Продовжуючи тему використання безпілотників, зауважимо, що цього року у Швеції будуть завершені перші проекти, присвячені використанню дронів у лісовому господарстві.
Використовуватиме їх Skogsstyrelsen (Лісове агентство), у володінні якого перебуває 50 безпілотних літальних апаратів (у Швеції – UAV, що англійською: U – unmanned; A – aerial; V – vehicle.) Це дуже багато, хоча кількість дронів в цілому у Швеції ще більш вражаюча – близько 400 тисяч.
Дрони над лісами
Яке майбутнє використання безпілотників у шведському лісівництві? Відмінне. Антон Голмстром – спеціаліст із дронів у Skogsstyrelsen – має тверду думку з цього приводу: «Я переконаний, що ми іще не можемо уявити собі способу використання цих пристроїв у найближчому майбутньому. На мою думку, наступні кілька років передбачають вибухову присутність дронів у шведських лісництвах».
Шведи відомі своєю готовністю експериментувати в лісі, що вони й не приховують. Урбан Вальберг із Центру Дронів Швеції підтверджує заяву Холмстромса: «Лісове господарство є однією з галузей, що демонструють найбільшу зацікавленість у використанні безпілотників. На ярмарку Elmia Wood в 2017 році зацікавленість дронами була на високому рівні. Багато приватних лісівників уже користуються безпілотниками на своїх територіях, а їхні знання на цю тему є дуже великими. Я впевнений, що урядовці, лісові асоціації чи організації, що діють у галузі лісу, хотіли б бути на передовій у застосуванні нової техніки».
Він додав, що в 2017 році кількість безпілотних літаків у володінні Skogsstyrelsen збільшилася з 20 до 50, а в цьому році 15% штатних працівників будуть укомплектовані дронами. Нині кількість лісівників, які використовують нову технологію в роботі, становить близько 3 тисяч осіб, а через два роки їх буде в десять разів більше. І це ще дуже занижена оцінка.
– Сьогодні дрон, оснащений якісними камерами, ми можемо придбати за 10-15 тисяч крон (1 крона – 0,42 злотих або 3,1 грн), – продовжує Вальберг. – Така ціна сприяє їх популяризації на ринку. А далі вже поділяються на «хобі дрони» і спеціалізовані моделі. Наприклад, для лісового господарства.
Інвентаризація або посів
Антон Холмстром вважає, що нині безпілотники найкраще підходять для інвентаризації лісу: «Розвиток технології дозволяє обладнати дрони з такими пристроями, як радіолокація, термічні камери, системи, що дозволяють оцінити лісовий ґрунт без урахування деревних коронок, і це лише кілька прикладів. Він також згадує різні програми аналізу даних. У сільському господарстві безпілотні літальні апарати використовуються для регулювання зрошувальних систем із використанням датчиків, що повідомляють про вологість ґрунту, та програму, яка передбачає майбутні опади. Часто використовуються дрони для розпилювання добрив. Може бути, що у майбутньому і землі будуть засіватися з їхньою допомогою».
– У лісовому господарстві, наприклад, ми можемо використовувати їх для боротьби з лісовими шкідниками або комахами, – наводить приклад Голмстромом і підсумовує, що дрони з іграшок та хобі перетворюються на необхідне обладнання кожного, хто бере участь у плануванні або проведенні лісових робіт.
Спрощений робочий контроль
Андерс Еренстрем, консультант лісового господарства Сідсведа, на підставі практики заявляє, що використання безпілотних літаків дозволяє проводити інвентаризацію, спостереження та контроль над більшими територіями.
– Ви можете швидко перевірити продуктивність роботи, наприклад, підготовку ґрунту, посадку, чистку або проведення лісозаготівельних робіт. Кожен, хто відповідає за подібний контроль, повинен мати дрон, як свій робочий інструмент, – каже Еренстрем і додає: – Але з застереженням – дрон повинен бути лише доповненням до ніг та контролю на місцях. Деякі речі, видимі з повітря, виглядають інакше на землі, і навпаки. Тим не менше, використання дронів для всіх лісівників дуже актуальне, оскільки це полегшує роботу та економить час.
Також найбільша шведська лісова асоціація Södra, яка об’єднує понад 50 тисяч власників приватних лісів, робить ставки на безпілотні літальні апарати. Робочий дизайнер Йохан Мальмквіст каже: «Ми бачимо багато областей лісового господарства, де безпілотники можуть виконувати ефективніше лісові роботи, ніж люди. Прикладом може бути інвентаризація лісових ушкоджень, до якої ми використовуємо дрони з 2015 року. Södra закупила дрони та обладнання для всіх своїх бізнес-секторів в асоціації та пройшла навчання на першому етапі з 51-м оператором.
– Для наших штатних працівників ця нова техніка є дуже корисною. Це дозволяє швидко перевірити великі площі. Я бачу відразу, чи я повинен йти на поле, щоб перевірити роботу особисто, – підкреслює Мальмквіст. Наприклад, при оцінці пошкодження ураганом дрон є дуже точним і, що найголовніше, безпечним способом обстеження території.
Зрозуміло, що використання безпілотників збільшиться у небезпечних ситуаціях, де треба знімати з відстані.
Чи сприяє просування дронів на результат роботи лісівника і професії загалом? Це важко передбачити. Це схоже до того, що комп’ютери мали зменшити використання паперу… Але дрон, безумовно, стане корисним інструментом роботи.
Прості правила
Використанню безпілотників у Швеції сприяє не тільки вроджене бажання експериментувати, але і нещодавно проголошений закон. З 1 лютого 2018 року в Швеції діють нові правила щодо польотів дронів. Більшість із них – легкі машини, вага яких менше 7 кг. Отже, на їхнє використання не потрібен дозвіл. Однак не обійшлося без правових обмежень, які й регулює закон: дрон повинен бути позначений ім’ям, прізвищем та телефоном власника; може літати тільки в діапазоні очей користувача, без допомоги біноклів; повинен рухатися вище 120 м і не заважати людям або непокоїти тварин; не може підлетіти до аеропорту чи злітно-посадкової смуги ближче, ніж на 5 км; у зонах поблизу аеропортів (польоти з дозволу) не може підніматися вище 50 м; не може підлітати ближче 1 км від зони приземлення вертольотів; не може підніматися над місцями аварій, атомними електростанціями, в’язницями, військовими майданчиками, природними заповідниками (у цих випадках необхідні спеціальні дозволи).
А от безпілотники вагою понад 7 кг у Швеції повинні бути ще й зареєстровані, як автомобілі. Діяльність, пов’язана з їх використанням, підпорядковується органам державної влади, що приймають рішення щодо безпеки пасажирських рейсів або розподілу ліцензій на радіозв’язок (у цьому випадку не потрібна частотна ліцензія від 2,4 до 5,8 ГГц). Закон про розповсюдження фотографій та фільмів, зроблених із використанням безпілотних літальних апаратів, визначається геодезичними службами, а у випадку польотів над резерватами – Шведським агентством з охорони довкілля.
Тадеуш ЦЮРА
Переклала з польської та підготувала до друку
Уляна ЧУРИЛО
“ЛВ” №3-4 2018 р.
0 коммент.:
Дописати коментар