Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації).
Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації складається таких частин:
1) вступної частини із зазначенням: дати, номера та місця складення, назви Рішення;
2) описової частини із зазначенням: прізвища, імені, по-батькові суб'єкта декларування, назви посади та органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування або юридичної особи публічного права, правових підстав проведення повної перевірки декларації, переліку інформації, яка використовувалася під час здійснення повної перевірки декларації, складових предмету перевірки;
3) мотивувальної частини із зазначенням: встановлених Національним агентством обставин із посиланням на докази, а також мотивів неврахування окремих доказів; мотивів, з яких Національне агентство виходило при прийнятті Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації, і положення закону, яким воно керувалось;
4) резолютивної частини із зазначенням: висновку, до якого дійшло Національне агентство за результатами здійснення повної перевірки декларації, можливості оскарження цього рішення в судовому порядку.
Якщо в результаті повної перевірки декларації (декларацій) не було встановлено відображення у декларації (деклараціях) недостовірних відомостей, неточної оцінки задекларованих активів, наявності конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) приймається за скороченою формою і повинно містити:
1) твердження про те, що за результатами повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) встановлено достовірність задекларованих відомостей, точність оцінки задекларованих активів, відсутність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення;
2) посилання на декларацію (декларації), яка (які) було об'єктом повної перевірки.
Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації (повних перевірок декларацій) за скороченою формою може прийматись щодо декількох декларацій за списком.
Якщо в результаті повної перевірки декларації було встановлено відображення у декларації недостовірних відомостей, неточну оцінку задекларованих активів, наявність конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то в Рішенні про результати здійснення повної перевірки декларації додатково наводиться обґрунтування відповідних висновків, у тому числі посилання на матеріали, які стали підставою для висновку, та врахування пояснень суб'єкта декларування. При цьому, разом з Рішенням про результати здійснення повної перевірки декларації Національне агентство приймає рішення щодо направлення Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації до спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції.
Питання про складення та направлення до суду протоколу про адміністративне правопорушення та щодо складення припису стосовно притягнення суб'єкта декларування до встановленої законом відповідальності вирішується Національним агентством у визначеному законодавством порядку.
Під час проведення повної перевірки декларації та прийняття Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації використовується лише інформація, отримана у законний спосіб.
Про закінчення проведення повної перевірки декларації Національне агентство письмово повідомляє суб'єкта декларування та надсилає Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації для ознайомлення. Зазначені дії можуть вчинятися за допомогою програмних засобів Реєстру або засобів поштового зв'язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Якщо в результаті повної перевірки декларації було встановлено відображення у декларації недостовірних відомостей, або неточної оцінки задекларованих активів, або наявності конфлікту інтересів або ознак незаконного збагачення, то Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації надсилається суб'єкту декларування за допомогою засобів поштового зв'язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення та програмних засобів Реєстру.
Рішення про проведення повної перевірки декларації розміщується протягом трьох робочих днів з моменту його прийняття на веб-сайті Національного агентства, за винятком відомостей, зазначених в абзаці 4 частини першої статті 47 Закону.
Рішення про проведення повної перевірки декларації може бути оскаржено суб'єктом декларування в судовому порядку.
2. У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює відповідний суб'єкт декларування, та спеціально уповноважені суб'єкти у сфері протидії корупції. Інформування спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції про подання у декларації завідомо недостовірних відомостей здійснюється з урахуванням положень статті 216 Кримінального процесуального кодексу України.
3. У разі виявлення за результатами повної перевірки декларації ознак адміністративного правопорушення, пов'язаного з корупцією, уповноважена особа Національного агентства складає протокол про таке правопорушення відповідно до законодавства.
4. У разі, якщо суб'єктом декларування вчинені дії, які не тягнуть за собою іншого виду відповідальності, Національне агентство виносить керівнику відповідного органу, підприємства, установи, організації припис у встановленому Національним агентством порядку.
5. Облік повних перевірок та Рішень про проведення повної перевірки декларації, здійснюється у журналі реєстрації результатів повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування згідно з додатком 2 до цього Порядку (далі - журнал), який ведеться у письмовій та/або електронній формі.
Журнал повинен бути прошнурований, пронумерований та скріплений підписом працівника, відповідального за проведення перевірки, а в разі ведення журналу в електронній формі повинно бути передбачено накладання електронного цифрового підпису такої особи з дотриманням вимог законодавства у сфері електронного документообігу. В разі ведення журналу в електронній формі він відображається в режимі реального часу на веб-сайті Національного агентства.
6. Інформація про фізичних осіб, отримана під час проведення повної перевірки декларації, обробляється відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних". Забороняється розголошувати інформацію, що віднесена відповідно до закону до конфіденційної, крім випадків, передбачених законом.
____________
0 коммент.:
Дописати коментар