Проблеми із неконтрольованою вирубкою лісів в Україні можна зафіксовані із 30-х років XVIII століття. У ХХ столітті, у зв’язку із промисловою революцією, вони зростали в геометричній прогресії, сягнувши масштабів екологічної катастрофи.
Активна суспільна дискусія в Україні щодо обмеження або заборони вирубки лісу та боротьби із контрабандою деревини відбулася ще на початку 2000-х років – у зв’язку із екологічними катастрофами на Закарпатті та у сусідніх місцевостях України.
Майже 15 років тривали «війни» депутатів, екологів та місцевих мешканців з одного боку та парламентських лобістів фінансово-промислових груп – з іншого, аж поки у квітні 2015 року Верховна Рада не запровадила десятилітній мораторій на експорт лісу-кругляку.
Мораторій – справа такою ж мірою екологічна, як і соціальна. Безробіття, низький рівень життя населення західних областей України це додаткові суспільні обставини, якими певної мірою можна пояснити, хоч і не виправдати неконтрольоване знищення та контрабанду лісу. Склалася усталена практика, коли мало не щодня і протягом десятків років, легально та незаконно на експорт вирубували десятки тисяч дерев, при мовчазній і явно небезкорисливій співучасті влади. Отримуючи дивіденди, нечисті на руку чиновники та правоохоронці заплющували очі на свавілля, не замислюючись над наслідками, які не примусили себе довго чекати. Мало не кожен рік Західна Україна потерпає від повеней та зсувів ґрунту, а майже «голі» плями Карпат можна побачити легко знайти на супутникових знімках.
За даними Євростату 2014 року, Україна закріпила за собою статус одного із найбільших експортерів непереробленої деревини в Європі. За даними Міжнародної програми із захисту лісів FLEG, із нашої країни щороку до запровадження мораторію вивозили ліс на суму близько 272 мільйонів доларів. Однак справжні масштаби незаконної вирубки та контрабанди є невідомими навіть для експертів цієї організації. «Існуючі недоліки правового регулювання діяльності, повноважень та обліку Державної лісової охорони України залишають можливість використовувати незаконні схеми для вирубки лісу, який контрабандою йде на продаж як для внутрішнього, так і для зовнішнього ринку» - вважає експерт програми ENPI-FLEG Олег Банчук.
За даними офіційної статистики, 70% деревини із України у 2014 році експортувалося на європейський ринок, де її використовують для виробництва продукції із високою доданою вартістю. Продаючи більш розвинутим країнам сировину, Україна натомість отримує за європейськими мірками копійки, втрачаючи потенційні робочі місця, не розвиваючи власне високотехнологічне виробництво, «вбиваючи» власну екологію: адже в майбутньому доведеться витратити мільйони доларів для відновлення довкілля та ліквідацію численних наслідків стихійних лих.
На жаль, ЄС зараз в ультимативній формі вимагає скасувати мораторій 2015 року - в обмін на надання другого траншу економічної допомоги для України у розміри 600 млн. євро. Маємо визнати, що формальні підстави для такої вимоги справді існують. Вони вказані в Угоді про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, згідно якої сторони не мають право обмежувати експорт та імпорт.
Мушу констатувати, що сьогоднішня Україна є жертвою пунктів Угоди про Асоціацію – принаймні в частині стосовно експорту лісу. В ційситуації українська дипломатія, на жаль, не змогла відстояти національні інтереси нашої країни.
Але і мораторій на експорт лісу в умовах сьогоднішньої України виявився неефективним механізмом захисту довкілля. Ольга Трофімцева, заступник міністра аграрної політики з питань європейської інтеграції, сказала в інтерв’ю українським ЗМІ, що «із уведенням мораторію на експорт лісу вся торгівля фактично перейшла в тінь, майже на 100% пішла контрабанда».
Партія «Розумна Сила» вважає, що в непростій ситуації, яка склалася із мораторієм на експорт української деревини, слід шукати продумані, комплексні рішення. Серед них:
- нові консультації із Європейським Союзом щодо експорту української деревини. Ми виходимо з того, що міжнародні угоди України слід виконувати, щоб нашу державу не сприймали, як малопередбачуваного, не прогнозованого партнера. Але наші європейські партнери мають враховувати, що українські Карпати є «легенями Європи», і без них неможливе ефективне функціонування повноцінного європейського екологічного простору.
- українська влада повинна, нарешті, почати діяти відповідально, розумно та сильно. Оцінка заступника міністра аграрної політики з питань євроінтеграції, що «із уведенням мораторію на експорт лісу майже на 100% пішла контрабанда», - є неприйнятною. Це свідчення не тільки безпорадності, але і фактичної бездіяльності органів влади щодо контролю митного кордону України, перетин якого не може відбуватися без їхнього сприяння, і, можливо, небезкорисливої співучасті.
- жорстке припинення державою контрабанди лісу слід доповнити запозиченням із практики ЄС електронного обліку деревини, який на сьогоднішній день існує в Україні тільки на папері. Такий облік дозволить відслідковувати перевезення деревини не лише по Україні, а й за кордоном. Для чіпування стовбурів слід використовувати спеціальні бірки із стійкого пластику з унікальним штрих-кодом, надійно захищеним від підробок. Після повноцінного впровадження такої системи продати дерево без чіпа та відповідних документів буде набагато важче чи навіть неможливо.
- зробити у перспективі економічно невигідним експорт українського лісу до ЄС шляхом реалізації державної політики щодо укріплення української деревообробної промисловості.
- розвиток вітчизняної деревообробної промисловості, що дозволить створити нові тисячі робочих місць та пропонувати на світовому ринку продукцію високої якості за прийнятними цінами.
- «Розумна Сила» наполягає на розробці і впровадженні державних програм відновлення та захисту лісів України від екологічної катастрофи.
- Серед програмних позицій партії «Розумна Сила» - розширення екологічної мережі України, розвиток існуючих та створення нових національних парків, заповідників, тощо. Планування екологічної політики на багато років дозволить зберегти багатства української землі для потреб нинішніх і майбутніх поколінь наших співгромадян.
Активна суспільна дискусія в Україні щодо обмеження або заборони вирубки лісу та боротьби із контрабандою деревини відбулася ще на початку 2000-х років – у зв’язку із екологічними катастрофами на Закарпатті та у сусідніх місцевостях України.
Майже 15 років тривали «війни» депутатів, екологів та місцевих мешканців з одного боку та парламентських лобістів фінансово-промислових груп – з іншого, аж поки у квітні 2015 року Верховна Рада не запровадила десятилітній мораторій на експорт лісу-кругляку.
Мораторій – справа такою ж мірою екологічна, як і соціальна. Безробіття, низький рівень життя населення західних областей України це додаткові суспільні обставини, якими певної мірою можна пояснити, хоч і не виправдати неконтрольоване знищення та контрабанду лісу. Склалася усталена практика, коли мало не щодня і протягом десятків років, легально та незаконно на експорт вирубували десятки тисяч дерев, при мовчазній і явно небезкорисливій співучасті влади. Отримуючи дивіденди, нечисті на руку чиновники та правоохоронці заплющували очі на свавілля, не замислюючись над наслідками, які не примусили себе довго чекати. Мало не кожен рік Західна Україна потерпає від повеней та зсувів ґрунту, а майже «голі» плями Карпат можна побачити легко знайти на супутникових знімках.
За даними Євростату 2014 року, Україна закріпила за собою статус одного із найбільших експортерів непереробленої деревини в Європі. За даними Міжнародної програми із захисту лісів FLEG, із нашої країни щороку до запровадження мораторію вивозили ліс на суму близько 272 мільйонів доларів. Однак справжні масштаби незаконної вирубки та контрабанди є невідомими навіть для експертів цієї організації. «Існуючі недоліки правового регулювання діяльності, повноважень та обліку Державної лісової охорони України залишають можливість використовувати незаконні схеми для вирубки лісу, який контрабандою йде на продаж як для внутрішнього, так і для зовнішнього ринку» - вважає експерт програми ENPI-FLEG Олег Банчук.
За даними офіційної статистики, 70% деревини із України у 2014 році експортувалося на європейський ринок, де її використовують для виробництва продукції із високою доданою вартістю. Продаючи більш розвинутим країнам сировину, Україна натомість отримує за європейськими мірками копійки, втрачаючи потенційні робочі місця, не розвиваючи власне високотехнологічне виробництво, «вбиваючи» власну екологію: адже в майбутньому доведеться витратити мільйони доларів для відновлення довкілля та ліквідацію численних наслідків стихійних лих.
На жаль, ЄС зараз в ультимативній формі вимагає скасувати мораторій 2015 року - в обмін на надання другого траншу економічної допомоги для України у розміри 600 млн. євро. Маємо визнати, що формальні підстави для такої вимоги справді існують. Вони вказані в Угоді про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, згідно якої сторони не мають право обмежувати експорт та імпорт.
Мушу констатувати, що сьогоднішня Україна є жертвою пунктів Угоди про Асоціацію – принаймні в частині стосовно експорту лісу. В ційситуації українська дипломатія, на жаль, не змогла відстояти національні інтереси нашої країни.
Але і мораторій на експорт лісу в умовах сьогоднішньої України виявився неефективним механізмом захисту довкілля. Ольга Трофімцева, заступник міністра аграрної політики з питань європейської інтеграції, сказала в інтерв’ю українським ЗМІ, що «із уведенням мораторію на експорт лісу вся торгівля фактично перейшла в тінь, майже на 100% пішла контрабанда».
Партія «Розумна Сила» вважає, що в непростій ситуації, яка склалася із мораторієм на експорт української деревини, слід шукати продумані, комплексні рішення. Серед них:
- нові консультації із Європейським Союзом щодо експорту української деревини. Ми виходимо з того, що міжнародні угоди України слід виконувати, щоб нашу державу не сприймали, як малопередбачуваного, не прогнозованого партнера. Але наші європейські партнери мають враховувати, що українські Карпати є «легенями Європи», і без них неможливе ефективне функціонування повноцінного європейського екологічного простору.
- українська влада повинна, нарешті, почати діяти відповідально, розумно та сильно. Оцінка заступника міністра аграрної політики з питань євроінтеграції, що «із уведенням мораторію на експорт лісу майже на 100% пішла контрабанда», - є неприйнятною. Це свідчення не тільки безпорадності, але і фактичної бездіяльності органів влади щодо контролю митного кордону України, перетин якого не може відбуватися без їхнього сприяння, і, можливо, небезкорисливої співучасті.
- жорстке припинення державою контрабанди лісу слід доповнити запозиченням із практики ЄС електронного обліку деревини, який на сьогоднішній день існує в Україні тільки на папері. Такий облік дозволить відслідковувати перевезення деревини не лише по Україні, а й за кордоном. Для чіпування стовбурів слід використовувати спеціальні бірки із стійкого пластику з унікальним штрих-кодом, надійно захищеним від підробок. Після повноцінного впровадження такої системи продати дерево без чіпа та відповідних документів буде набагато важче чи навіть неможливо.
- зробити у перспективі економічно невигідним експорт українського лісу до ЄС шляхом реалізації державної політики щодо укріплення української деревообробної промисловості.
- розвиток вітчизняної деревообробної промисловості, що дозволить створити нові тисячі робочих місць та пропонувати на світовому ринку продукцію високої якості за прийнятними цінами.
- «Розумна Сила» наполягає на розробці і впровадженні державних програм відновлення та захисту лісів України від екологічної катастрофи.
- Серед програмних позицій партії «Розумна Сила» - розширення екологічної мережі України, розвиток існуючих та створення нових національних парків, заповідників, тощо. Планування екологічної політики на багато років дозволить зберегти багатства української землі для потреб нинішніх і майбутніх поколінь наших співгромадян.
25.10.2016 19:32
0 коммент.:
Дописати коментар