21 листопада 2017

Експерти Світового банку про лісову стратегію - про зміст і принципи концептуальних документів в цілому




Звертаємо вашу увагу на те, що рекомендації експертів проекту стосуються не лише проекту стратегії, який обговорювався у представництві СБ  (відома серед фахівців як стратегія №2) а є актуальними І для розробки концептуальних документів щодо лісового сектора загалом.

Рекомендації експертів проекту технічної допомоги «Сприяння реформі лісового сектора в Україні» за підсумками круглого столу щодо обговорення проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року[1]

У рамках проекту технічної допомоги «Сприяння реформі лісового сектора в Україні», що впроваджується Світовим банком за підтримки Програми лісів (PROFOR) 7 листопада 2017 року відбулося публічне обговорення проекту Стратегії сталого розвитку та інституційного реформування лісового господарства України на період до 2022 року.

За підсумками обговорення експерти проекту констатують, що представлений проект Стратегії:
  • підготовлений за відсутності належно сформульованої та схваленої державної лісової політики;
  • містить численні положення та наміри, які буде складно реалізувати в чинному законодавчому полі;
  • не узгоджений з документами, які визначають стратегію перетворень в суміжних сферах державного управління;
  • не дає чіткого уявлення про очікувані результати перетворень, терміни їх здійснення і процедуру зовнішнього моніторингу й контролю;
  • є рамковим викладом намірів щодо здійснення реформ у лісовому господарстві.

Обговорення на круглому столі засвідчило, що можливості розвитку й реформування в рамках чинної правової моделі організації управління лісами й ведення лісового господарства обмежені, а корупційні ризики й протиріччя, закладені в цій моделі, є високими.

Щодо змісту документу, експерти проекту вважають, що обговорюваний проект Стратегії лише частково враховує проблеми лісового сектора та причини їх виникнення. Зокрема, у документі відсутнє належне висвітлення питань, пов’язаних із:
  • викликами земельної реформи, децентралізації та євроінтеграції;
  • удосконаленням системи рентної плати за використання лісових ресурсів;
  • протидією корупції на всіх етапах лісового господарства та торгівлі деревиною;
  • комплексним вирішенням проблеми незаконних рубок та обігу незаконно добутої деревини;
  • зменшенням тіньового сегмента в лісовому секторі та стимулюванням глибокої переробки деревини;
  • вирішенням проблем державного контролю щодо лісів комунальної та приватної власності, а також не переданих у користування;
  • підвищенням екологічної ролі лісіву зв’язку зі змінами клімату, зростанням цінності екосистемних послуг, що забезпечуються лісами України.

У зв’язку з вищевикладеним експерти проекту рекомендують:
Доопрацювати представлений проект документу, знизивши його статус до програми першочергових заходів щодо забезпечення розвитку лісового сектора. При цьому необхідно звернути увагу на конкретизацію заходів, спрямованих на вирішення першочергових проблем, зокрема на:
  • Протидію корупції в системі державного управління лісами й детенізацію лісового сектора;
  • Забезпечення негайного бюджетного фінансування лісогосподарських підприємств малолісних регіонів;
  • Формування цивілізованого ринку деревини, що враховує ресурсні можливості регіонів, необхідність забезпечення глибокої переробки деревини, а також виконання міжнародних зобов’язань;
  • Подолання кризи, пов’язаної з масовим усиханням лісів;
  • Посилення кадрового та інституційного потенціалу державного управління лісами шляхом утворення самостійного структурного підрозділу з питань лісового господарства й агролісомеліорації у складі Мінагрополітики, а також посилення кадрового потенціалу Держлісагентства та його територіальних органів.

РЕКОМЕНДАЦІЇ НА КОРОТКО-СЕРЕДНЬОСТРОКОВУ ПЕРСПЕКТИВУ (2-5 РОКІВ):

Під керівництвом Кабінету Міністрів та за координації Мінагрополітики організувати повномасштабний процес формування лісової політики і стратегії розвитку лісового сектора, а також плану законодавчого забезпечення реформування лісового сектора. Ця робота має відбуватися у тісній взаємодії з Верховною Радою, органами державного управління в регіонах, органами місцевого самоуправління, бізнесовими асоціаціями, профспілками, громадськістю.

Документ Національної лісової стратегії має включати:
  • Бачення (Vision) та цілі високого рівня (High Level Objectives) державної політики з питань управління лісами;
  • Виклики, що обумовлені геополітичними, політичними, соціально-економічними, законодавчими та іншими змінами (наприклад, проведення земельної реформи та децентралізації тощо);
  • Стислий опис поточного стану лісів;
  • Загальну характеристику лісового сектору (включити огляд виконання державних цільових програми, оцінку стану і зносу основних фондів, обсягів інвестицій в лісове господарство та деревообробку тощо) та основні тенденції розвитку (включаючи обсяги експорту) з 2010 до 2017 рр.
  • Потенційний вплив розвитку сільських територій на лісовий сектор:
  • Просторовий контекст (рельєф, дорожня інфраструктура, річкова система);
  • Ресурсний потенціал для лісового сектору (земельні, водні ресурси, енергетичні та інші ресурсні елементи); Демографічна ситуація, міграційні процеси, прогнозні оцінки в контексті антропогенного навантаження на лісові масиви (паливна деревина, соціальна функція лісів, інше.).
  • Оцінка сучасного стану та потенційного внеску лісів і лісового сектору щодо:
  • надання екосистемних послуг; пом’якшення впливу зміни клімату;
  • внеску в економіку на національному, регіональному і місцевому рівнях; внеску в соціальний розвиток громад.
  • Кадрове забезпечення (human capital) лісового сектора – спеціалісти всіх рівнів, задіяні в плануванні/проектуванні/ обслуговуванні лісового господарства та асоційованих виробництвах (деревообробка, машинобудування для ЛГ, хімія, інші виробництва).
  • Чітке розмежування повноважень і відповідальності зацікавлених сторін/партнерів (наприклад, роль обєднаних територіальних громад тощо).
  • Механізм координації з іншими національними стратегіями (стратегія просторового розвитку/планування, енергетична стратегія, транспортна стратегія, водна стратегія та інші).

У разі схвалення закону «Про стратегічну екологічну оцінку» доцільно, щоб документ Національної лісової стратегії пройшов через процедуру стратегічної екологічної оцінки.

Разом із публічним обговоренням різних варіантів реформування системи управління розробці Стратегії має передувати вибір сценарію вдосконалення лісового та суміжного законодавства. Було б доцільно провести розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин з розгляду проблем лісового сектора та сформувати план роботи над законопроектами для лісового сектора, зокрема, визначити законопроекти, які потребують невідкладного ухвалення.

Було б бажаним, щоб Уряд звернувся з проханням до донорів надати підтримку в організації процесу формування лісової політики й стратегії розвитку лісового сектора, а також здійснення аналізу, оцінки та визначенню шляхів удосконалення лісового законодавства.

20 листопада 2017 року

[1] Рекомендації підготовлено за матеріалами експертів проекту М. Попкова, В. Сторожука, О. Сторчоуса та результатами обговорення на круглому столі 07.11.2017. Підсумковий документ обговорення підготували експерти проекту “Сприяння реформі лісового сектора в Україні» М. Попков, В. Сторожук, О. Сторчоус і О. Листопад за участю координатора проекту О. Коваленко, консультанта В. Тихого та незалежного експерта О. Слензака.

Олег Листопад

0 коммент.:

Дописати коментар