Комітет підтримує прийняття за основу за результатами першого читання проект Закону № 4869 про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи)
22 вересня 2016
22 вересня 2016
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи)(реєстр. № 4869 від 24.06.2016 р.) поданий народнимидепутатами України Луценком І.В. і Рибаком І.П., та відзначає наступне.
Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, спрямований на посилення боротьби з браконьєрством, на охорону природно-заповіднихоб’єктів, захист рідкісних видів тварин, які живуть у лісах, а також посилення функції держави та громадськості по контролю за використанням природних ресурсів. Він такожспрямований на боротьбу з корупцією.
Законопроектом пропонується внести зміни до статті 85 Лісового кодексу України, ст.52-1 Закону України «Про тваринний світ», ст. 11 Закону України «Про Червонукнигу України», ст. 9-1, 30, 36 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст. 6 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарськоїдіяльності».
Підтримуючи ідею авторів щодо збільшення ролі держави і громадського суспільства у контролі за охороною та використанням природних ресурсів, а такожпокращують охорону лісового біорізноманіття, Комітет зазначає наступне.
У запропонованих змінах, зокрема, пропонується заборонити «перевезення» та «пересилання» заборонених знарядь добування об’єктів тваринного світу;передбачити, що «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних таоздоровчих функцій лісів» у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного і місцевого значення можуть здійснюватись в межах затвердженоголіміту та на підставі дозволів як спеціальне використання природних ресурсів; встановити, що підставою позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) є, зокрема, «звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства» тощо.
Головне науково-експертне управління, проаналізувавши проект, не підтримує зміни до частин 3, 5 статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», якими до «спеціального використання природнихресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду» загальнодержавного та місцевого значення, що здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів та на підставі виданого дозволу, пропонуєтьсявіднести «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних та оздоровчих функцій лісів». Адже зазначені санітарно-оздоровчізаходи за своїм цільовим призначенням та правовим механізмом не відноситься до видів спеціального використання природних ресурсів, у тому числі й у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Зокрема,спеціальне використання природних ресурсів здійснюється як виробнича та інша діяльність, метою якої, як правило, є отримання прибутку суб’єктами господарювання. Відповідно ж до статті 84 ЛК України «рубки догляду за лісом,санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості …тощо» відносяться до лісогосподарських заходів «щодо поліпшення якісного складу лісів». Такі лісогосподарськізаходи мають проводитись з метою поліпшення якісного складу лісів, проводити їх мають спеціальні служби, а не суб’єкти господарювання, тому на їх проведення не потрібно затверджувати ліміти тощо. Зокрема, порядок проведення рубок догляду, санітарних, лісовідновних рубок тощо визначений постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 724 «Про затвердження Правил поліпшення якісного складу лісів». Щодо санітарно-оздоровчих заходів у лісах, порядок їх проведення визначається постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. № 555 «Про затвердження Санітарних правил в лісах України». Аналогічне зауваження стосуєтьсяпропозицій щодо доповнення статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» новою частиною 15.
Управління, також, не підтримує доповнення статті 11 Закону України «Про Червону книгу України» новою частиною 8, відповідно до якої «охорона в лісах середовищ існування та розмноження рідкісних і таких, щоперебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, занесених до Червоної книги України, відбувається згідно Положення про охоронні зони в лісах навколо середовищ існування та розмноження рідкісних ітаких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, яке затверджується Кабінетом Міністрів України». Слід зазначити, що у цьому Законі (окрім даної пропозиції) не передбачено загальнихположень щодо утворення охоронних зон у лісах. Не містить такої норми також і Лісовий кодекс України. Не зрозумілим вбачається також, чому відповідні об’єкти Червоної книги мають охоронятись відповідно до вказаногоПоложення, оскільки призначення охоронних зон є іншим. Зазначені зони (ст. 112 Земельного кодексу України, ст. 39 Закону України «Про природно-заповідний фонд України») створюються навколо особливо цінних природнихоб'єктів, об'єктів культурної спадщини тощо для забезпечення необхідного режиму охорони, а тому їх правовий режим відмінний від режиму природних об’єктів, навколо яких вони створюються. Аналогічне зауваження стосуєтьсятакож подібного доповнення до статті 85 ЛК України.
В узагальнюючому висновку, Головне науково-експертне управління зазначає, що, за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу із подальшим урахуванням висловленихзауважень і пропозицій.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект не має впливу на показники бюджету. У разі прийняття, він може набрати чинності згідно із законодавством.
Члени Комітету ухвалили рішення, яким рекомендували Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи) (реєстр.№ 4869 від 24.06.2016р.), поданий народними депутатами України Луценком І.В. і Рибаком І.П., за результатами розгляду у першому читанні.
http://komekolog.rada.gov.ua/komekolog/control/uk/publish/article?art_id=60665&cat_id=48830
Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, спрямований на посилення боротьби з браконьєрством, на охорону природно-заповіднихоб’єктів, захист рідкісних видів тварин, які живуть у лісах, а також посилення функції держави та громадськості по контролю за використанням природних ресурсів. Він такожспрямований на боротьбу з корупцією.
Законопроектом пропонується внести зміни до статті 85 Лісового кодексу України, ст.52-1 Закону України «Про тваринний світ», ст. 11 Закону України «Про Червонукнигу України», ст. 9-1, 30, 36 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст. 6 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарськоїдіяльності».
Підтримуючи ідею авторів щодо збільшення ролі держави і громадського суспільства у контролі за охороною та використанням природних ресурсів, а такожпокращують охорону лісового біорізноманіття, Комітет зазначає наступне.
У запропонованих змінах, зокрема, пропонується заборонити «перевезення» та «пересилання» заборонених знарядь добування об’єктів тваринного світу;передбачити, що «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних таоздоровчих функцій лісів» у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного і місцевого значення можуть здійснюватись в межах затвердженоголіміту та на підставі дозволів як спеціальне використання природних ресурсів; встановити, що підставою позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) є, зокрема, «звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства» тощо.
Головне науково-експертне управління, проаналізувавши проект, не підтримує зміни до частин 3, 5 статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», якими до «спеціального використання природнихресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду» загальнодержавного та місцевого значення, що здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів та на підставі виданого дозволу, пропонуєтьсявіднести «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних та оздоровчих функцій лісів». Адже зазначені санітарно-оздоровчізаходи за своїм цільовим призначенням та правовим механізмом не відноситься до видів спеціального використання природних ресурсів, у тому числі й у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Зокрема,спеціальне використання природних ресурсів здійснюється як виробнича та інша діяльність, метою якої, як правило, є отримання прибутку суб’єктами господарювання. Відповідно ж до статті 84 ЛК України «рубки догляду за лісом,санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості …тощо» відносяться до лісогосподарських заходів «щодо поліпшення якісного складу лісів». Такі лісогосподарськізаходи мають проводитись з метою поліпшення якісного складу лісів, проводити їх мають спеціальні служби, а не суб’єкти господарювання, тому на їх проведення не потрібно затверджувати ліміти тощо. Зокрема, порядок проведення рубок догляду, санітарних, лісовідновних рубок тощо визначений постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 724 «Про затвердження Правил поліпшення якісного складу лісів». Щодо санітарно-оздоровчих заходів у лісах, порядок їх проведення визначається постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. № 555 «Про затвердження Санітарних правил в лісах України». Аналогічне зауваження стосуєтьсяпропозицій щодо доповнення статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» новою частиною 15.
Управління, також, не підтримує доповнення статті 11 Закону України «Про Червону книгу України» новою частиною 8, відповідно до якої «охорона в лісах середовищ існування та розмноження рідкісних і таких, щоперебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, занесених до Червоної книги України, відбувається згідно Положення про охоронні зони в лісах навколо середовищ існування та розмноження рідкісних ітаких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, яке затверджується Кабінетом Міністрів України». Слід зазначити, що у цьому Законі (окрім даної пропозиції) не передбачено загальнихположень щодо утворення охоронних зон у лісах. Не містить такої норми також і Лісовий кодекс України. Не зрозумілим вбачається також, чому відповідні об’єкти Червоної книги мають охоронятись відповідно до вказаногоПоложення, оскільки призначення охоронних зон є іншим. Зазначені зони (ст. 112 Земельного кодексу України, ст. 39 Закону України «Про природно-заповідний фонд України») створюються навколо особливо цінних природнихоб'єктів, об'єктів культурної спадщини тощо для забезпечення необхідного режиму охорони, а тому їх правовий режим відмінний від режиму природних об’єктів, навколо яких вони створюються. Аналогічне зауваження стосуєтьсятакож подібного доповнення до статті 85 ЛК України.
В узагальнюючому висновку, Головне науково-експертне управління зазначає, що, за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу із подальшим урахуванням висловленихзауважень і пропозицій.
Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект не має впливу на показники бюджету. У разі прийняття, він може набрати чинності згідно із законодавством.
Члени Комітету ухвалили рішення, яким рекомендували Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи) (реєстр.№ 4869 від 24.06.2016р.), поданий народними депутатами України Луценком І.В. і Рибаком І.П., за результатами розгляду у першому читанні.
http://komekolog.rada.gov.ua/komekolog/control/uk/publish/article?art_id=60665&cat_id=48830
0 коммент.:
Дописати коментар