27 листопада 2017

Профспілки і стратегія: невідомі деталі



Профспілки хочуть якнайшвидше нового керівника ДАЛРу, електронний облік для усіх постійних користувачів і… Читайте допис Ауріки Малиновської (юрисконсульт, голова первинної профспілкової організації у Київському обласному та по м. Києву управлінні лісового та мисливського господарства).

Шановні колеги, нарешті моя черга написати пост за підсумками участі у Всеукраїнських зборах профспілки лісового господарства, які відбулися вчора 23.11.2017 року на вимогу лісівників з усієї України та скликалися для обговорення стратегії реформування лісової галузі, проект якої Урядом 15 листопада 2017 року було схвалено списком без обговорення!!!

Враховуючи те, що багато публікацій на дану тему вже розміщено, як в мережі інтернет, так і в нашій групі, повторюватися не буду, а напишу особисто своє враження від всього, що наразі відбувається. По-перше, було приємно, що конференція була відкрита до дискусії між всіма присутніми, виступи були емоційними та живими, питання обговорювалися досить відкрито та активно. Особисто мене вразив виступ Першого заступника Міністра агрополітики Максима Мартинюка, який намагався запевнити, що тисячі людей зовсім не зрозуміли, що проект Стратегії розроблявся виключно на благо лісової галузі та пояснював, що концесії і приватизації в лісовій галузі не буде, а прийнята урядом Стратегія буде доопрацьовуватися. Говорив пан Мартинюк також про лосів та оленячі роги… Не знаю, хто готував йому доповідь, але це вже не моя справа, а виключно суб”єктивна особиста думка.

Не знаю, може хтось і сприйняв схвалення Урядом проекту Стратегії як несподіванку, але враховуючи те, що останнім часом публікації та інші інформаційні матеріали щодо “неефективного ведення” лісового господарства не бачив хіба сліпий, і не чув хіба що глухий. Публікації зі зрубаними лісосіками, “лисі карпатські гори”, вагони із діловою деревиною на кордоні та Руслану, стрибаючу між деревами, зваленими внаслідок буреломів, мабуть нікого не залишили байдужим. Масштаби та популізм висвітлення у ЗМІ незаконних рубок та незаконного експорту деревини зробили свою справу! Ось така “неефективна” робота галузі, за підтримки абсолютно не розуміючих нічого у цьому громадських активістів (доречі, активісти, зараз ви де “АУ”…) призвела до того, що склалася беззаперечна думка про те, що галузь необхідно терміново реформувати. Реформатори не заставили себе довго чекати та, як наслідок, з’явився схвалений на засіданні КМУ 15.11.2017 року проект Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року, згідно пункту 5.15 порядку денного зазначений проект був прийнятий списком без обговорення. БЕЗ ОБГОВОРЕННЯ!!! Працівники лісової галузі на чолі з профактивами відреагували належним чином на той факт, що таке, вкрай важливе для суспільства та для економічного розвитку України питання, як реформування лісової галузі не може прийматися Урядом у будь-якому вигляді без обговорень та врахування пропозицій фахівців та суспільства.

Оскільки станом на сьогодні проект стратегії так і не було опубліковано офіційно, всі ми мали змогу ознайомитися про окремі деталі схваленої Стратегії із повідомлень, розміщених у засобах масової інформації. На мій погляд, подана на розгляд КМУ Стратегія є поверхневою, неповною та недоопрацьованою, з відсутньою законодавчою базою для її реалізації і абсолютно не містить в собі напрямків вирішення проблем вже існуючих в галузі, в т.ч. щодо всихання лісів, фінансування лісової галузі, незаконних рубок та ін….

Найбільш вражаючим “стратегічним рішенням” є передача функцій здійснення господарської діяльності у сфері лісового та мисливського господарства новоствореному суб’єкту господарювання державної власності, повноваження щодо управління корпоративними правами якого здійснюватиме Кабінет Міністрів України, яке взагалі суперечить чинному законодавству. Так, згідно статті 172 Господарського кодексу України відносини, пов’язані з управлінням корпоративними правами держави, регулюються Законом України “Про управління об’єктами державної власності”, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них. Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України “Про управління об’єктами державної власності”, дія цього Закону не поширюється на управління об’єктами власності Українського народу, визначеними частиною першою статті 13 Конституції України….,”. Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу. Чи може, під Стратегію будемо вносити зміни до даного ЗУ, або взагалі міняти Конституцію? Навряд чи новостворений суб’єкт буде цікавитися неприбутковими лісами півдня… Крім того, об’єднання лісогосподарських підприємств за регіональним принципом, відповідало б загальним тенденціям децентралізації, тобто, передача повноважень щодо надання лісів для ведення лісового господарства з місцевого на центральний рівень не відповідає завданням загальнодержавної реформи децентралізації і в багатьох районах призведе до економічної катастрофи.

З чим можна повністю погодитися із схваленої урядом Стратегії, так це з тим, що однією з основних причин виникнення проблем у лісовій сфері, є низький рівень інформування громадськості (а вірніше, навішування лапші на вуха) та я би ще додала про досить низьку активність лісівників в інформаційному полі.

На жаль, лісівники на сьогоднішній день не є активними користувачами мережі інтернет, яка на сьогодні, хочемо ми того чи ні, є основним джерелом інформування суспільства. В підтвердження цьому, хотілося би всім нам нагадати, що вже одного разу нами втрачено можливість донесення до можновладців позиції працівників лісової галузі в частині її реформування. Нагадаю, може вже і забулися, що 23.08.2017 року на сайті електронних петицій офіційного інтернет-представництва Президента України було розміщено Петицію щодо недопущення передачі лісів у приватні руки, і, за збігом обставин, вчора, в день конференції, був останній день збору підписів у підтримку петиції і що ми маємо – 9265 голосів із 25000 необхідних за 3 місяці. Вчора багато лунало промов, як багато людей працює в галузі, а за ними стоять сім”ї….. Та ми би при своїй активності, могли щонайменше 100000 голосів набрати і зараз ой як би це стало нам в нагоді! Набрання саме зараз необхідної або в рази більшої за необхідну кількість голосів було би, як ніколи доречним, але маємо, те що маємо. Мені відомі випадки, коли лісники, намагаючись віддати голос в підтримку даної петиції доходили при реєстрації до моменту, коли необхідно було ідентифікуватися за допомогою банківських карток або персональних кодів відмовлялися через це далі проходити реєстрацію…. Але, всупереч тому, що петиція не набрала достатньої кількості голосів, є надія, що вона буде розглянута Президентом як звернення громадян відповідно до ЗУ «Про звернення громадян», оскільки така процедура передбачена встановленим порядком розгляду Петицій.

Також, хочу зазначити, що за збігом обставин, в переддень конференції Президентом України було підписано Указ №381/2017 «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об’єктів природно-заповідного фонду», який , на думку окремих фахівців є єдиним за останні роки більш-менш фаховим документом. Інші вважажють що цей Указ видано саме для проштовхування Стратегії КМУ, тобто, думки і тут розділилися. Можна ще багато писати й говорити, але доведу ще резолютивні рішення, прийняті конференцією і дуже прошу зрозуміти, що це суб”єктивне особисто моє бачення, якщо в когось воно інше, будь-ласка, діліться, із задоволенням почитаємо, проаналізуємо та приймемо, оскільки наразі вирішується доля величезної галузі!

РЕЗОЛЮЦІЯ 
Всеукраїнські збори профспілкового активу лісогосподарської галузі виголошують одностайну позицію щодо збереження цілісності лісогосподарської галузі, підприємств, як юридичних осіб, структурної вертикалі державного управління, належного фінансового забезпечення підприємств. З цією метою Збори вимагають:

1. Відмінити рішення Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2017 року «Щодо схвалення Стратегії реформування лісового господарства на період до 2022 року».

2. Взяти за основу проект «Стратегії розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року» розроблений фахівцями лісової галузі, міжнародних експертів та всіх зацікавлених сторін з подальшим доопрацюванням та широким обговоренням в суспільстві та узгодженням з галузевою Профспілкою.

3. Беззаперечної відмови від ідеї створення єдиного лісогосподарського підприємства (компанії), що може привести до ліквідації діючих лісогосподарських підприємств галузі.

4. Унеможливити приватизацію державних лісогосподарських підприємств або передачу їх у концесію.

5. Звернутися до політичних партій, фракції яких є в парламенті, партій які сформували коаліцію, депутатів мажоритарних округів з вимогою зареєструвати поправку до бюджету наступного змісту: – відновити фінансування бюджетної програми 2805060 «Ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів» на 2018 рік в сумі не менше 730 млн.грн., що складає 30% від потреби; – при формуванні бюджету на 2018 р. передбачити фінансування по коду програми 2805020 «Дослідження, прикладні розробки та підготовка наукових кадрів у сфері лісового господарства в обсязі 25 млн.грн; – довести до відома трудових колективів інформацію про відмову підтримки даної пропозиції, при внесенні поправки та голосуванні бюджету в другому читанні, конкретними партіями та депутатами.

6. Прискорити внесення змін до відповідних законодавчих актів, з метою фінансового врегулювання діяльності галузі та створення Лісового фінансового фонду.

7. Передбачити пряме підпорядкування Держлісагентства Кабінету Міністрів України та виведення його з під координації Міністра аграрної політики та продовольства України.

8. При прийнятті Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» визначити Державне агентство лісових ресурсів України головним розпорядником бюджетних коштів.

9. Термінове внести зміни до Санітарних правил в лісах України з метою забезпечення своєчасного проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.

10. Ввести єдиний електронний облік для всіх постійних лісокористувачів.

11. Врегулювати питання методичного забезпечення виконання вимог законів України «Про оцінку впливу на довкілля» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат», які стосуються лісового господарства, і мінімізацію негативних наслідків їх реалізації для лісової галузі.

12. Звернутися до Міністерства аграрної політики та продовольства України з вимогою терміново внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект нормативно-правового акту «Про порядок реалізації деревини» підтриманого Громадською Радою Державного Агентства лісових ресурсів України від 11 березня 2017 року.

13. Звернутися до КМУ з проханням терміново переглянути Закон України « Про оцінку впливу на довкілля», який фактично зупиняє всю промислову діяльність в Україні.

14. Звернутись до КМУ з пропозицією про прискорення призначення нового керівника Державного агентства лісових ресурсів.

0 коммент.:

Дописати коментар