05 грудня 2017

Про внесення змін до Санітарних правил в лісах України- проект

Проект (неофіційний текст)

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від ___ ____________ 2017 р. N _____
Київ

Про внесення змін до Санітарних правил в лісах України

Кабінет Міністрів України постановляє:
Внести до Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. N 555, (ЗП України, 1995 р., N 10, ст. 253; Офіційний вісник України, 2016 р. N 87, ст. 2839), зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України
В. ГРОЙСМАН


ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України
від ___ ____________ 2017 р. N ____


ЗМІНИ,
що вносяться до Санітарних правил в лісах України

1. У пункті 3 та абзаці п'ятому пункту 5 після слів "лісовпорядкування," слова "а також" замінити словом "або".
2. У пункті 5:
1) у абзаці п'ятнадцятому слово "сухостійних," виключити та після слова "захаращеності" доповнити словами ", за виключенням ділянок насаджень, ушкоджених внаслідок пожеж, аварій та стихійного лиха";
2) у абзаці шістнадцятому після слова "рубок" доповнити словами ", за виключенням ділянок насаджень, ушкоджених внаслідок пожеж, аварій та стихійного лиха".
3. Доповнити пункт 6 після абзацу п'ятого новим абзацом такого змісту:
"За необхідності, для визначення причини, ступеня та меж поширення пошкодження насадження відбираються модельні дерева.".
4. Абзац перший пункту 13 після слова "лісовпорядкування" доповнити словом "або".
5. Пункт 19 після слова "пошкоджених" доповнити словами "стовбуровими шкідниками,".
6. Пункт 26 після слів "для рубки" доповнити словами "за виключенням ділянок насаджень, ушкоджених внаслідок пожеж, аварій та стихійного лиха".
7. У пункті 27:
1) у абзаці першому цифру "0,1" замінити словами і цифрами "ніж 0,4 пристигаючих, стиглих та перестійних деревостанів і нижче 0,3 - інших насаджень";
2) після абзацу третього доповнити новим абзацом такого змісту:
"Суцільні санітарні рубки проводяться з урахуванням вимог Закону України "Про оцінку впливу на довкілля.".
8. В абзаці першому пункту 28 слово "пристиглих," виключити.
9. Абзац другий пункту 30 після слова "насадження" доповнити словами "(за згодою)".
10. У пункті 40 цифру "IV" замінити цифрою "III".
11. Пункт 42 доповнити новим абзацом такого змісту:
"В осередках стовбурових шкідників, судинних і некрозно-ракових хвороб очищення місць рубок здійснювати одночасно з заготівлею деревини шляхом механічного подрібнення порубкових решток, їх вивезення з подальшою утилізацією, обробки препаратами або спалювання з дотриманням Правил пожежної безпеки в лісах України".
12. У графі 15 додатку 1 до Санітарних правил слово "захисності" замінити словом "лісів".
13. У графі "хвойних" позиції "категорія стану дерев III - дуже ослаблені" додатку 3 до Санітарних правил після слова "перестійних" доповнити словами "; уражених стовбуровими шкідниками".

* * *

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. N 555 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. N 756)"

I. Визначення проблеми

Зміна клімату та глобальне потепління призвели до ослаблення дерев та різкого збільшення шкідників і деградації лісів.
Ліси підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства, щороку пошкоджують шкідники і хвороби на площі більше 600 тис. га, у Карпатському регіоні масовим всиханням ялинників вже охоплено близько 37 тис. га і запасом деревини понад 11 млн. куб. метрів.
На Поліссі сосна звичайна пошкоджується короїдом і масово відмирає. Площа пошкоджених насаджень становить 150 тис. га і запасом біля 8 млн. куб. метрів.
Потрібні рішучі та кардинальні кроки з оздоровлення насаджень, інакше їх можна втратити у найближчі роки.
Всихання лісів відмічається і в інших країнах Європи. Шкідники пошкоджують ліси в Республіці Білорусь, Польщі, Словаччині, Румунії, Німеччині, Франції, Швейцарії.
Для європейських країн протидія масовому поширенню шкідників не створює проблем, оскільки працівники лісового господарства європейських країн можуть самостійно приймати рішення про доцільність проведення заходів з поліпшення санітарного стану, а їх стратегія протиборства з короїдом ґрунтуються на організації боротьби з першим поколінням шкідника, яке з'являється у травні або на початку червня. Найрадикальнішим і найефективнішим засобом вважається вчасне проведення санітарних рубок з вирубкою свіжозаселених зелених дерев при перших ознаках пошкодження. Видалення з насаджень лише всохлих дерев і залишення на корені заселених шкідниками дерев сприяє їх подальшому розповсюдженню та розширення осередків враження.
Українські науковці визнали, що прогресуюче всихання хвойних насаджень набуло ознак надзвичайної ситуації. Наукова рада Національної академії наук України визнала за необхідне внесення змін до нормативно-правових актів, пов'язаних із захистом лісів від шкідників та створенням нових більш стійких насаджень.
Бездіяльність щодо вирішення цієї проблеми може призвезти до безповоротних екологічних наслідків та значних економічних втрат. За попередніми розрахунками непроведення суцільних санітарних рубок в осередках масового розмноження небезпечних шкідників призведе до збитків підприємств щороку понад 420 млн. грн, а місцеві бюджети щороку недоотримають більше 50 млн. гривень.
Проблема полягає в необхідності узгодження окремих норм Санітарних правил в лісах України з актами такої ж юридичної сили, удосконалення нормативних приписів цих Правил для вирішення масштабної проблеми стосовно прогресуючого погіршення поліпшення санітарного стану хвойних лісів, спричиненого масовим їх всиханням, запобігання проявам згубних наслідків природних явищ, посилення водоохоронних, захисних, кліматорегулюючих, санітарно-гігієнічних та інших корисних властивостей лісів.
Реалізація проекту постанови дозволить запобігти виникненню неконтрольованих масштабних патологічних процесів у лісах та не допустити значних безповоротних екологічних і економічних втрат.
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи)
Так
Ні
Громадяни
+

Держава
+

Суб'єкти господарювання,
+

У тому числі суб'єкти малого підприємництва

+
Дана проблема не може бути розв'язана за допомогою чинних регуляторних актів, оскільки не буде визначено принципово нових нормативних приписів стосовно системного перегляду нормативних документів, що регламентують ведення лісового господарства, здійснення рубок, захист і збереження лісів України.
Позиція щодо відмови від врегулювання цієї проблеми не сприяє визначенню новітніх методів регулювання лісогосподарської діяльності та сприяє існуванню ризиків неправомірного використання лісових ресурсів, а тому є неприйнятною.
Єдиним способом вирішення проблеми, яку передбачається розв'язати, є прийняття запропонованого регуляторного акта.

II. Цілі державного регулювання

Проектом постанови пропонується внести зміни до Санітарних правил в лісах України, якими встановлюються сукупність норм проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів та санітарних вимог під час ведення лісового господарства, використання лісових ресурсів та проведення робіт, не пов'язаних з веденням лісового господарства, підприємствами, установами, організаціями та громадянами.
Проектом акта пропонується удосконалити окремі норми Санітарних правил в лісах України, з урахуванням вимог Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", при проведенні суцільних санітарних рубок та заходів з поліпшення санітарного стану лісів.
Розроблений проект дає можливість удосконалити процедуру здійснення невідкладних лісогосподарських заходів у всихаючих хвойних насадженнях, оперативно ліквідовувати осередки небезпечних шкідників лісу, оздоровлювати насадження для підвищення їх біологічної стійкості і запобігати поширенню деградації деревостанів на значних площах.

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи
Опис альтернативи
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
Даний спосіб не дозволяє підвищити якість проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів України з урахуванням норм європейського законодавства стосовно забезпечення здійснення невідкладних лісогосподарських заходів у всихаючих хвойних насадженнях, оперативно ліквідувати осередки небезпечних шкідників лісу, оздоровлювати насадження для підвищення їх біологічної стійкості і запобігати поширенню деградації деревостанів на значних площах.
Альтернатива 2
Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Прийняття проекту постанови дозволить суттєво підвищити якість проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів України з урахуванням норм європейського законодавства забезпечити здійснення невідкладних лісогосподарських заходів у всихаючих хвойних насадженнях, оперативно ліквідувати осередки небезпечних шкідників лісу, оздоровлювати насадження для підвищення їх біологічної стійкості і запобігати поширенню деградації деревостанів на значних площах.
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
Може призвезти до безповоротних екологічних наслідків та значних економічних втрат.
Не передбачається
Альтернатива 2
Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Удосконалення механізму призначення та суттєве підвищення якості проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів України на площі 10,4 млн. га, які є її національним багатством. Це забезпечить стійкість, високу продуктивність деревостанів, збереження біорізноманіття лісів, їх оздоровлення, посилення захисних, санітарно-гігієнічних, оздоровчих і інших корисних для суспільства функцій
Не передбачається
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
Відсутні Втрата можливості лісами виконувати свої водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні та інші функції. Зменшення надходжень до місцевих бюджетів.
Не передбачається
Альтернатива 2
Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Дозволить запобігти виникненню неконтрольованих масштабних патологічних процесів у лісах та не допустити значних безповоротних екологічних і економічних втрат
Часові витрати на ознайомлення з новою редакцією Санітарних правил в лісах України
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання
Показник
Великі
Середні
Малі
Мікро
Разом
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць
відсутні
802
відсутні
відсутні
802
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків
Х
100
Х
Х
100
Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
Відсутні
В існуючій редакції Санітарних правил в лісах України не враховані вимоги європейського законодавства. Відкидається можливість підвищення якості проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.
Відсутні
Альтернатива 2
Обраний спосіб Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Високі
Застосування суб'єктами господарювання регуляторного акта в практичній діяльності створить умови для здійснення профілактичних заходів, які забезпечать збереження стійкості насаджень, запобігання розвитку патологічних процесів у лісах, зменшення шкоди, що завдається шкідниками, хворобами, стихійними природними явищами та техногенними впливами, з урахуванням вимог європейського законодавства та дозволяє уникнути конфлікту інтересів з громадськістю.
Відсутні
Витрати, які будуть виникати внаслідок дії регуляторного акта (згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта)
Сумарні витрати за альтернативами
Сума витрат, гривень
Відсутні
Альтернатива 2 - Затвердження нового регуляторного акта. Сумарні витрати для суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок 11 таблиці "Витрати на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта")
Відсутні
ВИТРАТИ
на одного суб'єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
Порядковий номер
Витрати
За перший рік
За п'ять років
1.
Витрати на виготовлення копій матеріалів з Проекту організації території і ведення лісового господарства, грн.
(15 хв. - 10,43 х 1/4)
2,61 грн);
(10 арк. х 0,2 г) 2 грн; Разом: 4,61 грн
23,05 грн
Поштові витрати
4 грн;
20 грн
Погодження Заходів з поліпшення санітарного стану лісів;
(2 год. х 10,43) 20,86 грн;
104,3 грн
Оприлюднення Заходів з поліпшення санітарного стану лісів на веб-сайтах
(15 хв. - 10,43 х 1/4)
2,61 грн;
13,05 грн
2.
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), грн.
-
-
3.
Витрати, пов'язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, грн.
-
-
4.
Витрати, пов'язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо), грн.
-
-
5.
Витрати на отримання адміністративних послуг, грн:
-
-
6.
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), грн.
-
-
7.
Витрати, пов'язані із наймом додаткового персоналу, грн.
-
-
8.
Інше (уточнити), грн.
-
-
9.
РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), грн.
32,08
160,4
10.
Кількість суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць
802
802
11.
Сумарні витрати суб'єктів господарювання великого та середнього підприємництва на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), грн.
25728,16
128640,8

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Враховуючи вищенаведені позитивні та негативні сторони альтернативних способів досягнення мети, доцільно прийняти розроблений проект постанови.
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
1
Не дозволяє удосконалити вимоги лісового законодавства і підвищити якість проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів з урахуванням норм європейського законодавства стосовно забезпечення здійснення невідкладних лісогосподарських заходів у всихаючих хвойних насадженнях, оперативно ліквідувати осередки небезпечних шкідників лісу, оздоровлювати насадження для підвищення їх біологічної стійкості і запобігати поширенню деградації деревостанів на значних площах.
Альтернатива 2
Обраний спосіб Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
4
Прийняття проекту постанови дозволить суттєво підвищити якість проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів України з урахуванням норм європейського законодавства забезпечити здійснення невідкладних лісогосподарських заходів у всихаючих хвойних насадженнях, оперативно ліквідувати осередки небезпечних шкідників лісу, оздоровлювати насадження для підвищення їх біологічної стійкості і запобігати поширенню деградації деревостанів на значних площах.
Такий підхід до здійснення лісогосподарських заходів створить сприятливі умови для підвищення стійкості лісових екосистем до впливу негативних факторів навколишнього природного середовища, зростаючого техногенного навантаження, змін клімату, збереження біорізноманіття лісів, їх оздоровлення, посилення захисних, санітарно-гігієнічних, оздоровчих і інших корисних функцій, підвищення продуктивності деревостанів, нарощування ресурсного та екологічного потенціалу лісів.
Рейтинг результативності
Вигоди (підсумок)
Витрати (підсумок)
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
Альтернатива 2
Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Забезпечення належного контролю за санітарним станом лісових насаджень держави на площі 10,4 млн. га, своєчасне реагування на можливі фактори негативного впливу на ліси та оперативне і якісне здійснення відповідних господарських заходів для збереження лісів, як стратегічно важливого об'єкта екології та економіки нашої держави.
У громадян, суб'єктів господарювання витрати, пов'язані із запровадженням наведеної постанови, відсутні.
Даний спосіб повністю відповідає нормам Закону та європейським вимогам. Сприяє підвищенню якості проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації
Вигоди цього способу відсутні
У громадян, суб'єктів господарювання та держави витрати відсутні.
Ситуація, яка існує на сьогодні, не дозволяє забезпечити належний санітарний стан лісів та високу продуктивність деревостанів і повноцінне викорнання ними екологічних функій.
Рейтинг
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Альтернатива 2
Обраний спосіб забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
Повністю відповідає нормам Закону та європейським вимогам. Розроблено та узгоджено представниками заінтересованих центральних та місцевих органів виконавчої влади, наукових установ
Відсутні
Альтернатива 1
Невтручання і залишення існуючої ситуації.
Вигоди від запропонованого способу відсутні, адже даний механізм не враховує новітні норми міжнародного законодавства і є застарілим.
Відсутні

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми

Способи розв'язання визначеної проблеми.
Прийняття проекту постанови дасть можливість удосконалити на законодавчому рівні порядок обстеження лісів, проектувати та своєчасно здійснювати відповідні заходи з поліпшення санітарного стану лісів. Це єдиний на даний час спосіб розв'язання визначених проблем для забезпечення нормального санітарного стану лісових насаджень та ефективного використання лісових ресурсів.
Вирішення проблеми правомірного призначення відповідних заходів з поліпшення санітарного стану лісів можливе лише шляхом обстеження цих насаджень спеціальною комісію, за участю представників органів місцевого самоврядування, територіальних органів Держлісагентства, державних спеціалізованих лісозахисних підприємств, власників лісів, постійних лісокористувачів. За результатами таких обстежень формуються Переліки заходів з поліпшення санітарного стану лісів. Зазначені Переліки погоджується територіальними органами Держлісагентства, державними спеціалізованими лісозахисними підприємствами і на протязі одного робочого дня про це інформуються обласні державні адміністрації та оприлюднюється кожен Перелік на веб-сайті відповідного територіального органу Держлісагентства, що забезпечить інформування громадськості про намічені заходи в лісах. Саме таким способом можна забезпечити збереження біологічного різноманіття екосистем, ефективне використання лісових ресурсів та не допускати масового поширення осередків шкідників і хвороб лісу на великі площі.
Для впровадження та виконання вимог регуляторного акта органам державної влади не потрібно додаткових витрат з бюджету.
Враховуючи наведене, вважаємо, що причини, які могли б заважати впровадженню та виконанню вимог регуляторного акта, відсутні.
У разі настання очікуваних наслідків дії регуляторного акту, можливість отримання державою, суб'єктами господарювання або громадянами будь-якої шкоди не передбачається, а тому характеристика механізму повної, або часткової її компенсації, не визначалась.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Здійснення фінансових витрат на виконання вимог проекту постанови для органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб не передбачається. Часові витрати органів місцевого самоврядування зазначені у таблиці "Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб'єктів великого і середнього підприємництва".
Оскільки дія регуляторного акта не поширюється на суб'єкти малого підприємництва, М-тест не проводився.

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Враховуючи безперервність ведення лісового господарства, проект постанови доцільно запроваджувати на необмежений термін, його дія буде постійною на термін дії Лісового кодексу України та залежатиме від змін у законодавстві України.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Показниками результативності регуляторного акта є:
дії акта поширюється на всіх власників лісів і постійних лісокористувачів, у поточному році їх кількість становить 802 суб'єкти господарювання;
забезпечення задовільного санітарного стану лісів на площі 10,4 млн. га із загальним запасом деревини 2,1 млрд. куб. м, у тому числі понад 0,4 млн. га полезахисних лісових смуг, які сприяють збереженню та підвищенню родючості близько 13 млн. га ріллі;
створення сприятливих умов для приросту деревини у лісах в обсягах біля 40 млн. куб. м щорічно;
мінімізація негативного впливу діяльності людини на території об'єктів природно-заповідного фонду України;
ефективне використання деревини та можливість наповнення бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням відповідних природних ресурсів шляхом сплати рентної плати за деревину, заготовлену під час проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів;
підвищення рівня поінформованості суб'єктів господарювання стосовно основних положень регуляторного акта - високий, за рахунок того, що:
а) всі бажаючі можуть ознайомитися з проектом постанови, який розміщено на офіційному веб-сайті Державного агентства лісових ресурсів України (www.dklg.gov.ua, розділ "Регуляторна діяльність").
б) у разі прийняття, постанову буде розміщено на офіційному веб-сайті Верховної Ради України (www.rada.gov.ua) та Кабінету Міністрів України (www.kmu.gov.ua);
в) всі власники лісів і постійні лісокористувачі будуть оприлюднювати інформацію про наміри проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів, їх місце та обсяги.
Прийнята постанова буде доведена до відома територіальних органів Держлісагентства, власників лісів і постійних лісокористувачів.

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності дії регуляторного акта буде здійснюватися Держлісагентством шляхом аналізу результатів проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.
Базове відстеження здійснюватиметься до дня набрання чинності проекту постанови шляхом опрацювання пропозицій від фізичних та юридичних осіб, які надходитимуть до зазначеного проекту постанови.
Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набрання чинності постанови, але не пізніше ніж через два роки, на підставі аналізу проведених заходів з поліпшення санітарного стану лісів, моніторингу санітарного стану деревостанів.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, шляхом порівняння показників із аналогічними показниками, що встановлені під час повторного відстеження.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних моментів шляхом проведення аналізу показників дії цього акта, шляхом внесенням відповідних змін ці моменти буде виправлено.
Цільові групи, які будуть залучатись для проведення відстеження, - Український науково-дослідний інститут лісового господарства і агролісомеліорації, Український науково-дослідний інститут гірського лісівництва, 24 територіальні органи Держлісагентства, 7 державних спеціалізованих лісозахисних підприємств, 802 власники лісів і постійні лісокористувачі.

Заступник Голови
Державного агентства
лісових ресурсів України
В. Бондар
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT4080.html

0 коммент.:

Дописати коментар