12 листопада 2017

ГАРЯЧА ТЕМА



Учасники круглого столу звернулись до Уряду щодо вирішення проблеми пожеж у природних та культурних ландшафтах

26 жовтня у Національному університеті біоресурсів і природокористування (НУБіП) України відбувся Національний круглий стіл на тему: «Пожежі у природних та культурних ландшафтах України: Розбудова національної політики управління природними пожежами».

Організатори та учасники заходу – міжнародні, національні й державні організації, відомства та установи.

Головна мета – зібрати за одним столом представників усіх сторін, які відповідають і формують політику в сфері запобігання природним пожежам, а результатом заходу повинні стати Пропозиції до Уряду щодо вирішення цих проблем.

Директор ННІ лісового та садово-паркового господарства НУБіП України Петро Лакида виступив перед учасниками круглого столу зі вступним словом:

– Тема запобігання пожежам на природних ландшафтах дуже актуальна не тільки для України, а й для всіх пострадянських країн. Західна Європа давно вирішила ці проблеми. Ви не побачите там спалювання фермерами пожнивних залишків або сухої трави, в Україні ж це звичайні речі. Ці підпали не тільки призводять до викидів шкідливих речовин та вуглецю, вони є причиною виникнення лісових пожеж.

Країна потребує негайних та скоординованих дій для запобігання цьому лихові в майбутньому, зокрема, шляхом вдосконалення законодавчої бази.

Директор Центру глобального моніторингу пожеж (GFMC), професор Йоганн Голдаммер, який вже давно співпрацює з Україною, наголосив:

– Цей рік виявився особливо небезпечним щодо кількості й потужності природних пожеж у світі, зокрема, лісових у США, Португалії та Іспанії. Це пов’язано, в першу чергу, зі зміною клімату. Жертвами пожеж стали сотні людей, економічні втрати становлять мільйони, а втрати для довкілля – не обчислювальні.

В Україні є великі ділянки забруднених, зокрема, радіоактивними речовинами, територій. Ці речовини під час пожеж можуть звільнюватись і нести смертельну загрозу всьому живому.

Разом з тим, пожежі у сільгосп­угіддях є причинами загорань лісів. Ці пожежі призводять до викидів, що дістаються навіть Північного полюса. Це призводить до танення льодовиків, катастрофічно швидкого танення.

Завідувач кафедри дендрології та лісової селекції НУБіП України Юрій Марчук додав:

– Нам пощастило, що в цьому році нашу країну оминули великі лісові пожежі. Незважаючи на те, що маємо ресурс для запобігання та ліквідації пожеж на природних та культурних ландшафтах, ми стикнулись із серйозними проблемами відсутності кваліфікованих кадрів.

Що стосується лісової охорони, то тут ситуація взагалі незрозуміла. Як може бути, що у держбюджеті впродовж трьох року у графі запобіжні заходи гасіння пожеж у лісі – порожньо. У лісівників є 673 пожежні машини та 440 вишок для виявлення пожеж. Ресурс – є, але хто на цій техніці буде працювати, якщо майстер лісу на Сході отримує 1500 грн зарплати на квартал?

Ми доводимо Президенту і Уряду, що це неправильна позиція. Маємо надію, що нас почують і найближчим часом з’явиться рішення про відповідне фінансування і допомогу лісовій галузі, як було раніше. Проект Закону про фонд фінансування лісового господарства підготовлено і зараз узгоджується з Міністерством фінансів України.

Нині в Україні нараховується близько 1 млн га лісів поза обліком, це самосійні ліси, ліси в землях запасу, лісосмуги тощо, які ніким не охороняються, і ніхто за них не відповідає, і які є одним із джерел пожеж.

З одного боку, маємо гарний урожай зернових, з іншого – не маємо тваринництва, солому дівати нікуди, тому її спалюємо, а це колосальні викиди в атмосферу, знищення у полум’ї на полях усього живого та причина лісових пожеж. А це, між іншим, понад 50 млн тонн ресурсу для біопалива.

Що стосується питання законодавчих змін, посилення відповідальності стосовно цієї проблеми, то вони надзвичайно важливі. Але поки з’являться необхідні закони, країна може безповоротно втратити частину лісів, особливо незахищених – на Сході та Півдні.

На жаль, від професіоналізму поки що ми рухаємось у протилежний бік. З 1 грудня вступає в силу Закон про громадське обговорення будь-якої господарської діяльності держави. Наприклад, для того, щоб провести санітарну рубку або рубку головного користування, необхідно буде пройти громадські обговорення, що займає 80 днів. Те, що економіка країни без деревини стане, це нікого не хвилює, але є ще гірші наслідки від цього закону. На Поліссі сьогодні стоїть 7,2 млн куб. м всохлого лісу, 24 млн куб. м всохлої смереки стоїть на Франківщині... Може, ми ще запровадимо громадські обговорення для прийняття рішення щодо гасіння пожеж: «Гасити чи не гасити?» або «Лікувати чи не лікувати?». Нехай вирішує громада...

Повернемось до аграрних ландшафтів, їх в Україні – 33 млн га, з них 400 тис. га – полезахисні смуги, 10,6 млн га – ліси, плюс землі запасу, тобто зона відповідальності Мінагропроду – близько 44 млн га.

Мінприроди відповідає взагалі за всі землі, за викиди в атмосферу, сміття, викопні ресурси тощо, тобто відповідаючи за все, – в результаті не відповідаємо ні за що. А в результаті ніхто не контролює сільгосппали, а до нормативних актів і бюджету лісівників взагалі руки не доходять.

Керівник Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж (REEFMC) НУБіП України Сергій Зібцев розповів про Центр, який він очолює, і про масштаби пожеж на сільськогосподарських землях та їх вплив на зміни клімату:

– Наш Регіональний центр координується Центром глобального моніторингу пожеж (GFMC), що розташований у Німеччині. Ми займаємося законодавчими ініціативами, впроваджуємо інноваційні технології, співпрацюємо з міжнародними організаціями, провидимо тренінги тощо.

Основні напрямки нашого Центру – це пожежі в Зоні відчуження, сільськогосподарські пожежі та зона АТО.

Щодо ситуації з пожежами на сільгоспземлях, то на їхню пожежну небезпеку впливають зміни клімату та землекористування. Нині збільшується тривалість пожежонебезпечного та посушливого періоду, через відсутність господарських заходів та впливу шкідників, накопичуються горючі матеріали на сільгоспземлях та у лісах. Знижується рівень ґрунтових вод та вологості боліт, зростають площі великих лісових пожеж та загрози населеним пунктам. Відомо, що в Україні більшість торф'яних та лісових пожеж є причиною загорань на сільгосп- та інших землях.

При цьому маємо в Україні відсутність фінансування запобігання, виявлення і гасіння цих пожеж. У нас немає достовірної національної статистики пожеж, відсутня професія лісовий пожежник та система їх професійної підготовки.

Враховуючи, що природні пожежі – взаємопов'язані й завдають значних збитків державі, необхідна негайна розробка Національної політики щодо управління цими пожежами.

Консультант з питань лісових відносин Олег Сторчоус розповів про ситуацію з законодавством у галузі боротьби з природними пожежами:

– Чому на сільгоспземлях виникають пожежі? По-перше – це нездатність уповноважених інституцій запобігати та протидіяти пожежам, по-друге – відсутність належного фінансування уповноважених інституцій, наступне – недосконале нормативне забезпечення діяльності у сфері запобігання та гасіння пожеж і останнє – відсутність заходів впливу на людину, як головного винуватця цих пожеж.

Що стосується третього чинника – проблеми правового забезпечення, то тут маємо нечіткість заборони сільгосппалів, невідповідність розподілу повноважень, що тягне неналежне інституційне та матеріальне забезпечення ПРП, перш за все, у сільській місцевості, відсутність конкретних норм – обов’язків землевласників та землекористувачів щодо відповідальності за запобігання пожежам, зокрема, допущених із вини третіх осіб. Також відсутнє стимулювання та механізми уникнення ризиків для землевласників та землекористувачів щодо охорони угідь від сільгосппалів, відсутній механізм та порядок визначення розміру відшкодування витрат на гасіння пожеж для ПРП та держлісохорони, недостатній рівень юридичної відповідальності тощо.

У результаті проведення Національного круглого столу для вирішення критичних проблем, пов’язаних з природними пожежами, учасниками заходу було вирішено звернутись до Уряду з наступними пропозиціями:

1 Внести зміни до законодавства України щодо заборони випалювання сухої рослинності.

2 Внести зміни до Закону України «Про охорону земель», Лісового та Земельного кодексу щодо обов’язків та відповідальності власників і землекористувачів, земельні ділянки яких межують із лісовим фондом. Зобов’язати їх вживати заходів щодо запобігання випалювання третіми особами сухої рослинності, яке призводить до лісових пожеж.
Передбачити закріплення самосійних лісів на паях за власниками паїв, що дозволить зберегти ці ліси та отримати більше 100 тисяч осіб – приватних власників.

3 Внести відповідні зміни до ККУ щодо посилення відповідальності включно із позбавленням волі власників земель та орендарів, за відсутність вжиття заходів прямої дії щодо ліквідації пожеж.

4 Передбачити у Держбюджеті на 2018 р. видатки на ведення лісового господарства, лісовпорядкування, наукові дослідження, охорону та захист лісів, на Півдні та Сході України, створення захисних лісових насаджень та полезахисних лісових смуг, у тому числі, збільшення бюджетної програми «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів у лісовому фонді».

5 Передбачити право працівників Національної поліції накладати штрафи за порушення правил пожежної безпеки, зокрема, пали на сільськогосподарських землях та передачі справ до суду.

6 Повернути Держекоінспекції права контролю над дотриманням природоохоронного законодавства на сільгоспземлях.

7 Визначення господаря лісосмуг, з відповідним покладенням повноважень і фінансування їх утримання.

8 Розглянути необхідність створення нацгеоінформсистеми надзвичайних ситуацій і пожеж та створення протипожежних служб в об’єднаних територіальних громадах.

Детальніше з усіма Пропозиціями можна ознайомитись за посиланням ТУТ

Підготував Роман НОВІКОВ,
Природа і суспільство" ,

0 коммент.:

Дописати коментар