Із року в рік, перед різдвяними святами, вулиці наших міст заповнюються сотнями тисяч хвойних красунь. Їм заздалегідь приготована коротка роль прикраси для наших будинків, а потім роль сміття на міському сміттєзвалищі. Так само, із року в рік, ЗМІ підіймають питання охорони зелених насаджень, боротьби із «ялинковим» браконьєрством, але далі новинної стрічки та окремих зразково-показових рейдів справа не рухається.
WWF в Україні, за допомогою волонтерів, з’ясували цілісну картину того, що ж відбувається насправді із «ялинковим» ринком.
Уже кілька років поспіль, головною ознакою новорічних ялинок легального походження вважаються одноразові бірки зі спеціальним штрихкодом, за яким можна дізнатися місце зростання ялинки. Система з бірками використовувалась підприємствами Державного агентства лісових ресурсів. Що мали використовувати інші підприємства залишалось незрозумілим.
Враховуючи, що передноворічна «істерія» з ялинками повторюється з року в рік, Державне агентство лісових ресурсів повинно було докласти більше зусиль для остаточного роз’яснення «правил гри» на офіційному ринку новорічних дерев задовго до Нового року. Утім, ледь не до середини грудня, нам не було надано інформації, який, врешті, повинен бути пакет документів/маркувань у продавців ялинок, заготовлених у легальний спосіб.
Лише в середині грудня Лісова агенція надала остаточне роз’яснення: http://dklg.kmu.gov.ua/forest/control/uk/publish/article?art_id=161673&cat_id=32888
Згідно нього: усі ялинки, незалежно від підпорядкованості та форми власності підприємства чи організації, що здійснює їх заготівлю, відповідно до Розпорядження КМУ від 18.11.2009 № 1408-р про створення єдиної державної системи електронного обліку деревини, повинні мати бірки або етикетки зі штрихкодами. Бірки повинні бути начеплені на дерева під час їхньої заготівлі, інакше втрачається сам сенс введення цієї системи.
Спираючись на надані роз’яснення, волонтерами WWF було проведено новорічне дослідження ринку новорічних ялинок. У різних містах наші волонтери шукали точки легального і нелегального продажу ялинок, спілкувалися з продавцями і поліцією, що дало нам досить повну картину «ялинкової корупції».
Теоретично, можна було б очікувати точок продажу легальних ялинок – з бірками на кожній і відповідними документами, і точок продажу не легальних – без бірок і жодних інших документів. Реальність виявилась значно складнішою.
Порушення починаються із самої заготівлі нібито офіційних новорічних ялинок. Будь-який підприємець може придбати ялинки для продажу у лісгоспі. Лісгосп видає підприємцю документ про купівлю і походження ялинок з цього лісгоспу, і, в ідеалі, видає бірки, вішаючи їх на спиляні дерева, таким чином унеможлививши подальші махінації. Насправді, найчастіше такого не відбувається – бірки видаються просто окремо від дерев. Це першоджерело порушень.
Домовившись за відповідну суму, підприємці можуть купувати в лісгоспі більшу кількість ялинок, ніж вказано у документах і, відповідно, ніж видано ялинкових бірок. Ніхто не буде рахувати кількість заготовлених дерев в гаражах чи в трейлерах, і звіряти з кількістю бірок. Так, наприклад, подібна схема працює у Бориспільському лісгоспі, про що, зокрема, було знято сюжет на телебаченні https://www.youtube.com/watch?v=Yzup1gUDfTc
Крім того, лісгоспи можуть заготовляти дерева не на власній території, чи просто за межами розсадників новорічних ялинок. Подібне порушення також має місце у вищеназваному Бориспільському лісгоспі. Його працівники продають самонасіяні ялинки із колишнього колгоспного поля, що за кадастровою картою, має інше цільове призначення, і, найімовірніше, іншого власника. А головний лісничий лісгоспу стверджує, що дерева заготовляють на спеціальних розсадниках, чого насправді не відбувається. Це вже питання до фіскальних органів, куди лісгосп витрачає гроші, які мають іти на закладання відповідних розсадників.
Поле, з якого реалізує дерева Бориспільський лісгосп
Тут ми зіштовхуємося із першим рівнем порушень – завдяки ним, ніхто не може сказати, де насправді спиляні «офіційні ялинки», і чи насправді їхня кількість за документами відповідає фактичній.
Підприємці, що займаються реалізацією заготовлених подібним чином ялинок, виставляють на продаж дерева без бірок, показуючи останні покупцям або поліції лише у разі потреби.
І перші, і другі, як правило, задовольняються побаченими бірками – мало хто замислюється над тим, що вони повинні бути закріплені на деревах, а не лежати в кишені продавця. Цим і користуються підприємці.
Невикористані бірки, вочевидь, можуть бути використані як завгодно, у тому числі, для «легітимізації» «зайвої» кількості спиляних дерев, які не проходять в документах. І проконтролювати в такому разі цей процес, вочевидь, неможливо.
За такою схемою, наприклад, підприємці продавали ялинки з Коростишевського і Ковельського лісгоспів.
Є і інший шлях махінацій: місцями, бірки не закріплені навколо стовбура, а повішені на гілки дерев. Таким чином, їх можна легко зняти при продажі – навіщо та бірка покупцеві?
На сосні видно бірку, повішену на гілку
Автор фото: Станіслав Клепацький
Закуплені, але невикористані бірки можуть бути реалізовані і наступного року. Відомі випадки, коли підприємці купляли бірки в лісгоспах ледь не на вагу. Вочевидь, така кількість може бути отримана тільки з минулого року.
Часом, перевірка бірок, закріплених на деревах, показувала, що ялинки значно більші за розміри, зазначені в електронній базі даних. Це є наслідком описаних вище махінацій, і встановити, де насправді було спиляне це нібито «офіційне», дерево - неможливо.
Легальні бірки повинні бути у базі електронного обліку деревини, і інформація по ним має бути на сайті http://www.ukrforest.com/check Натомість, у Кривому Розі, Жовтих Водах і Тернополі траплялись бірки, які були відсутні у вищезгаданій базі. Більш того, на двох, ідентичних формах для перевірки легальності бірок - http://www.ukrforest.com/check і http://yalynka.info/ для одного і того ж самого номеру могли випадати різні результати – на одній формі - бірка є в базі і є легальною, на іншій – немає, і відповідно вона, очевидно, є нелегальною! Навіть якщо брати один із вищезазначених сайтів, інформація по певному штрих-коду не завжди з’являється при пошуку.
Номер однієї тої самої бірки при перевірці на різних сайтах.
Апофеозом непрацездатності біркової системи стали бірки на ялинках ДП «Великокопанівське ЛМГ» у Цюрупинську Херсонської області. Бірки на ялинках були багаторазового використання! Їх можна було надівати і знімати багаторазово, а не одноразово, як мало би бути, про що свідчить відповідне відео, зняте громадською ініціативою «Ліс Людей»: https://www.youtube.com/watch?v=dAG34yidoNc&feature=youtu.be
Це означає, що, навіть якщо мова іде про повністю нелегальну і величезну партію пиляних дерев, без жодних документів і бірок, поліція здатна оштрафувати продавця хіба що на 17 (або трохи більше) грн., і майже ніколи не використовує більше повноважень про припинення торгівлі - зокрема, не конфісковує партії ялинок, що передбачено ст. 160 вищезазначеного кодексу. Особливо, коли мова йде про «напівлегальний» продаж – коли бірки і документи ніби є, але бірки знаходяться окремо від дерев.
Ялинкове звалище після Нового року. Джерело фото: FB спільнота «Молодий Буковинець»
Окрема тема для розмови – мотивація поліцейських. Як правило, поліція (міліція) традиційно не хоче мати жодних справ із вуличною торгівлею, із ялинками в тому числі.
Скласти протоколи за ст. 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка формулюється як «Незаконна порубка, пошкодження та знищення лісових культур і молодняка», згідно ст. 255 вищезгаданого кодексу, можуть тільки єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь. Іншими словами, покарати за незаконну вирубка дерев можна лише спіймавши злодіїв на місці злочину. Якщо мова йде про тисячі тисяч нелегальних дерев у місті – згідно нашого законодавства, ніхто не може стягти жоден штраф саме за фактом незаконної вирубки дерев!
Наслідком цієї юридичної колізії є повна безкарність продавців не легальних ялинок.
Є й інший бік медалі. Державна лісова агенція не надала жодних інструкцій підприємцям, які мають ялинки на власній присадибній території і мають бажання продати їх законним шляхом. До нас зверталися підприємці із Славського району Львівщини, що мають ялинки на власній ділянці і звернулись за бірками у Славський лісгосп. Останній, натомість, відмовився надавати їм бірки із поясненням, що в такій ситуації достатньо мати довідку із сільради. Себто, Державна лісова агенція не лише не донесла до відома лісових господарств про порядок надання бірок зацікавленим підприємцям, а і взагалі не роз’яснила про повний достатній набір документів для легального продажу дерев навіть підприємствам у своїй структурі.
Забита ялинками приміська львівська електричка.
Забита ялинками приміська львівська електричка. Через навалу ялинкових браконьєрів залізниця розглядала питання скасування ряду рейсів. Джерело фото: FB спільнота «Львівська Залізниця – Lviv Railway»
Тільки на перевірених волонтерами точках кількість дерев сумнівного походження склала щонайменше 2000 виставлених на показ дерев (не рахуючи трейлерів і гаражів із прихованими від показу тисячами деревам).
Якби у нас діяла система покарання за нелегальну торгівлю, і поліція мала би право складати протоколи, наприклад, за ст. 65 Кодексу України про адміністративні порушення, і нараховувати штраф згідно Постанови КМУ №665 від 23 липня 2008 року «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу», сумарний штраф тільки за ці ялинки склав би щонайменше (у разі, якщо діаметр дерева біля шийки кореня складає до 10 см) 396900 грн!
Згідно вищеназваного розпорядження, штраф за одну таку ялинку складає 198,45 грн – доволі відчутна сума, щоб зробити торгівлю не легальними ялинками фінансово невигідною.
У Дніпропетровську волонтерами перевірено 10 точок із ялинками, на 9 з яких були дерева без бірок, і лише на одній був легальний продаж. У Івано-Франківську перевірено 6 точок, на жодній з яких не було бірок. У Кривому Розі перевірено 9 точок, з них на 3-х були дерева сумнівного походження, на одній з яких – бірки були відсутні у базі даних. У Жовтих Водах на одній перевіреній точці було 30 ялинок з бірками, відсутніми в базі. У Тернополі з 4-х перевірених точок на 3-х були ялинки без бірок, або з бірками, відсутніми у базі даних. У Харкові сумнівні дерева були на 3-х точках з 6-ти.
У Херсоні сумнівні ялинки були на 5 точках з 8, у Цюрупинську – на 4-х з 6-и. У Овручі існувала одна легальна точка продажу, але нелегальні у невеликій кількості носили на базарі. У Одесі нелегальні ялинки були на 3-х точках з 5-и. У Вінниці, Житомирі і Львові на одній з перевірених точок ялинки мали бірки, на іншій – були без.
3 перевірені точки містили сумнівні, нелегальні ялинки у Ужгороді та Миколаєві, по одній – у Чернігові та Запоріжжі. В столиці і агломерації (Вишгород, Ірпінь) волонтерами було перевірено 35 точок, з них лише на 6 був легальний продаж ялинок.
Підсумовуючи все вищесказане, втілена в Україні система електронного обліку деревини не лише жодним чином не може забезпечити легальну схему реалізації новорічних дерев, а і не дозволяє відрізнити більшість легальних ялинок від нелегальних! А жодна правоохоронна структура фізично не може припинити не легальну торгівлю деревами.
Отже, рік за роком в кожному місті відбувається хаотична, фактично ніким не контрольована торгівля спиляними хвойними деревами, а діюча схема контролю є нічим інакшим, як фікцією та окозамилюванням.
Щонайменше, потрібне внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яке б дало змогу поліції стягувати штраф за ст. 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно Постанови КМУ №665 від 23 липня 2008 року, а також що дало б поліції можливість конфіскувати нелегальний товар.
Тільки якщо з’явиться можливість серйозно штрафувати нечесних підприємців і лісгоспи, якщо суди виноситимуть серйозні вироки по складеним протоколам (аж до перекваліфікації справи зі ст. 65 адмінкодексу на статтю 246 кримінального кодексу), ухвалятимуть рішення про вилучення та знищення конфіскованих товарів, підприємці та лісові господарства перестануть імітувати легальність продажу і серйозно дотримуватимуться встановлених норм.
Потрібна ефективна робота поліції, оскільки самі зміни до Кодексу не покращать роботу правоохоронних органів.
Потрібна чітка і прозора схема для підприємців, які мають бажання продавати ялинки із власних ділянок або власних розсадників, і хочуть придбати необхідні бірки.
Потрібно посилити відповідальність в структурі Держлісагенції, і введення покарань за саботаж роботи системи електронного обліку деревини, а нічим іншим (щонайменше) назвати описані вище махінації не можна. Наприклад, чи понесуть відповідальність працівники названих тут Бориспільського, Ковельського та Коростишівського лісгоспів?
Тому, якщо ви хочете гарантовано не спонсорувати браконьєрів, єдиним шляхом є купівля живої ялинки в горщиках, або ж, штучної ялинки (проте, слід пам’ятати, що при її виробництві у довкілля виділяється багато шкідливих речовин).
Наші волонтери створили мапу, на якій видно не лише цьогорічні точки легального/нелегального продажу ялинок, а і точки з різноманітними розсадниками живих ялинок. Приємно, що ця мапа набрала більше 45000 переглядів https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=uk-US&mid=zRPqhlnu89Vo.kKXv-6fURXnc ; збережіть її до наступного року, знадобиться!
Завданням екологічно свідомих громадян залишається поширення ідеї відмови від спиляних ялинок і інформуванні про те, як теоретично можна відрізнити ялинку легального походження від нелегального. Проведене волонтерами опитування показало, що зі 108 респондентів - лише 43 купують новорічні спиляні ялинки, із них лише 20 приділяють увагу тому, легальною чи нелегальною вона є, і тільки 23 знають як, в теорії, відрізнити її від нелегальної (і 57 від загальної кількості опитаних). Показники проведеного в інтернеті опитування кращі – із 182 респондентів лише 34 купують спиляні новорічні ялинки, із них 23 придають значення тому, легальною чи не легальною вона є, і лише 67 не знають про те, як відрізнити легальне (в теорії) дерево від нелегального. Сюди ж включені невірні твердження, як-то за штампом на зрізі чи за місцем продажу. Тому, є над чим працювати!
Дякуємо всім, хто долучився до нашої «ялинкової» кампанії і, таким чином, допоміг підняти і висвітлити описані вище проблеми!
Гарних новорічних свят!
Андрій Плига, координатор волонтерів WWF в Україні
http://wwf.panda.org/uk/?259350
WWF в Україні, за допомогою волонтерів, з’ясували цілісну картину того, що ж відбувається насправді із «ялинковим» ринком.
Уже кілька років поспіль, головною ознакою новорічних ялинок легального походження вважаються одноразові бірки зі спеціальним штрихкодом, за яким можна дізнатися місце зростання ялинки. Система з бірками використовувалась підприємствами Державного агентства лісових ресурсів. Що мали використовувати інші підприємства залишалось незрозумілим.
Враховуючи, що передноворічна «істерія» з ялинками повторюється з року в рік, Державне агентство лісових ресурсів повинно було докласти більше зусиль для остаточного роз’яснення «правил гри» на офіційному ринку новорічних дерев задовго до Нового року. Утім, ледь не до середини грудня, нам не було надано інформації, який, врешті, повинен бути пакет документів/маркувань у продавців ялинок, заготовлених у легальний спосіб.
Лише в середині грудня Лісова агенція надала остаточне роз’яснення: http://dklg.kmu.gov.ua/forest/control/uk/publish/article?art_id=161673&cat_id=32888
Згідно нього: усі ялинки, незалежно від підпорядкованості та форми власності підприємства чи організації, що здійснює їх заготівлю, відповідно до Розпорядження КМУ від 18.11.2009 № 1408-р про створення єдиної державної системи електронного обліку деревини, повинні мати бірки або етикетки зі штрихкодами. Бірки повинні бути начеплені на дерева під час їхньої заготівлі, інакше втрачається сам сенс введення цієї системи.
Спираючись на надані роз’яснення, волонтерами WWF було проведено новорічне дослідження ринку новорічних ялинок. У різних містах наші волонтери шукали точки легального і нелегального продажу ялинок, спілкувалися з продавцями і поліцією, що дало нам досить повну картину «ялинкової корупції».
Теоретично, можна було б очікувати точок продажу легальних ялинок – з бірками на кожній і відповідними документами, і точок продажу не легальних – без бірок і жодних інших документів. Реальність виявилась значно складнішою.
Порушення починаються із самої заготівлі нібито офіційних новорічних ялинок. Будь-який підприємець може придбати ялинки для продажу у лісгоспі. Лісгосп видає підприємцю документ про купівлю і походження ялинок з цього лісгоспу, і, в ідеалі, видає бірки, вішаючи їх на спиляні дерева, таким чином унеможлививши подальші махінації. Насправді, найчастіше такого не відбувається – бірки видаються просто окремо від дерев. Це першоджерело порушень.
Домовившись за відповідну суму, підприємці можуть купувати в лісгоспі більшу кількість ялинок, ніж вказано у документах і, відповідно, ніж видано ялинкових бірок. Ніхто не буде рахувати кількість заготовлених дерев в гаражах чи в трейлерах, і звіряти з кількістю бірок. Так, наприклад, подібна схема працює у Бориспільському лісгоспі, про що, зокрема, було знято сюжет на телебаченні https://www.youtube.com/watch?v=Yzup1gUDfTc
Крім того, лісгоспи можуть заготовляти дерева не на власній території, чи просто за межами розсадників новорічних ялинок. Подібне порушення також має місце у вищеназваному Бориспільському лісгоспі. Його працівники продають самонасіяні ялинки із колишнього колгоспного поля, що за кадастровою картою, має інше цільове призначення, і, найімовірніше, іншого власника. А головний лісничий лісгоспу стверджує, що дерева заготовляють на спеціальних розсадниках, чого насправді не відбувається. Це вже питання до фіскальних органів, куди лісгосп витрачає гроші, які мають іти на закладання відповідних розсадників.
Поле, з якого реалізує дерева Бориспільський лісгосп
Тут ми зіштовхуємося із першим рівнем порушень – завдяки ним, ніхто не може сказати, де насправді спиляні «офіційні ялинки», і чи насправді їхня кількість за документами відповідає фактичній.
Підприємці, що займаються реалізацією заготовлених подібним чином ялинок, виставляють на продаж дерева без бірок, показуючи останні покупцям або поліції лише у разі потреби.
І перші, і другі, як правило, задовольняються побаченими бірками – мало хто замислюється над тим, що вони повинні бути закріплені на деревах, а не лежати в кишені продавця. Цим і користуються підприємці.
Невикористані бірки, вочевидь, можуть бути використані як завгодно, у тому числі, для «легітимізації» «зайвої» кількості спиляних дерев, які не проходять в документах. І проконтролювати в такому разі цей процес, вочевидь, неможливо.
За такою схемою, наприклад, підприємці продавали ялинки з Коростишевського і Ковельського лісгоспів.
Є і інший шлях махінацій: місцями, бірки не закріплені навколо стовбура, а повішені на гілки дерев. Таким чином, їх можна легко зняти при продажі – навіщо та бірка покупцеві?
На сосні видно бірку, повішену на гілку
Автор фото: Станіслав Клепацький
Закуплені, але невикористані бірки можуть бути реалізовані і наступного року. Відомі випадки, коли підприємці купляли бірки в лісгоспах ледь не на вагу. Вочевидь, така кількість може бути отримана тільки з минулого року.
Часом, перевірка бірок, закріплених на деревах, показувала, що ялинки значно більші за розміри, зазначені в електронній базі даних. Це є наслідком описаних вище махінацій, і встановити, де насправді було спиляне це нібито «офіційне», дерево - неможливо.
Про легальність бірок
Легальні бірки повинні бути у базі електронного обліку деревини, і інформація по ним має бути на сайті http://www.ukrforest.com/check Натомість, у Кривому Розі, Жовтих Водах і Тернополі траплялись бірки, які були відсутні у вищезгаданій базі. Більш того, на двох, ідентичних формах для перевірки легальності бірок - http://www.ukrforest.com/check і http://yalynka.info/ для одного і того ж самого номеру могли випадати різні результати – на одній формі - бірка є в базі і є легальною, на іншій – немає, і відповідно вона, очевидно, є нелегальною! Навіть якщо брати один із вищезазначених сайтів, інформація по певному штрих-коду не завжди з’являється при пошуку.
Номер однієї тої самої бірки при перевірці на різних сайтах.
Апофеозом непрацездатності біркової системи стали бірки на ялинках ДП «Великокопанівське ЛМГ» у Цюрупинську Херсонської області. Бірки на ялинках були багаторазового використання! Їх можна було надівати і знімати багаторазово, а не одноразово, як мало би бути, про що свідчить відповідне відео, зняте громадською ініціативою «Ліс Людей»: https://www.youtube.com/watch?v=dAG34yidoNc&feature=youtu.be
Робота поліції є також неефективною
По-перше, працівники поліції можуть складати протокол лише по ст.159 «Порушення правил торгівлі на ринках» і ст. 160 «Торгівля з рук у невстановлених місцях» Кодексу України про адміністративні правопорушення, - що тягне за собою попередження або накладання штрафу розміром від одного до семи не оподаткованих мінімумів (один мінімум – 17 грн).Це означає, що, навіть якщо мова іде про повністю нелегальну і величезну партію пиляних дерев, без жодних документів і бірок, поліція здатна оштрафувати продавця хіба що на 17 (або трохи більше) грн., і майже ніколи не використовує більше повноважень про припинення торгівлі - зокрема, не конфісковує партії ялинок, що передбачено ст. 160 вищезазначеного кодексу. Особливо, коли мова йде про «напівлегальний» продаж – коли бірки і документи ніби є, але бірки знаходяться окремо від дерев.
Ялинкове звалище після Нового року. Джерело фото: FB спільнота «Молодий Буковинець»
Окрема тема для розмови – мотивація поліцейських. Як правило, поліція (міліція) традиційно не хоче мати жодних справ із вуличною торгівлею, із ялинками в тому числі.
Скласти протоколи за ст. 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка формулюється як «Незаконна порубка, пошкодження та знищення лісових культур і молодняка», згідно ст. 255 вищезгаданого кодексу, можуть тільки єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь. Іншими словами, покарати за незаконну вирубка дерев можна лише спіймавши злодіїв на місці злочину. Якщо мова йде про тисячі тисяч нелегальних дерев у місті – згідно нашого законодавства, ніхто не може стягти жоден штраф саме за фактом незаконної вирубки дерев!
Наслідком цієї юридичної колізії є повна безкарність продавців не легальних ялинок.
Є й інший бік медалі. Державна лісова агенція не надала жодних інструкцій підприємцям, які мають ялинки на власній присадибній території і мають бажання продати їх законним шляхом. До нас зверталися підприємці із Славського району Львівщини, що мають ялинки на власній ділянці і звернулись за бірками у Славський лісгосп. Останній, натомість, відмовився надавати їм бірки із поясненням, що в такій ситуації достатньо мати довідку із сільради. Себто, Державна лісова агенція не лише не донесла до відома лісових господарств про порядок надання бірок зацікавленим підприємцям, а і взагалі не роз’яснила про повний достатній набір документів для легального продажу дерев навіть підприємствам у своїй структурі.
Забита ялинками приміська львівська електричка.
Забита ялинками приміська львівська електричка. Через навалу ялинкових браконьєрів залізниця розглядала питання скасування ряду рейсів. Джерело фото: FB спільнота «Львівська Залізниця – Lviv Railway»
Вибірковий аналіз продажів у різних містах. Результат
Волонтерами було перевірено близько 100 різних точок продажу по всій Україні, з них лише на 22 точках волонтери мали справу із нібито легальним продажем – тобто, ялинки мали необхідні бірки. На решті точок ялинки стояли або без бірок, і продавці їх не мали взагалі (могли мати довідку із сільради, тощо), або бірки не були причеплені до дерев.Тільки на перевірених волонтерами точках кількість дерев сумнівного походження склала щонайменше 2000 виставлених на показ дерев (не рахуючи трейлерів і гаражів із прихованими від показу тисячами деревам).
Якби у нас діяла система покарання за нелегальну торгівлю, і поліція мала би право складати протоколи, наприклад, за ст. 65 Кодексу України про адміністративні порушення, і нараховувати штраф згідно Постанови КМУ №665 від 23 липня 2008 року «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу», сумарний штраф тільки за ці ялинки склав би щонайменше (у разі, якщо діаметр дерева біля шийки кореня складає до 10 см) 396900 грн!
Згідно вищеназваного розпорядження, штраф за одну таку ялинку складає 198,45 грн – доволі відчутна сума, щоб зробити торгівлю не легальними ялинками фінансово невигідною.
У Дніпропетровську волонтерами перевірено 10 точок із ялинками, на 9 з яких були дерева без бірок, і лише на одній був легальний продаж. У Івано-Франківську перевірено 6 точок, на жодній з яких не було бірок. У Кривому Розі перевірено 9 точок, з них на 3-х були дерева сумнівного походження, на одній з яких – бірки були відсутні у базі даних. У Жовтих Водах на одній перевіреній точці було 30 ялинок з бірками, відсутніми в базі. У Тернополі з 4-х перевірених точок на 3-х були ялинки без бірок, або з бірками, відсутніми у базі даних. У Харкові сумнівні дерева були на 3-х точках з 6-ти.
У Херсоні сумнівні ялинки були на 5 точках з 8, у Цюрупинську – на 4-х з 6-и. У Овручі існувала одна легальна точка продажу, але нелегальні у невеликій кількості носили на базарі. У Одесі нелегальні ялинки були на 3-х точках з 5-и. У Вінниці, Житомирі і Львові на одній з перевірених точок ялинки мали бірки, на іншій – були без.
3 перевірені точки містили сумнівні, нелегальні ялинки у Ужгороді та Миколаєві, по одній – у Чернігові та Запоріжжі. В столиці і агломерації (Вишгород, Ірпінь) волонтерами було перевірено 35 точок, з них лише на 6 був легальний продаж ялинок.
Підсумовуючи все вищесказане, втілена в Україні система електронного обліку деревини не лише жодним чином не може забезпечити легальну схему реалізації новорічних дерев, а і не дозволяє відрізнити більшість легальних ялинок від нелегальних! А жодна правоохоронна структура фізично не може припинити не легальну торгівлю деревами.
Отже, рік за роком в кожному місті відбувається хаотична, фактично ніким не контрольована торгівля спиляними хвойними деревами, а діюча схема контролю є нічим інакшим, як фікцією та окозамилюванням.
Що робити, щоб змінити ситуацію?
Щонайменше, потрібне внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яке б дало змогу поліції стягувати штраф за ст. 65 Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно Постанови КМУ №665 від 23 липня 2008 року, а також що дало б поліції можливість конфіскувати нелегальний товар.
Тільки якщо з’явиться можливість серйозно штрафувати нечесних підприємців і лісгоспи, якщо суди виноситимуть серйозні вироки по складеним протоколам (аж до перекваліфікації справи зі ст. 65 адмінкодексу на статтю 246 кримінального кодексу), ухвалятимуть рішення про вилучення та знищення конфіскованих товарів, підприємці та лісові господарства перестануть імітувати легальність продажу і серйозно дотримуватимуться встановлених норм.
Потрібна ефективна робота поліції, оскільки самі зміни до Кодексу не покращать роботу правоохоронних органів.
Потрібна чітка і прозора схема для підприємців, які мають бажання продавати ялинки із власних ділянок або власних розсадників, і хочуть придбати необхідні бірки.
Потрібно посилити відповідальність в структурі Держлісагенції, і введення покарань за саботаж роботи системи електронного обліку деревини, а нічим іншим (щонайменше) назвати описані вище махінації не можна. Наприклад, чи понесуть відповідальність працівники названих тут Бориспільського, Ковельського та Коростишівського лісгоспів?
Тому, якщо ви хочете гарантовано не спонсорувати браконьєрів, єдиним шляхом є купівля живої ялинки в горщиках, або ж, штучної ялинки (проте, слід пам’ятати, що при її виробництві у довкілля виділяється багато шкідливих речовин).
Наші волонтери створили мапу, на якій видно не лише цьогорічні точки легального/нелегального продажу ялинок, а і точки з різноманітними розсадниками живих ялинок. Приємно, що ця мапа набрала більше 45000 переглядів https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=uk-US&mid=zRPqhlnu89Vo.kKXv-6fURXnc ; збережіть її до наступного року, знадобиться!
Завданням екологічно свідомих громадян залишається поширення ідеї відмови від спиляних ялинок і інформуванні про те, як теоретично можна відрізнити ялинку легального походження від нелегального. Проведене волонтерами опитування показало, що зі 108 респондентів - лише 43 купують новорічні спиляні ялинки, із них лише 20 приділяють увагу тому, легальною чи нелегальною вона є, і тільки 23 знають як, в теорії, відрізнити її від нелегальної (і 57 від загальної кількості опитаних). Показники проведеного в інтернеті опитування кращі – із 182 респондентів лише 34 купують спиляні новорічні ялинки, із них 23 придають значення тому, легальною чи не легальною вона є, і лише 67 не знають про те, як відрізнити легальне (в теорії) дерево від нелегального. Сюди ж включені невірні твердження, як-то за штампом на зрізі чи за місцем продажу. Тому, є над чим працювати!
Дякуємо всім, хто долучився до нашої «ялинкової» кампанії і, таким чином, допоміг підняти і висвітлити описані вище проблеми!
Гарних новорічних свят!
Андрій Плига, координатор волонтерів WWF в Україні
http://wwf.panda.org/uk/?259350
0 коммент.:
Дописати коментар