22 грудня 2015

Узагальнені пропозиції Робочої групи з реформування лісової галузі

(засідання Робочої групи від 26.11.2015)

В ході проведення реформування лісової галузі необхідно дотримуватись наступних основних принципів:

1. Врахування особливого екологічного значення лісів для держави, всього суспільства, поліпшення екологічної ситуації, особливо у степовій зоні України: держава повинна забезпечити бюджетну фінансову підтримку лісогосподарської діяльності зокрема, фінансування в повному обсязі заходів з охорони, захисту та створення нових лісів у степовому регіоні.


2. Запровадження у законодавстві механізмів урахування регіональних особливостей ведення лісового господарства, прояву ролі лісів у задоволенні суспільних інтересів.

3. Удосконалення механізмів законодавчого регулювання забезпечення узгодження загальнодержавних, регіональних та приватних інтересів, зокрема господарюючих суб’єктів, у сфері ведення лісового господарства, вирішення питань охорони та використання лісових ресурсів

4. Приватизація державних лісогосподарських підприємств не може передбачатись за будь-яких обставин і у будь-якій формі, зокрема шляхом їх акціонування, як такого, що суперечить корінним інтересам суспільства, вимогам ст.13 Конституції України щодо особливого значення та правового режиму природних ресурсів, зокрема лісів, належності їх до об’єктів права власності усього Українського народу.

5. Удосконалення системи господарювання у лісовому секторі має передбачати збереження за лісогосподарськими підприємствами статусу юридичної особи, оскільки вони самостійно займаються господарською діяльністю і мають мати необхідні для цього можливості.

6. Запровадження єдиної системи електронного обліку заготовленої деревини у всіх власників лісів/постійних користувачів для запобігання нелегальним рубкам, підвищення ефективності планування і ведення лісового господарства шляхом ведення єдиного для України реєстру деревини.

7. Полезахисні смуги задля їх збереження та ефективного використання, посилення їх екологічних функцій мають бути надані у власність чи користування (на умовах оренди) сільськогосподарським підприємствам (фермерським господарствам), іншими сільськогосподарськими підприємства, на території яких вони розташовані .

8. Фінансування діяльності з метою збереження та функціонування територій та об’єктів природно-заповідного фонду повинно здійснюватись в повному обсязі з відповідного бюджету залежно від того, який орган прийняв рішення щодо їх створення.

9. Посилення ролі публічно-приватного партнерства у сфері ведення лісового та мисливського господарства.

Робоча група рекомендує провести удосконалення інституційної структури забезпечення ведення лісового господарства України у два етапи.

На першому етапі (2015–2016 рр.):

Щодо господарюючого суб’єкта:

1. Створити на рівні областей державні господарські об’єднання, делегувавши їм частину повноважень, у тому числі з метою оптимізації організаційної структури лісогосподарських підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства. Реформування провести в два етапи – спочатку відпрацювати механізм створення та функціонування господарських об’єднань у трьох областях (по одному у поліській, лісостеповій зоні та Карпатах). Потім опрацьований механізм застосувати в інших областях України.

2. Вдосконалити систему бюджетного фінансування лісогосподарських заходів з урахуванням регіональних особливостей, необхідності виконання державних програм/завдань, ефективної охорони та захисту лісів.

3. Забезпечити проведення широкої роз’яснювальної роботи. Ініціювати проведення засідань парламентських комітетів.

Щодо органу управління

1. Розширити повноваження Держлісагентства як ЦОВВ з питань реалізації державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, підсилити його спроможність у виконанні покладених на нього функцій шляхом збільшення штату.

2. Розглянути питання розширення участі Держлісагентства з питань реалізації державної політики в сфері переробки деревини.

Щодо інших підприємств безпосереднього підпорядкування:

Щодо деревообробки

1. Рішення щодо подальшої відмови або збереження деревообробних підрозділів держлісгоспів має прийматися індивідуально з врахуванням фактичної рентабельності та соціальної значущості деревообробки.

На другому етапі (2017 - 2020):

- подальше реформування за результатами аналізу результатів на першому його етапі;
- розглянути питання оптимізації чисельності територіальних органів управління (можливо до рівня відповідного управління у складі Держлісагентства), закріпивши за ними відповідні регулятивні функції (сертифікація, лісорубні квитки, ліцензії та картки в мисливському господарстві, мисливський контроль), а також функції з відомчого контролю;
- створення стабілізаційного фонду фінансування лісового господарства в Україні;
- детальне опрацювання питання щодо інституційної реформи/ доцільності створення лісогосподарського підприємства/об’єднання на національному рівні;
- внесення змін та доповнень до законодавства;
- забезпечення подальшого удосконалення функціонування лісогосподарських підприємств у степовій зоні.

Група рекомендує внесення змін та доповнень до наступних законодавчих та нормативно-правових актів, насамперед до таких :

Лісовий кодекс

• Унеможливлення приватизації державних лісів, зокрема під виглядом довгострокового тимчасового користування.
• Визначення статусу державної лісової охорони.
• Удосконалення управління лісами комунальної власності, розширення при цьому повноважень територіальних громад.
• Чіткіше розмежування виконання функцій державного управління і державного контролю, а також господарських функцій підприємств лісового господарства.
Земельний кодекс
• Встановлення чіткої процедури переведення самозаліснених сільськогосподарських угідь у ліси.
• Спрощення процедури зміни цільового призначення земель для створення приватних і комунальних лісів.
• Розробка нормативного механізму закріплення (набуття у власність, користування чи оренду) полезахисних лісових смуг за власниками та користувачами суміжних сільськогосподарських земель.
Закон України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів»
• перегляд норми щодо заборони експорту деревини в круглому вигляді.

Закон України «Про мисливське господарство та полювання»

• Удосконалення процедури надання в користування мисливських угідь, узгодження цілей ведення сталого управління мисливським господарством.
• Уточнення порядку визначення розміру плати за користування мисливськими угіддями, порядку її використання.
• Порядок використання коштів лісогосподарськими підприємствами, одержаними від надання господарських послуг від мисливського господарства.

Податкове та бюджетне законодавство

• Створення стабілізаційного фонду розвитку лісового господарства за рахунок направлення до нього частини рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів, амортизаційних відрахувань та дивідендів отриманими державою від прибутку лісогосподарських та інших підприємств, заінтересованих у збереженні та посиленні екологічних функцій лісу, чистого прибутку підприємств та певний відсоток відрахувань від доходів підприємств.
• Відновлення дії норм, що передбачали звільнення від сплати земельного податку природоохоронних установ та установ об’єктів природно-заповідного фонду, органів державної влади.
• Звільнення від сплати земельного податку (або зменшення його розміру) за користування нелісовими землями, що надані для потреб лісового господарства (болота, кам'яні розсипи тощо).
• Встановлення пільгових умов оподаткування з метою створення лісів на сільськогосподарських землях, залучення інвестицій у лісове господарство, стимулювання державно-приватного партнерства у сфері лісового господарства.
• Удосконалення порядку оподаткування прибутку від спеціального використання природних ресурсів та ведення інших лісогосподарських заходів.
• Забезпечення стабільного бюджетного фінансування розвитку лісового господарства.
Кодекс України про адміністративні правопорушення та Кримінальний кодекс України
• Посилення відповідальності:
• за порушення законодавства щодо використання лісових ресурсів та нелегальну переробку деревини;
• за порушення порядку використання корисних властивостей лісів на умовах довгострокового тимчасового користування;
• за порушення правил полювання;

Розробка та реалізація:

• Державної цільової програми розвитку лісового і мисливського господарства.

http://www.lesovod.org.ua/node/27025

0 коммент.:

Дописати коментар