Володимир Борейко, Заслужений природозахисник України, директор Київського еколого-культурного центру
У деяких недавніх публікаціях в ЗМІ необґрунтовано заявлено про те, що, нібито, недавно прийнятий Закон "Про внесення змін до деяки Законів України относительно заборонено суцільніх рубок на гірськіх Схили в ялицево-букових лісах Карпатського регіону» https://zakon.rada.gov .ua / laws / main / 249-20 спрощує проведення рубок в Карпатському регіоні. Дана заява, засноване на висновках деяких некомпетентних представників організації «Екологія, право, людина», не відповідає дійсності. І ось чому.
Сучасне лісове законодавство України- справа надзвичайно заплутане. Лісники спеціально наплодили масу суперечливих кабмінівських підзаконних актів, щоб успішно «ловити рибку в каламутній воді». А вірніше- щоб і далі спокійненько пиляти і продавати ліс.
Тому ведучи дискусію про лісоохоронних законах, а, особливо, такі закони готуючи, необхідно не тільки добре розбиратися в масі юридичних нюансів лісового законодавства, а й знати практику ведення лісового господарства.
В іншому випадку пишуться і приймаються непрацюючі або погано працюють закони, покликані начебто захищати ліс, але на ділі його не захищає.
В якості яскравого прикладу можна навести розроблений громадською організацією «Екологія, право, людина» (далі-ЕПЛ) і прийнятий в 2017 р Закон «Про оцінку впліву на довкілля» https://zakon.rada.gov.ua/laws/main / 2059-19
Даний закон зобов'язує проводити ОВС суцільних рубок лісу =
«21) усі суцільні та поступові рубки головного Користування та суцільні санітарні рубки на площади понад 1 гектар; усі суцільні санітарні рубки на теріторіях та об'єктах природно-заповідного фонду; »
Однак виникає багато питань. Чому автори Закону забули про лісовідновлювальних рубках, вони ж теж суцільні? Або вони нешкідливі? Чому в об'єктах ПЗФ не вводиться ОВС на суцільні рубки головного користування?
Ну і саму норму в 1 га лісники навчилися легко обходити, вони відводять тепер під суцільні рубки 0,9 га і уникають проведення процедури ОВС.
Всіх цих недоліків даного закону можна було б уникнути, якби в ЕПЛ працювали професіонали в галузі лісового законодавства. На жаль, їх там не було і немає.
Інший приклад. Прийнятий в 2000 р Закон «Про Заборона на проведення суцільніх рубок у гірськіх ялицево-букових лісах Карпатського регіону» розроблений і прийнятий з масою помилок і тому взагалі практично не працював.
Так, стаття 2 цього Закону забороняла проведення рубок головного користування в чотирьох різних частинах гірських ландшафтов- високогірних лісах вище 1100 метрів, лісах в лавинонебезпечних та селеопасних басейнах, лісах берегозахисних ділянок. Це було зроблено з метою запобігання сходу лавин, селів, виникнення повеней і т.п. Зараз в практиці лісового господарства рубки головного користування проводяться в основному трьома способамі- суцільними (коли робиться відразу великий шматок лісу), поступовими (коли рубаються дерева частково в кілька періодів протягом 30-40 років) і вибірково (коли вирубуються окремі дерева). Найбільшої шкоди лісі, природі, біорізноманіття, клімату завдають суцільні рубки. На відміну від вибіркових, наприклад, вони в 10 і більше разів сприяють появі повеней в горах. Тому ціна питання полягає саме в заборону суцільних рубкок. Однак законодавець з трьох видів діючих в Україні суцільних рубок заборонив тільки один вид-суцільні рубки головного користування. Два види інших суцільних рубок- санітарні та лісовідновлювальних заборонені не були. Тому лісники легко обходили заборону статті 2 цього Закону, проводячи замість суцільних рубок головного користування суцільні рубки санітарні та суцільні рубки лісовідновлювальних. У цьому може переконатися кожен, піднявшись в карпатських горах вище 1100 метрів. Всі вершини гір там в залисинах суцільних рубок. Як показали наші дослідження, проведені завдяки космічними знімками системи Global forest watch, за останні 15 років (2001 р.-2016 г.) в Українських Карпатах було вирубано суцільними рубками 126 тис. Га, або 7, http://ecoethics.ru/skolko-lesa-vyirubleno-v-ukraine-za-poslednie-15-let-kto-vinovat-i-chto-delat/#more-15763
Тому в підготовленому нами і недавно прийнятому Законі "Про внесення змін до деяки Законів України относительно заборонено суцільніх рубок на гірськіх Схили в ялицево-букових лісах Карпатського регіону» https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/249-20 цей недолік ліквідовано. Ми заборонили саме всі три види найнебезпечніших суцільних рубок- санітарних, лісовідновлювальних і головного користування.
Тепер підемо далі. Стаття 3 прийнятого в 2000 р Закон «Про Заборона на проведення суцільніх рубок у гірськіх ялицево-букових лісах Карпатського регіону» вводила мораторій всього на 10 років на проведення суцільних рубок головного користування в ялицево-букових лісах на крутих схилах. Термін цього мораторію закінчився 9 років тому. Але справа навіть не в цьому. Даний мораторій взагалі і не починався. Тому, як знову суцільні рубки санітарні та суцільні рубки відновлювальні були заборонені старим Законом в цій статті. І лісники, як і в першому випадку, це заборона спокійно обходили.
Однак існувала і ще одна причина, чому не діяла стаття 3 цього Закону. Тому, що в старому Законі не було юридично прописано поняття що таке ялицево-букові ліси. Скільки в букових лісах має бути піхти- 1%, 10% або 90%. Тому лісники знову обходили цю заборону і навіть, як мені розповідав колишній директор НДІ гірського лісівництва професор В.Парпан, вигравали суди.
Тому в підготовленому нами і недавно прийнятому Законі "Про внесення змін до деяки Законів України относительно заборонено суцільніх рубок на гірськіх Схили в ялицево-букових лісах Карпатського регіону» https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/249-20 ці прикрі промахи теж були враховані. Ми заборонили в статті 3 нового Закону всі три види суцільних рубок- санітарні, лісовідновні та головного користування, заборонили поступові рубки, а також прописали, що до ялицево-букових лісів відносяться ліси, в складі яких ялиця займає більше 25%. Це ялицево-букові ліси і ялицево-буково-ялові лісу. В цілому вони займають в Карпатах близько 50 тис. Га і знаходяться в 9177 лісогосподарських виділити. Діапазон їх поширення - на висоті 300-1500 метрів.
Крім того, ми заборонили ці види рубок не на 10 років, як це було в старому Законі, а назавжди.
Стаття 4 старого Закону дозволяла проведення в ялицево-букових лісах рубок вибіркових, поступових і узколесосечних. Ми заборонили узколесосечние рубки, також посиливши природоохоронне значення даної статті.
Те-є за всіма трьома перерахованими вище статтями старого Закону в новому Законі явне посилення захисту лісу шляхом заборони різних видів рубок, і, в першу чергу, самих небезпечних і шкідливих-суцільних. Чому то деякі критики цього Закону на це не звертають увагу.
Але і це ще не все. Новий Закон повністю забороняє всі види рубок головного користування в заказниках, а також господарських зонах національних парків і регіональних ландшафтних парків https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/249-20 І це є дуже важливе досягнення нового Закону, так як в Карпатах є значна кількість заказників, національних і регіональних ландшафтних парків, де тепер ці рубки повністю заборонені. Важливість цієї норми важко переоцінити. Однак деякі критики нашого Закону чому то це норму теж не помітили. Що ще раз підтверджує їх непрофесіоналізм або заангажованість.
Хочу також пояснити, чому в новому Законі ми зняли норму про те, берегозахисні ділянки мають довжину 150-200 метрів уздовж водних об'єктів. Справа в тому, що дана норма старого Закону вступала в протиріччя з Водним кодексом, який регламентує величину прибережних захисних смуг. Згідно Водного кодексу величина прибережних захисних смуг повинна бути в горах 50-100 метрів https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/213/95-%D0%B2%D1%80
Не може бути два закони, що мають різні норми по одному і тому ж питанню.
Тепер з приводу деяких зауважень, висловлених критиками нашого нового Закону.
Висловлювалося, що добавка голови Комітету з екології Верховної Ради України Олега Бондаренко в пріамбулу Закону та до статті 2 = кроме розробки суцільніх вітровалів и буреломів, а такоже суцільно враження шкіднікамі и хвороби насаджень ", нібито, зводить нанівець заборона проведення суцільних санітарних рубок. Це не так. Справа в тому, що в старому Законі, де не було заборони суцільних санітарних рубок, така норма була не потрібна. Однак в новому Законі, де забороняються суцільні санітарні рубки, необхідно було ввести виняток, що стосується розбирання ветровалов, буреломів і ліквідації можливих поразок лісів шкідниками.
Однак, на відміну від Санітарних правил в лісах України, де підставою для проведення суцільних санітарних рубок може бути все що завгодно, навіть поява в лісі короеда в кількості один екземпляр = «27. Суцільні санітарні рубки проводяться Шляхом вирубування сухостійніх, відміраючіх и дуже ослаблені дерева , пошкодженіх Пожежа, шкіднікамі, хвороби лісу и внаслідок аварій та стіхійного лиха, лишь у деревостанах, в якіх проведення вібірковіх санітарних рубок прізведе до Зменшення повнотіла насаджень нижчих 0,1. » https://zakon.rada.gov.ua/laws/ main / 555-95-% D0% BF, Що, до речі, і користуються деякі нечисті на руку Лісопатологія, готуючи липові висновки про «зараженості» лісів шкідниками, в нашому Законі чітко сказано, що підставою для проведення суцільної санітарної рубки є наявність суцільного ветровала або бурелому, або факту суцільного зараження насадження шкідниками або хворобами. А ці явища досить рідкісні, але якщо вони мають місце бути, то суцільна рубка вже необхідна. Тому побоювання критиків, що дана добавка народного депутата України Олега Бондаренко, нібито, нівелює дію заборони суцільних санітарних рубок, марні.
Ще висловлювалися сумніви з приводу розширення «до 2030 року мережа лісовіх автодоріг з твердим покриття у лісах регіону до 10 кілометрів на 1000 гектарів" https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/249-20
Ця норма перекочувала в новий Закон з старого Закону. Вона має дуже важливе екологічне значення, тому ми її перенесли в новий Закон. Справа в тому, що наявність у місцевого населення величезної кількості автотранспорту веде до появи в лісах, і не тільки в гірських, величезної кількості доріг. Що веде до фрагментації ділянок дикої природи, знищення місць перебування чи зростання рідкісних видів тварин або рослин, ерозії грунту, загибелі лісових насаджень. Головні причини появи все нових лісових доріг дві- проведення рубок лісу і наявність мисливських вишок. І те, і інше вимагає лісової дороги. У деяких місцях, наприклад в Міжріченському регіональному парку на Чернігівщині, кількість таких лісових доріг просто зашкалює. Там ми нарахували в деяких лісових кварталах 5 і більше лісових доріг! В горах ситуація ще гірше. Сход снігів, тривалі дощі в горах виводять з ладу практично всі торішні грунтові дороги, розмиваючи їх повністю. Часто вони приходять в непридатність через вивезення лісу важкими лісовозами і розбиття колії. Тому стара дорога кидається і в лісі прокладається нова. Щоб зупинити цю «дорожню« вакханалію, ми підтримали норму створення доріг з твердим покриттям. Тверде покриття означає не обов'язково асфальт. Це може бути щебінка, або велика галька, як буває в Карпатах. Хто бажає переконатися в корисності цього прийому, може з'їздити і подивитися в Сухолуччі. Там Януковичем були прокладені в лісі хороші асфальтові дороги або дороги з щебеневим покриттям, що практично нанівець звело зростання нових доріг. Часто вони приходять в непридатність через вивезення лісу важкими лісовозами і розбиття колії. Тому стара дорога кидається і в лісі прокладається нова. Щоб зупинити цю «дорожню« вакханалію, ми підтримали норму створення доріг з твердим покриттям. Тверде покриття означає не обов'язково асфальт. Це може бути щебінка, або велика галька, як буває в Карпатах. Хто бажає переконатися в корисності цього прийому, може з'їздити і подивитися в Сухолуччі. Там Януковичем були прокладені в лісі хороші асфальтові дороги або дороги з щебеневим покриттям, що практично нанівець звело зростання нових доріг. Часто вони приходять в непридатність через вивезення лісу важкими лісовозами і розбиття колії. Тому стара дорога кидається і в лісі прокладається нова. Щоб зупинити цю «дорожню« вакханалію, ми підтримали норму створення доріг з твердим покриттям. Тверде покриття означає не обов'язково асфальт. Це може бути щебінка, або велика галька, як буває в Карпатах. Хто бажає переконатися в корисності цього прийому, може з'їздити і подивитися в Сухолуччі. Там Януковичем були прокладені в лісі хороші асфальтові дороги або дороги з щебеневим покриттям, що практично нанівець звело зростання нових доріг. ми підтримали норму створення доріг з твердим покриттям. Тверде покриття означає не обов'язково асфальт. Це може бути щебінка, або велика галька, як буває в Карпатах. Хто бажає переконатися в корисності цього прийому, може з'їздити і подивитися в Сухолуччі. Там Януковичем були прокладені в лісі хороші асфальтові дороги або дороги з щебеневим покриттям, що практично нанівець звело зростання нових доріг. ми підтримали норму створення доріг з твердим покриттям. Тверде покриття означає не обов'язково асфальт. Це може бути щебінка, або велика галька, як буває в Карпатах. Хто бажає переконатися в корисності цього прийому, може з'їздити і подивитися в Сухолуччі. Там Януковичем були прокладені в лісі хороші асфальтові дороги або дороги з щебеневим покриттям, що практично нанівець звело зростання нових доріг.
Тепер що стосується тракторів. Як я розумію, на гусеницях. Ця пущена кимось страшилка найбільш порушила ЗМІ і читачів Інету. Поясню в чому справа. У статті 9 старого Закону було сказано про те, що заготівля і вивезення деревини в гірських лісах Карпатського регіону проводиться тільки з використанням колісних та гужових засобів. Ми в новому Законі слово «тільки» змінили на слово «переважно». Обьясняю чому. Рубки в гірських лісах Карпатського регіону регламентуються спеціальними Правилами рубок головного Користування в гірськіх лісах Карпат, затверджених Кабміном України https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/929-2008-%D0%BF В этих Правилах прописаны несколько иные нормы по поводу вывозу древесины в горах, чем это имелось в старом Законе. Более того, регламентация норм вывоза древесины в горах-это не задача данного Закона. Его задача-запрет сплошных рубок. И самое главное. Норма, запрещающая гусеничные трактора в старом Законе практически не действовала. Ибо это- одна из задач будущей реформы всего лесного хозяйства Украины. Например, в соседней Беларуси успешно действуют харвестеры, специальная техника для заготовки и вывоза древесины. Однако одной строгой даже в самом строгом законе нормой такую технику в наши лесхозы не завести. Тут должна быть подведена экономическая база прежде всего в лице помощи государства лесной отрасли. Поэтому , как не действующую, мы это норму в новом Законе изменили. Я противник внесения в законы запретов, которые не будут действовать.
Зате ми заборонили «оновлення системи вузькоколійок». Так як така норма старого Закону вела до додаткового знищення лісу під виглядом так званого «оновлення» вузькоколійок.
Тепер з приводу ще однієї страшилки. Це так звані поступові рубки. Критики нового Закону залякують їй наївних читачів, мовляв в статті 2 поступові рубки головного користування тепер дозволені. Так дозволені. Ну і що? Хіба їх можна порівняти за своїм шкоді з рубками суцільними, коли за раз вирубується велика ділянка лісу і поверхня Карпат оголюється і стає беззахисною перед дощами і таненням снігів?
Рубки вибіркові і поступові-набагато екологічніше суцільних. Що таке поступова рубка головного користування в горах? Згідно Правил рубок головного Користування в гірськіх лісах Карпат, затверджених Кабміном України https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/929-2008-%D0%BF , Поступові рубки головного користування бувають двох видів-групово-поступові та смугасто-поступові. Вони проводяться в два-чотири прийоми, за час яких в певній ділянці лісу поступово рубаються дерева (насадження розріджується). Повторюються такі етапи рубки раз в 5-10 років, а їх загальна тривалість складає 30-40 років. Зрозуміло, що такий тривалий період етапів поступових рубок дозволяє оновлюватися лісі, підростати молодим деревам, що зводить практично нанівець негативний ефект поступової рубки (що не скажеш про рубці суцільний).
Тепер хочу сказати кілька слів про те, як зробити так, щоб наш новий Закон працював. Справа в тому, що необхідно, щоб Кабмін України, виконуючи цей Закон, вніс правки до Порядку спеціального использование лісовіх ресурсов » https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/761-2007-%D0%BF , заборонивши рубки головного користування в заказниках, і господарських зонах нацпарков і регіональних ландшафтних парків. Ці правки має підготувати Держлісагентства України. Однак, як показує практика введення в дію нашого іншого Закону, який я також готовіл- з охорони пралісів https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/2063-19 Держлісагентства всіляко саботує його виконання і не вносить необхідні зміни, які забороняють рубки в ПЗФ, в Санітарні правила в лісах України. Закон був прийнятий в 2017 р, пройшло вже 3 роки, ми виграли проти Кабміну два суди (суд першої інстанції і апеляційний), проте віз і нині там.
І на завершення кілька слів про те, які законодавчі правки, що покращують охорону лісів, потрібно внести в закони найближчим часом. В першу чергу своєю доробки вимагає Закон, підготовлений ЕПЛ «Про оцінку впліву на довкілля» https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/2059-19 в частині лісової тематики.
Необхідно внести статтю про адміністративну відповідальність працівників Лісопатологічне служб за підготовку липових актів про санітарний стан лісів. Потрібно заборонити суцільні рубки в особливо захисних лісових ділянках. В даний час вони такими є лише на папері. Дуже важливо підвищити так званий вік стиглості дерев вище 100 років. Рубаючи дерева нижче 100-річного віку, лісники крадуть ліс у наших нащадків. Потрібно закріпити в Лісовому кодексі створення охоронних зон не тільки навколо гнізд рідкісних птахів, а й навколо місць зростання рідкісних видів рослин і місць проживання інших рідкісних видів тварин. На виконання Бернської конвенції необхідно заборонити в сезон тиші проведення в лісах не тільки санітарних рубок (як це зроблено зараз), але і рубок головного користування. Рубка сухих дерев, так важливих для охорони біорізноманіття, також повинна бути заборонена в лісах. Слід заборонити лісникам палити порубкових залишків, ніж вони завдають шкоди грунті. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини у господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всі дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. також повинна бути заборонена в лісах. Слід заборонити лісникам палити порубкових залишків, ніж вони завдають шкоди грунті. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також мають бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природні лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. також повинна бути заборонена в лісах. Слід заборонити лісникам палити порубкових залишків, ніж вони завдають шкоди грунті. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. Слід заборонити лісникам палити порубкових залишків, ніж вони завдають шкоди грунті. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природні лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. Слід заборонити лісникам палити порубкових залишки, ніж вони завдають шкоди грунті. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки Україну. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в у водоохоронних зонах річок. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини у господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. Потрібно заборонити проведення суцільних рубок в в водоохоронних зонах рек. Адже саме ці рубки гублять річки України. Лісові співтовариства, що входять до Зеленої книги, також повинні бути захищені від рубок. Прийшла пора зняти обмеження на 3 куб. м. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок. мертвої деревини в господарських лісах. Мертва деревина-це запорука майбутнього наших лісів. Прийняти закон про захист зелених зон у містах і населених пунктах. Вимагають своєї законодавчої захисту останні залишки вікових природних лісів-всіх дубових понад 100 років і всіх букових більше 150 років. З метою захисту лісів від всихання потрібно ввести норму обов'язкового заповідання всіх водних лісових джерел-озер, боліт, річок.
І дозволити проведення суцільних санітарних рубок в Держлісагентстві України.
0 коммент.:
Дописати коментар