26 лютого 2020

Знайти господаря лісосмуг



Як створити комунальне підприємство у підпорядкуванні органів місцевого самоврядування для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах?

До Земельного кодексу України було внесено зміни, згідно з якими з 01.01.2019 земельні ділянки, зайняті полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, мають передаватися у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам, або в оренду фізичним та юридичним особам з обов’язковим включенням до договору оренди землі умов щодо утримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.

Це положення викликало багато дискусій щодо алгоритму створення комунальних підприємств для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах, які перебувають у власності органів місцевого самоврядування.

Етапом, який передує створенню комунального підприємства у підпорядкуванні органів місцевого самоврядування є проведення інвентаризації земель (відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476).

Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є рішення сільської, селищної або міської ради, на території якої розташований масив.

Виникає питання, звідки взяти кошти для проведення інвентаризації? Фінансування цих робіт може здійснюватися за рахунок коштів, які надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (відповідно до ч.2 статті 209 Земельного кодексу України).

Створення комунального підприємства у підпорядкуванні органів місцевого самоврядування для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах в умовах реорганізації органів місцевого самоврядування може відбуватися двома шляхами. Модель такого підприємства будується залежно від наявності коштів у перспективі для вирішення завдань, які будуть на нього покладені.

Правовою основою для ведення господарства комунальним підприємством є чинне лісове та інше природоохоронне законодавство України.

Варіант № 1

– Обласна державна адміністрація звертається до обласної ради з клопотанням створити обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство як окрему юридичну особу.

– Головне управління Держгеокадастру видає наказ про надання у постійне користування зазначених земельних ділянок відповідній юридичній особі.

– Головне управління Держгеокадастру видає наказ про надання у постійне користування зазначених земельних ділянок відповідній юридичній особі.

– Обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство як юридична особа проводить реєстрацію права користування земельними ділянками у реєстраційній службі управління юстиції.

– Обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство як юридична особа утворює своїм наказом районні або міжрайонні комунальні дочірні господарські одиниці без права набуття ними юридичної особи.

Фінансове забезпечення діяльності такого підприємства може здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету, коштів установ, організацій та підприємств, віт­чизняних та іноземних замовників робіт, грантів, інших джерел, не заборонених законом.

Варіант № 2

– ОТГ утворює спеціалізоване лісогосподарське підприємство як юридичну особу на районному і міжрайонному рівнях.

– Набуття права постійного користування на землю у порядку, встановленому чинним законодавством.

– Ініціювання питання перед Головним управлінням агропромислового розвитку ОДА щодо створення обласного об’єднання для координації ведення господарства.

Оскільки в рамках державної фінансової підтримки розвитку об’єднаних територіальних громад (ОТГ) Уряд визначив порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам об’єднаних територіальних громад на формування інфраструктури, ОТГ спроможні утворити спеціалізоване лісогосподарське підприємство як юридичну особу на районному і міжрайонному рівнях.

Такі підприємства набувають права постійного користування на землю у порядку, встановленому чинним законодавством. В цьому випадку проблемним питанням є ведення господарства в тих адміністративних районах, у яких не утворені об’єднані територіальні громади.

Такі підприємства ініціюють питання перед Головним управлінням агропромислового розвитку ОДА щодо створення обласного об’єднання для координації ведення господарства.

Не залежно від обраного шляху формування структури управління такими землями необхідно:

– формувати кадровий склад з числа кваліфікованих фахівців зі спеціальною освітою;

– передбачити кошти для забезпечення комунального підприємства відповідною матеріально-технічною базою, у тому числі, для ведення електронного обліку деревини;

– провести лісовпорядкування – з метою забезпечення проведення комплексу заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної інформації про полезахисні лісові смуги та ліси;

– отримувати спеціальні дозволи на заготівлю деревини (лісорубні квитки) (можна отримати на замовлення в обласних управліннях лісового та мисливського господарства).

Залишилось відповісти ще на кілька важливих питань:

Хто може координувати діяльність такого комунального підприємства?

– Головне управління агропромислового розвитку ОДА.

Хто може призначати заходи в лісових смугах?

– Спеціалізовані (лісовпорядні) підприємства.

– Проектні спеціалізовані установи.

– Наукові установи в сфері агролісомеліорації.

Хто здійснює державний конт­роль за діяльністю в лісових смугах?

– Державна екологічна інспекція.

Наталія ВИСОЦЬКА, УкрНДІЛГА,
Олександр БОРИСЕНКО, УкрНДІЛГА,
Микола ЛЮБЧИЧ, Харківське ОУЛМГ,
Газета “Природа і суспільство”

0 коммент.:

Дописати коментар