11 вересня 2018

«Земля, бачу дим!»

Підсумки сезону: сухе літо викликало зростання кількості лісових пожеж


У якийсь момент бачимо клуби диму - льотчик-спостерігач відразу оцінює територію, на якій панує вогонь, вона становить близько 2 гектарів.

Сезон патрулювання лісів в авіації МНС почався навесні, а закінчиться в середині осені. І якщо в 2017 році в країні за допомогою авіації виявлено 53 лісові пожежі, то в цьому році вже 79. Кореспондент «Р» разом з екіпажем літака Ан-2 вилетіла на патрулювання Мінської і Могилевської областей.

На майданчику аеродрому Липки, звідки плануємо стартувати, знаходиться багато техніки - відразу помічаю найбільший в світі вертоліт Мі-26, поруч стоїть трохи менше машина - Мі-8, за допомогою якої часто гасять пожежі, а також вертоліт AS-триста п'ятдесят п'ять. Віддалік розташувався Ан-2, який вже готується до зльоту. Поки технік перевіряє, чи все в порядку, знайомлюся з командиром повітряного судна Михайлом Трофімчіком і льотчиком-спостерігачем Станіславом Дивин. Сьогодні нас чекає майже п'ятигодинний маршрут в 700 кілометрів.

Поки йдемо до літака, Станіслав показує бортовий журнал льотчика-спостерігача:

- Сьогодні будемо стежити за ситуацією біля Сміловичі, Осипович, Бобруйська, Бихова, Краснопілля, Климович, Березино і ще кількох «точок» в Могильовській області. Там зараз встановлений третій і четвертий клас пожежної небезпеки, а це значить, що моніторити ситуацію потрібно мінімум раз в день.

У літаку просторо, чую, як реве двигун. Значить, час летіти - пілот дає команду: «От вінта!»

З перших секунд відчуваю, як серце ніби в п'ятах холоне. Дивлюся в ілюмінатор - видовище і заворожує, і лякає. Політ на Ан-2 зовсім не схожий на подорож на традиційних літаках: коли вони літають плавно, то це повітряне судно просто покликана перевірити вестибулярний апарат кожного, хто наважився в нього сісти. Через невеликого розміру літак більше страждає від вітру, тому часто його трасі і трошки носить з боку в бік. Забігаючи вперед, скажу, що політ пройшов добре. Михайло Трофімчік - пілот досвідчений. Одного разу в Ан-2 відмовив двигун, але він впорався з керуванням і врятував літак, успішно його посадивши.

Перший дим ми помітили через двадцять хвилин польоту - ще в Мінській області. Хтось палив на своїй ділянці траву.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Як працює перша в країні інтелектуальна система раннього виявлення лісових пожеж


Близько другої години дня пролітають над Краснопіллям. У якийсь момент бачимо клуби диму - льотчик-спостерігач відразу оцінює територію, на якій панує вогонь, вона становить близько 2 гектарів. Між іншим, частина пожеж починається через сільгоспполя - люди підпалюють траву, залишають горіти і йдуть. А вогонь швидко переходить на ліс - тоді чекай біди.

Ще дві пожежі виявили під Березино - на один вже прибула машина МНС, а про другий льотчик-спостерігач повідомив в лісгосп. «Трос, відповідай повітрю» - так Станіслав зв'язується по рації з працівниками лісового фонду. Вони в свою чергу, отримавши номер кварталу з пожежею, відправляють на його ліквідацію державну лісову охорону.

Поки летимо на базу, милуюся видами зверху. Здається, що життя зупинилося: бачу килими лісу, дахи будинків, силуети машин, де пасеться стадо корів. А ось людей - ні душі. У нас дійсно неймовірно красива блакитно-зелена країна озер і лісів. Можна сидіти і придумувати образи кожній маленькій річці - один острівець схожий на краплю, а другий - на жирафа і сову.

- Тепер можна завести вам льотну книжку і записати туди сьогоднішній наліт, - жартують члени екіпажу після успішної посадки.


Моніторинг ситуації з лісовими пожежами починається з весни і проходить до середини осені.

Прямую до головного офісу, щоб поспілкуватися з Іваном Лабзіною, першим заступником начальника авіації, і дізнатися про нинішню ситуацію з лісовими пожежами:

- Моніторинг ситуації починається з весни і проходить до середини осені. У нашій країні клімат змінюється - стає менше дощових днів і більш-жарких. Нещодавно повернувся з Туреччини, ми там допомагаємо колегам гасити пожежі, то ось без жартів скажу: у нас клімат схожий на турецький. У Білорусі більше 9 мільйонів гектарів лісу, ми намагаємося кожен день цю територію облітати. Велика увага приділяється південного кордону - тепер збирають журавлину, з боку України приходить багато людей, тому є велика ймовірність виникнення пожеж.

В кінці літа - початку осені, каже Іван Степанович, найбільше горять Брестська та Гомельська області, а в кінці весни - початку літа вдень і вночі гасили пожежі в Борисовском районі. Зараз майже на всій території нашої країни зберігається третій клас пожежонебезпеки лісів, тому літають пілоти кожен день мінімум по одному разу. Як цей клас визначається? Це робить метеослужба за спеціальною формулою, де враховуються температура, кількість опадів за добу і точка роси. В авіації - п'ять основних пунктів базiра-вання: аеродроми в Липках, Поставах, Вітебську, а також в Пінську і Мозирі, патрулюється всі райони країни. Наша авіація професійно виконує свою складну роботу, тому можна не сумніватися - ліси будуть в порядку.

glushko@sb.by
Фота МНС

0 коммент.:

Дописати коментар