21 квітня 2016

Підготовка лісгоспів до гасіння лісових пожеж

Лісгоспи готуються до лісових пожеж: авіація, всюдиходи, спостережні вежі

«В минулому році 1050 лісових пожеж на площі 6 тисяч га були для лісівників Білорусі своєрідною катастрофою», - заявив заступник міністра лісового господарства Олександр Кулик. З огляду на той гіркий досвід, фахівці можуть протиставити стихії тільки високу організованість і технічне забезпечення. Вимоги будуть найжорсткішими.

21.04.2016 Грамадства Аўтар: Зялёны партал Фота: Валерия Харченко

Днями під головуванням першого заступника міністра лісового господарства Олександра Кулика пройшов республіканський семінар з організації охорони лісів від пожеж. Наголос масштабного заходу - відпрацювання на практиці, так як теорія і реальність часом сильно відрізняються, а різним службам не вистачає взаємодії і скоординованності.
У заході взяли участь представники МНС на чолі з заступником міністра з надзвичайних ситуацій Дмитром Бігуном і начальником авіації Гааса «Авіація» Олегом Яковлєвим, українські колеги з прикордонних районів Рівненської області, а також головні лісничі об'єднань і лісгоспів, директора, науковці, практичники.

Як виявилося, найголовніше питання - це координація дій на пожежі. Все для виявлення, попередження і гасіння лісових пожеж є: 250 ПХС, 650 ППІ, 513 пожежно-спостережних вишок і щогл, 370 з них обладнані системами відеоспостереження, 545 пожежних машин. Зараз Мінлісгосп закуповує 8 пожежних машин і ще 31 для гасіння і підвезення людей на місця загорянь. На баланс надійшли також 20 гусеничних транспортерів для гасіння пожеж на заболочених ділянках.
Учасники ознайомилися з протипожежним арсеналом Клецкого лісгоспу. Головний лісничий Борис Гавріс зазначив, що завдяки чітко налагодженій взаємодії з районним МНС, в минулий сезон відбулося тільки єдине загоряння на шести сотках. За десять років в цій установі найбільшу кількість загорянь сталося в 2006 році - 18. А починаючи з 2010-го - не більш однієї пожежі в рік.

Оглянули фахівці і представлену лінійку автомобілів від холдингової компанії «БелГАЗавтосервіс». До речі, директор Боровлянський спецлісгоспу Олександр Миронович зазначив, що у повнопривідних вантажопасажирських машин ГАЗ "соболь" краща прохідність, ніж у УАЗа, плаваюча підвіска і високий кліренс. А головне, герметичний і просторий вантажний відсік, що важливо при доставці до місця пожежі не тільки людей, а й необхідного інвентарю.

По дорозі в Ганцевицький лісгосп учасники семінару оглянули прийом водоутримання на невеликому меліоративному каналі. Це невелика дерев'яна гребля, що дозволяє в потрібний момент за короткий проміжок часу акумулювати воду і використовувати для гасіння.

 

По болоту як по паркету

На Брестчині фахівці змогли оцінити тактику гасіння штучного вогнища пожежі за допомогою лесопожежного модуля на базі військового всюдихода на сильно заболоченій ділянці Ганцевицький лісгоспу. Техніка пересувалася по болоту дуже легко. У лісовій галузі Республіки Білорусь 20 таких всюдиходів.

У минулому році лісгоспи Полісся особливо гостро зіткнулися з займанням на заболочених ділянках через суху погоду. Тактика гасіння полягала в локалізації: всюдиходом прокладали опорну смугу, щоб з'являлася вода, від якої давали відпал. Якщо вода після гусениць не проступала, фахівці змочували сліди всюдихода, створюючи росу і тим самим створювали опорну смугу. Укомплектовані ці машини були модулями і мотопомпами, хоча використання модуля на болоті неефективно через відсутність джерел чистої води для забору, розповів заступник міністра.

Важлива функція всюдиходів - доставка особового складу до місця гасіння. Цього року область озброїлася ще трьома машинами ГТ-МУ на додачу до наявних двох ВПЛ-149 в Лунінецькому і Ганцевицькому лісгоспах. На деяких з них є сліди від куль, адже машини використовувалися в Афганістані для різних цілей, в тому числі і для вивезення поранених з поля бою.
Познайомилися під час практичного семінару також і з одним з найефективніших способів боротьби з вогнем - трьома використовуваними методами відпалу (штучне випалювання лісових горючих матеріалів з метою створення надійної опорної смуги). Перевіряли в Ганцевицький лісгоспі в дії і вогнетривкі засоби - комплексил і метафосил.
Як пише «Беларусская лесная газета», найбільш видовищний етап заходу - гасіння пожежі за допомогою авіації МНС: вертольотів Мі-2 та Мі-8.
У Білорусі для гасіння лісових пожеж використовується найбільший вертоліт Мі-26 з водозливним пристроєм 15 тонн, місце забору води для цього повітряного судна має бути розміром не менше 70 на 70 метрів. У Мі-8 водозливним пристроєм об'ємом 2,5-3 тонни, необхідна площа для забору води цим вертольотом - не менше 10 на 10 метрів.
Вперше продемонстрували спеціалізовану ємність, яка може розгортатися в важкодоступних місцях і заповнюється за допомогою водозливних пристроїв авіації. Вертоліт в цьому сезоні буде доставляти її в ті важкодоступні місця, де відсутні будь-які джерела води. Була продемонстрована і доставка води в спеціальній металевій ємності, пристосованої до транспортування вертольотом. ємність, на думку першого заступника міністра, тепер повинна бути в арсеналі у кожного господарства.
Учасники семінару оглянули також лінійку пожежних автоцистерн від ТОВ «Пожснаб», в тому числі і ті, які незабаром надійдуть у лісгоспи. А також наявну на озброєнні у Ганцевицькому лісгоспу: трактор МЛ-10, борона дискова навісна та плуги ПКЛ і Л-134 на базі тракторів МТЗ, лісопожежний модуль на базі причепа до легкового автомобіля (Лунинецький лісгосп), модернізовану бочку РЖТ - Лунінецького лісівники відмовилися від насоса і встановили мотопомпу з трьома режимами, а також використовувані ємності на базі автомобілів ЗІЛ (Барановичський лісгосп) та «Урал».
Одна з актуальних проблем - зношені радіостанції. Тому фахівці обговорили можливість переходу на короткочастотние, використовувані рятувальниками, або ж на побутові, оскільки вони непогано себе зарекомендували в Осиповичської дослідному лісгоспі.
Олександр Кулик, підбиваючи підсумки заходу, акцентував увагу учасників практичного семінару напередодні пожежонебезпечного сезону на трьох аспектах. Перше - протипожежна готовність на місцях повинна бути організована не гірше продемонстрованої на семінарі, в іншому випадку заходи відповідальності будуть застосовані найжорсткіші. Друге - в установах необхідно вирішити питання наявності ємностей, якими вертоліт буде підвозити воду, і, найголовніше, третє - навчання персоналу.
Незабаром для інженерів з охорони лісу в областях будуть організовані практичні заняття на базі навчальних центрів МНС, щоб в екстрених випадках дії працівників лісової охорони були відточені до автоматизму.

0 коммент.:

Дописати коментар