РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
від 26 лютого 2019 року N 4-2
Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на керівництво та функціональне управління у сфері державної служби
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на керівництво та функціональне управління у сфері державної служби.
За результатами розгляду Рахункова палата встановила:
1. Відповідно до законів України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" і "Про Державний бюджет України на 2018 рік" бюджетні призначення на організацію роботи Національного агентства України з питань державної служби (НАДС) за бюджетною програмою 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" затверджено в розмірах 43696,8 тис. грн (у тому числі загальний фонд - 43307,0 тис. грн, спеціальний фонд - 389,8 тис. грн) і 82598,4 тис. грн (у тому числі загальний фонд - 82211,6 тис. грн, спеціальний фонд - 386,8 тис. грн) відповідно. Тобто бюджетні призначення за цією бюджетною програмою у 2018 році збільшилися майже в два рази.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.08.2017 N 581 "Про передачу деяких бюджетних призначень, передбачених господарсько-фінансовому департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України у 2017 році на підтримку реалізації комплексної реформи державного управління" НАДС передані бюджетні призначення загального фонду державного бюджету в сумі 2304,8 тис. грн (у тому числі видатки споживання - 1794,8 тис. грн та видатки розвитку - 510,0 тис. гривень). Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 N 198-р "Про передачу деяких бюджетних призначень, передбачених господарсько-фінансовому департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України у 2018 році на підтримку реалізації комплексної реформи державного управління" збільшені асигнування загального фонду на 10109,3 тис. гривень. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 N 474 "Деякі питання реалізації реформи державного управління" у 2018 році збільшені асигнування загального фонду на 17318,0 тис. грн (в тому числі видатки споживання - 5598,0 тис. грн, видатки розвитку - 11720,0 тис. гривень).
Отже, загальний розмір бюджетних призначень за бюджетною програмою 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" протягом 2017 - 2018 років становив 156027,4 тис. грн (у тому числі кошти загального фонду - 155250,7 тис. грн, кошти спеціального фонду - 776,7 тис. гривень).
Центральному апарату НАДС (з урахуванням змін) у 2017 - 2018 роках відкрито асигнувань на загальну суму 121200,0 тис. грн, у т. ч. у 2017 році - 31804,4 тис. грн та 2018 році - 89395,0 тис. гривень. Касові видатки центрального апарату за два роки становили 113559,4 тис. грн, у т. ч. у 2017 році - 30454,8 тис. грн, 2018 році - 83104,6 тис. гривень.
Аудитом встановлено, що Національним агентством України з питань державної служби за бюджетною програмою 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" не забезпечено ефективного використання бюджетних коштів. Зокрема, неефективне управління коштами становило 7640,6 тис. гривень. За бюджетною програмою 6121010 у 2017 - 2018 роках не використано та повернено до державного бюджету 7640,6 тис. грн, у т. ч. у 2017 році - 1349,6 тис. грн та 2018 році - 6291,0 тис. гривень.
2. Аналіз бюджетних запитів і паспортів бюджетної програми 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" засвідчив, що в паспортах бюджетної програми окремими напрямами не визначені видатки на центральний апарат та територіальні управління. Крім того, в паспортах бюджетної програми відсутнє розмежування видатків, результативних показників окремо для центрального апарату та територіальних управлінь НАДС.
Національним агентством України з питань державної служби, з недотриманням вимог пункту 7 Загальних вимог до визначення результативних показників бюджетних програм, затверджених наказом Міністерства фінансів України "Про результативні показники бюджетної програми" від 10.12.2010 N 1536, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.12.2010 за N 1353/18648, не розроблена методика розрахунку результативних показників до паспорта бюджетної програми 6121010.
Як наслідок, система результативних показників, визначена Національним агентством України з питань державної служби у паспортах бюджетної програми за КПКВК 6121010 на 2017 та 2018 роки, є розгалуженою, змінювалася протягом бюджетних років, що не дає змоги здійснити у повному обсязі оцінку відповідності показників витрат показникам продукту та ефективності.
3. Аналіз структури заробітної плати, нарахованої у Національному агентстві України з питань державної служби за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, свідчить, що частка додаткових стимулюючих видів заробітної плати (премії, надбавка за виконання особливо важливої роботи, матеріальні допомоги, доплати) була більшою, ніж основні види (оклад, ранг, вислуга років) майже в два рази і становила в середньому 58 відсотків. Так, у 2017 році частка виплат основної заробітної плати становила 41 відс. (8562,8 тис. грн), додаткових виплат - 59 відс. (12448,1 тис. гривень). Аналогічно за 2018 рік: частка виплат основної заробітної плати - 36 відс. (13083,66 тис. грн), додаткових виплат - 61,5 відс. (22368,35 тис. грн). Фактично основна (тарифна) частина заробітної плати працівників НАДС є меншою, ніж додаткові її види.
Аудитом встановлено, що фонд заробітної плати розподіляється між керівним складом НАДС - 46,9 відс. (9798,82 тис. грн) у 2017 році та 44,1 відс. (13495,65 тис. грн) у 2018 році та іншим персоналом апарату 53,1 відс. (11110,43 тис. грн) у 2017 році та 55,9 відс. (17084,77 тис. грн) у 2018 році. При цьому відповідно до штатного розпису центрального апарату Національного агентства України з питань державної служби середня кількість керівного складу становить близько 25 відс., тобто спостерігається певна диспропорція в оплаті праці керівного складу Агентства і решти персоналу.
4. Встановлено нерезультативне використання коштів за бюджетною програмою 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" у розмірі 4845,86 тис. гривень. Зокрема, на кінець 2018 року в Національному агентстві України з питань державної служби донорська допомога на розвиток інформаційних ресурсів становила 3848,46 тис. грн, а саме: оплата послуг консультантів для створення інформаційної системи управління людськими ресурсами HRMIS (кошти Гранту ЄС "Зміцнення управління державними ресурсами") у сумі 2964,16 тис. грн; офіційний веб-сайт НАДС вартістю 396,6 тис. грн; портал вакансій фахівців з питань реформ вартістю 488,1 тис. гривень. Аудитом встановлено, що створені та/або передані НАДС інформаційні ресурси не введені в експлуатацію. Крім того, портал управління знаннями в центральному апараті НАДС, придбаний за кошти державного бюджету в сумі 997,0 тис. грн, перебуває у стадії розробки.
5. Аудитом встановлено, що Національним агентством України з питань державної служби при плануванні видатків бюджетної програми за КПКВК 6121010 допущено певні недоліки та порушення вимог Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 (далі - Порядок 228). Так, за відсутності детальних розрахунків на 2017 - 2018 роки заплановано та затверджено бюджетні асигнування на загальну суму 14265,8 тис. грн, що не узгоджується з пунктами 22 та 29 Порядку 228. Як наслідок, аудитом встановлено неекономне використання коштів загального фонду державного бюджету за КПКВК 6121010 на загальну суму 1201,6 тис. гривень.
6. Установлено, що безоплатно передані нематеріальні активи вартістю 573,5 тис. грн не відображено у бухгалтерському обліку, а взято на позабалансовий облік. Таким чином, не дотримано вимоги пункту 2.4.2 Угоди щодо співробітництва в рамках проекту міжнародної технічної допомоги від 14.09.2017 "Проект підвищення рівня інституціоналізації у системі державного управління" і занижено вартість активів Національного агентства України з питань державної служби, чим створено ризики втрат державних активів на суму 573,5 тис. гривень.
7. Аудитом встановлено, що не дотримано вимоги частини сьомої статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі" та укладено договори без застосування процедур публічних закупівель на загальну суму 693,35 тис. гривень. Крім того, Національним агентством України з питань державної служби не забезпечено у повному обсязі дотримання абзацу одинадцятого частини першої статті 10 вказаного Закону щодо обов'язкового оприлюднення звіту про укладені договори в системі електронних закупівель.
8. Аналіз нормативно-правової бази щодо організації та забезпечення виконання НАДС вимог законодавства України про державну службу свідчить про необхідність його вдосконалення. Зокрема, у частині розширення повноважень Національного агентства України з питань державної служби щодо спрямування і координації діяльності Агентства через відповідного міністра, а не безпосередньо Кабінетом Міністрів України; визначення у Законах України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про службу в органах місцевого самоврядування" повноваження Агентства стосовно діяльності органів місцевого самоврядування; створення та адміністрування інформаційних систем. Необхідно також прискорити розроблення нормативів забезпечення повного виконання базових нормативних документів з питань державної служби та управління людськими ресурсами, оптимізації структури його діяльності. Зокрема, виконання передбаченого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 N 474-р "Деякі питання реформування державного управління України" плану заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління України на період до 2021 року.
9. У Національному агентстві України з питань державної служби у повному обсязі не забезпечується діяльність з функціонування системи внутрішнього контролю: не вживаються достатні заходи щодо дотримання і виконання формалізованих та задокументованих правил і контрольних процедур; визначення і закріплення повноважень та відповідальності для забезпечення досягнення мети діяльності та стратегічних цілей Агентства. Протягом 2017 - 2018 років внутрішні аудити діяльності центрального апарату за КПКВК 6121010 Національним агентством України з питань державної служби не проводились.
За результатами обговорення та на підставі вищевикладеного Рахункова палата вирішила:
1. Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на керівництво та функціональне управління у сфері державної служби, затвердити.
2. Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на керівництво та функціональне управління у сфері державної служби, поінформувати Верховну Раду України та запропонувати результати аудиту розглянути на засіданні профільного комітету Верховної Ради України.
3. Відомості про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби на керівництво та функціональне управління у сфері державної служби, у формі рішення Рахункової палати направити Кабінету Міністрів України та рекомендувати:
- ініціювати перед Верховною Радою України внесення змін до законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про службу в органах місцевого самоврядування" у частині врегулювання питання визначення повноваження стосовно діяльності органів місцевого самоврядування.
4. Рішення Рахункової палати та Звіт надіслати Національному агентству України з питань державної служби та запропонувати:
- внести зміни до Положення про Національне агентство України з питань державної служби у частині розширення повноважень щодо спрямування і координації діяльності Агентства через відповідного міністра, а також передбачити функції щодо створення, впровадження, адміністрування та забезпечення функціонування інформаційних систем;
- розробити методику розрахунку результативних показників бюджетної програми апарату Національного агентства України з питань державної служби;
- розробити методику впровадження сучасних методів управління персоналом на державній службі, а також методику проведення прозорого моніторингу чисельності працівників центральних органів виконавчої влади та фонду оплати праці таких органів;
- забезпечити виконання плану заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління України на період до 2021 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 N 474-р "Деякі питання реформування державного управління України";
- провести державну експертизу інформаційних систем Національного агентства України з питань державної служби та оформити висновки експертизи комплексної системи захисту інформації на програмне забезпечення згідно з законодавством України;
- неухильно дотримуватися обов'язкових етапів робіт під час проектування, впровадження та експлуатації засобів інформатизації;
- вжити заходів стосовно забезпечення виконання договору від 06.11.2018 N 6988/03 щодо фактичного передання нежилого приміщення загальною площею 170,4 кв. м, розміщеного за адресою: м. Київ, вул. Прорізна, 15;
- оптимізувати шляхом збільшення кількісний склад департаменту контролю та взаємодії з органами влади та створити окремий структурний підрозділ з питань внутрішнього аудиту;
- забезпечити внутрішній контроль за плануванням та ефективним використанням бюджетних коштів за КПКВК 6121010 "Керівництво та функціональне управління у сфері державної служби" та використанням коштів міжнародних організацій, щодо мінімізації ризиків неефективного витрачання коштів донорської підтримки;
- поліпшити контроль за дотриманням законодавства про публічні закупівлі;
- посилити контроль за належним веденням бухгалтерського обліку;
- забезпечити усунення виявлених порушень і недоліків;
- у встановленому законодавством порядку інформувати Рахункову палату про стан виконання наданих за результатами аудиту рекомендацій.
5. Рішення Рахункової палати та Звіт оприлюднити на офіційному веб-сайті Рахункової палати.
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Рахункової палати Дідика А. М.
Голова Рахункової палати
|
В. В. Пацкан
|
0 коммент.:
Дописати коментар