05 березня 2016

Український «мегалісгосп», або чи поставлять хрест на лісовій галузі парламентарі?



Коаліційна угода підписана парламентською більшістю наприкінці листопада 2014 року рясніє реформаторськими обіцянками. Серед 17 розділів – і питання реформування лісової галузі. У документі зокрема зазначено про розподіл функцій держави у сфері лісового господарства, яким до другої половини 2015 року планувалося функції формування політики, контрольні та господарські функції в лісовій галузі розділити для виконання різними органами влади. Утім, про це, як і про багато інших обіцянок, успішно забули.

Натомість, активно взялися за другий підпункт реформування лісової галузі (явно комусь «на руку» – від авт.). У пресі шириться інформація, що наприкінці жовтня 2015 року з’явилася нова реформаторська модель, задекларована Головою Держлісагенства О. П. Ковальчуком та схвалена колегією Мінагрополітики. Нею, відповідно до коаліційної угоди, передбачається створення на базі існуючих державних лісогосподарських підприємств - єдиної державної лісогосподарської структури. При цьому обіцяють використати досвід Польщі, Латвії та інших країн із успішним функціонуванням державних лісогосподарських підприємств. Тобто, передбачається ліквідація усіх лісгоспів, як юридичних осіб, та створення єдиного господарюючого суб’єкта, з централізацією усіх фінансових надходжень, монополізацією права на реалізацію продукції лісу та послуг, що, до речі, суперечить курсу на децентралізацію влади.

І хоча до закінчення терміну виконання лишився один місяць (до 30 березня), утім проект запропонованої моделі до даного часу, навіть на багаторазові вимоги лісівників, не оприлюднений, економічно і юридично необґрунтований і тому не може бути сприйнятий поки що, як професійними і науковими колами, так і громадською спільнотою. Тож лісівники стурбовані такими діями влади і переконані, що ще недавно успішно працююча, самодостатня прибуткова галузь внаслідок невмілого та непрофесійного управління може припинити своє існування.

Як зазначають експерти, лісове господарство справді потребує системних змін. Утім фахівці застерігають, що фінансові й організаційні ризики за умови поспішного, непродуманого, «закритого» способу реформування можуть обернутися втратою не лише керованості, а й професійних кадрів і, як наслідок, погіршення стану лісів.

Суспільство стурбоване тим, що керівництво Держлісагенства не показує жодних економічних викладок, жодних розрахунків свого варіанту реформи. Також досі ніхто не бачив ні проекту статутних документів «мегалісгоспу», ні порядку передачі йому земель, ні правового механізму перерозподілу коштів між підрозділами цього «монстра» (як його вже охрестили в народі), ні порядку реалізації ним деревини тощо. А це остаточно наводить на думку, що всі дії нинішнього керівництва Держлісагентсва під патронатом Міністерства аграрної політики та продовольства України спрямовані на умисний розвал галузі, яка неминуче в майбутньому буде приватизована, і звичайно ж, не трудовими колективами…

Є побоювання, що з метою переконання Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України «в ефективності» запропонованої моделі реформування лісової галузі керівництво Держлісагенства навмисне відмовилося у 2016 році від бюджетного фінансування лісогосподарських заходів (лише 66 млн. грн., для утримання об’єктів природо-заповідного фонду та бюджетних установ, при мінімально граничній потребі для галузі в межах 446 млн. грн.), що вже призвело до повного колапсу на лісогосподарських підприємствах південно-східного регіону України, які залежать від бюджетного фінансування. На сьогодні значна кількість працівників лісового господарства цього регіону перебуває у відпустках без збереження заробітної плати, окремі працюють за одноденним робочим тижнем. Багато досвідчених працівників звільнилися за згодою сторін, а самі підприємства – на межі банкрутства та ліквідації. 

Проте, як показує практика, здоровий глузд таки бере гору! Група народних депутатів уже побачили приклад південно-східних областей, і нарешті зрозуміли, що без державної підтримки лісову галузь чекає крах, і ніякі «мегалісгоспи» тут не допоможуть. Тож, за ініціативи нардепа Остапа Єднака, та за підтримки Павелка А.В., Томенко М.В., Кутового Т.В. Соболєва Є.В. та Геращенко І.В. 15 лютого було зареєстровано проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (щодо фінансування державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України), яким передбачається повернути фінансування галузі.

Аби почути думку власне самих лісівників з приводу запланованого реформування їхньої галузі, ми звернулися до директора ДП «Новоград-Волинське ДМЛГ» Степана Антоновича Нусбаума. «Думка лісівників абсолютно негативна. У документі зазначається, що при реформуванні галузі буде враховано досвід Польщі та Латвії. Утім ми живемо ні в Польщі, і ні в Латвії, і прекрасно розуміємо, що законодавча база України не така досконала, та й законів у нас не так дотримуються, як в цих країнах. Метою реформи визначено підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів, їх охорони, захисту і відтворення за рахунок власних коштів новоствореного підприємства. Але ми це успішно виконуємо зараз. Наприклад, у минулому році на лісовідновлення і лісовирощування нашим лісгоспом було витрачено 5 млн. 600 тис. грн. Так, у цьому ж 2015 році, по державній програмі «Діброва» було створено лісових культур дуба звичайного 95 га, і стальки ж гектарів лісових культур за участю модрини європейської. На протязі останніх п’яти років по цій програмі створено 539 га лісових культур дуба та 583 га лісових культур з домінуючою участю модрини європейської. Ми вкладаємо на це власні кошти, які заробляємо на продажі лісу, а загалом на ведення лісового господарства минулого року підприємство направило 20 млн. грн. Дав би Бог, щоб нам на ці цілі такі кошти з новоствореної структури давали. У мене, як у директора, є великі сумніви щодо цього. 

Ніякого роз’яснення щодо механізму створення цього підприємства ми ще не маємо, це все на порядку розмов, чуток, і породжує незрозумілі догадки. Єдине, що ми розуміємо чітко - буде один фінансовий рахунок, на який надходитимуть кошти, а вже звідти нам даватимуть гроші на заробітну плату, паливно-мастильні матеріали, канцтовари, і тому подібне. За ці кошти швидше всього будуть фінансуватися і південні лісгоспи, що абсолютно неправильно: кошти заробляють наші працівники, а їм вони не будуть направлятися. Як так може бути?! Наприклад, у нас працює 600 працівників, вони вкладають свій труд для заготівлі і випуску лісової продукції, а гроші за це будуть отримувати інші. 

Тому, щоб не поставити сьогодні «хрест» на лісовій галузі, ми будемо боротися, аби захистити свої інтереси. Наразі підготовлений листи-звернення від лісогосподарських підприємств, науковців, освітян, ветеранів галузі, екологів та представників громадськості з відповідними підписами до всіх вищих ешелонів влади, в яких викладено наше бачення нинішньої ситуації навколо лісового реформування, і до чого це може призвести. У листі ми вимагаємо покласти край череді випадкових людей на керівних посадах Державного агентства лісових ресурсів України та замінити їх на професійно підготовлених спеціалістів з досвідом роботи в лісовій галузі, для яких визначальними є професійність, чесність та порядність. Також пропонуємо внести на розгляд та добитися прийняття Верховною Радою України змін до Державного бюджету України на 2016 рік, які будуть передбачати збільшення видатків за бюджетною програмо 2805060 «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді» для здійснення лісогосподарських заходів. А також просимо прислухатися до професійної лісівничої спільноти, науки та громадськості не допустивши проведення економічно та юридично не обґрунтованих реформ, які призведуть до повної руйнації галузі. А також надати право 
лісівничому та експертному загалу відпрацювати вибір моделі реформування з врахуванням всіх можливих ризиків».

Наразі перші кроки лісівничої спільноти зроблені. Чи почує влада людей, згодом буде видно. А поки що лісівники чекають від органів центральної влади ґрунтовних роз’яснень щодо долі лісогосподарських підприємств, їх трудових колективів, а також сподіваються на прозорі та професійні шляхи реформування галузі. 
Діана ГОРОДЕЦЬКА
Газета "Час Плюс"
05.03.2016, 19:03 Україна

http://zamkova.info/ukraine/20260-ukrainskyi-megalisgosp-abo-chy-postavliat-hrest-na-lisovii-galuzi-parlamentari.html




Украинский «мегалесхоз», или поставят ли крест на лесной отрасли парламентарии?


05.03.2016 19:03, Украина

Коалиционное соглашение подписано парламентским большинством в конце ноября 2014 года изобилует реформаторскими обещаниями. Среди 17 разделов - и вопросы реформирования лесной отрасли. В документе в частности отмечено о распределении функций государства в сфере лесного хозяйства, которым ко второй половине 2015 года планировалось функции формирования политики, контрольные и хозяйственные функции в лесной отрасли разделить для выполнения различными органами власти. Впрочем, об этом, как и о многих других обещаний, успешно забыли.

В свою очередь, активно взялись за второй подпункт реформирования лесной отрасли (явно кому-то «на руку» - от авт.). В прессе распространяется информация, что в конце октября 2015 появилась новая реформаторская модель, задекларированная Председателем Гослесагентства А.П.Ковальчуком и одобрена коллегией Минагрополитики. Ею, в соответствии с коалиционным соглашением, предусматривается создание на базе существующих государственных лесохозяйственных предприятий - единой государственной лесохозяйственной структуры. При этом обещают использовать опыт Польши, Латвии и других стран с успешным функционированием государственных лесохозяйственных предприятий. То есть, предполагается ликвидация всех лесхозов, как юридических лиц, и создание единого хозяйствующего субъекта, с централизацией всех финансовых поступлений, монополизацией права на реализацию продукции леса и услуг, что, кстати, противоречит курсу на децентрализацию власти.

И хотя до окончания срока выполнения остался один месяц (до 30 марта), впрочем проект предложенной модели до настоящего времени, даже на многократные требования лесоводов, не обнародован, экономически и юридически необоснованный и поэтому не может быть воспринят пока, как профессиональными и научными кругами , так и общественной сообществом. Поэтому лесоводы обеспокоены такими действиями власти и убеждены, что еще недавно успешно работающая, самодостаточная прибыльная отрасль вследствие неумелого и непрофессионального управления может прекратить свое существование.

Как отмечают эксперты, лесное хозяйство действительно нуждается в системных изменениях. Впрочем специалисты предостерегают, что финансовые и организационные риски при поспешного, непродуманного, «закрытого» способа реформирования могут обернуться потерей не только управляемости, но и профессиональных кадров и, как следствие, ухудшение состояния лесов.

Общество обеспокоено тем, что руководство Гослесагентства не показывает никаких экономических выкладок, никаких расчетов своего варианта реформы. Также до сих пор никто не видел ни проекта уставных документов «мегалисгоспу», ни порядка передачи ему земель, ни правового механизма перераспределения средств между подразделениями этого «монстра» (как его уже окрестили в народе), ни порядка реализации им древесины и тому подобное. А это окончательно наводит на мысль, что все действия нынешнего руководства Держлисагентсва под патронатом Министерства аграрной политики и продовольствия Украины направлены на умышленное разрушение отрасли, неизбежно в будущем будет приватизирована, и конечно же, не трудовыми коллективами ...

Есть опасения, что для убеждения Верховной Рады Украины, Президента Украины, Кабинета Министров Украины «в эффективности» предложенной модели реформирования лесной отрасли руководство Гослесагентства нарочно отказалось в 2016 году от бюджетного финансирования лесохозяйственных мероприятий (только 66 млн. Грн., Для содержания о ' объектов природно-заповедного фонда и бюджетных учреждений, при минимально предельной потребности для отрасли в пределах 446 млн. грн.), что уже привело к полному коллапсу на лесохозяйственных предприятиях юго-восточного региона Украины, которые зависят от бюджетного финансирования. На сегодня значительное количество работников лесного хозяйства этого региона находится в отпусках без сохранения заработной платы, отдельные работают по однодневным рабочим неделей. Многие опытные работников уволились по соглашению сторон, а сами предприятия - на грани банкротства и ликвидации.

Однако, как показывает практика, здравый смысл таки берет верх! Группа народных депутатов уже увидели пример юго-восточных областей, и наконец поняли, что без государственной поддержки лесной отрасли ждет крах, и никакие «мегалисгоспы» здесь не помогут. Поэтому, по инициативе нардепа Остапа Еднако, и при поддержке Павелко А.В., Томенко Н.В., Кутового Т.В. Соболева Е.В. и Геращенко И.В. 15 февраля был зарегистрирован проект Закона о внесении изменений в приложение № 3 к Закону Украины «О Государственном бюджете Украины на 2016 год» (относительно финансирования государственных предприятий, которые принадлежат к сфере управления Государственного агентства лесных ресурсов Украины), которым предусматривается вернуть финансирования отрасли.

Чтобы услышать мнение собственно самих лесоводов по поводу запланированного реформирования их отрасли, мы обратились к директору ГП «Новоград-Волынское ДМЛГ» Степана Антоновича Нуссбаум. «Мысль лесоводов абсолютно отрицательный. В документе отмечается, что при реформировании отрасли будет учтен опыт Польши и Латвии. Впрочем мы живем ни в Польше, и ни в Латвии, и прекрасно понимаем, что законодательная база Украины не так совершенна, и законов у нас не так соблюдаются, как в этих странах. Целью реформы определено повышение производительности, улучшение качественного состава лесов, их охраны, защиты и воспроизводства за счет собственных средств вновь созданного предприятия. Но мы это успешно выполняем сейчас. Например, в прошлом году на лесовосстановление и лесовыращивания нашим лесхозом было потрачено 5 млн. 600 тыс. Грн. Так, в этом же 2015 году, по государственной программе «Дубрава» было создано лесных культур дуба обычного 95 га, и стальки же гектаров лесных культур с участием лиственницы европейской. На протяжении последних пяти лет этой программе создано 539 га лесных культур дуба и 583 га лесных культур с доминирующей ролью лиственницы европейской. Мы вкладываем в это собственные средства, которые зарабатываем на продаже леса, а в целом на ведение лесного хозяйства в прошлом году предприятие направило 20 млн. Грн. Дай Бог, чтобы нам на эти цели такие средства с новосозданной структуры давали. У меня, как у директора, есть большие сомнения по этому поводу.

Никакого разъяснения относительно механизма создания этого предприятия мы еще не имеем, это все на повестке разговоров, слухов, и порождает непонятные догадки. Единственное, что мы понимаем четко - будет один финансовый счет, на который будут поступать средства, а уже оттуда нам давать деньги на заработную плату, горюче-смазочные материалы, канцтовары, и тому подобное. За эти средства скорее всего будут финансироваться и южные лесхозы, что абсолютно неправильно: средства зарабатывают наши работники, а им они не будут направляться. Как так может быть ?! Например, у нас работает 600 сотрудников, они вкладывают свой труд для заготовки и выпуска лесной продукции, а деньги за это будут получать другие.

Поэтому, чтобы не поставить сегодня «крест» на лесной отрасли, мы будем бороться, чтобы защитить свои интересы. Сейчас подготовлен письма-обращения от лесохозяйственных предприятий, ученых, педагогов, ветеранов отрасли, экологов и представителей общественности с соответствующими подписями ко всем высших эшелонов власти, в которых изложены наше видение нынешней ситуации вокруг лесного реформирования, и к чему это может привести. В письме мы требуем положить конец череде случайных людей на руководящих должностях Государственного агентства лесных ресурсов Украины и заменить их на профессионально подготовленных специалистов с опытом работы в лесной отрасли, для которых определяющими являются профессионализм, честность и порядочность. Также предлагаем внести на рассмотрение и добиться принятия Верховной Радой Украины изменений в Государственный бюджет Украины на 2016 год, которые будут предусматривать увеличение расходов по бюджетной проигрывают 2805060 «Ведение лесного и охотничьего хозяйства, охрана и защита лесов в лесном фонде» для осуществления лесохозяйственных мероприятий. А также просим прислушаться к профессиональной Лесоводческой сообщества, науки и общественности не допустив проведения экономически и юридически необоснованных реформ, которые приведут к полному разрушению отрасли. А также предоставить право лесных и экспертной общественности отработать выбор модели реформирования с учетом всех возможных рисков ».

Сейчас первые шаги Лесоводческой сообщества сделаны. Услышит власть людей, впоследствии будет видно. А пока лесоводы ждут от органов центральной власти фундаментальных разъяснений относительно судьбы лесохозяйственных предприятий, их трудовых коллективов, а также надеются на прозрачные и профессиональные пути реформирования отрасли.

Диана ГОРОДЕЦКАЯ
Газета "Время Плюс"

0 коммент.:

Дописати коментар